چگونگی جمع شدن یاران حضرت مهدی علیهالسلام در هنگامه ظهور
نویسنده : روح الله نصر اصفهانی
منبع اختصاصی: راسخون
منبع اختصاصی: راسخون
چکیده
کلید واژه : یاران، ظهور، ویژگی یاران، هنگامه ظهور، مهدی (عج)
مقدمه
امید است که ان شاء الله از یاران خاص حضرت باشیم.
چرا حضرت مهدی علیهالسلام برای ظهور احتیاج به یارانی دارند (ضرورت وجود یاران)
مهمترین و اصلیترین وظیفه دولتی که حضرت مهدی (عج) در روز ظهور تشکیل میدهد از بین بردن و ریشه کن کردن ظلم و ستم و ایجاد صلح و امنیت کامل در جامعه میباشد به عبارتی حضرت با آمدن خود مدینه فاضله ای ایجاد میکند که نه ظلم در آن وجود دارد و نه سختی و ستم کاری، از طرفی رسیدن به این هدف آرمانی بدون هیچ گونه کژی و سستی، مستلزم جنگ و درگیری با سلطههایی است که در زمان ظهور، خود را برای مبارزه با حضرت مهدی (عج) آماده نمودهاند
لازمه اصلاح و پاک گرداندن چنین جامعه ای که از فساد و تباهی پر شده، کار بسیار مشکل و دشواری میباشد چرا که امام خواهان این است که برنامهها و کار های خود را از طریق عادی و طبیعی پیش ببرید که یکی از این راهها پیشرفت دین و آیین اسلام از طریق یاری بندگان صالح و خدا ترس است. همچنین کنترل و حفظ و اداره چنین جامعه ای که تازه از دست استکبار رها شده و وسعت بسیاری دارد دولتی میخواهد که اولاً قوی و کار آمد و ثانیاً یاران و کارگزاران این دولت از افراد ویژه تشکیل شده باشند افراد و یارانی که از لحاظ آمادگی لازم جهت تحمل جنگهای طاقت فرسا و مشکلات اداره جامعهٔ پس از ظهور را داشته باشند.
این مطلب علاوه بر اینکه از نظر عقلی مورد تأیید است در برخی احادیث هم به آن اشاره شده از جمله، مرحوم مجلسی در کتاب بحار از فضیل بن یسار از امام صادق (علیهالسلام) نقل میکند که دربارهِ حضرت مهدی (علیهالسلام) فرمود: «له کنز بالطالقان ما هو به ذهب ولا فضه...، و رجالٌ کأنّ قلوبهم زبر الحدید... بهم یَنصُرُاللّهُ اِمامَ الحق؛ برای حضرت مهدی (علیهالسلام) گنجی است در طالقان که از جنس طلا و نقره نیست... مردانی هستند که استواری دلهایشان برای دین خدا، همانند آهن است... خداوند متعال، به دست ایشان، امام و پیشوای حق را یاری میکند. (2)»
همچنین در حدیث دیگری مفضّل بن عمر از امام ششم، حضرت جعفر بن محمد صادق (علیهما السّلام)، روایت میکند که آن حضرت فرمود: وقتی امام مهدی (علیهالسلام) ظهور میکند، از جمله اوصافی که برای یاران خویش، هنگامِ فراخواندن ایشان، بیان میکند، این صفت است: «و من ذخر هم لِنُصرتی... ای کسانی که خداوند شما را برای یاری و نصرت من ذخیره کرده است» (3)
اهمیت و جایگاه اصحاب و یاران خاص حضرت مهدی (عج)
اینها امور مهمی میباشند که مؤمنان حقیقی و راستین را در بهتر پیاده کردن اهداف اسلامی مشارکت اصولی دارند از دیگران جدا میسازد، و هر گاه آن اهداف، مهمتر و وسیعتر شود ایمان و اخلاص باید صورت ژرفتر و عمیقتری به خود بگیرد.
اساساً برنامه کلی الهی در پیش از ظهور، بر تربیت یاوران مخلصی برای رسیدن به آن هدف بزرگ متمرکز گردیده است از این روست که روایات به تکریم و تمجید آنها پرداختهاند، آنان «مردان مؤمنیاند که خدا را آن چنان که شایسته است میشناسند» همه این اوصاف به خاطر جایگاهی است که آنان در روند برنامه الهی در پیش از ظهور و همچنین جهاد در رکاب امام مهدی (عج) و برپایی حکومت عدل الهی به دست آوردهاند.
چگونگی ورود یاران خاص حضرت به مکه مکرمه (محل ظهور)
احتمال اوّل
گروه اول
گروه دوم
گروه سوم
از ظاهر این احادیث میتوان فهمید که دو گروه آخری جزو 313 نفر یاران ویژه میباشند ولی اینکه تمام این 313 نفر به طور معجزه آسا به مکه برسند چرا که ممکن است برخی از این 313 نفر جزو گروه اول باشند و به طور طبیعی و عادی سفر مکه را زمینی طی نمایند.
احتمال دوّم
جوابی که در این رابطه میتوان بیان نمود این است که مردم مکه در زمانهای گذشته فقط در زمان موسم حج از مسافران که قصد حج بجا آوردن داشتند پذیرایی میکردند از این رو طبیعی بوده که ماندن افرادی پس از پایان یافتن مراسم حج و در زمانی غیر از موسم حج امر غریب و باعث جلب توجه دیگران باشد، اما در حال حاضر این چنین نیست چرا که در همه روزهای سال زائران بیت الله الحرام به مکه میآیند و مهمانسراها و هتلها از آنان پذیرایی مینمایند و ماندن در مکه پس از پایان موسم حج امر غریبی نیست بلکه امر عادی میباشد به خصوص برای تجارت و تفریح و یا زیارت و ...
اهالی مکه به دیدن مردم دیگر کشورها عادت کردهاند و هیچ گونه امر جدید و غریبی نیست.و در رابطه با مقدمات سفر میتوان گفت که این افراد تمام مقدمات سفر را به صورت عادی و طبیعی انجام و خود را برای سفر آماده نمودهاند.
پس بنابراین یاران خاص حضرت در سال ظهور مشتاقانه برای دیدار امام خود همراه دیگر حاجیان در موسم حج به حج میروند و پس از پایان مراسم برای آنکه ظهور حضرت را در یابند، در حجاز یا مکه باقی میمانند.
بررسی هر دو احتمال
در نتیجه هر گاه احتمال طبیعی و عادی ما را به نتیجه مطلوب میرساند باید آن را پذیرفت و دیگر صحبت از احتمال اعجازی محلی از اعراب ندارد.
نتیجه
پينوشتها:
1. . بحارالانوار، ج 51، ص 55، ح 42؛ الغیبة، ص 241.
2. . بحارالانوار، ج 52، باب 26، ح 82، ص 307 - 308.
3. . بحارالانوار، ج 53، ص 7؛ مکیال المکارم، ج 1، ص 360، ح 632.
4. ر. ک، تاریخ پس از ظهور نوشته شهید محمد صدر، ص 233 .
5. . سوره بقره آیه 148 .
6. کمالالدین، ج 2، ص 672؛ کافی، ج 8، ص 313.
7. روضة الواعظین، ج 2، ص 263؛ عقد الدرر، ص 65.
8. نعمانی، غیبة، ص 316؛ بحارالانوار، ج 52، ص 198.
9. بحارالانوار، ج52، ص 324؛
1. قرآن کریم
2. صدر، سید محمد، تاریخ پس از ظهور، ترجمه تاریخ مابعد الظهور، ترجمه حسن سجادی پور، تهران، موعود عصر (عج)، 1384
3. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، قم، حکمت، 1425 ه ق.
4. ابن ابی زینب ، محمد بن ابراهیم ، غیبت نعمانی،مترجم محمد جواد غفاری، 1376
5. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضه الواعظین، تحقیق غلامحسین مجیدی، مجتبی فرجی،مشخصات نشر : قم: دلیل ما، ۱۴۲۳ق. = ۱۳۸۱.
6. شیخ صدوق، ابی جعفر محمد بن حسن ،کمالالدین و تمام النعمه ، دوره 2 جلدی ،مترجم منصور پهلوان، انتشارات مسجد مقدس جمکران، 1384
7. الکلینی الرازی، محمد بن یعقوب، اصول الکافی ، ترجمه عباس حاجیانی دشتی، قم: موعود اسلام، ۱۳۹۰.
8. نرم افزار علوم اسلامی ، نرم افزار موعود ، نرم افزار آخرین ذخیره
/ج