شوتی که به اوت رفت

وقتی تاریخچه ی PES را مرور می کردیم نوآوری و خلاقیت در گیم پلی را به وضوح ملاحضه می کردیم و در کنسول های نسل قبل اوج لذت را از این بازی می بردیم، وقتی نسخه 2006 بازی منتشر شد رقیبی برای آن نمی دیدیم و به هیچ عنوان
جمعه، 17 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شوتی که به اوت رفت
شوتی که به اوت رفت

نویسنده: شهریار ازهاریان فر



 
وقتی تاریخچه ی PES را مرور می کردیم نوآوری و خلاقیت در گیم پلی را به وضوح ملاحضه می کردیم و در کنسول های نسل قبل اوج لذت را از این بازی می بردیم، وقتی نسخه 2006 بازی منتشر شد رقیبی برای آن نمی دیدیم و به هیچ عنوان فکر آن را هم نمی کردیم که کونامی در نسل جدید این روند را سرلوحه کار خود کند! همگان انتظار داشتند با ورود کنسول های پرقدرت کنونی دست طراحان برای شبیه سازی این بازی کاملاً باز خواهد بود و PES‎ پیشرفت فزاینده ای خواهد کرد. اما طراحان هر سال از اصول ابتدایی خود فاصله گرفته و سعی در تعقیب رقیب خود یعنی فیفا حداقل ها را رها کرده و ضمن این که از ساختارهای اساسی و سنت های قدیمی خود فاصله گرفته اند بین ایجاد نوآوری و تقلید گرفتار شده اند که حاصل آن در نسخه ی 2010 به وضوح قابل مشاهده است. تقلید از المان های فیفا، دور شدن از اصالت خویش، درجازدگی گیم پلی، تکرار اشتباهات گذشته، عدم تصحیح موارد آزاردهنده از جمله نکاتی هستند که نسخه ی 10 را برای متعصبین این بازی تلخ کرده و بازی ای سطحی و غیر شبیه ساز دقیق را عرضه کرده است. اما نکته ی غیر قابل انکار در این نسخه سیر نزولی گیم پلی است که ایرادهای فراوانی در این نسخه دیده می شود، در ابتدا اینترفیس پیچیده در منوهای تنظیمات بازیکنان و تنظیم آن ها باعث سردرگمی بازیباز خواهد شد. روند گیم پلی در بعضی صحنه ها خوب و در برخی دیگر ضعف دارد، و هنوز کونامی ایرادات قبلی خود را تصحیح نکرده، همچنان یکی از بزرگترین مشکلات این بازی که از سال 2007 وارد این مجموعه شد ساختار شکنی در لایه های تیمی است که الزاماً ارتباطی بین دفاع و هافبک ها و فورواردها وجود ندارد و مانند گذشته بازیکنان هر جا که توپ باشد حضور بسیار جدی دارند و تشکیل یک اجتماع از بازیکنان را داده اند که گاهی حضور آن ها در یک صحنه به بیش از 5 بازیکن می رسد که کاملاً غیرطبیعی به نظر می رسد، حتی به صورت تصادفی وقتی در خط حمله قرار دارید بازیکنان بی مهابا به جلو می آیند و جای اصلی خود را از دست می دهند که این امر باعث برهم خوردن بالانس خطوط مختلف در زمین می شوند. اگر حمله توپ از میانه میدان انجام گیرد و در نهایت به خطوط عرضی ختم شود قطعاً شما خواهید توانست موقعیت های خطرناکی روی دروازه حریف ایجاد کنید که این مکانیزم بسیار ساده بارها و بارها قابل اجراست که به دلیل هوش مصنوعی ضعیف هیچ گونه تشخیصی از سوی بازیکنان صورت نمی گیرد و در نهایت لبه ها و خطوط عرضی همچون بزرگراه هایی قابل رفت و آمد هستند! همچنان طراحان نتوانسته اند مشکل کناره ها و قدرت مافوق پیستون های کناری را کم کنند و این خطوط جزو یکی از ضعف های عمیق بازی قلمداد می شود. در عوض خطوط دفاعی قدرت کمی در دفع توپ ها دارند به راحتی از همدیگر جدا می شوند. یکی دیگر از ضعف های تصحیح نشده در این نسخه یک قابلیت تقریباً عجیب است که در نسخه ی 2008 هم شاهد آن بودیم، در بعضی نقاط خاص اگر صاحب توپ شوید، مثلاً پشت 18 قدم، اگر اقدام به شوت زنی کنید قطعاً گل خواهد شد! نکته ی دیگر در مورد گیم پلی عدم بالانس بین نقاط مختلف زمین است که گاهی یک قسمت آن قدر قوی است که عبور از آن غیر ممکن و در قسمتی دیگر آن قدر ضعف را احساس می کنیم که گل خوردن حتمی است! در حقیقت عدم بالانس قدرت بازیکنان در زمین نکته ی غیر قابل انکار به شمار می رود، اما یکی از نکاتی که در این نسخه بهبود یافته تمرکز دفاع بر روی بازیکنان است که کانون دفاع را به راحتی ترک نمی کنند که حداقل این نکته جای خوشی دارد.
شوتی که به اوت رفت
از طرفی تصحیحاتی بر روی خطوط حمله صورت گرفته که باید به تعادل و نوعی سیستم کانتراتک در حمله اشاره کرد که حس واقعی یک یورش را به شما می دهد، در این سیستم وقتی در تنظیمات کنتراتک را انتخاب کنید و تنظیمات خاصی را انجام دهید حملات بسیار زیبایی را می توانید انجام دهید. تنظیمات مربوط به سیستم بازی بهبود نسبی یافته و می توانید انواع تنظیمات را انجام دهید ولی همان طور که در بالا اشاره شد اینترفیس پیچیده ای دارد. نبود انیمیشن های روان از دیگر المان های آزار دهنده و شاید مهمترین بخش در گیم پلی به شمار آید، متأسفانه برای گردش به دور خود تقریباً همانند پیچیدن یک تریلی 18 چرخ باید دور بگیرید! دریبلینگ های مشکل، نبود انیمیشن برا حرکت بین بازیکنان، پاس کاری خشک، استیل دویدن غیر واقعی از جمله مواردی هستند که به دلیل نبود انیمیشن های مناسب بازی را هم سخت کرده اند. هوش مصنوعی بازی هم نوسان دارد و علاوه بر آن گاهاً باگ های عجیبی در طول بازی مشاهده می شود، انواع باگ های عدم تشخیص تصادم یا Collision Detection، اشتباهات در تشخیص موقعیت توپ (مثلاً توپ از لبه خط اوت خارج شده و همچنان بازی ادامه دارد)، و ... تا حدود بسیاری روند بازی را تحت الشعاع خود قرار داده است. گرافیک بازی الحق نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته و نورپردازی به مراتب بهتری را شاهد هستیم البته نورپردازی ایراداتی دارد ولی بهتر شده، کنتراست رنگ ها کاملاً زنده و پویا شده و رنگ هایی حقیقی را مشاهده خواهید کرد، صورت بازیکنان بسیار بهتر کار شده و در این مورد حقیقتاً طراحان کارهای خوبی را انجام داده اند، البته فقط بازیکنان مشهور و سرشناس چهره های حقیقی دارند و بقیه شمایل واقعاً بدی را دارا هستند، زمین چمن بهتر شده ولی همچنان با همکاری موکت ظریف مصور ساخته شده!!! بازتاب نور عجیبی در چمن دیده می شود که واقعاً علت آن مشخص نیست! صدا و صداگزاری نیز مثل گذشته است و صدای تماشاچیان با موقعیتی که در جریان بازی است همخوانی کافی ندارد، درمورد گزارشگر بازی هم بحث نکنیم بسیار بهتر خواهد بود. در انتها باز هم کونامی ریشه ها و اصالت خود را با تقلید عوض کرد و موجی از انتقادات را روانه خود کرد.
شوتی که به اوت رفت
منبع: مجله ی بازی رایانه، شماره ی 32

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.