اين معماهاي هميشگي!

«معماهاي ابوالهول و ديگر داستان هاي معماآميز رياضي» نام يکي از کتاب هاي «مارتين گاردنر» است که به فارسي ترجمه و چاپ شده است. مارتين گاردنر يکي از افراد بسيار مشهور در زمينه رياضيات و معما است. او در سال 1914 به دنيا آمد و در سال 2010 هم از دنيا رفت. گفته مي شود موضوعات علم، رياضيات، فلسفه، ادبيات، معما، مذهب و... يا مورد علاقه او بوده يا کارهايي در آن حوزه انجام داده است. در مورد تعداد کتاب هاي او، اعداد مختلفي بيان مي
چهارشنبه، 27 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اين معماهاي هميشگي!

اين معماهاي هميشگي!
اين معماهاي هميشگي!


 






 
نگاهي به:
معماهاي ابوالهول و ديگر داستان هاي رياضي، مارتين گاردنر، ترجمه: حسن نصيرنيا ، مرکز نشر دانشگاهي ، 236 صفحه ، 2600 تومان
«معماهاي ابوالهول و ديگر داستان هاي معماآميز رياضي» نام يکي از کتاب هاي «مارتين گاردنر» است که به فارسي ترجمه و چاپ شده است. مارتين گاردنر يکي از افراد بسيار مشهور در زمينه رياضيات و معما است. او در سال 1914 به دنيا آمد و در سال 2010 هم از دنيا رفت. گفته مي شود موضوعات علم، رياضيات، فلسفه، ادبيات، معما، مذهب و... يا مورد علاقه او بوده يا کارهايي در آن حوزه انجام داده است. در مورد تعداد کتاب هاي او، اعداد مختلفي بيان مي شود؛ اما ظاهرا 65 کتاب نوشته است و در مجموع در نگارش 124 کتاب به نوعي نقش داشته است.
گفته مي شود پرفروش ترين کتاب او «شرح نگاري بر آليس » است که شرح نگاريي بر کتاب «آليس در سرزمين عجايب» است. دنباله اين کتاب نيز «شرح نگاري هاي بيشتر بر آليس» است. دو کتاب داستان به نام هاي «پرواز پيتر فروم» و «بازديدکنندگان از شهر اُز» هم نوشته است. کتابي نيز به نام «پروفسورهاي بدون طرف» دارد که مجموعه اي از داستان هاي تخيلي کوتاه است. همچنين او سال ها در مجلات مختلف به نويسندگي مشغول بوده است. او 25 سال ستون ثابتي در مجله «ساينتيفيک آمريکن» داشت. به دليل کثرت مطالب، آماري از تعداد مطالب چاپ شده او در نشريات، وجود ندارد. همچنين، کوهي از تقدير و تشکر از او، به جاي مانده و کتاب هايي نيز در مورد او نوشته شده است.
در مورد او مطالب زيادي در اينترنت مي توان يافت. همچنين با جست و جوي نام او در اينترنت، منابعي به دست مي آيد که اين روزها کمتر مورد توجه هستند. منابعي در مورد رياضيات، معما، ابزارهاي جورچين و غيره که خواننده يا کاربر را وادار به فکر کردن مي کنند. اين منابع حال و هواي خاص خود را دارند.
اما کتاب مورد نظر ما، يکي از مجموعه کتاب هاي مارتين گاردنر است که در مورد معماهاي مرتبط با رياضيات است. در پيش گفتارِ کتاب، چنين آمده است:

اين معماهاي هميشگي!

کتاب حاضر، سومين و آخرين کتاب از معماهايي است که طي حدود ده سال براي ستون سرگرمي هاي مجله علمي-تخيلي ايزاک آسيموف تهيه کرده ام. شکل و ترتيب قرار گرفتن معماها در اين کتاب، درست مانند دو کتاب ديگر نگارنده:
- داستان هاي معمايي علمي-تخيلي(1981)
- معماهايي از ساير جهان ها (1984)
است که پيش تر انتشار داده ام.
در هر فصل از کتاب، مسئله اي طرح شده که پاسخ آن در «بخش نخست پاسخ ها» آمده است. راه حل هر مسئله در «بخش نخست پاسخ ها»، به نوبه خود منجر به طرح مسئله اي ديگر شده که در«بخش دوم پاسخ ها» حل شده است. همين طور ممکن است در «بخش دوم پاسخ ها» پرسش سوم و به تبع آن در برخي موارد، پرسشي چهارم طرح و پاسخ داده شده باشد.
در پاره اي موارد، نامه هاي ارسالي خوانندگان مجله، پيشنهادهاي ديگران و نيز بر اساس مطالب و يادداشت هاي شخصي خود، مطالب جديدي به معماهاي اصلي افزوده ام.
اين کتاب در مجموع 35 معما را در 226 صفحه (چاپ اول) مطرح مي کند. هر يک از معماها با آب و تاب و داستان تعريف مي شوند؛ به طوري که بر جذابيت معما افزوده مي شود و ممکن است خواننده تازه در انتها متوجه شود که با يک مسئله پيچيده براي مثال در رياضيات مواجه بوده که به شکل داستان براي او تعريف شده است.
اين کتاب يک بار در سال 1370 و بار دوم در سال 1385 توسط مرکز نشر دانشگاهي به چاپ رسيده است. براي تهيه اين کتاب علاوه بر کتابفروشي ها، مي توانيد به صفحه اينترنتي اين کتاب در وب سايت ناشر آن* مراجعه کنيد. آخرين قيمت آن هم 2600 تومان است که خريد اينترنتي آن شامل 10 در صد تخفيف مي شود.

پي نوشت ها :
 

* به اين نشاني مراجعه کنيد: tinyurl.com/book0190
منبع: ماهنامه دانشمند شماره 570



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.