مراقبت هاي بهداشتي در دوران بارداري

زماني که باردار مي شويد، بيشتر از همه چيز، بايد به فکر فرزند داخل شکم تان باشيد. در اين زمان بايد از خوردن غذاهاي چرب و گوشت قرمز خودداري کنيد در عوض تخم مرغ، شير و حبوبات بخوريد. نياز بدن شما به پروتئين در اين زمان، روزانه 80 گرم است. اين را بدانيد که مکمل هاي ويتامين و مواد معدني نمي توانند پروتئين مورد نياز بدن شما را تأمين کنند. پروتئين در بدن براي ساختن نسوج جنين، سلامت جفت و توليد گلبولهاي قرمز مورد استفاده قرار مي گيرد.
سه‌شنبه، 23 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت هاي بهداشتي در دوران بارداري

 مراقبت هاي بهداشتي در دوران بارداري
مراقبت هاي بهداشتي در دوران بارداري


 






 

فقط به فکر سلامتي جنين باشيد
 

زماني که باردار مي شويد، بيشتر از همه چيز، بايد به فکر فرزند داخل شکم تان باشيد. در اين زمان بايد از خوردن غذاهاي چرب و گوشت قرمز خودداري کنيد در عوض تخم مرغ، شير و حبوبات بخوريد. نياز بدن شما به پروتئين در اين زمان، روزانه 80 گرم است. اين را بدانيد که مکمل هاي ويتامين و مواد معدني نمي توانند پروتئين مورد نياز بدن شما را تأمين کنند. پروتئين در بدن براي ساختن نسوج جنين، سلامت جفت و توليد گلبولهاي قرمز مورد استفاده قرار مي گيرد. آهن نيز ماده اي حياتي و ضروري در دوران بارداري به شمار مي آيد. اسيد فوليک، ويتاميني محلول در آب در گروه ويتامين هاي B است که در طول بارداري براي سلامتي جنين بسيار اهميت دارد. تأمين آب کافي براي بدن نيز در اين زمان از اهميت ويژه اي برخوردار است. همچنين، برخورداري از مقادير کافي کلسيم و منيزيم در طول بارداري، خطر ابتلا به پوکي استخوان در آينده را به حداقل مي رساند و به حفظ فشار خون کمک مي کند.

کابوس هاي دوران پاياني بارداري
 

در سه ماه آخر بارداري، خانم هاي باردار ممکن است براي خوابيدن با مشکل مواجه گردند. ممکن است به خواب رفتن برايشان دشوار شود، در رختخواب احساس آرامش نکنند و يا خواب ها و کابوس هايي ناخويشايند ببينند. خانم هايي که در ماه هاي اول بارداري شان خواب آلود هستند، به خاطر تغييرات فيزيکي زيادي که متحمل مي شوند، در ماه هاي آخر دچار بي خوابي مي گردند. عواملي که بي خوابي را ايجاد مي کنند عبارتند از: گرفتگي ها و انقباضات پاها، تنگي نفس و تپش قلب، تکرر ادرار، جنين بسيار فعالي که بيش از حد لگد مي زند، مشکل در غلت زدن به علت بزرگ تر شدن رحم، کمر درد به خصوص در ناحيه ي پايين کمر، خواب ديدن زيادتر از حد معمول، نگراني در رابطه با زايمان قريب الوقوع، نگراني در مورد جنين و نگراني در مورد آنکه اين نوع اضطراب ها طبيعي هستند يا خير.

اضافه وزن در دوران بارداري، ناشي از چيست؟
 

* اضافه وزني حدود 11 تا 12 کيلوگرم طبيعي است.
* جنين قبل از به دنيا آمدن، معمولاً حدود 5/3 کيلوگرم وزن دارد.
* رحم حدود 900 گرم وزن پيدا مي کند.
* جفت حدود 650 گرم وزن دارد.
* مايع داخل کيسه جنين حدود 800 گرم وزن دارد.
* وزن خون اضافي، حدود 25 /1 کيلوگرم است.
* آب انباشته شده در نسوج بدن، حدود دو کيلوگرم وزن دارد.
* لايه ي چربي زير پوست، حدود 7/ 1 کيلوگرم وزن دارد.

مقابله با عارضه ي سردرد
 

عارضه ي سر درد، بسياري از زنان باردار را با مشکل مواجه مي سازد ولي خوشبختانه با به کار بستن تدابيري، مي توانيد از بروز آن جلوگيري به عمل آوريد:
 
* از خواب کافي بهره مند شويد و در طول روز، به دفعات استراحت کنيد.
* در فواصل زماني معين، غذاها و تنقلات سالم مصرف کنيد، زيرا کاهش قند خون به سردرد منجر مي شود.
* مايعات بيشتري بنوشيد.
* به طور منظم، ورزش کنيد.
* تا جاي ممکن، استرس را از زندگي تان دور سازيد، زيرا تنش به سردرد منجر مي شود.
* مراقب وضعيت بدن خود، طرز نشستن، ايستادن و راه رفتن تان باشيد.
* تا جاي ممکن از خوردن مواد حاوي کافئين خودداري کنيد. البته نبايد يک دفعه مصرف کافئين را قطع کنيد، زيرا اين نيز به سردرد منجر مي شود.

بارداري و يبوست
 

در دوران بارداري، به علت تغييرات هورموني، حرکات روده ها کاهش پيدا مي کند و درنتيجه عارضه ي يبوست به وجود مي آيد. براي جلوگيري از يبوست بايد از مواد غذايي سرشار از فيبر مانند: ميوه ها، سبزيجات، نان هاي سبوس دار، غلات، حبوبات و آب مرکبات استفاده کنيد. روزانه دو تا سه ليتر آب بخوريد. ورزش مداوم نيز به حرکات روده اي کمک مي کند. پس در روز 20 تا 30 دقيقه پياده روي تند يا شنا انجام دهيد. اگر يبوست ادامه پيدا کند، مي توانيد با نظر پزشک معالج تان از داروهاي بي خطر استفاده نماييد.
منبع: نشريه راه زندگي شماره 285



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.