سيگار دوستي خيانتكار

آيا مي دانيد بيش از 14 ميليون زن در جهان در سنين 18 سالگي تا 44 سالگي سيگار مصرف مي كنند كه از اين ميزان 27/2 درصد از آنان در سنين باروري هستند و اين ميزان بيش از دو برابر چيزي است كه در اهداف بهداشت براي همه تا سال 2000 پيش بيني شده است.
دوشنبه، 25 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سيگار دوستي خيانتكار

سيگار دوستي خيانتكار
سيگار دوستي خيانتكار


 

نويسنده:‌ منيره هاشمي




 
آيا مي دانيد بيش از 14 ميليون زن در جهان در سنين 18 سالگي تا 44 سالگي سيگار مصرف مي كنند كه از اين ميزان 27/2 درصد از آنان در سنين باروري هستند و اين ميزان بيش از دو برابر چيزي است كه در اهداف بهداشت براي همه تا سال 2000 پيش بيني شده است.
يكي از اهداف بهداشت براي همه، افزايش ميزان ترك سيگار و مهم تر از آن افزايش ترك سيگار در طول بارداري به ميزان 60% و افزايش ميزان ترك سيگار از طريق مشاوره و پيگيري هاي كلينيكي تا ميزان 75% است. متأسفانه زنان و كودكان دركشورهاي رو به توسعه به طور فزاينده اي در خانه هايشان دود سيگار محيطي ناشي از سيگار كشيدن ديگران را استنشاق مي كنند و بسياري از آنها تجربه سيگار كشيدن را آغاز مي كنند، كه مي تواند پيشرفت تلاشهاي مداوم براي بهبود بخشيدن به سلامت مادران و كودكان در كشورهاي روبه توسعه را با مانع روبرو كند يا حتي باعث سير قهقرايي آن شود.
آنچه مهم است اين است كه استعمال دخانيات در دوران بارداري عوارض جبران ناپذيري دارد، در نوشتاري كه پيش رو داريد بر آن شديم تا گوشه اي از اين عوارض را ياد آور شويم. اميد آنكه در ايجاد انگيزه در جهت ترك مصرف دخانيات گامي مؤثر باشد و زنان باردار نه تنها براي حفظ سلامت خود بلكه براي سلامت نوزادي كه به دنيا مي آورند دست از مصرف سيگار بردارند.
مصرف سيگار در دوران حاملگي، اثرات سوء‌ بسياري بر سلامت مادر و كودك وارد مي كند، به گونه اي كه سيگار كشيدن در دوران بارداري سبب به تعويق انداختن و كند شدن رشد جنين مي شود و به همين دليل متوسط وزن نوزاد مادران سيگاري كمتر از نوزاد مادران غير سيگاري است. سيگار حتي احتمال سقط را دو تا سه برابر افزايش مي دهد و باعث كاهش رشد جسمي و هوشي كودك مي شود. همچنين باعث آسيب به دستگاه ايمني نوزاد مي شود كه علت شيوع بيشتر آسم و مشكلات تنفسي در فرزندان مادران سيگاري است.
محققان عملكرد چنين تركيب را در دستگاه ايمني بدن كه با گيرنده هاي سلولي خاص موسوم به TLRS ارتباط دارد ارزيابي كردند. در فرزندان مادران سيگاري، توليد دو تركيب دچار نقص مي شود. محققان دستگاه ايمني ارثي يا مادرزادي را بررسي كردند. اين ايمني تا زماني كه بدن كودك صاحب دستگاه ايمني شود از او محافظت مي كند. دستگاه ايمني كودك از طريق تماس با پادگن هاي جديد روز به روز قوي تر مي شود. قرار گرفتن جينين در معرض دود سيگار باعث ايجاد تغييراتي مي شود كه علاوه بر ضعيف كردن دفاع ايمني ارثي،‌ روند تكامل دستگاه ايمني اكتسابي را كند مي كند.
زايمان نوزاد مرده، به علت نرسيدن اكسيژن به جنين و همچنين وقوع ناهنجاري جنيني در اثر وجود نيكوتين و منواكسيد كربن دود سيگار حاصل مي شود. بروز سندرم مرگ ناگهاني نوزاد نيز با مصرف دخانيات تشديد مي گردد. علاوه بر مواد فوق الذكر استعمال دخانيات در دوران بارداري و قرار گرفتن در معرض سرب پس از تولد نوزاد در بروز يك سوم موارد اختلال بيش فعالي و كمبود دقت و قدرت تمركز كودكان نقش دارد.
اين گونه كودكان بي آرام و قرار هستند و در تمركز حواس مشكل دارند،‌ بسته به اينكه مغز در چه زماني از تكامل خود در معرض سموم قرار بگيرد، آسيب پذيري هم كاملاً متفاوت است.
تحقيقات انجام شده استعمال دخانيات در دوران بارداري باعث افزايش فشار خون سيستوليك نوزادان مي شود. مي دانيم كه در حال حاضر چاقي به عنوان يك ريسك فاكتور در اغلب بيماري ها به چشم مي خورد و وجود چاقي در سنين پايين و به خصوص در ميان كودكان (سنين 3 تا 7 سالگي) مي تواند زمينه ساز بيماري هاي مختلفي در آينده باشد.
در تحقيقات اخير نشان داده شده كه كودكاني كه مادران آنها قبل و حين بارداري از سيگار استفاده مي كردند‌، نسبت به ساير كودكان اضافه وزن داشتند.
از آنچه گفته شد و مضرات بسيار ديگري كه اين مقال را گنجايش آن نيست چنين بر مي آيد كه مادران بايد حتماً چند ماه قبل از بارداري اقدام به ترك سيگار كنند تا خطرات بعدي آن در كودكان به حداقل برسد.
منبع: پيام پزشک شماره 48



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.