دوباره سازی یک شاهکار قدیمی

EA sport را می توان پرکارترین شرکت در زمینه ساخت بازی های ورزشی دانست. شاخه کانادایی این شرکت اخیراً روی پروژه بازسازی عنوان کلاسیک NBA JAM کار می کند. که جزو مطرح ترین و خوش ساخت ترین بازی های
شنبه، 5 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوباره سازی یک شاهکار قدیمی
 دوباره سازی یک شاهکار قدیمی

نویسنده: رضا چشمی



 
NBR JAM
EA sport را می توان پرکارترین شرکت در زمینه ساخت بازی های ورزشی دانست. شاخه کانادایی این شرکت اخیراً روی پروژه بازسازی عنوان کلاسیک NBA JAM کار می کند. که جزو مطرح ترین و خوش ساخت ترین بازی های ورزشی دوران کلاسیک به شمار می رود. جذابیت این بازی به قدری زیاد بود که چند سال پیش EA sport با الگوبرداری از آن سری بازی های NBA street را ساخت و روانه بازار کرد. حال که EA sport بعد از نابودی شرکت yawdiM توانسته حق امتیاز این بازی را به دست آورد، می خواهد تا طرفداران این سری بازی و بازیبازهای جدید به مسابقات هیجان انگیزی دعوت کند.
مسئولین EA sport به همین نکته اکتفا نکرده اند و برای افزایش کیفیت بازی و نزدیک شدن به استاندارهای جدیدی نسبت به بازی اصلی از مارک ترمل(Mark Turmell) خالق و کارگردان قسمت اصلی دعوت کرده اند تا در نقش مشاور، سازندگان را یاری کند.
بازیبازهای قدیمی که نسخه های کلاسیک NBA JAm را تجربه کرده اند می دانند که با چه بازی رو به رو هستند اما برای آن دسته از بازیبازهایی که آشنایی با نسخه های کلاسیک ندارند در یک جمله می توان این بازی را تعریف کرد.
یک بازی بسکتبال کاریکاتوری شده!
دوباره سازی یک شاهکار قدیمی
اصل مهم و لذت بخش این بازی اغراقی است که در جای جای بازی به زیبایی استفاده شده است و لحظه های هیجان انگیزی را برای بازیبازها به ارمغان می آورد. سازندگان این نسخه سعی کرده اند تا همان مکانیسم جذاب نسخه های کلاسیک را با چند تغییر کوچک به بازی جدید منتقل کنند.
گیم پلی بازی دارای دو بخش است. بخش اول که تجربه نسخه کلاسیک را به همراه دارد و بازیبازهای جدید می توانند همانند قدیمی ها گیم پلی کلاسیک و سنتی بازی را امتحان کنند. بخش دوم Remix Tour نام دارد که اصلی ترین بخش بازی است. در این قسمت تمامی زاویه های دوربین در اختیار بازیباز قرار می گیرد و امکان تماشای بازی از تمامی جهت ها میسر می شود. بازیبازها توانایی افزایش قدرت شخصیت ها را دارند و در پایان هر بخش مبارزه ای با یک باس (Boss) در نظر گرفته شده است تا هیجان بازی به بالاترین سطح برسد. در این حالت بازیباز باید در مقابل یکی از بازیکنان افسانه ای تاریخ NBA نظیر مجیک جانسون، لری برد و ... قرار بگیرد و در نبردی تن به تن آن ها را شکست دهد.
گیم پلی بازی با عناصری درآمیخته است که فقط در تخیل می توان آن ها را جستجو کرد. یکی از این عناصر استفاده از تکنیکی اسلم دانک است. اسلم دانک تکنیکی است که یک بسکتبالیست توپ را از نقاط مختلف زمین حمل کرده و آن را از داخل یا خارج ذوزنقه، با تمام قدرت به درون سبد وارد می کند. سازندگان با پررنگ تر کردن این تکنیک که Backboard smash نام دارد، بازیبازهای طرفدار بسکتبال را به هیجان آورده و در واقع آن ها را وادار به انجام بازی NBR JAM می کنند. برای حفظ تعادل گیم پلی شاخص قدرتی هم برای این تکنیک در نظر گرفته شده و پس از هر اسلم دانگ موفق، بخشی از قدرت این شاخص کاسته می شود. در نتیجه می توان برای همیشه حریفان را توسط این تکنیک شکست داد.
انتخاب کنسول Wii، مزیت های بسیاری برای طراحان به همراه داشته است. کنترلرهای این دستگاه از جمله Wii Remote می تواند تغییر گیم پلی و دگرگونی تجربه بازیبازها منجر شود. سازندگان این موضوع را پیش بینی کرده اند و تمامی کنترلرهای Wii نظیر wii remote و Numchuck و کنترلرهای کلاسیک و کلاسیک پرو توسط این بازی پشتیبانی خواهند شد (در عوض کنترلر GC پشتیبانی نخواهد شد).
سازنده کانادایی بازی با کمک کنترلرهای Wii علاوه بر حرکت های موجود در نسخه کلاسیک چندین تکنیک جدید نیز به گیم پلی اضافه کرده است. برای مثال فشردن دکمه B پس از انجام عمل ریباند منجر به زدن ضربه ناگهانی آرنج خواهد شد یا نگه داشتن دکمه C و حرکت دادن remote باعث فریب بازیکنان حریف در هنگام پاس دادن یا پرتاب توپ خواهد شد. بازی دارای بخش آنلاین هم خواهد بود اما از امکانات بخش آنلاین بازی اطلاعاتی منتشر نشده و این بخش همچنان در حال توسعه است.
به نظر می رسد این نسخه جدید همان جذابیت نسخه های کلاسیک را در خود حفظ کرده باشد و تنها موردی که هواداران بازی را نگران می کند، احتمال الگوبرداری سازندگان از سری بازی های NBA street است. با توجه به این که NBA JAM اصلی دارای سبک منحصر به فردی بود؛ الگوبرداری نادرست در نزد هواداران می تواند به عنوان نگاهی نابخشودنی تلقی شود. گرچه دموهای به نمایش درآمده تحسین بسیاری را برانگیخته و نوید یک NBA JAM با شکوه دیگر را می دهد.
دوباره سازی یک شاهکار قدیمی

جادوهای فانتزی!

یکی از نکات مثبت NBA JAM اصلی گرافیک خاص و با کیفیت آن بود که به اغراق موجود در گیم پلی جلوه خاصی بخشیده بود. این بار نیز سازندگان این نکته مثبت بازی اصلی را فراموش کرده اند و سبک خاصی را برای گرافیک بازی در نظر گرفته اند:
تنه 3 بعدی + سرهای واقعی!.
در اصل سازندگان بدن های بازیکنان را توسط برنامه های رایج سه بعدی طراحی کرده اند و در فاز بعدی با دقت فراوان عکس های از چهره بازیکنان شاغل در NBA در تمام حالت ها نظیر خوشحالی، خشم، ناراحتی و ... تهیه کرده اند و در مرحله آخر به کمک موتور بازی آن را روی بدن های سه بعدی میکس کرده اند. در نتیجه کیفیت چهره ها کاملا واقعی است و حتی در حالت های مختلف نیز چهره بازیکنان مشابه همان چیزی است که در دنیای واقعی می بینیم. همچنین چهره بازیکنان در شرایط مختلف تغییر می کند. چهره ها در هنگام پیروزی شادمان و در زمان شکست غمگین خواهد بود و بسته به حالت عاطفی بازیکنان تغییر می کند. البته قصه به همین جا ختم نمی شود چرا که با ظاهر تمام بازیکنان مانند گیم پلی بازی کاریکاتور گونه شده است و انیمیشن هایی که برای آن ها در نظر گرفته شده دیدنی است. NBA JAM اصلی بخشی از موفقیت گیم پلی خود مدیون سرعت اجرای بازی بود که به نظر می رسد در نسخه جدید نیز به این مهم توجه شده و طبق گفته های سازندگان این بازی با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا شود.
از نظر صداگذاری و موزیک های بازی نیز بر اساس نمایش های بازی می توان گفت که کار قبولی انجام شده تا حس قدرت و سرعت بازیکنان به بازیبازها منتقل شود.

توپ آتشین

سابقه ساخت بازی های ورزشی توسط شرکت Midway به پیش از آغاز دهه 90 باز می گردد. این شرکت پیش از ارایه NBA JAM در سال 93 سه بازی ورزشی دیگر را در بین سال های 1989 تا 1991 با نام های High Impact، Arch Rivals و Super High Impact به بازار عرضه کرده بود. با عرضه NBA JAM شرکت Midway عملا سبک جدیدی در مسابقه های ورزشی پایه گذاری کرد که روحیه جنگندگی و اکشن در آن دمیده شده بود. NBA JAM کلاسیک، نخستین بازی بسکتبالی بود که از نام بازیکنان شاغل در لیگ بسکتبال حرفه ای امریکا (NBA) استفاده و با دیجیتال کردن شمایل بازیکنان این لیگ، هواداران بسیاری را به خود جلب کرد. گیم پلی این این بازی (که به صورت دو به دو انجام می شد) دارای عناصر متفاوتی نسبت به سایر بازی های ورزشی بود که آن را از حالت شبیه ساز خارج و به بازی های آرکید تبدیل می کرد. این بازی در سال 1993 ابتدا برای دستگاه های آرکید و سپس سال 1994 برای کنسول های خانگی ساخته و به بازار عرضه شد.
منبع: بازی رایانه (ش38)

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.