نقش مسجد در تعالي و تحكيم بنيان خانواده (2)
نويسنده: سيد حسين حر*
4- مسجد كانون ايمان و عبوديت علم و دانش و معارف قرآني و بازتاب آن در زندگي خانوادگي:
بنظر مي رسد يكي از اهداف نبي مكرم اسلام(ص) درباره مسجد اين بود كه به مردم تفهيم نمايند كه علم و ايمان با يكديگر توام است يعني هر كجا مسجد بنا شد، آنجا كانون تعليم و تربيت و علم و دانش نيز مي باشد.
نقل شده كه:« روزي رسول خدا(ص) بقصد رفتن به مسجد از خانه بيرون آمد و وارد مسجد شد و در آنجا با دو نشست و گردهمائي مواجه شد: در يك گردهمائي، گروهي سرگرم كسب بصيرت ديني و علم آموزي بودند و در نشست و گردهمائي ديگر، دسته اي مشغول دعا و درخواست از خدا بودند. پيامبر فرمود: اين دو نشست و گردهمايي در جهت خير و سعادت قرار دارند، چون گروه اخير خداي را مي خوانند. و آن گروه اول سرگرم فراگرفتن بينش و دانش هستند و مي خواهند دانش و آگاهي ديني خود را از رهگذر تعليم به ديگران منتقل سازند. (با وجود اينكه هر دو گروه در مسير فضيلت گام بر مي دارند معهذا) گروه اول بر گروه دوم مزيت دارند. (من كه پيامبر شما هستم) بخاطر تعليم (حقايق و نشر آگاهي) مقام رسالت را بعهده گرفتم» سپس آن حضرت در جمع گروهي نشست كه سرگرم دانش اندوزي و تعليم بودند. (شهيد ثاني، ترجمه منيه المريد في آداب المفيد و المستفيد، ص 56 57)
رسول خدا(ص) فرمود: اي ابوذر! در مسجد هر نشستي بجز براي سه چيز بيهوده است.
1- نماز خواندن
2- ذكر خدا گفتن
3- بحث علمي كردن (چهل حديث مسجد، ص 55 به نقل از بحارالانوار، ج 83 ص 370)
5- مسجد عامل بازدارنده خانواده از انحرافات
امام علي (ع) فرمودند: «... همانا نماز، گناهان را چونان برگهاي پاييزي فرو مي ريزد و غل و زنجير گناهان را از گردنها مي گشايد.» (نهج البلاغه خطبه 199 ص 307) و نيز فرمود: «رسول خدا پس از بشارت به بهشت خود را در نماز خواندن به زحمت مي انداخت زيرا خداوند به او فرمود: (خانواده ي خويش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكيبا باش) پس پيامبر (ص) پي در پي خانواده ي خود را به نماز فرمان مي داد و خود نيز در انجام نماز شكيبا بود.»(همان منبع ص307)
خانواده اهل مسجد با حضور در خانه ي خدا و اقامه نماز نيرو و جان تازه اي مي گيرند و خود را پيوسته در محضر خداوند مي بينند و از اينكه در محضر الهي معصيت نمايند، شرمسار مي گردند. در واقع انس با مسجد عامل بازدارنده از انحرافات است. رسول خدا (ص) در اين راستا فرمود:« كسي كه با مسجد انس گيرد خداي تعالي نيز با او انس گيرد» (عزيزي فضايل و آثار مسجد ص 50 به نقل از كنزالعمال ج 7 ص 649)
6- مسجد و پيامدهاي آن در استقامت و صبر در كانون خانواده:
خانواده ي اهل مسجد كه انس حضور در مسجد، تمامي وجودشان را مملو از عشق به خدا نموده از صبر و نماز در زندگي كمك مي گيرند و در مقابل تند بادهاي مختلف و شبيخون هاي فرهنگي خود را نباخته و همواره و با ثبات قدم در صراط مستقيم به حركت خود ادامه مي دهند و از دشمنان خدا و حضرات معصومين (عليهم السلام) و مغرضان هراسي به خود راه نمي دهند. شايان ذكر است كه صبر و بردباري و تحمل و شكيبايي بهترين زيور ايمان و شريفترين صفات انسان به حساب مي آيد و يقين شايسته پشتيبان فكري و مددكاري عملي در عرصه هاي گوناگون زندگي شمرده مي شود. به گونه اي كه صبر نصف ايمان و يقين تمامي ايمان معرفي شده است. امير مومنان علي (ع) فرمودند: «با صبر پر توان و يقين نيكو و پرنشاط، غم ها و غصه هاي خويش را دور نما» (لقماني بهترين آرزوهاي زندگي ص 122، 121 به نقل از شرح نهج البلاغه ج 16 ص 113)
امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از ناملايمات و اخلاق بد و كارهاي ناپسند، اين چنين دست به دعا برداشتند:
«بارالها! به تو پناه مي برم از آشفتگي حرص و آز، و از تندي خشم، و چيرگي حسد، و ضعف شكيبايي، و از كمي قناعت، و از تند خويي، و اصرار بر شهوت، و پافشاري بر عصبيت، و پيروي از هوا و هوس، و مخالفت راه راست، و از خواب غفلت، و كوشش بر كار پر مشقت، و ترجيح باطل بر حق، و اصرار بر گناه، و كوچك شمردن معصيت، و بزرگ شمردن طاعت» (صحيفه ي كامل سجاديه دعاي هشتم ص 121)
7- مسجد و امنيت خانوادگي و اجتماعي
8- مسجد و گسترش عواطف انساني در كانون خانواده:
در واقع با حضور در مسجد عواطف سرشار انساني و صفات پسنديده الهي در وجود انسان رشد نموده و كانون خانواده محل آرامش و صداقت، صميميت، مهرورزي، عفو و گذشت، تعاون و همكاري مي گردد و زمينه را براي شكوفايي استعدادها و نبوغ و خلاقيت و نوآوري فراهم مي نمايد.
9- مسجد كانون حيا، غيرت، حجاب، و بازتاب آن در خانواده ي اهل مسجد:
امام علي(ع) در خصوص احترام و حرمت مسجد مي فرمايند: «هر كس حرمت مسجد را حفظ كند خدا در روز قيامت با چهره اي خندان و شادمان ملاقات مي كند و خداوند نامه اش را به دست راستش مي دهد» (چهل حديث مسجد، ص 45) حضور خانواده ي اهل مسجد در بوستان الهي كه همان خانه ي خداست روحيه ي «غيرت» را در نمازگزارن بويژه مردان مهيا مي نمايد. در واقع همان گونه در مسجد مردان و زنان به صورت جداگانه در صفوف مشخص به نماز جماعت مي ايستند، حريم ميان زن و مردم مشخص و زمينه را براي رعايت معيارهاي ارزشي صحيح و خدا پسندانه فراهم نموده و اين روحيه غيرت و عفاف كه در بوستان الهي حاكم شده، تاثيرات خود را در كانون خانواده نيز خواهد گذاشت به نوعي كه مرد يا پدر خانواده پيوسته نسبت به همسر خود وفادار و از ناموس اش محافظت نموده و اين صفت زيبا به فرزندان نيز انتقال خواهد يافت.
زنان در هنگام نماز با پوشش صحيح و كامل مطابق با فتواي حضرات مراجع به نماز مي ايستند:« زن بايد در موقع نماز «تمام بدن» حتي سر و موي خود را بپوشاند...» (آيت الله مكارم شيرازي رساله توضيح المسائل مساله 727 ص143) دستور ارزنده ي الهي يعني «حجاب»در روحيه بانوان، در بوستان هاي الهي كه مساجد هستند، تحكيم تر شده و پيوسته مراقبت بر حجاب و عفاف خود دارند و پايبند به دستورات الهي در خصوص حريم ميان زن و مرد هستند و با وقار و حجاب و عفاف در جامعه حضور پيدا مي كنند و اين فرهنگ و ارزش متعالي اسلام را در كانون خانواده به فرزندانشان منتقل مي نمايند.
10- مسجد و تكامل خانواده:
11- خانواده ي اهل مسجد و برخورداري از انواع فضايل و كمالات:
الف- پرورش شخصيت و اعتماد به نفس و عزت نفس پيدا كردن
ب- رعايت عدالت
ج- پايبندي به اصل مهم مشورت
د- اعتدال و ساده زيستي و مبارزه با تجملات و اسرافكاريها
ر- تربيت ديني توأم با عقلانيت
ز- نوراني شدن دل و شكوفايي فكر و انديشه
س- هدفمند بودن و اميد داشتن و پر تحرك و علاقه مندي به خدمت به همنوعان
ش- پايبندي به دانش و حقيقت طلبي
ص- طهارت جسم و جان و...
نتيجه:
پي نوشت:
منابع و مآخذ:
ا- قرآن كريم
2- نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، موسسه انتشارات حضور قم 1381
3- جوادي آملي، عبدالله، صهباي صفا، نشر مشعر تهران 1380
4- جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، انتشارات دارالكتب الاسلاميه، تهران 1371
5- طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني دفتر انتشارات اسلامي، قم 1363
6- قرائتي، محسن، تفسير سوره ي اسراء، ناشر مركز فرهنگي درسهايي از قرآن تهران 1381
7- قرائتي، محسن، پرتوي از اسرار نماز، ناشر طرح اقامه نماز قم 1372
8- نهج الفصاحه، تنظيم محمد امين شريعتي عبدالرسول پيماني انتشارات خاتم الانبياء (ص) اصفهان 1386
9- حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، موسسه آل البيت داراحيا التراث بيروت 1414 ق
10- شيخ صدوق ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، برگردان صادق حسن زاده، انتشارات ارمغان طوبي تهران 1382
11- دشتي، محمد، نهج الحياه ج 5 فرهنگ سخنان امام حسن، نشر محدث قم 1382
12- ملكي تبريزي، جواد، اسرار الصلاه ترجمه رضا رجب زاده انتشارات پيام آزادي تهران 1387
13- عبدالله زاده محمد گفتار معصومين عليهم السلام انتشارات امام علي بن ابي طالب (ع) قم 1388
14- شهيد ثاني، منيه المريد في آداب المفيد و المستفيد، آداب تعليم و تعلم در اسلام، ترجمع سيد محمد باقر حجتي، دفتر نشر و فرهنگ اسلامي تهران 1359
15- زينالي، حسين، چهل حديث مسجد، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي، تهران 1373
16- سعيد تهراني، جواد، فروغ نيايش، نشر شارق تهران 1387
17- عزيزي، عباس، فضايل و آثار مسجد در آيينه قرآن و حديث، انتشارات نبوغ قم 1376
18- لقماني، احمد، بهترين آرزوهاي زندگي، انتشارات بهشت بينش، قم 1385
19- صحيفه كامله سجاديه، ترجمه علي رضا رجالي تهراني، انتشارات خادم الرضا (ع) قم 1383
20- آيت الله مكارم شيرازي رساله توضيح المسائل نشر فكر برتر تهران 1389
منبع: فصلنامه قرآني کوثر شماره 40