مراقب پوست چرب تان باشيد

داشتن پوست چرب، يکي از مشکلاتي است که برخي از افراد، به ويژه در سنين بلوغ با آن رو به رو هستند. پوست چرب در بين نوجوانان و جوانان شايع است. چرب بودن پوست ممکن است بعد از دوران بلوغ خود را نشان دهد، زيرا تغيير در ميزان هورمون ها باعث تحريک غده هاي چربي و ترشح مواد چرب بر روي پوست مي شود و ظاهري براق روي پوست ايجاد کرده و جوش هاي معمولي و چرکي زيادي در آن به وجود مي آيد. در پوست چرب ترشحات غدد چربي زياد مي باشد. افزايش ترشحات غدد چربي به فعاليت هورمون هاي جنسي مربوط مي شود.
چهارشنبه، 10 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقب پوست چرب تان باشيد

مراقب پوست چرب تان باشيد
مراقب پوست چرب تان باشيد


 

ترجمه و تدوين: وحيد عرفاني




 
داشتن پوست چرب، يکي از مشکلاتي است که برخي از افراد، به ويژه در سنين بلوغ با آن رو به رو هستند. پوست چرب در بين نوجوانان و جوانان شايع است. چرب بودن پوست ممکن است بعد از دوران بلوغ خود را نشان دهد، زيرا تغيير در ميزان هورمون ها باعث تحريک غده هاي چربي و ترشح مواد چرب بر روي پوست مي شود و ظاهري براق روي پوست ايجاد کرده و جوش هاي معمولي و چرکي زيادي در آن به وجود مي آيد. در پوست چرب ترشحات غدد چربي زياد مي باشد. افزايش ترشحات غدد چربي به فعاليت هورمون هاي جنسي مربوط مي شود.
بيشتر کساني که پوست چرب دارند، در مرحله ي بلوغ هستند و بايد از پوست شان بيشتر مراقبت کنند. به اين شکل که بايد هميشه پوست شان را تميز نگه دارند و برنامه ي درستي براي تغذيه داشته باشند. اين پوست، ضخيم و خشن به نظر مي رسد. به طور معمول پوست هاي چرب از نظر رنگ نسبت به ديگر پوست ها تيره بوده و ديرتر دچار چروک مي شوند. افرادي که پوست چرب دارند، پوست شان هميشه براق و درخشان به نظر مي رسد و همواره لايه اي از چربي روي پوست شان نمايان است.
مهم ترين علت در بروز چربي پوست، مسائل ارثي است. رطوبت زياد محيط مي تواند باعث ايجاد پوست چرب شود. همچنين عدم مراقبت صحيح از پوست مي تواند موجب چرب شدن پوست گردد. پوست بعضي از افراد آن قدر چرب است که احساس مي کنند به پوست شان روغن ماليده اند و هميشه از اين بابت در عذاب هستند. در خانم ها قبل از عادت ماهانه، پوست شان چرب تر مي شود، زيرا هورمون هاي آن ها در طي اين چند روز تغيير مي کند. معمولا پوست هاي تيره رنگ از نوع پوست هاي چرب هستند. اين نوع پوست داراي منافذي باز و ظاهري چرب است و به علت توليد بيش از اندازه ي چربي، پوست به سرعت چوش سر سياه مي زند و متأسفانه بيش از ديگر انواع پوست، مستعد ابتلا به آکنه مي باشد. با اين وجود همين چربي موجب مي شود که پوست بتواند طي مدت زمان طولاني تري جواني خود را حفظ کند. به عبارت ديگر مزيت پوست چرب اين است که شما را به پيري زودرس دچار نمي کند و براي مدت طولاني تر جوان خواهيد ماند. با افزايش سن، چربي پوست کم کم از بين مي رود. براي مراقبت از پوست چرب بايد سعي کنيم که توليد چربي پوست را کاهش دهيم و منافذ آن را تميز نگه داريم تا از بروز دانه هاي سر سياه بر روي پوست جلوگيري شود.
پوست هاي چرب به خاطر برخورداري از لايه چربي به خوبي محافظت مي شوند و ديرتر از پوست هاي خشک، پيرو چروکيده مي شوند. اين نوع پوست در مقابل برخي عوامل خارجي مانند باد، سرما، گرما و... مقاوم تر است. ولي از سوي ديگر، کساني که پوست چرب دارند نسبت به صابون ها، آب ها و لوازم آرايشي حساسيت بيشتري دارند و پوست آن ها زودتر از انواع ديگر، دچار تحريک و سرخي مي شود. مواد آرايشي و داروهاي ماليدني موجب تحريک سريع پوست هاي چرب مي شوند. بيشترين ميزان چربي در قسمت هايي از بدن مانند بيني، پيشاني و چانه متمرکز شده است. پوست چرب در زنان شايع تر از مردان است. مهمترين راه هاي شناسايي پوست چرب اين است ماده ي هيدرات کننده طبيعي از غدد چرب پوست به مقدار فراوان ترشح مي شود که در نتيجه نقاط و لکه هايي روي پوست ايجاد مي شود. غدد چربي در اين نوع پوست، چربي زيادي توليد مي کنند و در نتيجه پوست براق و روغني به نظر مي آيد. پوست هاي چرب، آب و صابون و تغييرات درجه حرارت و آب و هوا را به خوبي تحمل مي کنند. بزرگ ترين مزيت پوست هاي چرب اين است که آهسته تر از انواع ديگر پوست ها پير و شکسته مي شوند. معمولا اين گونه پوست به علت داشتن چربي زياد داراي جوش هاي فراواني هستند و ضخامت بيشتري نسبت به ديگر پوست دارند. توصيه مي شود در صورت مصرف کرم هاي آرايشي کرم هايي که به کنترل کننده ي چربي معروف مي باشند مورد استفاده قرار گيرد تا چربي هاي پوست را جذب کند.
استفاده از کرم هاي رنگ روشن و فشرده ي صورت و بدون چربي که اغلب مات کننده پوست است؛ مي تواند مفيدتر باشد. بهترين راه پاک کردن مواد آرايشي از اين پوست، شست و شوي آن با آب و صابون است. بهتر است براي شست و شوي پوست چرب از آب نيم گرم استفاده شود. افرادي که پوست چرب دارند. گاهي اوقات حتي ظرف چند دقيقه پس از شست و شو، برقي از چربي بر روي پوست آن ها ديده مي شود.
افزايش ميزان هورمون آندروژن مي تواند پوست را به توليد چربي بيشتر تحريک کند. براي مثال ممکن است اين حالت در طول مدت دوران بلوغ تشديد شود. برخي از افراد پوست چرب تري دارند و علت اين است که تعداد غدد چربي در پوست آنان بيشتر بوده و در نتيجه چربي بيشتري توليد مي کنند. علت چربي زياد پوست عبارتند از: زمينه ي ارثي، فعاليت غدد داخلي، تغذيه (چربي و شيريني زياد)، تنش، مصرف بعضي از داروها. غذاهاي چرب و سرخ شده بر چربي پوست مي افزايد؛ در حالي که سبزي ها و ميوه ها ميزان چربي پوست را به تعادل مي رسانند.
سعي نکنيد با صابون از شر چربي هاي پوست خلاص شويد زيرا به سادگي غدد چربي را تحريک مي کند. با استفاده از پاک کننده هاي کف دار مي توان به اندازه کافي چربي و کثيفي را از روي پوست برداشت؛ بدون اينکه باعث تحريک پوست شويد. امتياز ديگري که اين کار دارد (به ويژه چنان چه با يک ليف نرم اقدام به اين کار شود) برداشتن سلول هاي مرده ي پوست است، زيرا اين سلول هاي مرده ي پوست مي تواند منجر به انسداد منافذ پوست و ايجاد دانه هاي سرسياه شوند. کساني که پوست هاي جوش دار و آکنه اي دارند بهتر است از صابون هاي خشک کننده ي ملايم استفاده نمايند.

توصيه هاي مهم:
 

• افرادي که داراي پوست چرب مي باشند بايد از وسايل خشني که به پوست ضربه زده و پوسته پوسته شدن آن را تشديد مي کند اجتناب نمايند. اين وسايل باعث بروز اختلال در ترشح غدد چربي مي شوند.
• سعي کنيد براي تميز کردن پوست چرب از صابون هاي ضد باکتري استفاده کنيد.
• همواره برنامه ي مراقبت از پوست خود را با يک مرطوب کننده بدون روغن به پايان ببريد.
• چنان چه دچار جوش هاي قرمز دردناک شديد ماليدن کمي روغن اسطوخودوس بر روي پوست مي تواند در عرض چند دقيقه باعث کاهش التهاب شود.
• براي پيشگيري از چربي زياد در پوست صورت، صورت را چند بار در روز با آب و صابون ملايم بشوييد و سپس بلافاصله با حوله خشک کنيد.
• هنگام صبح، پس از برخاستن از خواب پوست خود را با آب گرم بشوييد.
• با حفظ رطوبت در قسمت هاي گوناگون پوست و کنترل چربي اضافي، مي توان به رنگ و چهره اي روشن و زيبا دست يافت.
• از دستمال هاي مرطوب و پاک کننده ي يک بار مصرف براي پاک کردن چربي اضافي از روي پوست صورت در زمان هايي که خارج از منزل هستيد استفاده کنيد.
• بعد از تميز کردن پوست، از نرم کننده استفاده کنيد تا روزنه هاي بزرگ پوست، خود را نشان بدهند.
• اگر چربي پوست شما خيلي زياد است پس از پايان شست و شو با آب و صابون، يک گاز استريل يا پارچه تميزي را به الکل آغشته کنيد و روي پوست خود بکشيد تا چربي آن گرفته شود.
• پوست چرب را به ويژه هنگامي که جوش هاي تازه اي روي آن زده است، دستکاري نکنيد.
• اگر هنوز پوست تان به علت وجود چربي، براق مي باشد، مي توانيد با استفاده از کاغذ خشک کن چربي اضافي را پاک نماييد.
• سعي کنيد به محض پيدا شدن لکه روي پوست، آن را معالجه کنيد تا وخيم تر نشود.
• در انتخاب کرم بايد بسيار محتاط و دقيق باشيد؛ زيرا بسيار از کرم ها که بسيار چرب هستيد موجب تشديد چربي پوست و ايجاد جوش مي شوند. به طور کلي بايد از کرم هاي خشک يا کم چربي استفاده کنيد.
• پيش از رفتن به رختخواب تمام مواد آرايشي را از صورت تان پاک کنيد.
• هنگام شب، تا جاي ممکن از هيچ کرمي استفاده نکنيد، زيرا منافذ پوست را مي بندد و براي آن زيان آور است. (مگر در صورت تجويز پزشک)
• افرادي که داراي پوست چرب مي باشند بايد از کرم هاي مرطوب کننده که پايه ي آن ها آب است و براي جلوگيري از اشعه ي زيان آور از کرم هاي ضد آفتاب بر پايه الکل استفاده کنند.
• هنگام بيرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب غيرچرب استفاده کنيد.
• بهتر است از مواد آرايشي با محتواي چربي و روغني مانند کرم استفاده نکنيد.
• پوست هاي چرب نسبت به مواد پاک کننده و آرايشي و دارويي حساس هستند و ممکن است در اثر مصرف مواد پاک کننده يا محلول هاي الکل دار دچار قرمزي، خشکي، خارش يا پوسته ريزي شوند. در اين صورت بايد مصرف هر گونه شير پاک کن، محلول هاي طبي (که اکثر آن ها الکل دارند) و داروي موضعي را متوقف نمود و به پزشک مراجعه کرد تا پماد ساختني (ترکيبي) التيام دهنده اي که با آب تهيه شده را تجويز نمايد.
• اطمينان حاصل کنيد که تمام محصولاتي که براي پوست تان استفاده مي کنيد بدون روغن هستند. (حتي محصولات آرايشي)
• افرادي که پوست چرب دارند بايد مصرف چربي و قند را به حداقل برسانند و غذاهايي مانند خرما، پسته، فندوق، گردو، شکلات و موز را بسيار کم مصرف کنند. اين افراد براي کنترل چربي پوست خود و برخورداري از يک پوست شاداب و خوب بايد خواب کافي، اعصاب راحت و تغذيه ي مناسب داشته باشند و هر چه مي توانند سبزي و ميوه مصرف کنند.
• براي شست و شوي پوست چرب بايد از صابون هاي اسيدي استفاده کنيد؛ زيرا اين صابون ها ميزان چربي را کم مي کنند. صابون هاي گوگرد نيز بسيار مفيد هستند از مصرف صابون هاي گليسيرين دار بپرهيزيد؛ زيرا پوست را تحريک مي کنند.
• غداهاي سرخ کردني کمتري مصرف نماييد.
منابع مورد استفاده:
1- آسيب ها و بيماري هاي پوستي در صنعت، ترجمه و تدوين: وحيد عرفاني، ماهنامه صنعت و ايمني، شماره ي 62، مهر و آبان 1377
2- تغذيه ي صحيح، ضامن سلامتي، وحيد عرفاني، چاپ دوم، 1390، انتشارات آسيم
3- رازهاي زيبايي و شادابي پوست، وحيد عرفاني (کتاب جديد در دست چاپ توسط انتشارات آسيم)
4- How to protect your self, sun care FA Q dreamland publitions, 1995
5- Skin care tips, skin care Inc. , 2000
منبع: بانو 30



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.