معرفي کتاب

خاچر که تاکنون هشت مجموعه داستان از او به زبان مادري اش (ارمني) منتشر شده، حال در بين فارسي زبانان مخاطب مي جويد.او اين کار را با انتشار «اشک ششم» انجام داده است. آن طور که خود نوسنده مي گويد، دغدغه اصلي او در داستان هاي اين مجموعه، مسائل و دغدغه هاي انساني است که در ميان جمع زندگي مي کند، ولي تنهاست و از اين تنهايي رنج مي برد.
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفي کتاب

معرفي کتاب
معرفي کتاب


 






 

تمرين فارسي نويسي يک ارمني
 

اشک ششم (ادبي)
خاچر که تاکنون هشت مجموعه داستان از او به زبان مادري اش (ارمني) منتشر شده، حال در بين فارسي زبانان مخاطب مي جويد.او اين کار را با انتشار «اشک ششم» انجام داده است.
آن طور که خود نوسنده مي گويد، دغدغه اصلي او در داستان هاي اين مجموعه، مسائل و دغدغه هاي انساني است که در ميان جمع زندگي مي کند، ولي تنهاست و از اين تنهايي رنج مي برد.
در تازه ترين کار خاچر که پيش از اين، «چهار راه ژانرال» را از او خوانده ايم، زندگي ارامنه مقيم تهران به تصوير کشيده شده است. اين کار، چون اولين اثر فارسي يک نويسنده ارمني است، دشواري هايي دارد و اگر شيوا حريري آن را ويرايش نمي کرد، به تعبير نويسنده، اين داستان ها با زباني شلخته منتشر مي شدند.
مجموعه داستان «اشک ششم» در بر گيرنده هشت داستان با نام هاي «اشک ششم»، «پسرک و پروانه»، «سوء تفاهم»، «دوران خوشي سپري شده الاغ کوچولو»، «به دنيا آمدن من»و ...است.

به ياد درکه بخوانيد!
محمود، پنج شنبه ها، درکه (خواندني)
 

وقتي نام درکه مي آيد، خيلي از جوان ها ياد خاطراتشان در اين کوهپايه مي افتند و شايد به ياد کسي!
اين بار، برزو نابت در يکي از روزهايي که احتمالا براي خوردن ديزي به درکه رفته بوده، ياد خاطرات جواني اش با خالق «سرزمين سوخته» افتاده و آهي از ته دل کشيده که: «اي روزگار!» بعد، تصميم گرفته خاطراتش را روي کاغذ بياورد.
خواننده با مطالعه خاطرات او مي تواند به صورت گذرا، بخشي از تاريخ معاصر بين دهه (60)تا (70)را مرور کند.
جالب اين جاست که اين درکه فقط به درد ايرانيان نمي خورد و در يکي از بخش هاي اين کتاب، مسائل و مشکلات مهاجران عراقي و سازمان ملل متحد مطرح مي شود و براي مهاجران، حال و هوايي پيدا کرده است. البته فضاي عمومي خاطرات نابت از همراهي احمد محمود در سفر به کوهپايه تهران، بيشتر به زندگي و رفتارهاي شخصي اين نويسنده باز مي گردد.

گاليله ديگر نمي ميرد!
 

فيزيک، فلسفه و الاهيات (جدي)
انحرافات اديان آسماني در غرب، تا به آن جا رسيد که روزي کليسا در تقابل مستقيم با علم قرار گرفت و مشهورترين واقعه تاريخي که اکثر جوانان مي دانند (حکم مرگ گاليله)، توسط کليسا صادر شد.
خوانندگان هوشمند و نکته ياب با مطالعه مقدمه اين کتاب به طور قطع، متوجه هوشياري و بيداري، زمان شناسي و آينده نگري رهبران مسيحي خواهند شد که چگونه مي کوشند خطاهاي گذشته خود را بپوشانند و از حوادث غم انگيز گذشته جلوگيري کنند. حال آن که دين ما هيچ گاه علم و علم آموزي را نفي نکرده و همواره در ترغيب مسلمانان به امر تحليل و کشف حقايق آفرينش کوشيده است.
برپايي يک «هفته مطالعاتي» و دعوت دانشمندان نامدار معاصر توسط واتيکان و گردهمايي نخبگان علمي، فلسفي و الاهيات در رصد خانه واتيکان، نقطه آغاز اين حرکت علمي و پژوهشي در غرب بوده که تجارب و اقدامات و نتايج آن براي جهان اسلام و مخصوصا جوانان مسلمان، بسيار سودمند خواهند بود.
در قسمت اول کتاب، پيام پاپ ژان پل دوم، رهبر فقيد کاتوليک هاي جهان آورده شده و مترجم براي دستيابي به حقايق بيشتر به خوانندگان توصيه کرده اين پيام (15)صفحه اي را چندين بار بخوانند. راه هاي ارتباط علم و الهيات، علوم طبيعي و عقيده به خالق، آفرينش در انجيل عبري، درباره آفرينش جهان، مدلي براي خداي تکامل يابنده، جهان کوانتومي و چندين مبحث ديگر، از موضوعات گفت و گوهاي انديشمندان در يک هفته بوده که توسط دفتر واتيکان منتشر شده و دکتر
همتي با همراهي يک گروه علمي، آن را ترجمه و به علاقه مندان عرضه کرده است. ترجمه، ويرايش و جمع آوري اين تحقيق، حدود سه سال طول کشيده تا با نثري روان و قابل فهم به خواننده ارائه شود.

شيخ سياسي!
 

شيخ ابراهيم زنجاني، زمان، زندگي و خاطرات (جدي)
«شيخ ابراهيم زنجاني» در هشت بخش، يک ضميمه و کتاب نامه به چاپ رسيده است.
در بخش اول کتاب با عنوان «در تکاپوي دانش» به تولد و تحصيل شيخ مي پردازد و در بخش دوم با عنوان «دوستان جديد و آغاز استحاله» به آشنايي با جرايد و رمان هاي خارجي، دوستي با وزير همايون و تشديد استحاله و کارنامه وزير همايون پرداخته شده است.
بخش سوم، «زنجاني در مشروطه اول» نام دارد. در اين بخش دوستي وي با تقي زاده، ستيزش با حجت الاسلام ملاقربانعلي زنجاني، عضويت در انجمن ماسوني و پيوستن شيخ به مکتب اردشير جي و تاثير گفته هايش در زنجاني، روايت شده است.
در ادامه و در بخش چهارم، زندگي اجتماعي و سياسي شيخ ابراهيم زنجاني و نقش او در مشروطه دوم بيان مي شود. کودتاي سوم اسفند تا عصر پهلوي، نام بخشي پنجم کتاب است. شيخ در اين دوره به مجلس چهارم راه مي يابد و با مدرس، تنش هاي فراوان داشته است. حتي در قسمتي از کتاب، اتهامات او به مدرس نيز آورده شده است. شيخ جزو حاميان رضاخان بوده و حتي به گواهي تاريخ، نامه کرنش آميزي هم به رضاخان نوشته که در کتاب، متن آن آمده است.
انکار شيخ، قصد عاقبت به خيري نداشته و در آخر عمر به ترجمه آثار اروپايي پرداخته و از منطق و مباني تشيع نيز به دور افتاده است. براي اطلاع کامل از اوضاع و احوال اين رجل سياسي، بايد فصل ششم کتاب را با عنوان «در برف ريز پيري» مطالعه کرد. بخش هفتم با عنوان «زنجاني در دادگاه تاريخ» به بررسي شخصيت و رفتار او از ديدگاه امام خميني (ره) و شاهدان معاصر اختصاص يافته است. بخش هشتم نيز به بررسي و نقد خاطرات منتشر شده، شيخ ابراهيم مي پردازد. خواندن زندگي سراسر بحران يک رجل سياسي ضد دين در لباس دين، در وهله اول شايد خسته کننده به نظر برسد، اما ارتباطات، حال و هوا و فضاي فکري اي که از آن دوران به خواننده مي دهد بسيار ارزشمند است.
منبع:همشهري جوان شماره 41



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.