بدون تاریکی، نوری وجود ندارد

اُرک ها، موجوداتی هستند که اگر خلق نشده بودند، بسیاری از سرگرمی های ما در تمامی شاخه های موجود نیز وجود نداشتند. تصور دنیای ارباب حلقه ها، Warcraft و یا Warhammer بدون اُرک ها کار سخت یا حتی ناشدنی است. نژادی
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بدون تاریکی، نوری وجود ندارد
بدون تاریکی، نوری وجود ندارد

نویسنده: محمد طالبیان



 
SPACEMARINE
اُرک ها، موجوداتی هستند که اگر خلق نشده بودند، بسیاری از سرگرمی های ما در تمامی شاخه های موجود نیز وجود نداشتند. تصور دنیای ارباب حلقه ها، Warcraft و یا Warhammer بدون اُرک ها کار سخت یا حتی ناشدنی است. نژادی که در ذهن تالکین شکل گرفته و اکنون به یکی از ارکان اصلی داستان های فانتزی تبدیل شده و وجود آن برای قهرمان های انسانی داستان های فانتزی همچون وجود جوکر برای بتمن است. اگر شخصیتی همچون جوکر وجود نداشته باشد، حضور بتمن و مراقبت او از Gotham City نیز بیهوده است. این شخصیت روانی و مریض جوکر است که باعث می شود تا بعد قهرمانی شخصیتی همچون بتمن شکل بگیرد. حال اگر اُرک ها را از داستان های فانتزی حذف کنیم قهرمان ها دیگر دشمن بزرگی ندارند و نبود یک خطر و یا تهدید اصلی باعث می شود که شخصیت یک فرد به عنوان یک قهرمان شکل نگیرد. نویسنده ای همچون تالکین سهم بسیار بزرگی در خلق و شناساندن این نژاد تخیلی داشته و باعث شده تا در صنعت سینما و بازی های کامپیوتری بارها از این نژاد جالب استفاده شود. محبوبیت اُرک ها تا حدی رسیده که باعث شده تا یکی از قهرمانان و شخصیت های اصلی دنیای (Warcraft Thall) از این نژاد باشد و طرفداران زیادی پیدا کند که از وجود چنین شخصیتی استقبال می کنند. محبوبیت این نژاد به حدی رسیده که بسیاری از مخاطبین آن را به دیگر نژادهای موجود ترجیح می دهند. اما اکنون تمام این صحبت ها را از یاد ببرید؛ چون همچون زمان های دور اُرک ها قرار است باز هم در دسته های چند ده تایی به سمت شما حمله ور شوند! تنها وظیفه شما نیز همین است که از آنها استقبال کرده و به خوبی از آنها پذیرایی کنید.

ابعاد همچون گذشته است، این عنوان است که تغییر کرده

اگر یکی از طرفداران سبک (RTS (Real Time Strategy) باشید مطمئناً با عناوینی همچون Warhammer 40K: Dawn of War، Homeworld و Company Of Heroes آشنایی دارید. عناوینی که توسط یکی از سازندگان با سابقه این سبک یعنی Relic تولید شده و هرکدام به موفقیت قابل توجه دست پیدا کرده اند. در این میان عنوانی که بیش از دیگر بازی های ساخته شده توسط این استدیو مورد توجه مسئولین Relic قرار داشته سری بازی های 40k: Dawn of War Warhammer است که از بازی های Tabletop ساخت Game Workshop برگرفته شده است. این سری که اولین بار در سال 2004 عرضه شده تاکنون شامل دو بازی اصلی و تعداد بسیاری Expansion Pack بوده که هر کدام به موفقیت خوبی دست پیدا کرده و باعث شده اند تا مخاطبین سری هر روز بیش از گذشته شود تا جایی که سازنده بازی اعلام کرده تاکنون 5 میلیون نسخه از این سری بازی فروخته شده است. رقمی که برای بازی های PC با وجود مشکلات اساسی در زمینه Piracy یک موفقیت خوب به حساب می آید. اکنون این استدیو با وجود چنین مخاطبانی قصد دارد تا عنوانی با سبک و سیاق متفاوت و به صورت شوتر سوم شخص را با نام (Warhammer 40K: Space Marine (SM برای کنسول های خانگی و PC عرضه کند تا بتواند در این زمینه نیز تجربه جدید و البته موفقیتی دوباره به دست آورد. از سوی اعضای تیم سازنده بازی به این نکته نیز اشاره کرده اند که تنها هدف آنها رضایت طرفداران این سری بازی های استراتژی نیست بلکه قصد دارند تا طرفداران سبک (Third Person Shooter (TPS را نیز به این بازی ها جذب کرده و مخاطبان جدیدی برای این سری دست و پا کنند تا در ادامه بتوانند گستره طرفداران سری را به کنسول های خانگی نیز رسانده و آنها را نیز با سری بازی های Warhammer 40K آشنا کنند.در همین راستا تیم سازنده بازی سعی کرده تا از لحاظ داستانی تمامی مخاطبان موردنظر را راضی کند. از سویی سعی شده تا از شخصیت های جدید بهره گرفته شود تا کسانی که با این سری آشنایی ندارند بتوانند ارتباط لازم را با شخصیت های جدید بازی برقرار کنند و از طرفی برخی از المان های داستانی از بازی های گذشته و عناوین (Dawn of War (DoW به این بازی راه یافته اند. همین استراتژی باعث شده تا داستان بازی غنای لازم را داشته و هر دو گروه بازیباز (طرفداران قدیمی DoW و بازیبازهای جدید) را به سوی خود جذب کند. استفاده از شخصیت های جذاب با ظاهری که برای طرفداران سبک شوتر سوم شخص آشناست. بهره گیری از المان های دنیای فانتزی مدرن مطمئناً در ادامه باعث خواهد شد تا تلاش بازی در مسیر جذب بازیباز هموارتر از گذشته باشد.

سیاه و سفید

در کنار بخش تک نفره بازی که طبق گفته های سازندگان SM چیزی در حدود 8 تا 10 ساعت بازیباز را سرگرم می کند، حالت های چند نفره و Co-op نیز برای بازی تأیید شده اما تاکنون اطلاعات دقیقی در رابطه با آنها به صورت رسمی منتشر نشده است. با این حال چندی پیش از طریق سرویس عرضه بازی های دیجیتالی Steam اطلاعاتی از بخش چند نفره بازی به بیرون درز پیدا کرد. طبق این اطلاعات مشخص شده که بازی در حالت چند نفره دارای حالت های مختلف است اما اصلی ترین نوع آن Deathmatch تیمی است و دو تیم که هر کدام از 8 بازیباز تشکیل شده اند در دو سوی جبهه و به عنوان نیروهای Space Marine و Chaos قرار گرفته و با یکدیگر به مبارزه می پردازند. این نکته نیز ذکر شده است که تمامی فعالیت های بازیبازها برای آنها تجربه به همراه داشته و در ادامه بازیبازها می توانند با استفاده از کسب تجربه ارتقا یافته و مواردی از جمله اسلحه، تجهیزات و قابلیت های مختلف برای زره شخصیت خود را آزاد کرده و در نهایت از آنها استفاده کنند. این مسئله را نیز می توان حدس زد که به طور کلی اُرک ها به خاطر ضعفی که به نسبت Chaos ها دارند در حالت چند نفره حضور نداشته باشند. در زمینه Co-op نیز به خاطر وجود یارهای همراه ممکن است بازیباز دوم بتواند کنترل یکی از اعضای تیم را برعهده بگیرد. البته وجود یک حالت شبیه به Horde Mode بازی GoW که به صورت Co-op قابل بازی باشد نیز دور از ذهن نیز نیست.

کاپیتان تیتوس

شخصیت اصلی این عنوان کاپیتان تیتوس (Captain Titus) است که تاکنون در هیچ کدام از عناوین سری Dawn of War حضور نداشته و برای اولین بار قرار است تا در SM معرفی شود. تایتوس جزو Ultramarine ها بوده و بیش از 150 سال است که در خدمت Imperium است. تایتوس یکی از جوان ترین نیروهای Imperium است که موفق شده به Ultramarine ها بپیوندد. یکی از سؤالاتی که همواره در مورد وی پرسیده شده این است در حالی که تمامی افراد گروه تایتوس در یکی از نبردهای میان SM ها و جادوگر Chaos کشته شده اند وی با وجود زخم ها و صدمات بسیار چگونه توانسته زنده بماند و برای بار دیگر به خدمت بازگردد.

گروهبان سایدونوس:

با وجود سن بالای گروهبان سایدونوس (Sergeant Sidonus) وی به عنوان عضو دوم تیم شناخته می شود که دلیل آن هم اعتبار و قدرت بیشتر تایتوس در رهبریت تیم بوده است. وی بعد از 225 سال هنوز هم برای Imperium به جنگ می رود. نیرویی که بعد از مبارزه با Tyranid ها یکی از دستان و در نبردی با Eldar ها یک چشم خود را از دست داده است. این اعضا با تجهیزات مکانیکی جایگزین شده اند اما وی هنوز هم زخم های صورت خود را به همراه دارد تا همیشه دشمن خود را به یاد بیاورد.
بدون تاریکی، نوری وجود ندارد

لیاندروس:

لیاندروس (Leandros) جدیدترین عضو گروه بازیباز و تنها هدف او محافظت از Imperium است. در این راه او حتی به هم تیمی های خود نیز مشکوک می شود و در بعضی از مواقع ممکن است تصمیمات آنها را زیر سؤال ببرد. از سوی دیگر لیاندروس تایتوس را الگو قرار داده و قصد دارد تا با قرار گرفتن در کنار او، قابلیت ها و توانایی های خود را نشان داده و پیشرفت کند.

میرا:

میرا (Mira) از شخصیت هایی است که به احتمال فراوان عضو تیم بازیباز نخواهد بود. به نظر می رسد که تنها Space Marine ها در تیم بازیباز حضور دارند و افرادی همچون میرا جزو شخصیت های جانبی محسوب می شوند. میرا فرماندهی یک دسته از نیروهای Imperium را در اختیار داشته که از نبردهای قبلی خود با وجود محدودیت های به وجود آمده جان سالم به در برده اما به صورت تصادفی وارد معرکه داستان ما شده و اکنون قصد دارد تا تمامی نیروهای خود که تاکنون با وی بوده اند را سالم نگه داشته و در ادامه اُرک ها را نیز شکست دهد.

دروگان:

یکی از شخصیت های بازی که به تازگی نیز معرفی شده دروگان (Drogan) است که به عنوان یکی از اعضای بی رحم سازمان های مخفی Imperium شناخته می شود. وی بارها توسط موجودات فضایی مختلف دستگیر و شکنجه شده اما هنوز هم زنده مانده و خاطرات تلخ گذشته را به یاد دارد. دروگان از تکنولوژی و تکنیک های ویژه استفاده می کند و می تواند از آنها در میدان نبرد برای از بین بردن دشمنان بهره گیرد. دشمنانی که با خاطرات گذشته او گره خورده اند.

اسلحه ای مرگبار

داستان بازی SM در سیاره Forge World اتفاق می افتد. سیاره ای که به عنوان کارخانه ساخت تجهیزات نیروهای Imperium شناخته می شود. نیروهای اُرک بعد از تجدید قوا تصمیم گرفته اند که با حمله به این سیاره یکی از قوی ترین اسلحه های موجود در دنیای Warhammer 40K که با نام Titan شناخته می شود را به دست آورده و از آن استفاده کنند. در همین اثنا Captain Titus و دیگر اعضای تیمش وظیفه پیدا می کنند تا با مقابله با حمله نیروهای اُرک این فرصت را برای نیروهای دیگر به وجود آورند تا یک حمله گسترده تر را برای از بین بردن تمامی اُرک های مهاجم اجرا کنند. این در حالی است که نیروهای Chaos که به عنوان خائنان دنیای Warhammer 40K شناخته می شوند نیز نقش اساسی ای در بازی ایفا خواهند کرد و قصد دارند با سواستفاده از Titus به اهداف خود برسند. یکی از نکات داستانی جالب بازی مربوط به Titan می شود که در گذشته و در Dawn of War: Winter Assault نیز نقش محوری در داستان داشته و هرکدام از 4 نژاد موجود در آن بسته اضافه شونده قصد داشتند تا به آن دست پیدا کنند. با این حال وجود 4 نژاد مختلف و 4 مسیر داستانی متفاوت باعث شد تا چهارپایان داستانی نیز در بازی وجود داشته باشد که از هیچ کدام نیز به عنوان پایان اصلی یاد نشود. با این حال وقایع داستان Dark Crusade که به عنوان بسته اضافه شوند بعدی شناخته می شد مسایل دیگری را روشن کرد؛ اما هنوز هم سرنوشت تایتن دقیقاً مشخص نیست. سازندگان بازی نیز دقیقاً مشخص نکرده اند که داستان SM چگونه با عناوین دیگر سری ارتباط دارد اما می توان به این مسئله نیز دقت کرد که در کتاب Dawn of War:Tempest شخصیت اصلی شماره اول Dawn of War یعنی Gabriel Angelos زمانی که به سیاره موردنظر رسیده با پیروزی نیروهای Imperium و شروع مراحل تعمیر Titan رو به رو شده. در هر صورت فرضیه باورپذیرتر این است که Imperium ها هنوز هم تایتان را در اختیار داشته و اُرک ها بعد از به دست آوردن پیروزی اینبار قصد دارند تا تایتان را نیز به دست بیاورند. شکست Chaos ها نیز شاید دلیلی بر این باشد که حضور آنها همچون اُرک ها در داستان بازی پررنگ نخواهد بود.

درخت پربار اسلحه

در طول متن اشاره شد که SM از المان های نقش آفرینی نیز در گیم پلی خود استفاده می کند. این المان ها هرچند همچون عناوین نقش آفرینی کلاسیک در این بازی حضور ندارند اما سعی شده تا به نوعی تغییراتی در آنها ایجاد شود تا با توجه به سبک و سیاق بازی به خوبی در روند اصلی بازی نقش داشته باشند. اولین المان مربوط به تقویت اسلحه های مختلف بازی می شود که شکل و شمایلی همچون Skill Tree های عناوین کلاسیک نقش آفرینی دارد اما در SM برای تقویت اسلحه های مختلف به کار رفته است. با اینکه بازیباز تنها می تواند تعداد محدودی اسلحه را در لحظه همراه داشته باشد اما این قابلیت را داراست که برای تمامی اسلحه های موجود در بازی که تا آن لحظه از بازی با آنها برخورد داشته قابلیت های مختلفی را آزاد کند. این نکته نیز قابل ذکر است که همچون Skill Tree های کلاسیک بازیباز در تمام طول بازی تنها می تواند به صورت متمرکز تنها چند قابلیت اسلحه را آزاد کرده و از آنها استفاده کند. اما در قسمت دیگر بازی این قابلیت وجود دارد که بازیباز زره و دیگر تجهیزات شخصیت های موجود در بازی را نیز تغییر داده و نمونه های بهتر و جدیدتر برای آنها آزاد کند تا در طول بازی مقاوم تر شده و در مقابل حملات دشمنان صدمه کمتری را دریافت کند. یکی از قابلیت های لباس شخصیت اصلی که تاکنون به نمایش درآمده Iron Halo Shield نام دارد که این قابلیت را در اختیار بازیباز قرار می دهد که زمانی که صدمه دیده و در حال از دست دادن جان خود است با استفاده از یک محافظ برای مدت کوتاهی ضد ضربه شده و در ادامه با از پا درآوردن دشمنان سلامتی خود را به دست بیاورد. این نکته نیز قابل ذکر است که سیستم بازگشت سلامتی خودکار در SM وجود دارد اما با استفاده از Iron Halo بازیباز این فرصت را به دست می آورد که با از بین بردن دشمنان سلامتی خود را سریع تر از گذشته به دست آورد. این بخش از بازی شباهت زیادی به قسمت مشابه موجود در Dawn of War 2 دارد که بازیباز در آن می توانست تغییرات مختلفی را در شخصیت های موجود از نظر اسلحه ها، Item ها و قابلیت های ثانویه ایجاد کند تا کارایی بهتری در صحنه های نبرد داشته باشند.

سربازهای شجاع

در نگاه اول گیم پلی SM همچون دیگر شوترهای سوم شخص موجود در بازار است اما اگر کمی بیشتر به آن دقت کنید متوجه این موضوع می شوید که از لحاظ شکل و شمایل کلی شاید شبیه به بعضی از عناوین مطرح بازار باشد اما تفاوت های بسیاری با آنها دارد. اولین تفاوت این عنوان با دیگر بازی های سوم شخص در این است که شخصیت های SM ترسو نیستند و نیاز به موانع مختلف برای انجام مراحل کند سنگرگیری ندارند. شخصیت های موجود در SM از جمله شجاع ترین نیروهای دنیای Warharmmer 40K هستند و با بهره گیری از زره های چند لایه و پیشرفته هیچ ترسی از دشمنان نداشته و به هیچ وجه از سنگرگیری استفاده نمی کنند. سازندگان بازی توضیح داده اند که با توجه به محبوبیت اخیر سیستم سنگرگیری بسیاری از بازیبازها انتظار دارند که SM نیز از این مکانیک بهره ببرد اما برخلاف انتظارات تمرکز بازی بر روی این المان نیست تا سرعت بالای گیم پلی بازی حفظ شود. این در حالی است که تمامی موانع موجود در محیط نیز به طور کامل تخریب پذیر بوده و عملاً استفاده از سنگرگیری کاری بیهوده است. از طرفی بایستی به این مسئله نیز توجه کرد که تعداد دشمنان موجود در هر صحنه همچون دیگر بازی های این سبک محدود نبوده و ممکن است که بازیباز و دیگر اعضای تیم در هر لحظه مجبور به مقابله با تعداد بسیاری اُرک مختلف شوند. در کنار بهره گیری از دوربین آشنای روی شانه این سبک بازیباز در طول بازی قادر خواهد بود تا از یک سری اسلحه به خصوص برای درگیری های نزدیک و تن به تن نیز استفاده کند. اگر سری Dawn of War را تجربه کرده باشید حتماً با شمشیر مجهز به اره برقی قهرمانان این عنوان آشنا هستید که به صورت خودکار در کنار مسلسل آنها وجود داشته و برای نبردهای تن به تن به کار می رفت. همین روند در SM نیز وجود دارد و بازیباز می تواند هر لحظه که اختیار کند وارد فاز دیگری از نبرد شده و به میان نیروهای دشمن رفته و در ادامه حملات تن به تن مختلفی را به نمایش درآورد. درست از زمانی که بازیباز وارد این حالت می شود دوربین بازی از شخصیت اصلی دور شده و کمی نیز به سمت بالا متمایل می شود تا بازیباز تسلط بیشتری بر روی محیط بازی داشته باشد. برای این بخش از مبارزات بازی نیز همچون حالت تیراندازی اسلحه های مختلفی طراحی شده و بازیباز می تواند با استفاده از هرکدام ضربه های مختلفی را بر روی دشمن پیاده سازی کند. یکی از نکات قابل توجه در رابطه با نبردهای تن به تن بازی این است که برخلاف ساخته Epic یعنی Gears of War محدود نبوده و به بازی حال و هوای یک عنوان Hack n Slash را می دهد. بازیباز برای استفاده از این قابلیت دو کلید متفاوت را در اختیار داشته و با هرکدام می تواند ضربات سبک و سریع یا سنگین و کند را اجرا کرده و یک سری حرکت نهایی (Finisher)‌ خاص را نیز به نمایش درآورد. دیگر بخش جالب در مبارزات Fury نامیده می شود که با از بین بردن تعداد مشخصی دشمن آماده استفاده شده و بازیباز بعد از فعال کرده آن در حالت تیراندازی این قابلیت را به دست می آورد که به صورت صحنه آهسته به سمت دشمن ها نشانه گیری کرده و صدمه بیشتری به آنها وارد کند و در زمان مبارزات تن به تن نیز بازیباز می تواند یک سری حرکت سنگین را اجرا کند که باعث می شود تا تعداد زیادی دشمن به یکباره از هم پاشیده یا به اطراف پرت شوند. این بخش از بازی به صورت صحنه آهسته پخش شده و با به کارگیری جلوه های بصری مناسب توانسته تا سکانس های جالبی را به وجود آورد که نظر هر بازیبازی را جلب می کند. پیش تر در متن اشاره شد اما باز هم این نکته ذکر می شود که شاید در نگاه اول SM همچون دیگر بازی های سوم شخص موجود در بازار باشد اما ترکیب بخش شوتر آن با المان های مبارزه Hack n Slash، وجود یارهای همراه، به کارگیری المان های نقش آفرینی و البته به کارگیری بیش از 15 اسلحه مختلف تنها برای بخش تیراندازی نشان از این دارد که Relic به خوبی دریافته که طرفداران این سبک از شوترهای نظامی یکنواخت خسته شده اند و به دنبال تجربه ای جدید در این سبک هستند.

سابقه ای نه چندان درخشان

بسیاری از بازیبازها سری Warhammer 40K را با Dawn of War می شناسند. عنوانی که Relic با تهیه آن در سال 2004 باعث شد تا دنیای مدرن Warhammer به محبوبیت فوق العاده ای دست پیدا کند. اما مسلماً DoW اولین بازی ساخته شده در این دنیا نیست. اولین بازی رایانه ای ساخته شده که در دنیای Warhammer دنبال می شده است. Space Crusade بوده که در سبک Board Game قرار داشته و البته از یک بازی واقعی رومیزی برگرفته شده بود. در ادامه عناوین دیگری نیز بر این اساس ساخته شدند اما در این میان 3 بازی سبکی غیر از بازی های Board Game یا استراتژی داشتند. اولین بازی از این دست Space Hulk نام دارد که با دنباله Vegeance of the Blood Angels نیز ادامه پیدا کرده و در سبک Tactical FPS قرار داشت. اما عنوان دیگری که درست یک سال قبل از DoW عرضه شد و سبک آن FPS بود، Warhammer 40,000: Fire Warrior نام دارد که برای پلتفرم های PC و PS2 در سال 2003 عرضه شد. همان طور که می بینید سری بازی های Warhammer 40K قبل از SM نیز سبک های مختلفی را تجربه کرده و این اولین بار نیست که یک بازی با سبکی متفاوت از این سری عرضه می شود. با این حال با توجه به نمایش ها و نظر کسانی که SM را از نزدیک تجربه کرده اند، می توان انتظار داشت این بازی به بهترین بازی غیر استراتژی این سری تبدیل شود.
بدون تاریکی، نوری وجود ندارد

استفاده از درس های گذشته

شاید بسیاری از بازیبازها بر این عقیده باشند که Relic تنها می تواند در ساخت بازی های RTS موفق باشد و تجربه ای در زمینه سبک های دیگر ندارد. اما اینگونه نیست و Relic در گذشته بازی Outfit را تهیه کرده که در سبک سوم شخص بوده و از موتور گرافیکی Company of Heroes برای ساخت آن بهره گرفته شده بود. این عنوان که به صورت انحصاری برای X360 عرضه شده بود نتوانست تا به موفقیتی در حد و اندازه عناوین قبلی Relic دست پیدا کند؛ اما در هر صورت می توان از آن به عنوان یک تجربه در زمینه بازی های اکشن یاد کرد. استفاده از موتور گرافیکی دیگر بازی های Relic برای ساخت چنین عنوانی این تصور را به وجود آورده بود که این استدیو قصد دارد تا برای ساخت SM نیز از موتور استفاده شده برای تهیه DoW2 بهره بگیرد؛ اما در مصاحبه ای که Andy Lang تهیه کننده بازی انجام داد مشخص شد که آنها در اواسط سال 2008 موتور گرافیکی Darksiders را از استدیوی Vigil Games دریافت کرده اند (قابل ذکر است Vigil و Relic هر دو به عنوان استدیوی های زیرمجموعه THQ به حساب می آیند و این تبادل بدون مشکل انجام گرفته است) تا برای ساخت SM از آن استفاده کنند. البته بسیاری از تکنیک های نورپردازی، سایه زنی و برخی موارد دیگر به موتور گرافیکی بازی اضافه شده و نتیجه آن به وجود آمدن یک موتور گرافیکی جدید به نام Phoenix Engine بوده است. با تمامی توضیحاتی که داده شد می توان این انتظار را داشت که SM به عنوانی خوب تبدیل شود و بتواند طرفداران جدیدی را برای دنیای مدرن 40000Warhammer پیدا کرده و با توجه به مخاطبان پر تعداد سری DoW از لحاظ تجاری نیز به عنوانی موفق تبدیل شود.
منبع: بازی رایانه، شماره 43.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.