طعنه هاي همسرانه!

وقتي زن و مرد با يكديگر صحبت مي كنند يا سؤال مي پرسند، منتظر جواب معقول هستند. پاسخ هايي كه مي دهيد، مي تواند ارتباط را شفاف تر و نزديك تر كند يا آن را تيره و قطع نمايد. از مشكلاتي كه بين زن و مرد به وجود مي آيد اين است كه زن و مرد با اين كه از كلمات مشابه استفاده مي كنند، ولي تصورات شان از كلمات، متفاوت است. آنها حتي از جملات واحد، معاني متفاوت برداشت مي كنند. زنان احساسات خود
سه‌شنبه، 27 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طعنه هاي همسرانه!

 طعنه هاي همسرانه!
طعنه هاي همسرانه!


 






 
وقتي زن و مرد با يكديگر صحبت مي كنند يا سؤال مي پرسند، منتظر جواب معقول هستند. پاسخ هايي كه مي دهيد، مي تواند ارتباط را شفاف تر و نزديك تر كند يا آن را تيره و قطع نمايد.
از مشكلاتي كه بين زن و مرد به وجود مي آيد اين است كه زن و مرد با اين كه از كلمات مشابه استفاده مي كنند، ولي تصورات شان از كلمات، متفاوت است. آنها حتي از جملات واحد، معاني متفاوت برداشت مي كنند. زنان احساسات خود را اغراق آميز جلوه مي دهند و محدوديتي در استفاده از لغات نمي بينند، اما مردان كلمات را واقعي پنداشته و واكنش هاي نامناسب نشان مي دهند. مردان حرف هاي زنان را لغت به لغت معنا مي كنند. براي زندگي بهتر به خانم ها توصيه مي كنيم وقتي با همسرشان صحبت مي كنند، كلمات را سنجيده و حساب شده به كار برند و آقايان نيز زياد به نوع كلماتي كه خانم ها استفاده مي كنند، حساس نشوند.
پاسخ دهنده با جوابي كه مي دهد، شخصيت دروني خود را نمايان مي سازد. جواب هاي تند و سريع و بدون تفكر موجب رنجش شنونده مي شود و اين گونه جواب ها خامي و عجول بودن پاسخ دهنده را مي رساند. جواب هاي سربالا و سرزنش آميز دليل بر پر عقده بودن و عصبيت پاسخ دهنده و ناشي از آن است كه وي شيوه برقراري ارتباط را نمي داند. واكنش هاي كلامي كه با تعمق و منطقي و بدون حب و بغض باشد و جواب دهنده صادقانه خواسته هاي خود را مطرح مي كند، قطعاً ارتباط بهتري را رقم مي زند و موجب پايداري زندگي خواهد شد. در ذيل چند نمونه از واكنش هاي كلامي آورده مي شود. شما كدام پاسخ را ترجيح مي دهيد، آيا اگر مورد آخر را انتخاب كنيد بهتر نيست؟
1- امروز شايد كمي دير بيام...
الف- كار هميشگيته.
ب- باز مي خوان ازت كار بكشن.
ج- باشه منتظرت مي مونم، ولي خودت رو خيلي خسته نكن.
2- نظرت نسبت به ... چيه؟
الف- چطور مگه؟ كي تا حالا نظر من برات مهم شده؟
ب- نه اصلاً ازش خوشم نمياد.
ج- چيز بدي ازش نديدم. در معاشرت بهتر مي شه ديگران رو شناخت.
3- جلوي مهمونا درست نبود با من اين طوري حرف بزني...
 
الف- حقت بود.
ب- تو كه براي كسي اهميت قايل نيستي.
ج- ببخشيد، خودمم پشيمون شدم. آخه خيلي عصبانيم كردي.
طعنه هاي همسرانه!
4- امروز حال خريد ندارم...
الف- هر روزت همينه، اين كه عجيب نيست.
ب- باز نق و نوقت شروع شد.
ج- اشكالي نداره. اگه خسته اي، مي ذاريم براي يه روز ديگه.
5- چرا غذا نمي خوري؟ مگه غذا خوردي؟
الف- نمي خورم، از اين غذا خوشم نمياد.
ب- كجا غذا خوردم؟ باز كج خيال شدي؟
ج- با اين كه بوي غذات آدمو به اشتها مياره، اما نمي دونم چرا ميل ندارم.

وقتي رنجش ها عميق مي شوند...
 

در جايي كه انسان مي تواند به طور صريح سخن بگويد و رنجش هاي خود را از راه گفتگوي مستقيم حل كند، چرا متوسل به طعنه و كنايه شود؟ يا چرا به جاي اين كه به حل اصولي مشكلات خود بپردازد، به زخم زبان متمسك شود؟ در اين صورت نه تنها مشكل حل نمي شود، بلكه رنجش ها عميق تر مي گردد. بهتر است سعي كنيد در زندگي مسايل و مشكلات را خودتان حل كنيد و رنجش حل نشده باقي نگذاريد. وقتي زن و مرد از هم رنجش پيدا مي كنند و درصدد رفع آن بر نمي آيند، وقتي اجازه مي دهند ناراحتي ها و دلخوري ها روي هم انباشته شود، همچون كاميوني مي شوند كه مملو از بار باشد. اگر اين كاميون بار خود را خالي نكند، بالاخره بار از آن سرريز مي شود. زوجي كه رنجش هاي خود را رفع نمي كنند، بايد انتظار داشته باشند رابطه شان سرد شود. وقتي يكي از ديگري مي رنجد، بي منطق، بي انصاف و پرخاشگر مي شود. حال حدس بزنيد قضاوت چنين آدمي نسبت به همسرش چگونه خواهد بود.
منبع: نشريه كوچه ما، شماره 8.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.