چهارمین شبیه ساز هوشمند

این بار هم سازندگان توانسته اند شبیه سازی دقیقی را طبق روال گذشته پیاده سازی کنند، با این تفاوت که ایرادهای گذشته به لحاظ انیمیشن کاملاً برطرف شده و
پنجشنبه، 26 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چهارمین شبیه ساز هوشمند
 چهارمین شبیه ساز هوشمند
 

نویسنده: شهریار ازهاریان فر



 
Top spin 4
علاقه مندان به ورزش تنیس بار دیگر می توانند نسخه ای جدید از بازی محبوب Top spin را تجربه کنند.
این بار هم سازندگان توانسته اند شبیه سازی دقیقی را طبق روال گذشته پیاده سازی کنند، با این تفاوت که ایرادهای گذشته به لحاظ انیمیشن کاملاً برطرف شده و حس واقع گرایانه بهتری به بازیباز القا می شود.
تقریباً سه سال از ارایه نسخه سوم می گذرد و انتظار می رفت پس از سه سال سازندگان گام های اساسی تری را در جهت خلق ایده های جدید بردارند. با این حال 2k sport سازنده بازی تقریباً همان روال خوب قبلی را ادامه داده و نسخه ای تکمیل شده عرضه کرده است. زمان بندی در ضربه زنی مهم ترین دستاورد این نسخه است که طراحان ایده اصلی آن را در نسخه ی سوم پیاده کردن و در این شماره به حد کمال رساندند. در این المان واقع گرایانه پیش از این که توپ به زمین برخورد کند، باید تصمیم بگیرید و با انتخاب نحوه ضربه زنی با تمرکز خاصی به توپ ضربه بزنید. این عنصر استثنایی که یکی از ارکان موفقیت در ورزش تنیس محسوب می شود، به خوبی در بازی اجرا شده و تمرکز بازیباز را می طلبد؛ در غیر این صورت یکی پس از دیگری ضربه های ناموفقی را وارد می کنید که نه تنها هیچ سودی برای شما ندارد؛ بلکه ممکن است تمرکز بازیکن را هم از بین ببرید. برای این حالت سه گزینه با رنگ های قرمز به نشانه قدرت تصمیم گیری بد، زرد، به نشانه خیلی زود و در نهایت سبز به معنای کامل با تمرکز بالا در نظر گرفته شده که میزان واقع گرایی را چندین برابر می کند. در همین آیتم نیز بسیاری نکات دیگر لحاظ شده مثل قدرت در ضربه زنی و میزان کم و زیاد بودن آن که از اهمیت بالایی برخوردار است. قدرت و تصمیم در مورد تقسیم بندی آن تا حد زیادی موفقیت شما را تضمین می کند.
چهارمین شبیه ساز هوشمند
نکته جالب دیگر نوع واکنش ها است که بسیار عالی کار شده. گاهی می توانید ذهن بازیکن مقابل را بخوانید و روش او را هنگام بازی یاد بگیرید و پیوسته از نقاط ضعف او استفاده کنید.
اما سازندگان باهوش این موضوع را هم بسیار محدود کرده اند؛ زیرا پس از این که حریف فهمید شما از نقاط ضعف او استفاده می کنید؛ بلافاصله کمبودها را جبران می کند و این بار نوبت اوست که ضعف های شما را شناسایی نماید و دست روی آن ها بگذارد. در این بین خوشبختانه شگردهای بی نظیر دیگری هم برای شکست حریف وجود دارد که یکی از آن ها منطقه بندی زمین است که در این نسخه بسیار تقویت و تقریباً تکمیل شده است. با استفاده از بالا یا پایین نگه داشتن استیک می توانید منطقه زمین را برای گردش توپ مشخص کنید. این موضوع هم باید بسیار هوشمندانه انجام شود؛ زیرا اگر بدون تمرکز و میزان قدرت انجام شود، می تواند امتیازهای زیادی به حریف تقدیم کند. شبیه سازی این قسمت با دقت و ظرافت خاصی انجام شده، زیرا در محیط واقعی هم دقیقاً کار به همین صورت است و باید با نهایت تمرکز و جهت ها تعیین شود.
وجود سیستم انیمیشن پیشرفته از ویژگی های این سری بوده که خوشبختانه در نسخه جدید، تعداد انیمیشن ها افزایش قابل توجهی داشته به نحوی که دیگر شاهد حرکت های خشک بازیکنان نیستیم. نکته دیگری که توجه خاصی روی آن صورت گرفته، سرویس ها است که تا حدی متضمن پیروزی شماست. اگرچه روند سرویس زنی بسیار دشوار شده؛ ولی تا حد زیادی شبیه به واقعیت شده است. برای زدن سرویس در وهله اول باید به محل استقرار، قدرت، منطقه زمین، جهت پرتاب و تمرکز، توجه خاصی داشت. در غیر این صورت توپ یا ساده به زمین حریف خواهد خورد یا به تور. جاگیری المان های دیگری است که در این شماره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. طراحان برای این موضوع در نخستین گام از انیمیشن های پیشرفته نهایت استفاده را کرده اند. نحوه جاگیری با توجه به مشاهدات حریف از شما طراحی شده، بدین صورت که دقیقاً جای گیری شما توسط حریف مقابل رصد می شود. بنابراین اگر همواره یک جا بایستد، امتیازهای زیادی از دست خواهید داد.
هوش مصنوعی بازی بسیار خوب و یک دست است. هوش بازیکنان حریف و پیش بینی های آن ها نکته ی مثبتی است که در کمتر بازی ورزشی دیده ایم. تکیه بر تجربی بودن بسیاری از آیتم ها و اصرار بر آن نکته ی منفی این قسمت محسوب می شود که متأسفانه به تجربه بازیباز ضربه می زند. این موضع باعث می شود مجبور باشید تعداد ست های بیشتری را برای آشنایی با روند گیم پلی صرف کنید. قسمت های جانبی نظیر career Mode و آکادمی تنیس طبق گذشته با کمترین تغییرها ساخته شده که انتظار می رفت حالت داستانی نیز به بدنه اصلی اضافه شود تا بار هیجانی بازی بالا رود. قسمت player creator نه تنها امیدها را ناامید کرد؛ بلکه محدودیت در این بخش گاه بحث برانگیز است.

گرافیک سنتی

نسخه چهارم از نظر گرافیکی شباهت زیادی به نسخه ی سوم دارد و متأسفانه جهش گرافیکی خاصی را نسبت به نسخه سوم نمی بینیم. استایل موها و طراحی نسبتاً ضعیف شخصیت ها مواردی هستند که انتظار می رفت پس از گذشت مدتی طولانی اصلاح شود. صورت ها نیز وضعیت چندان خوبی را ندارند و چندان واقع گرا کار نشده اند. هم چنین طراحی تماشاچیان هم اصلاً جالب نیست و تعداد پالیگان های کمی در آن ها به کار رفته است.
چهارمین شبیه ساز هوشمند

virtua Tennis VS Top spin

همیشه دو عنوان ذکر شده طرفداران خاص خود را داشته و نظرهای بسیار متفاوتی نسبت به آن ها وجود دارد. مسلماً مهم ترین تفاوت سری TS با دیگر رقبا نظیر vitua Tennis تفاوت در سبک بازی و شبیه سازی است. اولی شبیه سازی دقیق را سرلوحه کار خود قرار داده و دومی با گیم پلی آرکید طرفداران خاص خود را جذب کرده است. شبیه سازی بی رقیب TS زبان زد خاص و عام است، در مقابل گیم پلی سرگرم کننده و آرکید VT همواره شیرین و دلچسب بود است. لذت TS به دلیل سیستم واقع گرایانه آن است که مخاطبان حرفه ای را جذب می کند و البته برای بازیبازهای معمولی خسته کننده و فاقد جذابیت است. در آن سوی میدان داستان کاملاً برعکس است. بازیبازان غیرحرفه ای بیشتر و بیشتر جذب VT شده اند و آن دسته از بازیبازانی که طرفدار شبیه سازی هستند، چندان روی خوش به این عنوان نشان نمی دهند.

مزایا

گیم پلی شبیه ساز، هوش مصنوعی بالا، ایجاد آیتم های نظیر تمرکز، استقامت، جهت و قدرت، انیمیشن های پیشرفته
چهارمین شبیه ساز هوشمند

معایب

گرافیک نه چندان به روز، امکانات محدود در قسمت player creator و career Mode
منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 42.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.