میراث ماری کوری

ماری کوری میراث بزرگی برای جهانیان باقی گذاشت. کشف رادیم و تحقیقاتی که در پی آن انجام شد، با مداوای سرطان جان میلیونها نفر را در سرتاسر جهان نجات داد و زندگی آنها را طولانی تر کرد. تحقیقات او به کشفهای مهمی در
شنبه، 26 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میراث ماری کوری
 میراث ماری کوری

نویسنده: برچ بِوِرلی
مترجم: محمدرضا افضلی



 

ماری کوری میراث بزرگی برای جهانیان باقی گذاشت. کشف رادیم و تحقیقاتی که در پی آن انجام شد، با مداوای سرطان جان میلیونها نفر را در سرتاسر جهان نجات داد و زندگی آنها را طولانی تر کرد. تحقیقات او به کشفهای مهمی در مورد ساختار اتم و سرانجام، ساخت بمب اتمی و تولید برق با استفاده از انرژی هسته ای منتهی شد.
ماری معیارهای علم را نیز ارتقاء بخشید. او در ابداع روشهای موشکافانه ی مشاهده و ثبت نتایج پیشگام بود و دو مؤسسه ی پژوهشی تأسیس کرد تا دانشمندان جوان بتوانند در آنجا روشهای علمی او را بیاموزند.
ماری کوری در مقام نخستین زنی که در اروپای دکتری علوم گرفت، دنیای تازه ای را به روی زنان گشود؛ دنیایی که پیش از آن قلمرو حکومت مردان بود. او برای مبارزه به منظور پذیرفته شدن مصمم بود و به هیچ چیز کمتر از برابری رضایت نمی داد.
ماری بیشتر به سبب کشف رادیم شهرت یافته است. اما مهمترین کشف علمی او این است که نشان داد منشأ تابش، درون اتم است. این اصل ساده، اساس فیزیک هسته ای است که بعدها پدید آمد.
نخستین اختراعاتی که بر اساس کشفهای ماری کوری انجام شد، غالباً سبکسرانه و گاه خطرناک بود؛ پودر صورت رادیم که در دهه ی 1920 به بازار آمد از آن جمله است. اما اختراعات مفیدی در راه بود. از پرتودرمانی برای مداوای سرطان استفاده می شود ولیزر و رادیوایزوتوپها در صنایع برای وارسی عوامل مختلف، مثلاً اندازه گیری ضخامت کاغذ، یا آهنگ جریان نفت در خط لوه ها به کار می روند.
دستیابی به انرژی هسته ای احتمالاً بحث انگیزترین دستاوردی است که ریشه در تحقیقات ماری کوری دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که احتمالاً در داخل هر اتم نیرویی باورنکردنی وجود دارد، زیرا آلبرت اینشتین (در نتیجه تحقیقات کوری) در سال 1905 چنین نظری را مطرح کرده بود. تا دهه ی 1930 دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر بتوانند اتم را بشکافند، نوعی «واکنش زنجیره ای» روی می دهد که انرژی عظیمی آزاد می کند. کاربرد نظامی چنین پدیده ای آشکار بود. در 16 ژوئیه سال 1945 نخستین بمب اتمی در نیو مکزیکو آزمایش شد . میلیونها دلار صرف تحقیق در مورد سایر کاربردهای انرژی هسته ای شد. در سال 1954 اتحاد جماهیر شوروی سابق زیردریایی اتمی ناتیلوس را به آب انداخت. نخستین نیروگاه هسته ای غیرنظامی نیز در همان سال و در همان کشور آغاز به کار کرد.
ماری کوری زندگی خود را وقف علم کرد زیرا اعتقاد داشت که مزایای انرژی هسته ای بر خطر آن می چربد. ماری کوری دین خود را نسبت بشریت ادا کرد. بزرگترین وظیفه ای که امروز پیش روی ماست، تلاش برای کاربرد صحیح این فناوری است که ماری کوری منشأ پیدایش آن بوده است.
منبع : برچ، بِوِرلی، (1385)، ماری کوری: پیشگام شجاع تحقیقات پرتوزایی، ترجمه محمدرضا افضلی، تهران: فاطمی، چاپ دوم

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.