ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی

نرم افزار Adobe Flash CS 3، یک ابزار طراحی و جامع و کاربردی برای تولید وب سایت های تعاملی و انیمیشن های دیجیتال است. در حال بسیاری از طراحان محیط های چند
دوشنبه، 29 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی
ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی

نویسنده: اصغر کنعانی



 
نرم افزار Adobe Flash CS 3، یک ابزار طراحی و جامع و کاربردی برای تولید وب سایت های تعاملی و انیمیشن های دیجیتال است. در حال بسیاری از طراحان محیط های چند رسانه ای از این نرم افزار قدرتمند برای تولید و ساخت برنامه های کاربردی مورد نظر خود استفاده می کنند. طرح های ایجاد شده توسط این ابزار، بسیار جذاب و کاربردی است و در ساخت آن ها به شیوه مناسبی از محتویات گرافیکی، تصاویر ویدیویی و انیمیشن استفاده شده است.
در حالی که محیط کار Flash، ابزارهای مناسبی را برای ایجاد طرح های بدیع و جذاب در اختیار طراحان قرار می دهد، امکان استفاده از طرح ها و فایل های ایجاد شده در سایر نرم افزارها گرافیکی تولید شده توسط ششرکت Adobe نیز در Flash وجود دارد. به علاوه 3.0 Adobe ActionScript، زبان اسکریپت نویسی قدرتمندی است که طرح را بیش از پیش در کنترل جریان انیمیشن و ایجاد حالت تعاملی یاری می دهد.
دروس ارائه شده در این کتاب به صورت خودآموز تنظیم شده اند و چنانچه به تازگی با Fladh آشنا شده اید، تمامی مفاهیم اساسی و مطالب مورد نیاز برای استفاده از این نرم افزار را در اختیارتان قرار می دهد. به علاوه با مطالعه این کتاب، با بسیاری از روش ها و تکنیک های جدید مربوط به کاربرد این نزم افزار نیز آشنا خواهید شد.
از جمله مطالب بسیار ارزشمند موجود در این کتاب می توان از روش استفاده از زبان 3.0 ActionScript، استفاده از کامپونت های جدید، استفاده از لایه های طراحی شده توسط نرم افزار Adobe Illustrator، گنجاندن تصاویر ویدیویی ایجاد شده توسط نرم افزار Adobe After Effect و بسیاری مطالب دیگر نام برد. (ص9)
CD همراه این کتاب حاوی مجموعه ای از فایل های منبع نرم افزار Flash است که بر اساس مطالب بیان شده در هر فصل این کتاب، تنظیم شده و برای تکمیل تمرین های خود همگام با مطالعه مباحث مختلف از آن استفاده خواهید کرد. (ص 10)
مطالب ارائه شده در طی فصول مختلف این کتاب به صورت گام به گام تنظیم شده و با مطالعه هر قسمت، با روش پیاده سازی یک یا چند بخش از اجزای تشکیل دهنده یک پروژه واقعی آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که در اکثر قسمت های این کتاب، مبحث ارائه شده در هر بخش به نحوی با مطالب ارائه شده قبلی وابسته بوده و توصیه می شود که مطالب عنوان شده را به ترتیب از ابتدای کتاب مطالعه کنید. در این کتاب هر دستور و فرایندی که برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته است. به صورت کامل و همراه با جزئیات توضیح داده می شود. (ص 11)
کتاب حاوی 11 فصل است، هر فصل به گام نخست آغاز می شود و با مرور فصل پایان می پذیرد.
ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی

فصل اول: آشنایی با محیط نرم افزار Flash

در نرم افزار Flsh به ناحیه سفید رنگ و مستطیل شکل صفحه که تمام اتفاقات رویدادها در آن صورت می گیرد، Stage می گویند، Timeline محلی برای سازماندهی فریم ها و لایه هاست و سایر پانل ها، ابزاری در جهت ویرایش و کنترل ساخته های شما هستند. (ص 13)
در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:

 

باز کردن فایل در Flash، اضافه کردن لایه به Timeline، ایجاد یک فریم کلیدی (Keyframe) در Timeline، اعمال تنظیمات در پانل Properties، کار با پانل ها، انتخاب و استفاده از ابزار در پانل Tools، پیدا کردن موضوعی خاص در Help نرم افزار Flash، دستیابی آنلاین به منابع Flash.

فصل دوم: کار با گرافیک

یکی از قابلیت های Flsh ساخت انیمیشن های جالب و پیچیده با استفاده از اشکالی مانند مستطیل، بیضی و دیگر خطوط هندسی است. در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
ترسیم مستطیل، بیضی و خطوط؛ آشنایی با حالت های مختلف طراحی؛ تغییر شکل و تنظیم اندازه اشیای طراحی شده؛ تنظیم رنگ زمینه (Fill) و حاشیه (Stroke)؛ وارد کردن تصاویر طرح بیتی (Bitmap) برای استفاده در رنگ زمینه؛ انتخاب گروه یا بخشی از عناصر؛ ساخت انیمیشن های ساده با استفاده از تکنیک Montion Tweens؛ گروه بندی تعدادی از عناصر؛ ایجاد ماسک برای مخفی کردن بخشی از لایه ها. (صص 43- 44)
ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی

فصل سوم: ایجاد ویرایش سمبل ها

استفاده از کلیپ ویدیویی، سمبل گرافیکی و سمبل دکمه، ضمن کوچک نگه داشتن اندازه فایل، باعث افزایش خاصیت انعطاف پذیری پروژه ها خواهد شد. هنگامی که سمبلی را ایجاد می کنید، می توانید بارها و بارها از آن در پروژه استفاده کنید و این در حالی است که حجم فایل تنها به اندازه فضای یک نمونه از آن سمبل اشغال شده است.
در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
وارد کردن فایل Illustrator به Flash، ایجاد یک سمبل جدید، درک تفاوت میان انواع سمبل، تنظیم شفافیت، وارد کردن اجزای تشکیل دهنده اشیا به کتابخانه (Library)، تبدیل تصاویر طرح بیتی به اشکال برداری، تکنیک هایی برای کاهش حجم فایل ها Flash، استفاده از رنگ های سازگار با وب. (صص 77- 78)

فصل چهارم: استفاده از متن

متن (Text) چه از نوع dynamic باشد یا static، نقش مهمی را در فیلم های تولید شده در نرم افزار Flash ایفا می کند. متون داخل Flash را به راحتی می توان حرکت داد، با استفاده از فیلترها، جلوه ویژه ای به آن ها داد یا از آن ها برای ارائه اطلاعات لازم به بیننده استفاده کرد.
در این درس با موارد زیر آشنا می شوید:
ایجاد متن در نرم افزار Flash، تنظیم فرمت متن، تبدیل یک فیلد متنی به سمبل، استفاده از ماسک برای حرکت دادن متن سازماندهی لایه ها در Timeline، کار با پوشه لایه ها، کپی کردن اشیا از یک لایه با لایه دیگر، فیلترگذاری روی متن، استفاده از tweening برای انیمیشن کردن اشیا. (صص 103- 104)
ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی

فصل پنجم: انیمیشن

با استفاده از امکانات Flash CS3، تقریباً می توان تمام مشخصات یک شی ء را بارها و بارها تغییر داد. از جمله این مشخصات می توان از موقعیت، رنگ، شفافیت، اندازه، زاویه دوران، و غیره نام برد. علاوه بر این، با استفاده از تکنیک Shape tweens.
حتی می توانید شکل گرافیکی یک شیء را به شکل دیگری تبدیل کنید.
در این درس با موارد زیر آشنا می شوید:
ایجاد انیمیشن با استفاده motion tweens، استفاده از تکنیک shape tweens به منظور تبدیل شکل اشیا، بیان تفاوت میان shape tweens و motion tweens، سمبل های مرکب، ایجاد انیمیشن در راستای یک مسیر مشخص، استفاده از ماسک ها به منظور ایجاد انیمیشن، ایجاد انیمیشن از طریق تغییر شفافیت (Transparency)

فصل ششم: ایجاد فایل های پویا (Interactive File)

در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
رنگ آمیزی به صورت Gradients یا استفاده رنگ های کمانی؛ ایجاد دکمه؛ ایجاد انیمیشن های وضعیت Rollover برای یک دکمه؛ کپی برداری از دکمه ها؛ استفاده از سمبل گرافیکی برای ایجاد تصاویر متعدد؛ ویرایش سمبل های تو در تو؛ ایجاد و استفاده از Frame Labels؛ نام گذاری نمونه های (Instances) ایجاد شده برای فراخوانی در ActionScript. (ص 174)

فصل هفتم: اصول ActionScript

3.0 ActionScript به شکل چشمگیری بر کارآیی Flash افزوده است. در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
ایجاد اسکریپت های پایه با استفاده از ActionScriot، استفاده از پانل Action، استفاده از Action، استفاده از دستور Stop، استفاده از عبارات شرطی، بارگذاری اطلاعات از یک آدرس URL، بهره گیری از اداره کننده های رویداد یا Event Listeners، انتساب دستورات Action به دکمه ها. (صص 205- 206)

فصل هشتم: استفاده از کامپوننت ها

کامپوننت ها کلیپ های ویدیویی پیش ساخته ای هستند که در طراحی اکثر پروژه ها بخصوص انواع مختلف رابطه های کاربری نظیر نوارهای پیمایش، منوها و فیلدهای متنی مورد استفاده قرار گرفته و باعث تسریع در پیاده سازی این پروژه می شوند. در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
استفاده از یک مامپوننت ساده در یک پروژه، تنظیم پارامترهای یک کامپوننت، پیکربندی یک کامپوننت پویا و تعاملی، استفاده از ActinScript به منظور فعال سازی یک کامپوننت. (صص 245- 246)
ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی

فصل نهم: استفاده از صوت و ویدیو

امکان استفاده از صوت ویدیو در فایل های Flash باعث اضافه شدن ابعاد تازه ای به پروژه های ایجاد شده توسط این نرم افزار شده است. امکان وارد کردن فایل های صادر شده توسط سایر نرم افزارها همچون Adobe After Effects یا امکان ویرایش ساده فایل های صوتی در خود نرم افزار Flash، همگی امکاناتی است که هم اکنون در دسترس کاربران این نرم افزار است. در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
ویرایش فایل های صوتی، استفاده از فایل های ویدیویی، استفاده از کاپوننت های مختص ویدیو، استفاده از تصاویر ویدیویی دارای خاصیت alpha channels، درک و تفهیم امکانات و انتخاب هایی که در زمان صدور تصاویر ویدیویی در دسترس هستند.

فصل دهم، بارگذاری و بهینه سازی فایل های Flash

Preloader، انیمیشن ساده ای که طی زمان بارگذاری فیلم اصلی، باعث سرگرمی و جلب توجه بیننده می شود. در این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
بارگذاری یک فایل SWF، کنترل فرآیند بارگذاری، استفاده از ActionScript برای ایجاد انیمیشن Preloader، کار با متن پویا، مرئی و نامرئی ساختن سمبل ها، استفاده از تکنیک تبدیل سمبل به تصویر یا Cache bitmaps به منظور افزایش بهره وری انیمیشن. (صص 279- 280)
ابرازی مهم برای تولید وب سایت های تعاملی

فصل یازدهم: صدور اسناد ایجاد شده در Flash

پس از اینکه کار طراحی انیمیشن شما به پایان رسید، مرحله بعدی، صدور آن به فرمت SWFبرای استفاده در وب سایت یا DVD ذخیره فریم های انیمیشن به صورت فایل های تصویری خواهد بود. این فصل با موارد زیر آشنا می شوید:
آزمایش فایل Flash، تغییر و تنظیم گزینه های مربوط به صدور فایل، درک صحیح تفاوت موجود میان فرمت های مختلف ذخیره سازی تصاویر، استفاده از فراداده ها یا metadata، صدور یک فایل SWF، تکنیک تشخیص نسخه Flash Player منصوب روی جستجوگر وب بازدیدکنندگان، روش صدور یک فایل پروژه جامع. (صص 295- 296)
منبع: نشریه کتاب ماه علوم و فنون، شماره 65

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
معنی اسم بلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال