یک معلم، یک همکار نیز هست

اگر چه معلم به تنهایی کلاس را اداره می‌کند و در نتیجه نیازمند کمک دیگران در کلاس خود نیست، ‌اما با توجه به گسترش روز افزون برنامه‌ها و دروس متنوع و ابتکاری در مدارس، ‌نیاز به همکاری و همفکری با آموزگاران دیگر روز
شنبه، 14 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک معلم، یک همکار نیز هست
یک معلم، یک همکار نیز هست

نویسندگان: سالی براون، هلن هورن، کارولین ارلام، فیل ریس
مترجم: سعید خاکسار



 

مساعدت با همکاران

اگر چه معلم به تنهایی کلاس را اداره می‌کند و در نتیجه نیازمند کمک دیگران در کلاس خود نیست، ‌اما با توجه به گسترش روز افزون برنامه‌ها و دروس متنوع و ابتکاری در مدارس، ‌نیاز به همکاری و همفکری با آموزگاران دیگر روز به روز اهمیت بیشتر می‌یابد. در تشریک مساعی مزایای زیادی وجود دارد که باید به وجود آن‌ها پی برد، ‌که حداقل فایده ی آن، ‌این است که همکاران می‌توانند در صورت لزوم، و در موارد اضطراری جانشین موقت همدیگر شوند. همچنین، هنگامی که به مشکلی برخورد می‌کنیم، این احساس که در کنار خود دوستان و حامیانی داریم، ‌با ما نیرو می‌دهد. توصیه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند از این مزایا برخوردار شوید.
1- با همکاران خود تشریک مساعی داشته باشید. تا جایی که می‌توانید در تهیه ی مواد آموزشی و یادگیری، ‌با همکاران خود تشریک مساعی کنید تا مالکیت مشترکی از منابع به وجود آورید. کیفیت و تأثیر گذاری منابعی که توسط بیش از یک آموزگار تهیه شده‌اند خیلی بالاتر از چیزی است که به تنهایی فراهم شود (در هنگام نگارش این کتاب، ‌هر سه نویسنده آن با هم به این نتیجه رسیدیم).
2- همکاران را کاملاً در جریان امور قرار دهید. با دقت، ‌همکارانی را که با شما کار می‌کنند در جریان امور قرار دهید، ‌به خصوص آموزگاران موقت و همکاران پاره وقتی که نمی‌توانسته‌اند در برنامه ریزی دروسی که شما تدریس می‌کنید، ‌شرکت داشته باشند. همکاران را از پیشرفت کارهای در دست اقدام خود نیز آگاه سازید.
3- برنامه ریزی کنید که چگونه باهم همکاری خواهید کرد. از قبل برنامه ی همکاری‌های خود را برنامه ریزی و سازماندهی کنید، مثلاً از نمودار گردش کار استفاده نمایید تا نشان دهید چگونه وظایفتان درهم ادغام می‌شود.
4- طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید همدیگر را پوشش دهید. توانایی خود را در ارائه کمک‌های پشتیبانی به سایر همکاران در هنگام پیشامدهای احتمالی افزایش دهید. کمک کنید تا همکاران نیز بتوانند در صورت لزوم، بدون اطلاع قبلی، ‌از شما به عنوان جانشین موقت استفاده کنند.
5- فقط کار و از تفریح خبری نیست؟ از موقعیت‌های اجتماعی نهایت استفاده را ببرید تا با همکاران به صورت غیر رسمی آشنا شوید، ‌و به این ترتیب هم در خارج از محل کار وهم در محیط مدرسه از محضر یکدیگر لذت ببرید.
6- مخالفت خود را در مقابل دیگران نشان ندهید! توجه داشته باشید وقتی نظرات یا دیدگاه‌های شما با سایر همکاران مغایرت دارند، ‌در حضور دانش آموزان به بحث نپردازید! و اگر کار آموزش را تازه شروع کرده‌اید، ‌فراموش نکنید ممکن است خیلی چیزها باشند که هنوز باید از قدیمی‌ترها بیاموزید.
7- وظایف خود را به موقع انجام دهید. وقتی همکاران روی وقت شناسی شما حساب می‌کنند، کارهای مشترک را در موعد مقرر انجام دهید. به موقع و با آمادگی کامل در جلسات حاضر شوید.
8- منابع و مهارت‌های خود را در اختیار دیگران بگذارید. مواد آموزشی خود را اعم از جزوات و تمرینات در دسترسی همکاران قرار دهید. از همکاران خود دعوت کنید در بعضی از کلاس‌های درس شما شرکت کنند و نظر آن‌ها را در مورد چگونگی اداره کلاس جویا شوید. شما هم دعوت یا درخواست همکاران خود را مبنی بر شرکت در کلاس‌های درس آن‌ها بپذیرید و وقتی نظر شما را می پرسندپاسخ آنها را با ملاطفت و مهربانی بدهید.
9- راغب به درخواست کمک باشید. نصایح و توصیه‌های همکاران خود را (حتی وقتی لازم ندارید) جویا شوید، و کاری کنید که به خاطر کمک کردن به شما احساس اعتبار و عزت کنند.
10- بر همکاری‌های مشترک نظارت کنید. برای همکاران از مزایای آموز تیمی تعریف کنید و به آن‌ها کمک کنید به صورت یک تیم مشغول به کار بشوند. قدری از وقت خود را صرف شفاف‌تر کردن مراحلی کنید که طی آن‌ها باید با هم همکاری نمایید، و هر وقت امکان داشت این مراحل را اصلاح و گسترش دهید.

کنار آمدن با رییس واحد یا همکار ارشد بدقلق

اگر متوجه شدید که کنار آمدن با یکی از مدیران شما کار دشواری است، به احتمال زیاد این تنها شما نیستید که این احساس را دارید. یک همدرد پیدا کنید و مشکل خود را به صورت محرمانه با او در میان بگذارید. این عمل تحمل شما را بالا می‌برد.
1- مراقب باشید که تفاوت میان تضاد نظرات و تضاد شخصیت‌ها را شناسایی کنید. در هردو شرایط امکان کار کردن با مردم وجود دارد، اما وقتی می‌دانید با چه نوع تضادی روبرو هستید، راحت‌تر از عهده آن بر می‌آیید.
2- در درگیری‌ها، از رفتار پرخاشگرانه بی جا خودداری کنید. که این شامل خودداری آگاهانه از طعنه زدن، ‌کنایه‌های نیش دار و از کوره در رفتن می‌شود.
3- ببینید دیگر چه همکارانی با شما هم عقیده هستند. موفقیت خود را به همکاران و همچنین رییس خود خاطر نشان سازید. حمایت دیگران در واحد را به خود جلب کنید و به عنوان یک تیم یا با هم همکاری نمایید.
4- اجازه ندهید اختلاف نظرهای قدیمی بر همکاری‌های متقابل جاری تأثیر بگذارند. شما می‌توانید ولو این که با موضوعات قبلی مخالفت کرده باشید، ‌در مورد مسائل جاری موافقت نمایید.
5- به نظرات دیگران احترام بگذارید، حتی وقتی که با نظرات خودتان مغایرت داشت باشند. شما می‌توانید کاملاً با طرز فکر یک نفر راجع به یک موضوع مخالفت کنید، بدون این که حق او را در حفظ دیدگاه‌هایش پایمال نمایید.
6- از وسوسه شدن به تضعیف جایگاه حرفه ای یا اعتماد به نفس همکار ارشد بدقلق خود، پرهیز کنید. معمولاً برای آن‌ها شرایطی دست می‌دهد که بتوانند این گونه رفتارها را با دو چندان شدت پاسخ دهند!
7- مطمئن شوید که واقعاً کاری را انجام می‌دهید که همکار ارشدتان از شما خواسته است. از کاری که به شما واگذار گردیده است یادداشت بردارید و قبل و پس از تکمیل، آن را با یک آموزگار ارشد بررسی کنید.
8- ماهیت دقیق یک مشکل را شناسایی کنید. آن را در سطحی حرفه ای با کارکنان ارشد در میان بگذارید و اطمینان حاصل کنید که دیگران وضعیت شما را درک می‌کنند. سعی کنید برای غلبه کردن بر مشکل، یک برنامه ی ساده ضربتی تهیه کنید.
9- خود را پوشش دهید. اطمینان حاصل کنید که مشکلات، جهت مطرح شدن، در دستور کار جلسه واحد گنجانده و تصمیمات تهیه شده باشند. پیشنهاد کنید در صورت نیاز خودتان صورت‌جلسه را تهیه نمایید.
10- قبول کنید که رئیس بودن آسان نیست! ممکن است فشارهای زیادی بر روی ریاست واحد وجود داشته باشد که شما از وجود آن‌ها اطلاعی ندارید.
براون، سالی و همکاران،( 1387)، مهارتهای مهم تعلیم و تعلم، سعید خاکسار، تهران، نشر موزون، چاپ دوم.
منبع: براون، سالی و همکاران، ( 1387)، مهارتهای مهم تعلیم و تعلم، سعید خاکسار، تهران، نشر موزون، چاپ دوم.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.