روش هاي جديد زايمان

تنها مشکلي که ممکن است در اين روش ايجاد شود، همکاري نکردن مادر در حين خروج جنين است. در چنين مواردي پزشک مجبور است از وسايل کمکي براي خروج جنين استفاده کند. تصورات مردم در مورد اين بي حسي بعدها موجب کمردرد مي شود يا مشکل ديسک به وجود مي آورد و يا روي سلامت جنين اثر نامطلوب مي گذارد، هيچ کدام صحت ندارد.
دوشنبه، 29 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش هاي جديد زايمان

 روش هاي جديد زايمان
روش هاي جديد زايمان


 

نويسنده: زهرا حيدري




 
اين روزها، علم روز دنيا آن قدر سريع در دسترس همگان قرار مي گيرد، که تصورش شگفت آور است. پزشکان ما از آنجا که زبانزد هستند، با همه ي اين روش ها و علوم جديد آشنايي دارند؛ اما آيا امکان عملي کردن تازه هاي پزشکي در کشورمان وجود دارد؟ حتماً درباره روش هاي جديد زايمان شنيده ايد. اين روزها انواع روش هاي زايمان مانند زايمان در آب و زايمان نشسته توجه ما را جلب مي کند. زايمان به طور کلي به دو صورت است، زايمان طبيعي يا سزارين در زايمان طبيعي براي اين که مادر آرامش داشته باشد، مي توان کمک هاي بسياري به او کرد. از جمله تزريق مسکن به مادر در حين درد، که باعث مي شود مادر، دردها را بهتر تحمل کند و اذيت نشود. روش ديگر ، بي حسي نخاعي، يا «اپي دورال» است که در بين عامه ي مردم به بي حسي از کمر معروف است. مزيت اين روش اين است که مادر، درد را به هيچ وجه حس نمي کند و چند ساعتي که بايد درد را تحمل کند، به راحتي طي مي شود.

عوارض روش بي حسي از کمر
 

تنها مشکلي که ممکن است در اين روش ايجاد شود، همکاري نکردن مادر در حين خروج جنين است. در چنين مواردي پزشک مجبور است از وسايل کمکي براي خروج جنين استفاده کند. تصورات مردم در مورد اين بي حسي بعدها موجب کمردرد مي شود يا مشکل ديسک به وجود مي آورد و يا روي سلامت جنين اثر نامطلوب مي گذارد، هيچ کدام صحت ندارد.

زايمان در آب
 

زايمان در آب در حقيقت روشي براي ريلکس و آرام کردن مادر و قابل تحمل کردن دردهاي زايمان است. محيط آب به طور کلي آرامش بخش است. طبيعي است که آرامش باعث مي شود که دردها قابل تحمل تر شود. در اين روش مادر دردهايش را در آب مي کشد . حتي ممکن است همسر بيمار در کنار مادر باشد که اين هم موجب تأمين آرامش در زمان زايمان مي شود.
واقعيت اين است که امکانات و هزينه هاي لازم براي انجام اين روش زياد است. کشورهايي که از اين روش بهره مي گيرند، تحت پوشش بيمه هاي فوق العاده خوبي هستند و اين پوشش بيمه در ايران وجود ندارد و در بيمارستان هاي دانشگاهي نيز امکان اين کار فراهم نيست. در بيشتر بيمارستان ها نيز مکان کافي براي ايجاد استخر و وان مخصوص وجود ندارد.

زايمان با هيپنوتيزم
 

در اين روش زايمان ، مادر از دو، سه ماه قبل با کمک روانپزشک تحت آموزش هيپنوتيزم قرار مي گيرد و از اين خاصيت که انسان در هنگام هيپنوتيزم در عين حال که هوشيار است، خيلي از دردها و مشکلات را تحمل مي کند و از آن جمله دردهاي زايمان، بهره گرفته اند.
اين روش جديد است و براي عملي و اجرايي شدن در ايران بايد هزينه اش تأمين شود. هزينه ي اين که سه ماه، مادر نزد هيپنوتراپ برود، آمادگي پيدا کند و تمام طول مدت زايمان نيز آن روانپزشک بالاي سربيمار باشد که او بيهوشي نگيرد و بي حسي انجام نشود. اما درد را حس نکند. در دنيا، اين روش و روش طب سوزني که آن هم روش هاي جديدي به منظور کاهش دردهاي زايماني هستند.

سزارين
 

نمي توان به طور قطع اظهار نظر کرد که زايمان طبيعي و سزارين نسبت به يکديگر برتري دارند. وضعيت هر خانم بارداري بايد ارزيابي شود و تا انتهاي دوران بارداري نمي توان راجع به نوع زايمان، بدون در نظر گرفتن شرايط لگن مادر، اندازه ي جنين و حوادثي که ممکن است اتفاق بيفتد، نظر قطعي داد. هر کدام از روش ها اگر به وسيله ي پزشک آگاه و مجرب انجام شود، حداقل عوارض را براي مادر و جنين دارد. البته واقعيت مسلم اين است که بيش از هفتاد درصد خانم ها مي توانند زايمان طبيعي داشته باشند. درد به هر صورت دوست مادر است. در زايمان طبيعي قبل و در سزارين پس از تولد نوزاد، مادر مجبور است درد را تحمل کند. با توجه به مشکلات بي هوشي در سزارين، احتمال عفونت رحم و زخم سزارين وجود دارد و شيردهي نيز پس از چند ساعت آغاز خواهد شد. در زايمان طبيعي بلافاصله پس از تولد رابطه ي عاطفي، در آغوش گرفتن و شروع شيردهي آغاز مي شود و البته در سزارين براي کاهش درد مي توان از مسکن استفاده کرد. که اين امر در زايمان طبيعي با معذوريت مواجه است.

زايمان سالم
 

در کشور ما متأسفانه اطلاع رساني صحيح و دقيقي در مورد زايمان طبيعي و سزارين صورت نگرفته است . مادر بايد آگاه شود و تصميم بگيرد . همه ي منابع اطلاع رساني ، مانند صدا و سيما و مطبوعات بايد محاسن و معايب اين دو روش را به طور دقيق به اطلاع عموم برسانند. تا خانم ها بلافاصله پس از آن که جواب آزمايش را گرفتند، از پزشک نخواهند روز سزارين را مشخص کند يا اصرار بر زايمان طبيعي داشته باشند. حتي مشخص نيست که يک خانم در دوبار بارداري اش بتواند از يک روش زايمان استفاده کند. در روش هاي روز دنيا همسر و مادر يک خانم باردار براي آرامش عاطفي اش به کنار تختش مي آيند و همسران نيز در تصميم نهايي براي انتخاب روش زايمان دخيل هستند. ورزش هاي دوران بارداري نيز در يک زايمان سالم با حداقل درد، تأثير بسيار مثبتي دارد. با آن که زايمان طبيعي روش مطلوبي است، اما نبايد فراموش کرد که يک خانم باردار بنا به شرايطي که دارد، ممکن است به سزارين نياز داشته باشد تا سلامت فرد و جنينش به خطر نيفتد.
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 104



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.