براي دانشگاه آزاد هم انتخاب رشته کنيد

1- شروع مطالعه پيش دانشگاهي 2 و به خصوص دروس پايه به عنوان رويکرد اصلي تا تعطيلات نوروز( يعني ديگر سراغ پيش دانشگاهي 1 نرويد مگر در موارد خاص و در اين دو ماه شاخ دروس پايه و نصف پيش دانشگاهي 2 را بشکنيد). 2- انتخاب رشته دانشگاه آزاد
سه‌شنبه، 16 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
براي دانشگاه آزاد هم انتخاب رشته کنيد

 براي دانشگاه آزاد هم انتخاب رشته کنيد
براي دانشگاه آزاد هم انتخاب رشته کنيد


 

نويسنده: مهدي نکوئي




 

مناسبت هاي کنکوري نيمه دوم بهمن
 

1- شروع مطالعه پيش دانشگاهي 2 و به خصوص دروس پايه به عنوان رويکرد اصلي تا تعطيلات نوروز( يعني ديگر سراغ پيش دانشگاهي 1 نرويد مگر در موارد خاص و در اين دو ماه شاخ دروس پايه و نصف پيش دانشگاهي 2 را بشکنيد).
2- انتخاب رشته دانشگاه آزاد
خودش يک ستون مستقل مي خواهد که در ادامه به توضيح آن مي پردازيم. مطابق با سياست هاي ثابت دانشگاه آزاد در سال هاي قبل است براي همين در صورت تغييرات حتماً به دفترچه دانشگاه آزاد مراجعه کنيد.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامي
 

1- حتماً حتماً حتماً شرکت کنيد. هيچ داوطلبي حق ندارد در اين آزمون شرکت نکند!! حتي با داشتن دلايل زير:
الف مشکل مالي:شرکت درآزمون به معناي ثبت نام نيست!! شما شرکت کنيد، قبول بشويد، ولي ثبت نام نکنيد.
ب: مشکل اعتقادي:يعني مدرک دانشگاه آزاد را قبول ندارم: شما شرکت کنيد، يک رشته خوب و عالي قبول شويد، سپس نرويد و ثبت نام نکنيد.
ج: من مطمئن هستم که سراسري قبول مي شوم. ما هم دعا مي کنيم که حتماً اين اتفاق بيفتد ولي اگر به هر دليلي مثل بيماري، استباه رفتن و... پذيرفته نشديد اين سؤال را جواب بدهيد:
يک سال پشت کنکور؟ يا دانشگاه آزاد. پس خودتان را اين امتياز محروم نکنيد.

خلاصه:
 

ثبت نام در آزمون ورودي دانشگاه آزاد به منزله قبولي و ثبت نام و پرداخت شهريه نيست!!! فقط مبلغ ثبت نام را پرداخت مي کنيد و يک امتياز بسيار خوب براي خود ايجاد مي کنيد و اگر در آزمون سراسري قبول نشديد و يا در شهرستان دور قبول شديد حق انتخاب داشته باشيد که در دانشگاه سراسري يا راه دور يا دانشگاه آزاد شهر خود ادامه تحصيل دهيد.
نتيجه:
همان طور که در اول گفته شد حتماً در آزمون ورودي دانشگاه آزاد شرکت مي کنيد و يک انتخاب رشته خوب و منطقي انجام مي دهيد.

چگونه براي دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنيد؟
 

1- انتخاب رشته دانشگاه آزاد به مراتب از انتخاب رشته دانشگاه سراسري سخت تر است چون اول انتخاب رشته مي کنيد و بعد آزمون مي دهيد براي همين هيچ وقت از انتخاب رشته خود راضي نيستيد!!
چرا؟ چون اگر خود را خيلي دست بالا فرض کنيد ولي خدا نکرده اين اتفاق نيفتد، هيچ چيز خوبي قبول نمي شويد و يک عمر حسرت مي خوريد که چرا اينقدر سنگين انتخاب رشته کردم. اگر خيلي دست پايين انتخاب رشته کنيد و احياناً خوب درس بخوانيد و يا خوب امتحان بدهيد و نمره و تراز بهتري کسب کنيد، خود را به خاطر خود کم بيني هرگز نمي بخشيد.
سؤال: پس چه کاري انجام دهيم؟
جواب: بايد منطقي انتخاب رشته کنيد!!
سؤال:اين منطقي که مي گوييد يعني چه؟
جواب: منطقي يعني با توجه به موارد زير در مورد توانايي هاي خود قضاوت کنيد نه احساسات خود!!! احساسات يعني بيان جملات زير: خواستن، توانستن است و گذشته ها گذشته، من تا الان نخوندم و از اين به بعد تازه دستم آمده و مي دانم کولاک مي کنم و... اين جملات يعني احساساتي عمل کردن و اين فرض ها که در زير مي آيد يعني منطقي:
1- معدل کتبي امتحان نهايي: معدل کتبي شما چند شده است؟
معدل کل را نمي پرسم!! اگر معدل کتبي شما خوب نشده است به احتمال زيادتر هم زياد خوب نمي شود پس ريسک نکنيد و ترازهاي بالا را انتخاب نکنيد.(البته کار نشد ندارد بحث ريسک پذيري است)
2- معدل پيش دانشگاهي شما چند شده است؟ اگر به بهانه تستي خواندن، معدل پيش شما کم شده است، باز هم توصيه مي کنيم ريسک نکنيد.
3- هفته اي چند ساعت درس مي خوانيد؟ آيا دفتر برنامه ريزي پر مي کنيد؟ اگر چند هفته اي دفتر برنامه ريزي پر مي کنيد؟ اگر چند هفته اي دفتر برنامه ريزي پر کرديد و بعد چون فايده اي نداشت آن را پر نکرديد يا گم شده و... لطفاً ريسک نکنيد و در رشته هاي با تراز بالا انتخاب نکنيد، چون شما به خاطر مشکلاتي که داريد (عدم رشد شناختي) ممکن است نتوانيد اين تراز را کسب کنيد و يک شکست به ساير شکست ها اضافه شود.
سؤال: با اين وضعيت که شما مي گوييد دانشگاه آزاد هم که مثل سراسري است!! دوست خودم اصلاً درس نمي خواند و معدلش هم 10 بود ولي الان دارد در دانشگاه آزاد بهترين رشته درس مي خواند اين واقعيت ها با حرف هاي شما تضاد دارد؟!
جواب 1: رشته هاي خوب دانشگاه آزاد يعني رشته هاي با تراز بالاي 6700 و گروه پزشکي، دندان پزشکي و دارو سازي تقريباً تفاوتي با رشته هاي پرطرفدار سراسري ندارد ولي بسياري از رشته هاي دانشگاه آزاد يا واحدهاي دانشگاهي آن مثل چيزي است که شما مي گوييد مثلاً اگر يک رشته با تراز 5000مي خواهيد قبول شويد. اصلاً نيازي به اين کارها نيست و اگر بعد از عيد هم درس بخوانيد و واحدهاي خود را در حد 10 پاس کنيد هم مي توانيد قبول شويد.
جواب 2: اين بهترين رشته که دوستتان قبول شده چيست؟! يکي از مشکلات شناختي افراد تعميم است!! يعني مسايل را به جاي اينکه جزيي بررسي کنند و حل کنند، کلي نگاه مي کنند و از حل آن عاجز مي مانند. مثل اينکه دانش آموز نمي تواند سؤالات ادبيات آزمون را جواب بدهد. مي گويد همه بچه ها در ادبيات مشکل دارند!! براي اينکه ببينيم همه بچه ها در ادبيات اشکال دارند بايد سرشماري انجام شود ولي ما از چند نفر سؤال مي کنيم و حکم کلي صادر مي کنيم و چون مشکل همه است، پس راه حل هم ندارد.
جايي که همه چيز مهم است، هيچ چيز مهم نيست!! مشکلي که همه دارند قابل حل نيست!!

توصيه هاي ترم 2
 

1- ديگر سرانه دروس ترم اول پيش دانشگاهي نرويد.
مگر شرايط خاص(مثل پرسش کلاسي و يا تکليف خاص)
2- تا مي توانيد تست بزنيد.
يکي از مسايل مهم براي نتيجه گرفتن در آزمون هاي آزمايشي تست کار کردن است که عمده داوطلبان در ترم اول کم کاري مي کنند و کماکان به اين تنبلي و ترس از مواجه شدن با تست ادامه مي دهند.
3- در ترم دوم به صورت سنجشي تست بزنيد. خلاصه اش اين است:
الف: وقت بگيريد و تست بزنيد و ديگر حق نداريد با زمان آزاد و باز تست کار کنيد.
ب: يک تعداد مشخص حداقل 25 تا 30 تست را با هم بزنيد.
ج: حق نداريد يکي يکي تست بزنيد و جواب ها را چک کنيد.
د: با فاصله تست بزنيد. هر وقت که درسي را خوانديد( چه اختصاصي چه عمومي) چند روز بعد تست هاي آن مبحث را بزنيد.
ه: ترکيبي تست بزنيد هم در مباحث يک درس مثلاً تست دستگاه اعداد، دنباله و سري و حد پيوستگي را با هم بزنيد. از هر مبحث 5 تا تست پشت سر هم بزنيد که توانايي به کار بستنشان افزايش پيدا کند و هم ترکيبي در تعداد درس هاي يک روز مثلاً يک صبح تا ظهر در وضعيت شبيه به روز آزمون 200 تا 300 تست با وقت، در مدت 4 ساعت از 6 تا 7 درس از چند مبحث تست بزنيد.
و: تست هاي تأليفي را کم کنيد و بيشتر روي تست هاي کنکورهاي سال قبل تمرکز کنيد.

برنامه هاي مهم براي اسفند
 

1- انتخاب رشته آزاد به احتمال زياد تمام شده است شما هم اين پروژه را در ذهنتان ببنديد و مدام به آن فکر نکنيد.
2- براي درس خواندن عيدتان فکر کنيد که کجا مي خواهيد درس بخوانيد؟ در منزل؟ در مدرسه؟ به اردو مي رويد؟ چه بخوانيد بهتر است؟ پيش دانشگاهي 1 را دوره کنم يا دروس پايه؟
منبع:نشريه موفقيت، شماره 183.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.