تجاوز جنسی

گونه ای از خوشنت علیه زنان،‌ تجاوز جنسی یا تجاوز به عنف می باشد. عنف به معنای «عدم رضایت» است. بنابراین اگر یکی از طرفین راضی به رابطه جنسی نباشد می توان گفت که تجاوز جنسی یا تجاوز به عنف اتفاق افتاده است.اغلب زنانی که
يکشنبه، 13 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجاوز جنسی
 تجاوز جنسی

نویسنده: محمد کاوه




 

گونه ای از خوشنت علیه زنان،‌ تجاوز جنسی یا تجاوز به عنف می باشد. عنف به معنای «عدم رضایت» است. بنابراین اگر یکی از طرفین راضی به رابطه جنسی نباشد می توان گفت که تجاوز جنسی یا تجاوز به عنف اتفاق افتاده است.اغلب زنانی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند ترجیح می دهند این واقعه را از ذهن خود پاک کنند و مایل به شکایت و حضور در فرآیند معاینه پزشکی، بازجویی پلیس و رسیدگی در دادگاه نیستند، زیرا این فرآیند قانونی زمان بر است و شاید در آخر نیز به نتیجه ای نرسد. ضمن آن که قربانی از ترس به خطر افتادن آبروی خود سعی در پنهان کردن ماجرا می کند. در جریان رسیدگی به ادعا نیز فرد متهم تنها بر اساس شهادت قربانی محکوم نمی شود؛ بلکه باید مدارک تأیید کننده ای مانند اثبات وقوع تجاوز توسط پزشک قانونی تأیید هویت تجاوز کننده و اثبات این واقعیت که این عمل بدون رضایت قربانی انجام شده است ارائه شود. روان شناسان معتقدند که حضور خود قربانی در چنین فرآیندی تأثیر مخربی در تعادل روحی و روانی زن آسیب دیده دارد(معتمدی، 1384). موارد زیادی نیز وجود دارد که فرد مورد تجاوز قرار گرفته توسط خانواده یا همسرش به قتل می رسد. یعنی آن قدر فرد را گناه کار می دانند که او را سزاوار قتل می دانند. بنابراین وقتی جامعه چنین فردی را گناه کار می داند آن فرد هم از ترس این که کسی نفهمد، شکایت نمی کند و وقتی شکایتی صورت نگیرد، جرم نیز ادامه پیدا می کند(ملک محمد، 1388 :24).
این پدیده هم اکنون به یکی از بحران های اجتماعی برای بسیاری از کشورها تبدیل شده و موجب اعتراض گروه های مردمی و فعال شدن آن ها در زمینه حمایت از بزه دیدگان شده است (حدادزاده نیری، 1388 :40). تجاوز جنسی مواردی را شامل می شود که یک غریبه به یک زن چنگ می اندازد و از خشونت یا تهدید به خشونت استفاده می کند تا او را وادار به تسلیم کند.با این حال، تجاوز جنسی مواردی را نیز در بر می گیرد که به موجب آن،‌ فرد به خاطر تأثیر الکل یا داروهای دیگر نتوانسته است مقاومت کند. اغلب کسانی که مرتکب تجاوز جنسی خشونت آمیز می شوند سابقه اعمال خشونت آمیز دیگر علیه زنان و مردان را داشته اند.تجاوزکاران جنسی برخلاف اغلب مردان دیگر، آمیزش جنسی اجباری را جذاب می دانند و از هرزه نگاری همراه با خشونت لذت می برند.یعنی،‌آن ها نسبت به زنان خصومت نشان می دهند.یک عنصر مهم در تجاوز جنسی، خود محوری شدید یا اهمیت ندادن به دیگران است(کالات،‌1386: 198و 199). از جمله عللی که باعث تجاوز به عنف می شود،‌ فشار جنسی به جوانان است. این فشار جنسی به این دلیل است که فاصله سن بلوغ و ازدواج زیاد شده است.در کنار این موضوع صحنه های تحریک کننده نیز افزایش پیدا کرده است که خود این امر باعث بلوغ زودرس می شود.مشکل دیگری که وجود دارد این است که برخلاف شرع که امکانات متعددی را برای تمتع جنسی فراهم کرده، ‌اما تمتع جنسی به یک نوع محدود شده و آن هم ازدواج دائم است که در حال حاضر به یکی از بزرگترین و سخت ترین اقدام های زندگی تبدیل شده است(ملک محمدی، 1388 :25). این موارد در حالی است که در تعالیم اسلامی، همه اشکال خشونت نسبت به انسان ها ممنوع اعلام شده و رعایت حال افراد و مدارا و نرمش در روابط اجتماعی مورد تأکید فراون قرار گرفته است.به طور مثال، در بحارالانوار از قول پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: « هیچ کاری نزد خداوند و پیامبر، گرامی تر و محبوب تر از ایمان و رفق (نرمش و مدارا) با مردمان نیست و هیچ کاری نزد خداوند و رسول او زشت تر از شرک به خدا و خشونت با مردم نمی باشد».در جایی دیگر نیز ایشان فرموده اند: «آن که به مؤمنی آزار رساند، مرا آزار کرده است و آن که مرا آزار دهد،‌ خدا را آزار داده است و آن که خدا را آزار دهد، ‌در تورات و انجیل و زبور و قرآن نفرین شده است».هم چنین خداوند در آیه (19) سوره نساء مردان را به رفتار توأم با نیکی و مهربانی با زنان توصیه کرده است (حکیمی، 1383: 57- 62).
منبع مقاله: کاوه، محمد، (1353) آسیب شناسی بیماری های اجتماعی، تهران: جامعه شناسان، چاپ اول.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما