پیش به سوی ثبت

من سر دبیر مجله «سفرنشنال جئوگرافیک» به همراه گروهی از عکاسان مجله، بخشی از دانش و تجربه خود را در اختیار شما می گذاریم تا راهنمایی باشد برای عکاسی حرفه ای از طبیعت،
شنبه، 27 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیش به سوی ثبت

 

پیش به سوی ثبت
 


نویسنده: اسکات استاکی
ترجمه : الهه کاویار


 
آشنایی و خرید دوربین و آماده شدن برای عکاسی
من سر دبیر مجله «سفرنشنال جئوگرافیک» به همراه گروهی از عکاسان مجله، بخشی از دانش و تجربه خود را در اختیار شما می گذاریم تا راهنمایی باشد برای عکاسی حرفه ای از طبیعت، اگر می خواهید حرفه ای عکاسی کنید، 2 نکته را به خاطر بسپارید، هیچ کاری را به عکاسی ترجیح ندهید و تا به نتیجه نرسیده اید دست از تلاش بر ندارید، عکس خوب به اندازه قلم خوب قوت و قدرت بیان دارد ما در گزارش های خود از عکس هایی استفاده می کنیم که خواننده با دیدن آن خود را در آنجا حس کرده و تشویق شود به آنجا سفر کند تا به حال هم موفق بوده ایم و این موفقیت به دست نیامده مگر با چندین دهه تجربه که پیش روی شماست.

گام 1: خرید دوربین

پیش از اینکه سراغ خرید دوربین برویم، روش کارش را مرور می کنیم.

دوربین چطور کار می کند؟

دروبین عکاسی مثل چشم انسان است با این تفاوت که چشم ما تصاویر را از 2 دریچه و سه بعدی می بیند و دوربین از یک دریچه و دوبعدی. تفاوت دیگر اینکه دوربین، تصاویر را روی فیلم می اندازد، چشم ما روی شبکه دوربین از 3 جزء اصلی ساخته شده؛ لنز، دیافراگم و صفحه ای که تصویر روی آن شکل می گیرد و شاتر آن را می پوشاند بیایید کار هر کدام را بررسی کنیم:
لنز: قطعه ای از جنس شیشه یا پلاستیک، شبیه عینک های طبی یا ذره بین های معمولی. لنز (عدسی) با شکست نور، اجسام را در فاصله ثابتی از خود تشکیل می دهد. این فاصله را فاصله کانونی می نامیم، پس برای ضبط تصاویر در فاصله های گوناگون باید لنز را تنظیم کرد یا به اصطلاح جای عدسی را تغییر داد. به این تغییر مکان عدسی یا میزان کردن، لنز می گوییم. فوکوس هم که یا به صورت دستی یا چرخاندن حلقه ای روی بدنه لنز انجام می شود یا به طور خودکار.
دیافراگم: پشت عدسی قرار می گیرد و کار مردمک چشم را در دوربین انجام می دهد؛ روزنه عبور نور را تغییر می دهد. در برخی دروبین ها، حلقه ای روی بدنه لنز وجود دارد که با آن، روزنه دیافراگم کوچک و بزرگ می شود و در بسیاری هم امکان تنظیم دستی وجود ندارد. دیافراگم، شدت نور دیدن فیلم را کنترل می کند.
شاتر: تیغه یا پره ای است در مقابل فیلم که در حالت عادی بسته است و اجازه نمی دهد نور به فیلم برسد. زمانی که برای ضبط تصویر دکمه مخصوص را فشار می دهید، این پره باز و بسته می شود، فیلم نور دیده و تصویر را ضبط می کند. شاتر، مدت زمان نور دیدن فیلم را کنترل می کند که معمولاً کسری از ثانیه است ولی در مواردی هم چندین ثانیه طول می کشد.
برای انتخاب دوربین باید ببینیم چه کسی دوربین را برای چه کاری می خواهد؟ با در نظر گرفتن کارایی هر دوربین، می توانید یک مدل را انتخاب کنید. مدلی را که در نظر دارید امتحان کنید و یا اگر در دسترستان نیست، بروید سراغ اینترنت. در بسیاری ازسایت های فروش دوربین، خریداران نظراتشان را درباره مدل های مختلف می گذارند؛ کریس لی بوتیلیر می گوید: «این یادداشت ها کمکتان می کند تا خیلی راحت تر با فروشنده صحبت کنید، هر چه بیشتر بدانید، کمتر سرتان کلاه می رود.» کاربری دوربین ها را بررسی و قیمت ها را مقایسه کنید. این کار به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. هرچه اطلاعات تان بیشتر باشد، راحت تر خرید می کنید. اگر بتوانید با یک عکاس حرفه ای برای خرید دوربین مشورت کنید، بسیار عالی است.
یادتان باشد
- سراغ محصولات بی نام و نشان نروید.
- دوربین تان ضمانت نامه داشته باشد.
- دفترچه راهنما را چک کنید تا حتما زبان انگلیسی داشته باشد، این خود نشان می دهد که دوربین تان ساخت شرکت معتبری است.
- بعضی فروشنده ها با قیمت های پایین شما را جذب می کنند اما بعد از خرید کلی، هزینه اضافی مثل هزینه حمل و نقل و خدمات جانبی روی دست تان می گذارند.

گام 2: برای عکاسی آماده شوید

بدترین زمانی که می توانید دوربین جدیدتان را امتحان کنید، سفر پر خرجی است که یک بار در زندگی تا پیش آمده. اصولی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم را در خانه تمرین کنید. آن قدر با دوربین کار کنید تا زیر و بم آن دست تان بیاید. قرار نیست وقتی دارید از کسی یا منظره ای عکس می گیرید تازه بپرسید خب، الان باید چه کار کنم؟ اما قرار هم نیست همه تنظیمات دوربین را از روز اول یاد بگیرید. به چند مهارت که بیشتر به کارتان می آید، مسلط شوید، بهتر از این است که همه چیز را نصف و نیمه بدانید. برای تمرین عکاسی نیازی نیست از شهر خارج شوید، سوژه ها اطرافتان هستند. راهنمای دوربین را در کیف دستی تان بگذارید و هر جا فرصت پیدا کردید، آن را مرور کنید.

خلاق باشید

حال که می خواهید عکاسی کنید، بیشتر به اطرافتان دقت کنید. تلاش کنید از منظره یا صحنه پیش رو کادری ببندید که تماشاگر عادی نمی بیند. برای اینکه ایده های نوبه ذهنتان برسد، آلبوم کار عکاسان حرفه ای را نگاه کنید، به آرشیوهای قدیمی سر بزنید یا وبلاگ های عکاسی را ببینید. هر چه بیشتر عکس ببینید، ذهنتان برای ایده پردازی آماده تر می شود. «ویل ون آوربیک» (Will Van Overbeek) عکاس مجله، می گوید: «هر عکسی که می بینم، از خودم می پرسم چطور این عکس را گرفته؟ نور، زاویه، ترکیب و خلاصه، همه ریزه کاری های عکس را بررسی می کنم. این کار، تمرین خوبی برای آماده سازی ذهن عکاس است.»
آگاهانه سفر کنید
توضیح عکس
پیش به سوی ثبت

غار وکرم شب تاب

عکاسی از درون غار، به خاطر نور کم و وضعیت نامناسب، کار دشواری است .«کریس مک لنان» دراین عکس ، پایین آمدن غار نوردی را از دهانه مجموعه غار «وایتومو» در نیوزلند ثبت کرده تا اندازه نورد مقیاسی برای بزرگی دهانه غار باشد. این غار از این نظر که در بعضی قسمت های آن، کرم های شب تاب خاصی به تعداد زیاد روی سقف قرار دارند، معروف است.

 

پیش به سوی ثبت

توضیح عکس:

گردونه تفریح

این چرخ و فلک در نمایشگاه ایالتی کانزاس می چرخید ومردم هم مشتاقانه در صف بودند تا نوبتشان برسد و سوارش شوند. عکاس، «جوئل سارتور» تصویر این چرخ و فلک را طوری ثبت کرده که هم به آن سرعت وهیجان داده و هم از داخل آن می توانیم نمایی کلی از باقی وسایل موجود در نمایشگاه را ببینیم.

دست ها بالا!

انگار ترسیده اند و در برابر اسلحه ای، دست های خود را بالا برده اند. تصویر این درختان را «فرانس لنتینگ » عکاس نشنال جئوگرافیک در صحرای نامیبیا و در تاریکی شب ثبت کرده است.

آگاهانه سفر کنید.

پیش از سفر تا می توانید درباره ویژگی های اقلیمی، فرهنگی و تاریخی آن منطقه، شهر یا کشور اطلاعات کسب کنید. کتابچه های راهنما، وبلاک مقصد مورد نظر و سفرنامه ها، گزینه های خوبی هستند. به توصیه «مکدوف اورتن» (MacduffEverton): «وضعیت آب و هوا در چند روز آینده و زمان طلوع و غروب خورشید را چک کنید، این کار برای زمان بندی برنامه عکاسی لازم است.» این اطلاعات را می توانید در سایت مرکز هواشناسی ببینید.

برنامه تان را یادداشت کنید

پیش از سفر، فهرست موضوعاتی که می خواهید از آنها عکاسی کنید را بنویسید. حتما می گویید چه کار بیهوده ای ولی اصلا این طور نیست، اگر این کار را نکنید، کلی سوژه عکاسی را از دست می دهید. برای تهیه این فهرست به آرشیو دیگر عکاسان و تصاویری که از مقصدتان گرفته اند، نگاهی بیندازید. در تحریریه مجله، همیشه دبیر عکس این کار را انجام می دهد. گاهی اوقات هم نویسنده و عکاس گزارش همزمان در محل هستند و هم فکری می کنند. جاستین گوریگلا (Justine Gurigla)، عکاس مجله می گوید: «همیشه آماده ثبت لحظه ها ناب باشید، سوژه منتظر شما نمی ماند.»

راجستان در قاب عکاس

تصویر یک دختر افعان آن قدر «استیومک کوری» را معروف کرد که او سال ها بعد از انتشار آن، دوباره برای عکاسی از آن دختر ، راهی افعانستان شد. این تصویر هم از مجموعه کارهای معروف این عکاس است ؛ عکسی از یک طناب باز در ایالت راجستان هند که در پرونده مربوط به هند در نشنال جئوگرافیک کار شده است.

توضیح عکس
محقق کایاک سوار
«مایکل ملفورد» از عکاسان معروف نشنال جئوگرافیک است که بیشتر بانشریه سفر آن کار کرده است. این عکس او مربوط به سفری است 12 روزه که با تیم تحقیقاتی نشنال جئوگرافیک به مناطق «آلاسکا» ، «بریتیشن کلمبیا» وجزایر «سن خوان» داشته است . در این عکس یکی از محققان را در آلاسکا می بینیم که سوار بر کایاک شده و به سوی یخ ها می رود.

توضیح عکس
گراند کانیون وباران
ثبت چنین تصویری به طور اتفاقی به دست نمی آید.«آکشای ستیش» عکاس این عکس، در روز سردی در ماه نوامبر مشغول عکاسی از پارک ملی «گراند کانیون» در ایالت آریزونا بوده که ناگهان باران تندی باریده واین موقعیت را برای او به وجود آورده است.

مجوز بگیرید

پیش از سفر، مجوز عکاسی بگیرید. برای دریافت مجوز باید نامه ای برای متولی یا مسوول جایی که می خواهید عکاسی کنید، بنویسید. «کاترین کارنو» تأکید می کند: «نامه را خطاب به شخص بنویسید، نه اداره یا سازمان و در نامه، اشتیاق خود به عکاسی را نشان دهید، مطمئن باشید بی تأثیر نیست.» با مجوز، اجاره ورود به جاهایی را دارید که دیگران ندارند؛ مثلاً گلدسته مسجد، آشپزخانه رستوران و یا انبار موزه. «کن دنکان» (Ken Duncan)، عکاس استرالیایی می گوید: «گردشگرها همه جا اجازه عکاسی دارند، اما همین که سه پایه دوربین را باز می کنی، متوجه می شوند که عکاس حرفه ای هستی و مجوز می خواهند. گاهی اوقات برای مجوز، پول هم باید بپردازی!»

سبک سفر کنید اما نه بی تجهیزات

عکاسی یعنی مهارت و تجهیزات، اما این را هم بدانید هر کسی با دوربین خوب، عکاس خوبی نمی شود. اگر همان طور که گفته شد برنامه ای برای عکاسی تان داشته باشید، می دانید چه تجهیزاتی نیاز است، پس تنها وسایل ضروری را همراهتان ببرید.
منبع: سرزمین من شماره 32




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.