بازی شمشیر نفرین شده

مدت زیادی است که ساخت بازی های دو بعدی بعدی (Side-Scrolling) منسوخ شده و کمتر استدیویی حاضر است دست به چنین ریسک بزرگی بزند. با این حال موفقیت استودیو Vanillaware در عرصه بازی (OS)Odin Sphere
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی شمشیر نفرین شده
بازی شمشیر نفرین شده

نویسنده: کسری کریمی طار



 
THE DEMON BLADE
مدت زیادی است که ساخت بازی های دو بعدی بعدی (Side-Scrolling) منسوخ شده و کمتر استدیویی حاضر است دست به چنین ریسک بزرگی بزند. با این حال موفقیت استودیو Vanillaware در عرصه بازی (OS)Odin Sphere باعث شد این تیم دست به ریسک بزرگتری بزند و یک بازی Action/RPG جدید به نام Muramasa: The Demon Blande را برای کنسول Wii عرضه کند.
Muramasa از لحاظ طراحی هنری بسیار شبیه os کار شده با این تفاوت که داستان Muramasa در ژاپن فئودال می گذرد و دیگر ربطی به افسانه های اسکاندیناوی ندارد. جورج کامیتانی ( George Kamitani ) کارگردان هنری و خالق os در این زمینه می گوید:" من رویای ساخت یک بازی با حال و هوای افسانه های ژاپن را از زمان دستگاه های آرکید در ذهن دارم.
(Genpei Toma Den ) ( محصول Namco ) و The Legend of Kage دو بازی مورد علاقه من بودند که از آن ها برای ساخت Muramasa الهام زیادی گرفتم. "
داستان بازی در دوره تاریخی Genroku ( بین سال های 1688 تا 1704 میلادی) به وقوع می پیوندد. حکمفرمای خون خوار آن زمان یعنی توکوگاوا سونایوشی ( Tsunayoshi Tokugawa ) تشنه قدرت است و در این راه دست به هر کاری می زند. به همین منظور وی جنگ بزرگی به راه می اندازد و قصد دارد به هر شکل ممکن، شمشیرهای افسانه ای Demon Blade را جمع آوری کند. این شمشیرها نفرین شده هستند و بعد از خارج شدن از غلاف، نفرین آن ها بر فرد دارنده شمشیر اثر می گذارد. نفرین این شمشیرها بسیار خطرناک است و دارنده آن ها بعد از مدت کوتاهی به یک قاتل بلافطره و بی احساس تبدیل می شود. اینجا وظیفه دو قهرمان داستان است که از این نفرین شیطانی جلوگیری کنند. کیسوکه ( Kisuke) شخصیت مرد بازی است که چیزی از گذشته خود به خاطر نمی آورد. موموهیمه ( Momohime) شخصیت زن بازی نیز توسط یک روح شیطانی تسخیر شده است. این دو قهرمان باید قبل از سونایوشی شمشیرها را به دست آورند. اما به دست آوردن شمشیرها تنها مشکل آن ها نیست؛ زیرا این دو باید به سرعت راهی برای خنثی کردن نفرین ها به دست آورند. بازیباز می تواند در نقش هر دو شخصیت ظاهر شود و با توجه به این که کیسوکه و موموهیمه هر کدام مسیر جدایی را باید طی کنند، دارای مراحل مخصوص خود هستند؛ البته بعضی از مسیرهای بازی مشترک است. علاوه بر این هر شخصیت در طول مسیر باید با یک باس منحصر به فرد مبارزه کند، بنابراین ارزش تکرار بازی بالا می رود.

خلق یک دنیای خیالی

اعضای Vanillaware پیش از این در کمپانی بازی سازی Atlus مشغول به کار بودند و درسال 2002 استودیو خود را بنا کردند. این تیم کوچک و 21 نفره از همان روزهای اول علاقه خاصی به بازی دو بعدی داشتند؛ به همین منظور بازی جالب Princess Crown را در سال 1997 برای Sega Saturn عرضه کردند. Princess Crown یک بازی اکشن نقش آفرینی بود که از طراحی هنری بسیار زیبایی بهره می برد. در سال 2005 و بعد از جدا شدن از Atlus این استودیو نسخه Saturn این بازی را برای PSP پورت کرد. با توجه به این که Crown Princess کار اول این استودیو به حساب می آید، تأثیر بزرگی بر آن ها گذاشت و از سال 1997 به بعد این استودیو مشغول ساخت بازی های دو بعدی همراه با طراحی هنری منحصر به فرد شد. جورج کامیتانی ( به وی لقب استاد بازی های دو بعدی را داده اند) که به عنوان کارگردان و طراح اصلی Vanillaware مشغول به کار است می گوید: Muramasa دنباله معنوی Princess Crown به حساب می آید وهمان طور که به os لقب PC2 داده بودیم، به این بازی هم لقب PC3 داده ایم. قابل ذکر است که کامیتانی و تیمش بیش از 4 سال برای خلق Muramasa زحمت کشیده اند.

کیسوکه ( Kisuke):

کیسوکه یک سامورایی جنگجو و جوان است که هیچ چیز از گذشته اش به یاد نمی آورد و به خاطر قتلی که انجام داده، در حال فرار است. وی در حال رفتن از غرب (Edo) به شرق ژاپن ( Kyo) است و قصد دارد سونایوشی را ناکام بگذارد.
اولین نکته در خصوص گیم پلی این است که
Muramasa از
(WMC) Wii Motion Control استفاده نمی کند. با توجه به گیم پلی سریع وعدم استفاده از Wii MotionPlus سازندگان ترجیح داده اند، برای جلوگیری از تاخیرهای احتمالی تنها از کنترل کلاسیک استفاده کنند. بازی از Wii Remote هم استفاده می کند؛ اما برای لذت بیشتر بهتر است از کنترل GC برای بازی استفاده شود (البته سازندگان اعلام کرده اند. ممکن است بعدها کنترل توسط WMC به بازی اضافه شود). دکمه A برای حملات معمولی و دکمه B برای حملات قوی تر استفاده می شود. حملات و ضربات قوی با توجه به اسلحه ای که شما به دست می گیرید تغییر می کند. گیم پلی ساده اما متفکرانه است و به هیچ وجه با Buttion Mashing نمی توانید بر دشمنان غلبه کنید. هر چند بازیباز با توجه به سیل زیاد دشمنان باید بسیار سریع عمل کند. دکمه پرش در طول بازی بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. طراحی بیشتر مراحل به صورتی است که معمولاً جایگاهی برای پرش شخصیت (سقف ساختمان ها، تنه درختان و... ) وجود دارد. البته پرش های هر دو شخصیت به اندازه کافی بلند است و وجود Double jump هم به بازیباز کمک می کند که از گزند ضربه دشمنان محفوظ بماند. هر چند Muramasa یک اثر Slash, Hack مدرن نیست؛ اما پیچیدگی های خاص خود را دارد. برای بازی دو درجه سختی کاملاً منحصر به فرد در نظر گرفته شده که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. در درجه مانند دیگر بازی ها، بازیباز با دقت کافی می تواند بازی را به اتمام برساند؛ اما درجه اصلی و سختی بازی کاملاً روند دیگری را می طلبد. در درجه سخت تر در کنار دشمنان بیشتر و هوش مصنوعی بهتر بازیباز باید خود را آماده مقابله با باس های (Boss) بیشتر کند. علاوه بر این شمشیرهای بیشتری برای جمع کردن در دسترس بازیباز قرار می گیرد. برخی المان های سبک پلتفرمر نیز در بازی وجود دارد.
بیش از 108 شمشیر شیطانی در بازی وجود دارد که بازیباز با پیشروی هرچه بیشتر قادر به دستیابی به آن ها خواهد بود. هر کدام از این شمشیرها دارای قدرت مخصوص به خود هستند. برای به دست آوردن تمام شمشیرها می بایست بازی توسط هر دو شخصیت به اتمام برسد. برای به پایان رساندن بازی لازم نیست تمام شمشیرها را جمع کنید؛ بلکه با به دست آوردن 40 شمشیر هم می توان بازی را به پایان برد. این 108 شمشیر خود به دو نوع Tachi و Odachi تقسیم می شوند. Tachi بسیار سریع و میزان آسیب آن کمتر است. این شمشیر در مقابله با دشمنان سریع بسیار مفید است. در سوی دیگر Odachi کندتر، اما بسیار بزرگ تر و خطرناک تر از Tachi است و صدمه بیشتری به حریفان می زند. هر دو مدل دارای ضربه قدرتی مخصوص به خویش هستند که به آن Ogi گفته می شود. بازیباز می تواند سه شمشیر را به صورت همزمان حمل کند. باقی شمشیرهایی که بازیباز به دست می آورد در قسمت Equipment موجود خواهد بود و بازیباز می تواند در آن جا شمشیر مورد علاقه خود را انتخاب کند.
مهمترین نکته در استفاده از شمشیر، میزان کاربرد آن است. هر شمشیر همانند شخصیت اصلی دارای سلامتی است و استفاده زیاد از آن موجب شکستن می شود. البته سیستم بازسازی ( Regenerate) برای شمشیرها در نظر گرفته شده است. زمانی که میزان استفاده از شمشیر به بالاترین حد خود رسید، بازیباز به سرعت باید آن را با شمشیر دیگر عوض کند تا شمشیر دوباره بازسازی شود. خوشبختانه سیستم عوض کردن شمشیر هرچند به صورت کاملاً همزمان ( Real Time) نیست؛ اما بسیار سریع تر از آثاری چون Ninja Gaiden عمل می کند. در صورت شکستن شمشیر، بازیباز مجبور است زمان بیشتری منتظر بازسازی بماند. زمانی که شمشیر کاملاً بازسازی شد. آیکون مخصوص شمشیرها به رنگ آبی در می آید.
بازی شمشیر نفرین شده

موموهیمه ( Momohime):

موموهیمه یک پرنسس جوان است که یک شب توسط روح یک سامورایی پلید به اسم جینکورو تسخیر می شود. پس از آن اتفاق وی از قلعه خویش فرار و به سمت Kyo حرکت می کند. وی دقیقاً در جهت خلاف کیسو که در حال حرکت است.

یوکینوجو یاگییو ( Yukinojo Yagyuu)

پسر سوم خانواده یاگییو که به عنوان معلم شمشیرزنی در دربار خدمت می کنند. وی پس از مدتی به مقام استاد ارشد ارتقا می یابد و حالا به عنوان یک جاسوس فعالیت می کند. قرار بود او با موموهیمه ازدواج کند؛ اما جینکورو با تسخیر روح وی، مانع این کار شد.

جینکوروایزونا( jinkuro Izuna)

وی روح پلید یک سامورایی است که در ابتدا قصد داشت بدن یوکینوجو را به خاطر قدرت بدنی بالایش تسخیر کند؛ اما به صورت ناگهانی موموهیمه را به کنترل خود درآورد.

توراهیمه ( Torahime):

وی خواهر بزرگ تر موموهیمه است که به خاطر نگهداری از شمشیر شیطانی که از کازوریو محافظت می کند، جادوگر شده است. وی قبل از شروع بازی توسط سونایاشی کشته و کازوریو آزاد می شود. وی برای مدت زمان کوتاهی به زندگی برگشته است تا انتقام خانواده خویش را بگیرید. کیسوکه به خاطر دستور یوکینوجو مقابل وی می ایستد؛ اما بعد از مدتی به وی علاقه مند می شود.

ملاقات با Muramasa

Muramasa یک اثر نقش آفرینی نیز محسوب می شود. از المان های این ژانر استفاده می کند. بعد از نابودکردن دشمنانی که در یک منطقه با بازیباز حمله می کنند، نتیجه عملکرد روی صفحه به نمایش در می آید و میزان XP، پول و دیگر امکاناتی که شما به خاطر مبارزه با این تعداد دشمنان به دست آورده اید، نشان داده می شود.
Forge Mode یکی از مدهای جالب بازی است که در آن یک Skill Tree ساده توانایی هر دو شخصیت را نشان می دهد ( فرقی نمی کند بازیباز کدام شخصیت را انتخاب کند) همان طور که از نام این مد پیداست، در آن می توانید شمشیرهای بیشتر وقوی تری آزاد کنید. بازیباز بعد از پیدا کردن آیتم های مورد نیاز تنها کافی است با زدن دکمه Start به Forge Mode برود. در این جا شخص موراماسا ( Muramasa) به عنوان آهنگر به بازیباز معرفی می شود و این شخص شمشیرهای شما را شکل خواهد داد. برای شکل دادن به شمشیرها، شما نیازمند میزان مشخصی Soul و Spirit هستید و این دو آیتم واحد پول بازی محسوب می شوند. پس از غلبه بر هر دشمن، آتش سبز رنگی به آیتم های شما اضافه می شود. که میزان Soul را افزایش می دهد. علاوه بر این از بین بردن دشمنان باعث می شود شخصیت بازی به صورت خودکار ارتقا ( LevelUp) یابد. در طول بازی آیتم هایی وجود دارند که قابل خوردن یا قابل درست کردن هستند. این آیتم ها هر کدام دارای میزان متفاوتی Spirit هستند. مثلاً قرص های شفا دهنده جان شخصیت را افزایش می دهند، اما تنها 10 واحد Spirit آزاد می کنند، در حالی که برنج نه تنها درجه جان را افزایش می دهد، بلکه 600 واحد Spirit آزاد می کند. بازیباز علاوه بر این که می تواند با قیمت زیادی غذا تهیه کند، توانایی درست کردن غذا نیز دارد. یکی دیگر از قسمت هایی که در Menu بازی می بینید، بخش Cooking است این قسمت بسیار مهم است و بازیباز باید بداند چه کاری انجام می دهد. دراین قسمت بازیباز می تواند با مخلوط کردن آیتم های مختلف آیتم جدیدی آزاد کند و میزان Spirit بیشتری به دست آورد.
با توجه به سبک بازی بسیاری آن را با شاهکاری چون Castlevania: Symphony of the Night مقایسه می کنند؛ اماMuramasa) تفاوت هایی نیز با این اثر دارد. شمشیرها نه تنها سلاح اصلی بازی هستند؛ بلکه بعضی از آن ها کلید حل معماها یا باز شدن مسیرها هستند. این موضوع باعث می شود بازیباز برای باز کردن درها، پیداکردن آیتم های جدید، به دست آوردن XP بیشتر و... بعضی مسیرها را دوباره طی کند و حتی به مراحل قبل بازگردد. این مسأله باعث می شود بازی کردن روی درجه سخت تر برای کسانی که علاقه به بازی کردن آیتم های بیشتری دارند، جذاب تر باشد. دشمنان بازی بسیار متنوع و کاملاً هماهنگ با فرهنگ ژاپن هستند. روح های سرگردان، نینجاهای سریع، عنکبوت های بزرگ و زهردار و غورباقه های عظیم الجثه تنها گوشه ای از دشمنان پر تنوع بازی هستند.
مبارزه با دشمنان بستگی به مکان مبارزات ندارد. مثلاً اگر بازیباز یک مسیر را دوبار طی کند؛ لزوماً با یک نوع خاص دشمن روبرو نمی شود. و دشمنان به شکل تصادفی انتخاب می شوند. باس های بازی نیز بسیار زیبا طراحی شده اند. باس ها بسیار بزرگ و خطرناک هستند و مبارزه با آن ها دقت بسیاری می طلبد. مثلاً یکی از باس ها به قدری بزرگ است که فقط پاهای وی در صفحه مشخص هستند. Oni ( یک موجود افسانه ای دارای دندان های بلند و شاخ) از دیگر باس های بازی است که کاملاً از افسانه ها الهام گرفته شده است. بعد از غلبه بر هر باس یک شمشیر آزاد می شود و همین موضوع عامل دیگری برای اتمام بازی روی درجه سخت تر است.
گرافیک و طراحی هنری بازی بی نظیر است و هر بازیبازی را جذب خود می کند. سبک طراحی بازی به صورت نقاشی و طراحی دستی است و بازیباز فکر می کند، در حال بازی کردن روی یک تابلو نقاشی به سبک طراحی شرقی است. این مدل طراحی پیش از این در os هم به کار رفته بود؛ اما در این جا بسیار زیباتر و همه چیز شبیه یک تابلو نقاشی شده است. در کنار گرافیک بسیار زیبا، انیمیشن های بازی هم بسیار خوب طراحی شده است. برای تداعی هرچه بهتر دوره سامورایی ها و حال و هوای آن روزهای ژاپن، آهنگسازی بازی کاملاً بر اساس نت های سنتی ژاپنی انجام شده است. هیتوشی ساکیموتو
( Hitoshi Sakimoto) آهنگساز بسیار بزرگ ژاپنی که بازی هایی چون Final Fantasy و Valkyria Chronicles را در کارنامه دارد، آهنگسازان این بازی است. ساکیموتو کاملاً با نوع بازیسازی استدیوی Vanilaware آشنا است و پیش از این آهنگسازی OS را نیز به عهده داشته است. ضرب آهنگ در طول مراحل تغییر می کند و هنگام رویایی با دشمن، بسیار سریع تر از پیش می شود.
طبق صحبت های Ignition Entertainment ( ناشر بازی در آمریکای شمالی ) صدا گذاری بازی کاملاً به صورت ژاپنی همراه به زیرنویس انگلیسی خواهد بود. طبق اظهارات ناشر این تصمیم به دو علت گرفته شده است: اول این که بازی دارای تم و فرهنگی کاملاً ژاپنی است و دوم به خاطر جلوگیری از تأخیرهای احتمالی توسط Ignition.
در آخر باید اشاره کرد تمام کردن بازی بین 12 تا 15 ساعت زمان می برد که به انتخاب درجه سختی از سوی بازیباز بستگی دارد. هیچ گونه مُد آنلاین یا چند نفره ای نیز برای بازی در نظر گرفته نشده است. به نظر می رسد طرفداران حرفه ای کنسول Wii می توانند از یک بازی زیبای دیگر لذت ببرند.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.