چگونه استرس بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟

کارشناسان می‌گویند که استرسِ متوسط   و قابل‌کنترل می‌تواند به‌عنوانِ روشی محافظتی در برابر عوامل استرس‌زای آینده عمل کند.
يکشنبه، 26 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه استرس بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟

دانشمندان عصب شناسی، بازیگران جدیدی را در عرصه نحوه عملکرد مغز در برابر استرس کشف کرده اند

دانشمندان عصب شناسی که بر روی "کدهای مغزی" فعالیت می کنند، می گویند در درک نحوه عملکرد مغز در مقابل عوامل استرس زا و تسکین آثار حاصله از آن، گام های قابل توجهی برداشته اند.


بررسی آنچه که آنها قسمت های "قارچی شکل" و "باریک و ظریف" سلول های عصبی مغز ( که وظیفه یادگیری و یادآوری در مغز را بر عهده دارند) بر می شمارند، دانشمندان را به این کشف رهنمون کرد که می توان با تسکین استرس ناشی از خاطرات دردآور، به دگرگونی کردن آنها همت گماشت.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه لایسستر، پروتئین ویژه ای را مشخص کرده است که مغز در پاسخ به استرس از خود تولید می کند. بر اساس آزمایش های صورت گرفته روی موش ها، این حقیقت آشکار شد که آن دسته از موش هایی که فاقد این پروتئین بودند، گرایش کمتری به خروج از محل خود داشته و ترجیح می دادند در تاریکی پنهان شوند.

نتیجه این یافته ها به ویژه برای درک بیماری های منتج از استرس آن هم در انسان ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. دکتر "رابرت پاولاک"، مدرس علوم عصب شناسی این دانشگاه، اظهار می دارد:" مشخصه این مطالعه در آن است که تولید پروتئین مربوطه از سوی مغز، به محافظت از اشخاص در برابر نگرانی های بیش از اندازه و مقابله با حوادث ناسازگار، کمک شایانی می کند."

دکتر پاولاک می گوید:"استرس هر روزه ما، باعث تغییر شکل مغز می شود. یعنی سلول های عصبی، خود را به شکلی تغییر می دهند که تعداد ارتباطات با دیگر سلول ها و مسیر ارتباطی با دیگر نورون ها، تغییر شکل پیدا کند."

در اغلب موارد، این پاسخ ها موافق و سودمند هستند، به نحوی که به مغز برای مقابله با استرس و تغییر واکنش رفتاری مناسب، کمک می کند. با این وجود و در پی بروز استرس های شدید، اوضاع می تواند از کنترل خارج شود

تغییر شکل سلول‌های مغزی

گنجایش و ظرفیت اطلاعاتی مغز کاهش یافته و سلول های عصبی واقع در قسمت هیپو کامپوس مغز- مکانی از مغز که برای یادگیری و حفظ خاطرات در نظر گرفته شده است- روال کاری خود را به تدریج از دست دهد؛ به نحوی که دیگر قادر نباشد به شکل مؤثری با دیگر سلول ها ارتباط برقرار کرده و نشانه هایی از بروز بیماری به تدریج آشکار می شود.

یک راهکار که خصوصاً سلول های مغزی مایلند تا به وسیله آن با استرس دست و پنجه نرم کنند، تغییر شکل فرایند ظریفی است که آنها معمولاً برای تبادل اطلاعات با دیگر نورون ها ( که تحت عنوان "میله های دندریتی" از آنها نام برده می شود، استفاده می شوند.
 
این میله ها می توانند به کوچکی یک هزارم میلی متر باشند و از اشکال گوناگونی نیز برخوردارند. میله های بلند مانند کودکان هستند یعنی خیلی پر تحرک و کنجکاو، مدام در حال تغییر شکل و ارتباط با دیگران بوده و به ما در یادگیری نکات جدید کمک می کنند.

به محض آنکه میله ای چیز جدیدی فرا می گیرد، بالغ می شود. آنها قارچی شکل بوده، از ارتباطات پایدار و استواری برخوردارند، همکاران و یاران خود را تغییر نمی دهند و مایل به حرکت نیز نیستند.

 
چگونه استرس بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟
 

فراموشی دشمن استرس

میله های قارچی شکل به ما در یادآوری آنچه که فرا گرفته ایم یاری می رسانند، اما این امر همیشه هم خوب نیست. شماری از حوادث بسیار استرس آور بهتر است که فوراً فراموش شوند؛ چرا که ممکن است باعث برهم زدن سلامت روحی ما شوند. در مغز ما برای ایجاد تعادلی مناسب میان میله های باریک و قارچی شکل یا آنچه که بایستی به خاطر یا به فراموشی سپرده شود، نبردی پیوسته در جریان است.

دکتر پاولاک می گوید:" ما پروتئینی را مشخص کرده ایم که مغز در پاسخ به استرس، آن هم به نحوی که شمار میله های قارچی شکل را کاهش داده و در نتیجه باعث تقلیل نگرانی های آتی ما در رابطه با حوادث استرس آمیز می شود، تولید می کند.

این پروتئین با نام لیپوکالین-2، در واقع تولید نشده است؛ بلکه ساخت آن در پاسخ به استرس ایجاد شده در بخش هیپوکامپوس مغز به نحو شدیدی افزایش یافته است. وقتی که ما لیپوکالین-2 را در زمان استرس به نورون ها اضافه می کنیم، آنها شروع به از دست دادن "میله های خاطراتی" یعنی میله های بالغ و قارچی شکل خود می کنند."

او می افزاید:"بنابراین در اینجا از خود سوال می کنیم که چه اتفاقی روی خواهد داد، اگر ما لیپوکالین-2 را از مغز و موش هایی که با استرس روبه رو شده اند جدا کنیم؟ آیا بر واکنش آنها تأثیری خواهد گذارد؟


استرس و تمایل به تاریکی

تا اینجا، ما از موش هایی استفاده کرده ایم که ژن لیپوکالین-2 را از آنها جدا کرده ایم و متوجه شدیم که در زمان استرس، آنها در مقابل موش های سالم نگران تر به نظر می رسیدند. برای مثال، آنها کمتر مایل بودند تا از مکان خود خارج شوند و ترجیح می دادند به جای کشف محل های جدید، در جایی تاریک پنهان شوند.

ما همچنین دریافتیم که در این موش ها، میله های قارچی شکل بعد از بروز استرس، بیشتر شکل گرفته و بنابراین آنها از حوادث استرس آور خود خاطرات قوی تری را در ذهن دارند."

دکتر پاولاک ادامه می دهد:"بنابراین مغز ما برای حفاظت در برابر "نگرانی بیش از اندازه "و کمک به ما در دست و پنجه نرم کردن با حوادث ناگوار زندگی، به تولید لیپو کالین-2 می پردازد."

وی خاطر نشان می کند:"تشخیص لیپوکالین-2 به عنوان یک بازیگر جدید که مغز ما برای مقابله با استرس از آن بهره می برد، گام مهمی تلقی می شود. ما به رمز گشایی سازوکار سلولی استرس ( که اگر به درستی عمل نکند ممکن است ما را دچار بیماری های روانی کند، نزدیک تر می شویم."

 
چگونه استرس بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟



دکتر پاولاک می گوید:"اختلالات روانی و آن هم با زمینه استرس، بسیار گسترده شده و بیش از 30درصد از مردم جهان را درگیر خود کرده است. ما بسیار مایلیم تا این سازوکار کشف شده را بر روی انسان ها نیز بررسی کرده و روزی قادر باشیم به درمانگاه های مربوطه کمک های شایان توجهی را در باب مقابله با آشفتگی ها و اختلالات حاصله از نگرانی ها و افسردگی ها بنماییم."


استرس خوب، استرسِ کمتر شناخته شده

تورم اقتصادی، کووید-۱۹، جنگ‌های بین‌المللی، عدم قطعیتِ جهانی تنها بخشی از مسائلی هستند که باعث ایجاد استرس برای مردم در سراسر جهان می‌شوند. در واقع، حدودِ هفتاد درصد از بزرگسالان در ایالات متحده می‌گویند که از زمانِ شروعِ همه‌گیری، استرسِ شدید را تجربه کرده‌اند. استرسِ مزمن می‌تواند باعث مشکلات شدید جسمی، ذهنی و عاطفی شود.


اما آیا می‌دانستید انواعی از استرس وجود دارند که می‌توانند برای شما مفید واقع شوند؟

فلیس مارتین وسرپرست مشاور حرفه‌ایِ موسسه‌ی NeuroCoach  (1) و  NeuroLeader(2) توضیح می‌دهد که فشار روانیِ مثبت، چیزِ بسیار خوبی است و می‌تواند یک کارِ تازه را آغاز کند، اتفاقی هیجان‌انگیز یا نقل مکان به خانه‌ای جدید را به دنبال داشته باشد؛ این یک استرسِ خوب به حساب می‌آید!

 
چگونه استرس بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟


استرسِ خوب، ممکن است به بدن، در دفاع مقابلِ آسیبِ اکسیداتیو (3) که بر ظهور پیری و بیماری اثرگذار است یاری برساند. طبقِ مطالعه‌ی منتشر‌شده‌ی جدیدی، این نوع استرس می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و حتی احتمالِ ابتلا به بیماری‌های روانی را به حداقل برساند.

ما به این موضوع می‌نگریم که استرس خوب، چگونه می‌تواند خطر مشکلات سلامت روان را کاهش دهد و چگونه قادر است در برابر موقعیت‌های استرس‌زای آینده، به حفاظت بپردازد.


استرس خوب به‌عنوان یک واکسن عمل می‌کند

کارشناسان می‌گویند که استرسِ متوسط   و قابل‌کنترل می‌تواند به‌عنوانِ روشی محافظتی در برابر عوامل استرس‌زای آینده عمل کند. عملکردی شبیه واکسن که بدن را با تحملِ موردنیاز، در برابر استرس شدیدتر در آینده تجهیز می‌کند.

انواع خاصی از استرس در سطوحِ پایین تا متوسط   می‌توانند به افراد در جهت آماده‌سازی، بازشناسی و ایجادِ ظرفیت در راستای تاب آوردنِ استرس آینده کمک کنند و منجر به یادگیری و هوشیاری ما در مورد آینده شوند.

از سر گذراندن موفقیت‌آمیزِ یک رویدادِ استرس‌زا همچنین می‌تواند اعتماد به نفستان را در مواجهه با عوامل استرس‌زا‌ی جدید تقویت کند؛ این بخشی از تاثیرِ مثبت بر عملکرد مغز به حساب می‌آید.

مارتین توضیح می‌دهد: «این (فرآیند) به ما کمک می‌کند تا یک داستان یا ساختارِ روایی در هیپوکامپ -بخش حافظه‌مان- خلق کنیم و این، بازخورد مثبتی به ما می‌بخشد.» مارتین می‌گوید: «این (فرآیند) ادراکاتِ ما را متحول می‌کند و دیدِ ما از خودمان و دیدِ ما به دیگران را تغییر می‌دهد.»

موفقیت در هر نوعِ چالش‌برانگیزش، تنها انگیزه‌ای است که فرد ممکن است برای غلبه بر استرسِ دشوارتر در آینده، به آن نیاز داشته باشد؛ این، مسیرِ ایده‌آلی را در راستای نگاهِ مثبت به نوعِ درست استرس ارائه می‌دهد.
 
چگونه استرس بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟


فلیس مارتین نتیجه می‌گیرد:
مقابله‌ی مستقیمِ ما با استرس در برخی مقاطع زمانی، باعث می‌شود احساسِ قدرت کنیم و این به ما، دوپامینِ مثبت آن پاداشِ شیمیاییِ مثبت را می‌بخشد؛ زیرا ما می‌دانیم که توانایی انجام این کار را داریم و این احساسی عالی و کم‌‌نظیر است.

ترجمه: بخشی از این متن توسط مهرداد معینی ترجمه شده است.

منبع: بخش تحلیل و تولید محتوا پرتال فرهنگی راسخون با نظارت بخش مشاوره



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.