بازگشت موقت از منطقه جریمه (‎10‎ ‎‎‎FiFA)

این سری بازی محبوب بعد از چند سال درجا زدن و ماندن زیر سایه رقیب خود (سری بازیPES)، دو سال پیش (2008) با تفکرات جدید EA دستخوش تغییراتی شد. سالی که هسته ی اصلی بازی فیفا بعد از چند سال تکرار دچار تغییراتی شد و
جمعه، 17 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازگشت موقت از منطقه جریمه (‎10‎ ‎‎‎FiFA)
بازگشت موقت از منطقه جریمه (‎10‎ ‎‎‎FiFA)

نویسنده: شهریار ازهاریانفر



 
بازی های فیفا یکی از محبوب ترین سری بازی های شبیه سازی ورزش پرطرفدار فوتبال هستند که هر سال شاهد نسخه جدیدی از آن ها هستیم.
این سری بازی محبوب بعد از چند سال درجا زدن و ماندن زیر سایه رقیب خود (سری بازیPES)، دو سال پیش (2008) با تفکرات جدید EA دستخوش تغییراتی شد. سالی که هسته ی اصلی بازی فیفا بعد از چند سال تکرار دچار تغییراتی شد و سال 2009 روند سعودی این نسخه با جهشی بی نظیر از لحاظ گیم پلی به خصوص مبحث حساس انیمیشن پیگیری شد و اینک در فیفا 10 با حفظ اصول قبلی، المان های جدید دیگری مبتنی بر اصول شبیه سازی شکل گرفته که در ادامه مقاله آن را کالبد شکافی می کنیم. اولین تغییری که فیفا 10 نسبت به نسخه ی قبلی داشته روند گیم پلی است که عناصر واقع گرایی زیادی به ساختارهای مهم بازی اضافه شده است و بیش از هر زمان دیگری در سری فیفا شما با عناصر شبیه سازی روبرو می شوید.
بازگشت موقت از منطقه جریمه (‎10‎ ‎‎‎FiFA)
سیستم بازی، گردش توپ، فیزیک، انیمیشن، کنترل 360 درجه، دریبلینگ، آرایش تیمی، تأثیرات بدنی مانند: خستگی، قدرت، خصوصیات فردی، شرایط آب و هوایی از جمله المان های شبیه سازی شده در بازی هستند که حس یک بازی رئالیسم را به شما خواهد داد. اولین تغییر بزرگی که خواهید دید مربوط به کنترل 360 درجه است که به مدد انیمیشن های بسیار قوی میسر شده که شما می توانید به صورت آزاد و بدون محدودیت در حرکت به راحتی در بین بازیکنان مانور دهید تا آن جایی که می توان این امکان بزرگ را یک تحول در این شماره محسوب کرد، در نسخه های قبلی معمولاً وقتی قصد حرکت در میان بازیکنان را با سرعت داشتید به علت محدودیت در انیمیشن کار بسیار سخت بود ولی در این شماره 360 درجه می توانید گردش کنید، پاس دهید و دوباره برای خود فضا ایجاد کنید و به صورت مورب دویدن را با سرعت حقیقی در دستور کار خود قرار دهید. فیفا10 نسبت به 09 باهوش هم شده طوری که در کنترل اینرسی توپ دقت خاصی به خرج می دهد و فشار و سرعت و کندی توپ را به خوبی سنجش می کند و در نهایت با توجه به ضربه ای که شما به توپ وارد می کنید محاسبات لازم را در مورد سرعت انجام می دهد، در مواردی که هوا بارانی و برفی است این محاسبات دقیق تر عمل می کنند و با دقت خاصی شدت و ضعف توپ را محاسبه می کند، حتی در مورد بازیکنان کوتاه قامت و بلند قامت نیز ما شاهد تغییرات به مراتب خوبی نسبت به سال قبل هستیم، دیگر الزاماً وجود یک بازیکن قد بلند در نوک پیکان حمله برای زدن ضربه سر کار عقلانی ای به نظر نمی رسد و در این مورد هوش جدید فیفا به کمک او آمده و هر بازیکن قد بلند حتماً زننده ضربات سر نیست و هر دروازه بان بلند قامت دروازه بان توپ گیری نیست. فیزیک نیز در نسخه ی 10 بهبود قابل توجه و بسیار چشم گیری داشته به نحوی که نحوه درگیری های بدنی بازیکنان تناسب و فرم بهتری به خود دیده است، مثلاً بازیکنانی که وزن پایینی دارند مثل کاکا و مسی در مقابل خطوط دفاعی مثل جان تری یا فردیناند که از لحاظ قدرت بدنی قوی هستند کار بسیار دشواری دارند و در اولین گام توسط دفاع با استفاده از فیزیک رئالیسم Man To Man شده و با استفاده از حرکت بدن و دست به کنار کشیده و در نهایت روی زمین غلط خواهند خورد، در نتیجه هیچ گاه با استفاده از قدرت بدنی پایین نمی توانید بازیکنی را که قدرت بالایی دارد از میان بردارید. اما نکته ی مهم دیگری که در فیفا 10 روی آن تأکید فراوانی شده ایجاد بالانس بین خطوط دفاعی، هافبک، و فوروارد است که بهبود خوبی را در این زمینه شاهد هستیم شما دیگر به مانند نسخه ی قبلی نمی توانید در میانه میدان توپ گیری کنید و از فضاهای پشت دفاع استفاده کنید بلکه خطوط عرضی تا حد بسیاری بسته نگه داشته شده و دفاع حریف همگام با فورواردهای شما در حال حرکت است، توپ گیری در هنگام ارسال از دفاع به حمله مشکل و سخت شده به طوری که به مانند یک فوتبال رئالیسم این بک ها هستند که هنگام ارسال توپ بلند هوش بیشتری خرج می دهند و فورواردها را تحت فشار قرار می دهند، اگر در تنظیمات حالت سوئیچ سریع بازیکنان را انتخاب کرده باشید تازه می توانید بازی را باز کنید و راحت تر حرکت کنید ولی در اکثر مواقع به دلیل هوش مصنوعی بالای حریف توپ گیری در میانه میدان با دقت خاصی باید صورت گیرد و خبری از اشتباهات فردی فاحش نیست، اما مشکلی که در خط دفاع دیده می شود عدم هماهنگی بین بازیکنان است که در مواقعی فاصله ای غیر معقول بین آن ها به صورت کاملاً غیر طبیعی ایجاد می شود که امکان گلزنی را به حریف می دهد، این مشکل علاوه بر این که تمرکز دفاعی را از بین می برد نوعی حالت انتظار را در گلر ایجاد می کند که او دقیقاً نمی تواند تشخیص بدهد که چه موقع حرکت به سمت بیرون را استارت بزند و جایگیری دقیقی داشته باشد. بیشترین تغییری که شما در همان لحظه های ابتدایی به چشم خواهید دید اظافه شدن انیمیشن های بسیار پرتعداد و دقیقی است که جذابیت کار را ده ها برابر کرده، انیمیشن های Motion Capure شده با ضرافت خاصی کار شده اند و نقش به سزایی در روند گیم پلی دارند، حرکات مورب، دریبل های نرم و روان، امکان دریبلینگ چند نفر در یک لحظه، سانترهای مواج، حرکت های بدن زیبا، پرش های اصولی و تماشایی، ضربات سر از جمله مواردی هستند که به کمک انیمیشن های بازی به اجرا درمی آیند، گاهی انیمیشن ها به قدری زیبا و پرتعداد هستند که خارج از حد تصور هست مثلاً حرکت بدن داور وقتی میان توپ و بازیکن گرفتار می شود زیبا کار شده و یا دروازه بانان که با حرکات بدن خود جذاییت بازی را چند برابر می کنند، اما همچنان انیمیشن ها کامل نیستند به خصوص در مواقعی که یک دور کامل به دور خود می زنید و یا قصد تغییر آهنگ توپ را دارید نوعی کلیپینگ را در انیمیشن ها مشاهده می کنیم.
بازگشت موقت از منطقه جریمه (‎10‎ ‎‎‎FiFA)
اضافه شدن بخش های جدید به هسته بازی هم جالب به نظر می رسد مثلاً Virtual Pro که شخصیتی برای خود می سازید و او را وارد تیمی می کنید، در ابتدا قابلیت های او کم است ولی در بازی هر چه بهتر کار کنید امتیازاتی به شما داده می شود که در نهایت او را به بازیکنی صاحب سبک و حرفه ای تبدیل می کند که می توانید در ادامه برای او از قسمت فروشگاه پیراهن ورزشی و انواع وسایل دیگر خریداری کنید. هوش مصنوعی نیز بهبود نسبی داشته و دیگر با بعضی بازیکنان کم هوشی که جایگاهشان را در بازی فراموش می کنند مواجه نیستید. گرافیک بازی شاید ناامید کننده ترین بخش قضیه به شمار می رفت زیرا انتظار داشتیم که تغییرات چشمگیری را نسبت به نسخه ی قبلی ببینیم که متأسفانه نشد، البته این بدین معنا نیست که گرافیک بازی بد است! و یا ایراد دارد، منظور ما سیر تحولی بود که هر سال در این نسخه به لحاظ بصری می دیدیم که در این شماره پیشرفت چشمگیری را در زمینه جزییات مشاهده نکردیم، اما هم چنان گرافیک بازی یک عنصر خوب است. اضافه شدن شرایط آب و هوایی جدید جالب به نظر می رسد مخصوصاً برف که حس جدیدی را به شما خواهد داد.
بازگشت موقت از منطقه جریمه (‎10‎ ‎‎‎FiFA)
در زمینه موسیقی باز هم فیفا پیش تاز بوده و گلچینی از موسیقی های مختلف را در خود جای داده است، صداها و بخش افکت های صوتی هم خوب کار شده و صدای ضربات توپ و تماشاچیان، مربیان، بازیکنان به خوبی به گوش می رسد، اما تعادلی بین روند بازی و هیجانات تماشاچیان دیده نمی شود.
در نهایت باز هم توپ EA به تور دروازه دوخته شد و طرفداران راضی به خانه هایشان بازگشتند.
منبع: مجله ی بازی رایانه، شماره ی 32

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط