پرسه ماهواره‏ها برفراز افکار عمومى

نزدیک به سى سال است، که ماهواره‏ها جاى خود را در میان رسانه‏هاى ارتباطى باز کرده و تعداد زیادى ماهواره، در مدارهاى مختلف زمین در حال چرخش‏اند، که برخى از آنها بنابر اهداف سیاسى،
دوشنبه، 22 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرسه ماهواره‏ها برفراز افکار عمومى
پرسه ماهواره‏ها برفراز افکار عمومى

نویسنده : مرتضی نورمحمدی



 

مقدمه

نزدیک به سى سال است، که ماهواره‏ها جاى خود را در میان رسانه‏هاى ارتباطى باز کرده و تعداد زیادى ماهواره، در مدارهاى مختلف زمین در حال چرخش‏اند، که برخى از آنها بنابر اهداف سیاسى، برخى نظامى، برخى آموزشى و برخى دیگر به صورت تفریحى در مدار زمین قرار گرفته‏اند. از این رو، بنابر ماهیت وجودى‏شان به طور پیوسته فعالیت مى‏کنند. از این میان، پاره‏اى از آنها که در کارِ برقرارى ارتباط خبرى و علمى هستند، در قلمرو ماهواره‏هاى ارتباطى قرار مى‏گیرند. از جمله شناخته شده‏ترین ماهواره‏هاى ارتباطى که به سازمان ملل متحد نیز وابستگى دارند و از کارکرد اطلاع رسانى وسیعى در سطح جهان برخوردار هستند، مى‏توان به »اینتل ست« ؛ »اینمارست« و »اینتراسپوتنیک« اشاره کرد. (میلز 1370: 72 - 71).
شبکه‏هاى ماهواره‏اى مى‏توانند نقش مهمى در تحقق اهداف جنگ نرم علیه جمهورى اسلامى ایفا کنند. در همین راستا، شناخت ظرفیت‏هاى شبکه‏هاى ماهواره‏اى در تحولات جامعه و نیز تدوین بسته سیاستى منسجم براى مقابله با تأثیرات ماهواره در ابعاد فنى، حقوقى و سیاسى، بیش از پیش ضرورى است. هم‏اکنون بیش از 15 کانال تلویزیونى فارسى زبان - که به طور عمده در آمریکا مستقر هستند - براى جمعیت فارسى زبان مقیم آمریکا، ایران، تاجیکستان، افغانستان و اروپا برنامه پخش مى‏کنند و اخیراً کنگره آمریکا، بودجه‏اى معادل 40 میلیون دلار براى حمایت از آنچه فعالیت‏هاى مدنى و رسانه‏اى در ایران نامیده مى‏شود، به CNN اختصاص داد. در حال حاضر 97 ماهواره - متعلق به 15 کشور جهان - براى مردم ایران برنامه‏هاى تلویزیونى پخش مى‏کنند، که برخى از این ماهواره‏ها بیش از 200 کانال تلویزیونى را به صورت دیجیتال پخش مى‏کنند، که از این تعداد 600 شبکه تلویزیونى در سازمان صدا و سیما و برخى از نهادهاى نظامى، فرهنگى و اطلاعاتى، مونیتور مى‏شوند. از این تعداد، 15 شبکه نیز به زبان فارسى است که اکثر آنها علیه نظام جمهورى اسامى ایران فعالیت مى‏کنند. (انعامى، 1387)

افکار عمومى

اصطلاح افکار عمومى به معناى امروزى - نخستین بار توسط ژاک نکه، وزیر دارایى لویى شانزدهم در آغاز انقلاب فرانسه و به منظور بازگو کردن علت رویگردانى سرمایه‏گذاران از بورس پاریس به کار برده شد (صفوى 1351: 6). افکار عمومى، پدیده‏اى روانى - اجتماعى و خصلتى جمعى محسوب مى‏شود، که عبارت است از: ارزیابى، روش و نظر مشترک گروهى اجتماعى در مسئله‏اى که همگان به آن توجه و علاقه دارند و در لحظه معینى، بین عده زیادى از افراد و اقشار مختلف جامعه نسبتاً عمومیت مى‏یابد و عامه مردم آن را مى‏پذیرند (مهرآرا 1373: 371). ویلیام تمپل استدلال مى‏کند که افکار عمومى بنیاد و اساس هر حکومتى را تشکیل مى‏دهد و هر حکومتى به نسبتى که افکار عمومى از آن حمایت مى‏کند، ضعیف یا قوى مى‏شود (لازال 1380: 41). بسیارى از محققان افکار عمومى، عقایدى را به مثابه افکار عمومى مى‏دانند که به مسائل مهم سیاست عمومى یک کشور مربوط مى‏شود. این محققان استدلال مى‏کنند: افکار عمومى باید تعیین‏کننده سیاست عمومى یک کشور باشد. از این رو، طیفى از عقاید را که ارتباط انکارناپذیرى با مسائل سیاسى دارند، جدا مى‏کنند (اسدى 1371: 51).
در مقابل، عده دیگرى از محققان، حوزه گسترده‏ترى براى افکار عمومى قائل بوده و معتقدند: افکار عمومى در شرایطى شکل مى‏گیرد، که موضوع یا مشکلى خاص وجود داشته باشد و توجه عمومى حول و حوش آن موضوع شکل بگیرد.
گستره، عمقِ آگاهى و میزان تأثیرگذارىِ موضوعى بر روال عادى زندگى افراد، همواره نقش مهمى را در شکل‏گیرى و تحریک افکار عمومى پیرامون موضوع یا مسئله‏اى ایفا کرده است. پیش از ظهور و گسترش وسایل ارتباطى نوین و در شرایطى که وسایل ارتباطى میان انسان‏ها محدود و بیشتر در قالب ارتباطات رو در رو تعریف مى‏شد؛ این تأثیرگذارى به صورتى عینى، واقعى و محدود احساس مى‏شد. آگاهى افراد از موضوعات بیشتر محدود به حوادثى بود که در پیرامون آنها و در محدوده مشخصى اتفاق مى‏افتاد. اما با ظهور و گسترش ابزارهاى ارتباطى جدید؛ مانند رادیو، تلویزیون و شبکه‏هاى ماهواره‏اى، آگاهى و میزان تأثیرپذیرى افراد از مسائل و حوادث پیرامون تشدید شد، و مسائلى فراتر از مرزهاى جغرافیایى، قومى و زبانى در دایره افکار عمومى قرار گرفت.
در واقع، افکار عمومى در جامعه سنتى با آنچه ما در جوامع نوین مى‏بینیم، فرق دارد. هرچند در دمکراسى یونان باستان هم افکار عمومى وجود داشته است، ولى از جهتِ وسعت، تعدد و تنوع مسائلى که افکار عمومىِ امروز با آن مواجه است و هم چنین نحوه بیان و امکاناتى که براى ارائه افکار عمومى در عصر جدید وجود دارد قابل مقایسه با گذشته نیست (لازال 1380: 43).
با ظهور و گسترش فناورى‏هاى نوینِ ارتباطى، منابع تأثیرگذار بر افکار عمومى متنوع‏تر و پیچیده‏تر گردید و در نتیجه، بازیگرانِ جدیدى در شکل‏گیرى، کنترل و هدایت افکار عمومى یک جامعه پدیدار شدند که خارج از کنترل دولت حاکم بر یک محدوده سرزمینى بودند. گسترش وسایل ارتباط جمعى؛ مانند رادیو، تلویزیون و شبکه‏هاى ماهواره‏اى، موجب پیدایش جامعه تازه‏اى شد که در آن، همه افراد، صرف‏نظر از این که در کجا زندگى مى‏کنند و یا به چه گروه اجتماعى تعلق دارند. از طریق تماس با منابع خبرى، از رویدادها و رخدادها آگاه مى‏شوند؛ تا جایى که حتى اگر در جامعه‏اى میزان مشارکت اجتماعى مردم هم محدود باشد، میزان آشنایى آنها با حوادث و رخدادها که نتیجه مشارکت آنها در این زمینه است، با آنچه در گذشته بود، فرق دارد. (اسدى 1371: 43).
در جوامع سنتى هرچند افراد تمایل چندانى به اظهار نظر درباره مسائل اجتماعى نداشتند، اما در جوامع جدید بواسطه ظهور و گسترش فناورى‏هاى نوین ارتباطى و تأثیرگذارى آن بر آگاهى افراد از پیرامون خود و تنوع مجارى ارتباط و کانال‏هاى انتقال نظرات، افکار و عقاید عمومى پیرامون مسائل و موضوعات محلى، ملى، منطقه‏اى و جهانى بیشتر شکل مى‏گیرد.
امروزه، رسانه‏هاى همگانى، از جمله شبکه‏هاى ماهواره‏اى نقش مهمى در شکل‏گیرى افکار عمومى، پیرامون موضوعى خاص، یا هدایت و جهت دادن به افکار عمومى ایفا مى‏کنند. اگر نقش اطلاع‏رسانى رسانه‏ها نباشد، به پیروى از آن، آگاهى عمومى نیز نسبت به موضوع پیدا نخواهد شد و یا اگر هم پیدا شود، بدون اطلاع‏رسانىِ رسانه‏ها، افکار عمومى در خصوص تمامى مسائل به سرعت شکل نخواهد گرفت و فقط مى‏تواند حول وحوش مسائلى خیلى مهم و حیاتى شکل بگیرد. در واقع، رسانه‏ها با اطلاع‏رسانى دقیق، نشان دادن کاستى‏ها، بررسى زوایاى پنهانى و ارائه آمار و ارقام در خصوص موضوع، باعث آگاهى عمومى شهروندان مى‏شوند، که این مهم‏ترین و شاید نخستین مرحله در شکل‏گیرى افکار عمومى است (مهرداد 1380: 82). علاوه بر این، رسانه‏هاى همگانى با انعکاس موضوع یا سوژه‏اى خاص، در اصل، بخشى از اعتبار اجتماعى خود را نیز به آن موضوع انتقال مى‏دهند و مخاطب نیز اینگونه برداشت مى‏کند که حتماً موضوعِ مطرح شده حائز اهمیت بوده که رسانه مورد نظر آن را انعکاس داده و اگر اهمیت نداشت، هیچ‏گاه در رسانه‏ها مطرح نمى‏شد.
در همین ارتباط، برناردبرلسون معتقد است: رسانه‏ها و وسایل ارتباطى به سه طریق بر شکل‏گیرى افکار عمومى تأثیر مى‏گذارند: اول، رسانه‏هاى همگانى، مردم را به تصمیم‏گیرى تشویق مى‏کنند، ولى این که آنها چه تصمیمى مى‏گیرند، بیشتر به تمایل قبلى آنها مربوط مى‏شود تا تبلیغات رسانه‏ها.
دوم، محتوا و پیام‏هاى رسانه‏ها مى‏تواند تمایلات قبلى را براى موافقت یا مخالفت با موضوعى تقویت کند.
سوم، محتواى رسانه‏ها مى‏توان میزان موافقت با نقطه نظرهاى احزاب سیاسى را افزایش دهد، ولى به اندازه تمایلات قبلى تعیین کننده نیست (لازال 1371: 118).
رسانه‏هاى همگانى نه تنها مسائل تازه‏اى را مطرح مى‏کنند، بلکه با افشاگرى‏ها و انتقادهاى خود، افکار عمومى را به هیجان مى‏آورند و آن را بسیج مى‏کنند. بومى بر این باور است که در دنیاى امروز، ماهواره‏ها قادرند تا با پوشش فراگیرِ جهانى، ملت‏ها و گروه‏هاى مختلف قومى را علیه نظم و نظام حاکم بر کشورشان برانگیزند. این محقق در تأیید ادعاى خویش، به نقش رسانه‏هاى فراملى (ماهواره‏هاى امریکا) در ایجاد چند انقلاب مخملى در کشورهاى آسیاى میانه و نیز در تهییج برخى گروه‏هاى قومى افریقا و امریکاى لاتین علیه حکومت‏هاى خویش اشاره مى‏کند.
در جامعه امروز ایران نیز گرایش فزاینده به استفاده از شبکه‏هاى ماهواره‏اى وجود دارد، که به همین جهت، شبکه‏هاى ماهواره‏اى نقش برجسته‏اى را در تحولات جامعه ایران ایفا مى‏کنند. علاوه بر این، بافت جمعیتى جوان کشور و جذابیت برنامه‏هاى شبکه‏هاى ماهواره‏اى براى جوانان موجب گردیده تا شبکه‏هاى ماهواره‏اى در پر کردن اوقات فراغت، تغذیه اطلاعاتى و هدایت افکار عمومى نقش برجسته‏اى را ایفا کنند.

تاریخچه تأسیس بخش فارسى صداى امریکا

در آوریل 1979؛ یعنى بلافاصله پس از وقوع انقلاب اسلامى در ایران، بخش فارسى رادیو صداى آمریکا، ابتدا با هدفِ جهت‏دهى به انقلاب ایران و در پى ناکامى، با هدف مقابله با انقلاب اسلامى و به چالش کشیدن آن، با 30 دقیقه برنامه روزانه راه‏اندازى شد. از 22 نوامبر 1979 احمدرضا بهارلو فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرد، که در کنار بهارلو، مجریان دیگرى؛ همچون رامش راسخ، بهروز عباسى و اکبر ناظمى، که از کارکنان رادیو ایران بودند با هدایت بهارلو کارشان را در بخش فارسى صداى امریکا آغاز کردند. آلن هایت در کتاب »تاریخ VOA«، زمانِ تأسیس تلویزیون فارسى صداى امریکا را سال 1996 عنوان مى‏کند. به این ترتیب، نزدیک به دو دهه بعد از آغاز به کار احمدرضا بهارلو در مجموعه صداى امریکا و راه‏اندازى رادیو فارسى، مسئولیت راه‏اندازى تلویزیون این مجموعه نیز به وى سپرده شد. در تاریخ 18 اکتبر 1996، نخستین امواج تلویزیون فارسى صداى امریکا با اجراى رضا بهارلو براى تمام دنیا پخش شد.
وسعت برنامه‏هاى بهارلو که خود همزمان ریاست بخش فارسى رادیو و تلویزیون صداى امریکا را بر عهده داشت، به حدى رسید که مخاطبان، هر زمان که »پنج تلویزیون« را مى‏چرخاندند، بهارلو مقابل دوربین نشسته بود و مشغول اظهارنظر و ارائه تحلیل بود. امپراتورى بى‏رقیب بهارلو وقتى از هم گسست، که پخش رادیویى صداى امریکا به بنیاد رادیو آزاد امریکا سپرده شد و از مجموعه VOA منفک گردید.

یافته‏ ها

پژوهش‏هاى انجام شده درباره تأثیر رسانه‏ها، بیشتر بر روى شیوه‏هایى که تعابیر اصلى از واقعیت، جهت‏گیرى‏هاى سیاسى و مخاطبانشان را تحت تأثیر قرار داده‏اند، متمرکز شده‏اند. تحقیقات پیشین نشان مى‏دهد، که بدبین‏سازى نسبت به حاکمیت، بالا بردن توقعات مردم، تحریک ناآرامى‏ها و تهاجم فرهنگى، از اهداف شبکه‏هاى فارسى زبان است. از این رو، با تأکید بر مؤلفه‏هاى فوق، تلاش شد تا در مصاحبه با 10 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران، تأثیر صداى امریکا بر نگرش‏هاى سیاسى آنها مورد مطالعه قرار گیرد. البته این دانشجویان، همگى متأهل و دانشجوى مقطع کارشناسى ارشد و دکترى بوده و بین 23 و 29 سال سن داشتند. یافته‏هاى تحقیق نشان مى‏دهد که برنامه‏هاى صداى امریکا تأثیر چشم‏گیرى بر نگرش سیاسى دانشجویان مخاطب این برنامه‏ها گذاشته است. برنامه‏هاى صداى امریکا، علاوه بر این که توان تحلیلى این افراد را در تحلیل حوادث پیرامون خود از زوایاى مختلف و فراتر از چارچوب‏هاى غالب فراهم کرده است، هم چنین افکار آنها را در حوادث مختلف در جهت خواسته‏ها و اهداف مورد نظر هدایت نموده است.

نتیجه‏ گیرى

با وجود نقاط ضعف VOA در برقرارى ارتباط با مخاطبان ایرانى؛ از قبیل کم اطلاعى از مسائل طبقات اجتماعى، سوژه‏یابى، طولانى شدن برخى از برنامه‏ها، و عدم تسلط برخى از مجریان خبر این شبکه به زبان فارسى، این شبکه مخاطبان خاص خود را یافته است. این شبکه، سعى کرده است تا با استفاده از تکنیک برجسته‏سازى و ارتباط تلفنى با برخى از شخصیت‏هاى سیاسى و اجتماعى مطرح در حوادث ایران، به نحوى سیستم اطلاع‏رسانى ایران را به چالش بکشد. این شبکه با ظرافت تمام و با دعوت از کارشناسان و چهره‏هاى مطرح، با نیمه مطرح اپوزیسیون خارج از کشور به نحوى حرف خود را از زبان آنان مطرح و به هنگام اوج‏گیرى بحث با زیرنویسى فارسى اعلام مى‏دارد: گفته‏هاى مهمانان و کارشناسان، نظرات شخصى آنان است و این به معنى دیدگاه صداى امریکا نیست. از این رو، این شبکه در شکل‏دهى به افکار عمومى ایرانیان در زمینه‏هاى سیاسى و تأثیرگذارى بر نگرش‏هاى سیاسى آنها فعال بوده است.
اگرچه اطلاعات بدست آمده در این تحقیق نمى‏تواند به طور مستقیم نشان دهد که تأثیر مؤلفه‏هاى موجود در صداى امریکا به طور مستقیم در این افراد بوده است، اما از آن جایى که هم‏خوانى در میان نظرات 10 نفر که مخاطب این شبکه بوده‏اند دیده شد و همین‏طور با مؤلفه‏هاى موجود تطابق مى‏کرد، به نظر مى‏رسد که صداى امریکا توانسته است، در نگرش سیاسى افراد مؤثر باشد و آنها را در جهت منافع خود سازمان دهد.

پی نوشت ها :

1. اسدى على (1371)، افکار عمومى و ارتباطات، تهران: انتشارات سروش.
2. دادگران محمد (1381)، مبانى ارتباطات جمعى، هران: انتشارات فیروزه.
3. رضایى یزدى، محمد (1376)، مبانى نظرى شناخت افکار عمومى؛ مرکز تحقیقات و توسعه صدا و سیما.
4. دیویس فیلیپ (1365)، صداى مردم؛ ترجمه محمود عنایت، تهران؛ انتشارات کتاب‏سرا.
5. مهرآرا، على اکبر (1373)، زمینه روان‏شناسى اجتماعى، تهران: انتشارات مهرداد.
6. مهرداد، هرمز (1380)، مقدمه‏اى بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعى، تهران: انتشارات فاران.
7. هوسمن کارل (1376)، بحران وجدان، ترجمه داود حیدرى، تهران: انتشارات رسانه.
8. ویندال سون و دیگران (1376)، کاربرد نظریه‏هاى ارتباطات، ترجمه على رضا دهقان، تهران: انتشارات رسانه.
9. ژودیت لازال (1380)، افکار عمومى، ترجمه مرتضى کتبى، تهران: نشر نى.
10. حسن صفوى (1351)، افکار عمومى، تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعى.
11. میلز جکسن (1370)، کتابخانه‏ها، مراکز اطلاع‏رسانى و توسعه ارتباطات، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، اطلاعات و ارتباطات (تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى).
12. رضا سالک (1378)، نقش ارتباطات رسانه‏اى و میان فردى در شکل‏گیرى افکار عمومى، نشریه افکار عمومى؛ شماره 8.
13. انعامى، سهراب (1378)، تهدیدات نرم؛ الگوى تقابل استراتژیک ایالات متحده امریکا در برابر ایران گزارش جمعه، شماره 26 و 27 هجده و بیست و چهارم فروردین.
پژوهشگر مرکز پژوهش‏هاى مجلس شوراى اسلامى.
منبع ماهنامه پگاه حوزه شماره 286


 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
play_arrow
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
روایت تولیت آستان قدس از درخواست شهید رئیسی
play_arrow
روایت تولیت آستان قدس از درخواست شهید رئیسی
گریه یوسف‌ سلامی در تلویزیون
play_arrow
گریه یوسف‌ سلامی در تلویزیون
انتقال پیکر مطهر شهید رئیسی و همراهان از معراج شهدای تبریز
play_arrow
انتقال پیکر مطهر شهید رئیسی و همراهان از معراج شهدای تبریز
رئیس دفتر رهبر انقلاب: سر خم می سلامت شکند اگر سبویی
play_arrow
رئیس دفتر رهبر انقلاب: سر خم می سلامت شکند اگر سبویی
ازدحام جمعیت در مصلی تبریز برای وداع با پیکر شهدا
play_arrow
ازدحام جمعیت در مصلی تبریز برای وداع با پیکر شهدا
تصویر هوایی از عبور پیکر شهدای خدمت از میان خیل مردم عزادار تبریز
play_arrow
تصویر هوایی از عبور پیکر شهدای خدمت از میان خیل مردم عزادار تبریز
عبور پیکر شهدای خدمت از میان خیل مردم عزادار تبریز
play_arrow
عبور پیکر شهدای خدمت از میان خیل مردم عزادار تبریز
لحظه ورود پیکر شهدا به محل تشییع در تبریز
play_arrow
لحظه ورود پیکر شهدا به محل تشییع در تبریز
وحیدی: رابطه رئیس‌جمهور عزیز و این شهدا با مردم ناگسستنی است
play_arrow
وحیدی: رابطه رئیس‌جمهور عزیز و این شهدا با مردم ناگسستنی است
حکمت | همه کاره حسین است! / شهید رئیسی
music_note
حکمت | همه کاره حسین است! / شهید رئیسی
حکمت | از ترس ریا / استاد فاطمی نیا
music_note
حکمت | از ترس ریا / استاد فاطمی نیا