بررسی نقش مخرب جریان های وحدت شکن

ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ابعاد مختلف موضوع اتحاد و انسجام اسلامی را در پرتو و چارچوب مفاهیمی که از بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه برداشت می شود، بررسی نمائیم. به همین منظور ابتدا لزوم اتحاد و انسجام
سه‌شنبه، 19 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی نقش مخرب جریان های وحدت شکن

بررسی نقش مخرب جریان های وحدت شکن
 

 

نویسنده: محسن موحدی (کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و مدرس مراکز تربیت معلم استان اصفهان)





چکیده

ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ابعاد مختلف موضوع اتحاد و انسجام اسلامی را در پرتو و چارچوب مفاهیمی که از بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه برداشت می شود، بررسی نمائیم. به همین منظور ابتدا لزوم اتحاد و انسجام اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری بررسی می شود و سپس بحث اصلی مقاله یعنی بررسی نقش مخرب جریان های وحدت شکن بر مبنای دیدگاههای ایشان مطرح می گردد. جریان های ذکر شده در این نوشتار عبارتند از: خودخواهی و دنیا طلبی مسلمانان، نظم باطل جهانی، موقعیت جغرافیایی جهان اسلام، قومیت، مذهب و طایفه گری، جنگ شیعه و سنی، توطئه عمال تفرقه انگیز دشمنان در دنیای اسلام، استدلال غلط کشورهای مسلمان درباره منافع ملی خود، جلوگیری از عبرت ملت های مسلمان از ایران، تقویت ناسیونالیزم افراطی در کشورهای مسلمان، ایجاد شکاف در مقابله با صهیونیسم، ایجاد سوء ظن بین دولت ها و ملت های اسلامی، تخریب شخصیت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله) به عنوان محور انسجام اسلامی، ضعف و سستی روسای کشورهای اسلامی، دعواهای رسانه ای و مطبوعاتی علیه مذاهب اسلامی.
کلید واژگان: نقش، جریان وحدت شکن، مقام معظم رهبری.

مقدمه

انسجام و اتحاد اسلامی از دیر باز مسئله مهمی برای مصلحان اسلامی بوده است که همواره در جستجوی آن تلاش کرده اند. با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (رحمه الله)، این تلاش ها وارد مرحله جدیدی شد و پس از رحلت ایشان با پیچیده تر شدن اوضاع جهان و منطقه، نایب بر حقش، مقام معظم رهبری با حساسیتی ویژه به عنوان این امر مهم پرداختند. از دیدگاه ایشان، ترقی دنیای اسلام جر با انسجام اسلامی امکان پذیر نمی باشد:
«در دایره ی وسیع، رمز پیروزی امّت اسلامی هم وحدت کلمه است. اگر امت اسلامی می خواهد در میدان های علم، ترّقی، پیشرفت مادی، تسلّط بر سرنوشت خود، رهایی از سلطه بیگانگان و سعادت درونی و بیرونی پیشرفت کند، راهش با کلمه توحید و توحید کلمه است. مراکز قدرت استکباری که از هر عاملی برای تحکیم قدرت خود بر دنیا؛ استفاده می کنند، تلاش کرده اند که در دنیای اسلام از هر وسیله ای برای تجزیه، تفرقه و اختلاف استفاده کنند، که متأسفانه تا حدود زیادی هم موفّق شده اند. اگر امروز ملت فلسطین دچار چنین سرنوشت تلخی شده است؛ اگر امروز پیکر ملت فلسطین خون آلود است و مصیبت و غم آن ملت تا اعماق جان انسان های دردمند نفوذ کرده است، به خاطر اختلاف کلمه مسلمین است. اگر وحدت کلمه بود، این وضعیت به وجود نمی آمد. اگر عراق اسلامی زیر چکمه اشغالگران در آمده است، به خاطر اختلاف کلمه مسلمین است؛ اگر امروز کشورهای خاورمیانه با فریادهای مستانه و مغرورانه آمریکا مستقیماً تهدید می شوند، به خاطر اختلاف کلمه مسلمین است و اگر مسلمانان می خواهند از این خفّت نجات پیدا کنند و اگر می خواهند فلسطین را نجات دهند و اگر می خواهند در افغانستان و عراق و سایر بلاد اسلامی، دشمن نتواند جسم و جان مسلمانان را زیر فشار قرار دهد، راهش در وحدت کلمه و وحدت ملت ها، دولت ها و وحدت شعارهاست.»(1)
به برخی از مهم ترین نقش های مخرب جریان وحدت شکن از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخته می شود.

نقشه مخرب جریان های وحدت شکن از دیدگاه مقام معظم رهبری:

اگر بخواهیم جریان های وحدت شکن ونقش مخرب آنها را بررسی کنیم، نخصت باید تعریفی از مفهوم جریان وحدت شکن ارائه کنیم. جریان وحدت شکن، عاملی است که سبب اختلال، ناهنجاری و آفت در وحدت می شود و جریان شناسی به معنای بازشناسی اختلال های مفهومی و مصداقی بحث است. این اختلال ها، ممکن است در اثر ناکار آمد بودن و ضعف روش های پیام رسانی و یا محتوانی پیام باشد. بعضی از عوامل به صورت مستقیم، در ایجاد این اختلال ها دخیل بوده یا ممکن است به جهت عواملی غیر مستقیم، این مسئله رخ داده باشد. به هر حال باید هم اختلال ها بازشناسی شود هم علل ایجاد این اختلال ها، که به مجموع این موارد جریان شناسی می گویند. در این نوشتار به برخی از جریان های وحدت شکن و نقش مخرب آنها از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره می شود:

1- خودخواهی و دنیا طلبی مسلمانان

از مهم ترین جریان های وحدت شکن، مسأله خودخواهی و دنیا طلبی مسلمانان است، تا آنجا که آنها را از حرکت به سوی تکامل انسانی بازداشته و مصائب بزرگی را برای امت اسلامی ایجاد نموده است. مقام معظم رهبری ضمن هشدار در این زمینه، اولویت وحدت و انسجام اسلامی را یادآور شده و می فرمایند: «آنچه که من امروز در این جمع نخبگان و برگزیدگان امت اسلام می خواهم عرض کنم. مسأله ی وحدت و اتحاد بین مسلمان هاست. امروز دنیای اسلام و امت اسلامی با مصائب بزرگی مواجه است. درست است که بسیاری از این مصائب از درون دل خود ما مسلمانها برخاسته است؛ ما کوتاهی و تنبلی کردیم و با خود خواهی و دنیا طلبی های خودمان راه امت اسلامی به سوی قله ی تکامل انسانی را نپیمودیم، که باید برگردیم، باید حرکت کنیم؛ باید توبه کنیم. امروز امت اسلام برای حیات، سربلندی و نجات خود و برای افراشتن پرچم اسلام، به وحدت احتیاج دارد. کدام منطق است که در مقابل این مسائل بتواند مقاومت کند، تا اختلاف ایجاد شود؟ وحدت بر همه ی ضرورت ها و اولویت ها ترجیح دارد و از آنها اولی تر و مقدم تر است.»(2)

2- نظم باطل جهانی

مسلماً نظم جهانی که مدنظر قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا می باشد، یک نظم اقتدار طلبانه و انحصاری است و همین امر موجب می شود این قدرت ها برای ایجاد چنین نظمی، انسجام اسلامی را نشانه روند و در پی تخریب آن برآیند. مقام معظم رهبری این جریان را چنین مطرح می فرمایند: « اما شکی نیست که در دوران های اخیر تاریخ، بخش بسیار مهمی از این عقب ماندگی ها، مصیبت ها و مشکلات نیز ناشی از نظم باطل جهانی امروز و دیروز است. نظم جهانی، نظام اقتدارگرایی است؛ نظام تکیه ی بر زور است؛ نظام زندگی انسان نیست؛ نظام زندگی جنگلی است. به وضع دنیای اسلام نگاه کنید، ما سالها مسأله ی فلسطین را به عنوان زخم عمیق پیکر اسلامی همواره به یاد خودمان می آوردیم، امروز عراق هم اضافه شده است. ببینید که قدرتمندان با تکیه ی به زور چه می کنند. همه ی حرفهای غیر منطقی و غلط را با اتکاء به زور و با اتکاء به منطق سلاح و قدرت سیاسی و پولی به شکل حرف قابل دفاع و منطقی در دنیا مطرح و عمل می کنند.»(3)

3- موقعیت جغرافیایی جهان اسلام

یکی از مهم ترین مشکلات و مسائل دنیای اسلام؛ یعنی استعمار و استثمار که جریان مخربی برای انسجام اسلامی محسوب شده است، ناشی از موقعیت های جغرافیایی و منابع عظیم انرژی اعم از نفت و گاز و ... در جهان اسلام است. این مسئله از دیرباز به ویژه طی دو قرن اخیر، طمع دشمنان و قدرتمندان را برانگیخته، تا آنجا که به هر قیمتی قصد دست اندازی و تسلط بر این منابع را داشته اند و بدون شک یکی از مهم ترین راههای رسیدن به این هدف، خدشه دار کردن انسجام اسلامی بوده است. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «امت اسلامی تنها به این جرم که چون در یک نقطه ی ثروتمند دنیا قرار گرفته است، چون گردش چرخ تمدن کنونی دنیا متوقف بر امکانات است که در این نقطه از دنیا وفور موجود است، مورد طمع و دست اندازی قدرت ها قرار گرفته که در این راه هر گونه جنایتی را برای خودشان مجاز می شمارند؛ این وضع امت اسلامی است. آیا امت اسلامی در مقابل این دست اندازی قدرتمندانه نمی تواند از خود دفاع کند؟ جواب این است که چرا، ما می توانیم دفاع کنیم؛ ما ابزارهای زیادی را برای دفاع از حق و موجودیت خود در اختیار داریم. ما جمعیت بزرگی هستیم؛ ما ثروت عظیمی داریم؛ ما انسانهای برجسته و سرمایه ی معنوی ای داریم که به مردم ما قدرت ایستادگی در مقابل زورگویان را می دهد؛ ما فرهنگ و تمدن با سابقه ای داریم که در دنیا کم نظیر است؛ ما خیلی امکانات داریم، بنابراین بالقوه می توانیم دفاع کنیم. اما چرا دفاع نمی کنیم؟! چرا عملاً در میدان، کاری از ما بر نمی آید؟ چون با هم متحد و یکی نیستیم؛ چون به بهانه های گوناگون ما را از هم جدا کرده اند. لشگر منظم عظیم و مجهزی به نام امت اسلامی را به گروهایی که همّ و غمّشان مقابله و مبارزه ی با هم و ترسیدن از هم و تعرض به هم و پنجه زدن به صورت یکدیگر است، تقسیم کرده اند. در این شرایط، معلوم است که این لشگر کارآیی نخواهد داشت.»(4)

4- قومیت، مذهب و طایفه گری

اسلام دینی است که برتری را به تقوی می داند نه ملاک ها و متغیرهای دیگر و همه مسلمانان را با یکدیگر برادر می خواند و هیچ گروه و مذهب و طایقه ای را استثنا نمی کند. مقام معظم رهبری یکی از جریان های مخرب وحدت شکن را تأکید دشمن بر قومیت، مذهب و طایفه گری می دانند و می فرمایند: «البته دشمن هم بیکار نمی ماند و از ابزارهای قدیمی تفرقه انگیز استفاده می کند؛ از قومیت ها، مذهب و طایفه گری و استفاده می کند و موضوعاتی را که اسلام تأکید کرده که عمده نشوند، آنها را عمده می کند. اسلام تأکید کرده است که قومیت ها، ملاک تشخص و هویت نیستند؛ «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ الله اَتقاکُم». اسلام تأکید کرده است که برادران مسلمان باید با هم برادرانه رفتار کنند؛ نگفته است برادرانی که سنی اند یا شیعه اند یا فلان مذهب دیگر را دارند، بلکه گفته است که مسلمانان «اِنَّمَا المُؤمِنُونَ إِخوَه» هستند. هر کسی به این کتاب و به این قرآن و به این دین و به این قبله اعتقاد دارد، مؤمن است؛ اینها با هم برادرند؛ اسلام این را به ما گفته است. اما ما خنجرها را پشت سر مخفی می کنیم برای زدن به سینه برادران. در همه ی بخش ها هم مقصرینی هستند. جلوی اینها را باید گرفت.» (5)

5- جنگ شیعه و سنی

شاید قدیمی ترین و مهم ترین حربه تفرقه افکنان در طول تاریخ اسلام، ایجاد جنگ بین مذاهب اسلامی و نفرت آنها از یکدیگر باشد. این کار تا آنجا اهمیت یافته است که بودجه های کلان برای انتشار مطالب تفرقه انگیز علیه هر دو دسته اختصاص می دهند و از هیچ کوششی در این راه فرو گذار نمی کنند. مقام معظم رهبری نسبت به این جریان وحدت شکن و نقش مخرب آن نیز هشدارهای جدی و محکمی بیان فرموده اند: «امیرالمؤمنین را مایه ی اختلاف بین شیعه و سنی و فرقه های اسلامی قرار ندهید. امیر المؤمنین نقطه ی وحدت است، نه نقطه ی افتراق. برادران و خواهران ما در سرتاسر کشور به این حرف اطمینان کنند. اطلاعات ماها از حوادث خیلی زیاد است. من به عیان می بینم دست های بسیار فعالی در کارند برای ایجاد اختلاف مذهبی؛ جنگ شیعه و سنی؛ نفرت مذاهب اسلامی از یکدیگر. کتاب نوشته می شود علیه شیعه، کتاب نوشته می شود علیه سنی، وقتی دنبال می کنیم، می بینیم پول هر دوی این کتاب ها از آن طرف مرزها و از یک جا آمده است. هر مذهبی عقاید و استدلال خود را دارد. در پشت میز استدلال و مباحثه، هر کس توانست غالب بشود، غالب بشود، اما فضای جامعه را نباید فضای جنگ قرار داد.» (6)

6- توطئه عمال تفرقه انگیز دشمنان در دنیای اسلام

استکبار جهانی در درون کشورهای مسلمان، افرادی دارد که حاضرند برای رسیدن به اهداف خود هر کاری انجام دهند و یکی از مهم ترین این کارها تفرقه انداختن بین مسلمین می باشد. مقام معظم رهبری این جریان وحدت شکن را چنین بررسی می فرمایند: «متأسفانه در دنیای اسلام کسانی هستند که برای تقرب به آمریکا و مراکز قدرت های استکباری حاضرند تن به هر عمل خلافی بدهند و بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند. من امروز دست هایی را که در برخی از کشورهای همسایه ما عمداً و حساب شده در پی ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند و قومیت ها و مذاهب را از هم جدا می کنند و جریان های سیاسی را به جان هم می اندازند، تا بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرند و منافع نامشروع خود را در کشورهای اسلامی تأمین کنند، می بینم. باید هوشیار باشیم. ملت ها، دولت ها، همه مسلمانان، جریان های سیاسی، روشنفکران و برجستگان باید در مقابل این نقشه دشمن هوشیار باشند و نگذارند دشمن به بهانه های مختلف در ایجاد اختلاف موفق شود. آنها همین کار را در عراق می خواهند انجام دهند.»(7)

7- استدلال غلط کشورهای مسلمان درباره منافع ملی خود

برخی از کشورهای مسلمان پدیده انسجام اسلامی و دفاع از ملت های تحت ستم مسلمان به ویژه فلسطین را مغایر و متضاد با منافع ملی خود می بینند و این اشتباه آنها، باعث ایجاد تفرقه در امت اسلامی و ادامه ظلم و ستم استکبار جهانی بر ملت های مسلمان شده است. مقام معظم رهبری، این جریان وحدت شکن مخفی و در عین حال جدی را چنین تشریح می فرمایند: «بعضی خیال می کنند حمایت ازمردم فلسطین، خارج از منافع ملی کشورهاست. این اشتباه بسیار بزرگی است. وقتی یک ملت مسلمان به ملت های دیگر متکی نباشد و از طرف آنها حمایت نشود، این گونه راحت در معرض تطاول دشمن قرار می گیرد. اگر دنیای اسلام متحد بود، یک ملت این طور مظلوم نمی شد. این قضیه ممکن است برای ملت های مسلمان دیگر هم پیش بیاید؛ کما این که دیدید در مواردی برای ملت ها پیش آمده است. همسبتگی اسلامی، برای دشمنان جهان اسلام و دشمنان ملت های این منطقه و غارتگران بین المللی، کار را مشکل می کند و اجازه نمی دهد آنها طبق میل خود، هر طور خواستند و انتخاب کردند و مصلحت دیدند، به یک کشور و ملت اسلامی تعرض کنند. پس حمایت عمومی دنیای اسلام از ملت فلسطین، در حقیقت حمایت دنیای اسلام از یک یک کشورهای مسلمان است؛ این ضامن و حامل منفعت همه ی آنهاست؛ این چیز کمی نیست.» (8)

8- جلوگیری از عبرت ملت های مسلمان از ایران

انقلاب اسلامی ایران و مسئله حاکمیت ولایت مطلقه فقیه یکی از مهم ترین نمودهای انسجام اسلامی در عصر حاضر است که اگر سایر کشورهای مسلمان بتوانند این نمونه و الگو را برای خود پیاده نمایند و تحت ولایت فقیه عادل و جامع الشرایط قرار گیرند، مسلماً مسئله انسجام اسلامی بسیار محکم تر و سریع تر به وقوع خواهد پیوست، اما بنا به نظر مقام معظم رهبری، تلاش دشمنان برای جداسازی ایران از پیکره جهان اسلام و محصور نمودن انقلاب اسلامی در مرزهای ایران، آسیبی جدی به انسجام و وحدت اسلامی وارد می سازد و یک جریان وحدت شکن با نقشی بسیار مخرب است. ایشان در این زمینه می فرمایند: « امروز در دنیا بسیار تلاش می شود که بین شیعه و سنی اختلاف بیفتد. البته کسانی که اهل فکر و تحلیل اند، می دانند که استکبار از این کار چه فواید و منافعی می برد.
هدفشان این است که ایران را از مجموعه کشورهای اسلامی جدا کنند؛ انقلاب اسلامی را مخصوص مرزهای ایران کنند؛ فشار روی ایران را از سوی کشورهای اسلامی دیگر زمینه سازی کنند و از درس آموزی ملت های دیگر از درس های ملت ایران جلوگیری نمایند. ما باید درست نقطه مقابل عمل کنیم . هر کس - چه در محیط سنی و چه در محیط شیعه- به همدلی و ارتباطات حسنه و دوستانه بین شیعه و سنی کمک کند، او به نفع انقلاب و اسلام و هدف های امت اسلامی کار کرده است. هر کس هم سعی در جدایی کند، درست نقطه مقابل آن حرکت کرده است.» (9)

9- تقویت ناسیونالیزم افراطی در کشورهای مسلمان

ناسیونالیزم افراطی ایرانی، عربی، ترکی و ... در سال های اخیر به شدت تقویت شد و باعث ایجاد ضربه های بزرگ به انسجام و وحدت اسلامی گردید. مقام معظم رهبری اهداف دشمنان از این امر را چنین بیان می کنند:
«اما موضوع وحدت، موضوع یکپارچگی، موضوع یک جهتی دنیای اسلام و موضوع «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً»، که قرآن ما را به آن امر می کند، متأسفانه، آن گونه که باید باشد، نیست و این کار دشمن است. ملت های اسلامی مایل به اتحادند. اما دشمن تلاش ویژه ای برای اخلال در این امر انجام می دهد؛ یعنی از طرق مختلف سرمایه گذاری مادی و معنوی مخصوصی برای ایجاد تفرقه می کند که بخشی از این سرمایه گذاری، مربوط به سابق است ومثل تقویت ناسیونالیست های افراطی، از قبل از انقلاب است. در ایران ناسیونالیسم افراطی ایرانی مآبی، در کشورهای عربی، ناسیونالیزم افراطی عربی و در کشورهای ترک زبان، ناسیونالیزم افراطی ترکی را تقویت می کردند. در داخل این کشورها، هر جا اقلیتی وجود داشت، به تقویت ناسیونالیزم افراطی قومی آن اقلیت می پرداختند. فرض بفرمایید در داخل ایران، نسبت به بعضی از اقوام ایرانی، تلقین هایی می شد، تا جنبه قوم گرایی آنها، به شکل افراطی بروز کند.» (10)

10- ایجاد شکاف در مقابله با صهیونیسم

از مهم ترین محورهای انسجام اسلامی، شعار و هدف مبارزه با صهیونیسم و نابودی اسرائیل بوده است که ربودن این شعار از دنیای اسلام، یکی از جریان های وحدت شکن و مخرب است. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «اما دشمنان به این تلاشها هم اکتفا نکردند و عناصری را وادار نمودند تا به ایجاد تفرقه بپردازند. چنین بود که شعارهای وحدت آفرین امت اسلام را از دستشان ربودند که یکی از شعارها، موضوع مقابله با صهیونیست هاست. شعار مقابله با صهیونیسم، امر وحدت آفرینی بین ملت های اسلامی بود. پیش از این، ملت های مسلمان، در مقابل تجاوز واضح و صریح صهیونیست ها به یک کشور اسلامی، با همدیگر احساس خویشاوندی و همدردی می کردند. دشمنان، این شعار وحدت بخش و احساس اسلامی را شکستند و از بین بردند.»(11)

11- ایجاد سوء ظن بین دولت ها و ملت های اسلامی

استکبار جهانی از ایجاد سوء ظن بین دولت ها و ملت های اسلامی به یکدیگر علاوه بر تضعیف انسجام اسلامی، چندین سود و فایده عمده دیگر نیز خواهند داشت که از بیان مقام معظم رهبری شنیدنی است: «مضاف بر این، سعی کردند دلت ها و ملت های اسلامی را نسبت به یکدیگر دچار سوء ظن کنند. نشستند و برای بی اعتماد کردن دولت های اسلامی نسبت به یکدیگر، به وسوسه کردن آنها پرداختند. امروز هم به چنین تلاشی ادامه می دهند. در حال حاضر، محافل سیاسی و اطلاعاتی کشورهای دارای طمع در این منطقه، که در رأسشان هم کشور ایالات متحده آمریکا و دستگاههای جاسوسی صهیونیست ها حضور فعال دارند، برای اعتماد کردن دولت ها نسبت به یکدیگر، با محافل سیاسی کشورها در تماس دائمند.» (12)

12- تخریب شخصیت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله) به عنوان محور انسجام اسلامی:

در سال های اخیر، توهین به ساحت مقدس پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله) به ویژه در مطبوعات و رسانه های خبری و گروهی غربی افزایش چشمگیری یافته است، تا آنجا که مقام معظم رهبری با نام گذاری سال 1385 به نام سال پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله) بسیاری از این توطئه ها را خنثی نمودند . بدون شک یکی از مهم ترین اهداف این تخریب شخصیتی ایشان، ایجاد تفرقه و ضربه زدن به انسجام اسلامی است، چرا که وجود پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله) یکی از مهم ترین محورهای انسجام اسلامی است. مقام معظم رهبری در این باره چنین می فرمایند: «یکی از عواملی که می تواند در این زمینه مرکز باشد، عبارت است از وجود مقدس نبیّ اکرم (صلی الله علیه و اله) . مسلمین و روشنفکران اسلامی باید بر روی شخصیت و تعالیم این بزرگوار و محبّت به این بزرگوار، با دید همه گیر نسبت به اسلام سرمایه گذاری کنند. از جمله عواملی که می تواند محور این وحدت قرار گیرد و همه مسلمین می توانند بر آن اتفاق نظر کنند، تبعیّت از اهل بیت پیغمبر است. اهل بیت پیغمبر را همه مسلمین قبول دارند. البته شیعه اعتقاد به امامت آنان دارد، غیر شیعه، آنان را به معنای امامت در اصطلاح شیعی، امام نمی داند، لکن از بزرگان اسلام که می داند، خانواده پیغمبر که می داند، مطلع از معارف و احکام اسلامی که می داند. مسلمین باید در عمل به کلمات ائمه (علیهم السلام) و اهل بیت پیغمبر، اتّفاق کلمه کنند. این یکی از وسایل وحدت است. چقدر جای دریغ و افسوس است که ذهن متفکّر اسلامی که برای عزت مسلمین و برافراشتن پرچم اسلام باید قلم بزند و تلاش کند، به دنبال مسائل اختلافی، ایجاد اختلاف، ایجاد دعوا و خلأ بین مسلمین برود، قلم بزند و کار کند؛ یکی از متّهم و یکی را از دین خارج نماید. علما در این زمینه، برای انجام وحدت وظیفه بزرگی دارند؛ نه فقط علمای یک طرف، بلکه علمای هر دو طرف.» (13)
13- ضعف وسستی روسای کشورهای اسلامی
روسای کشورهای اسلامی در اغلب موارد از قدرت واستقلالی که اسلام به آنها می دهد استفاده نمی کنند و در این زمینه دچار ضعف و سستی می گردند. این سیاست های ضعیف به ویژه در قبال استکبار جهانی و صهیونیسم روز به روز بر شکاف بین مسلمین می افزاید و انسجام اسلام را در معرض خطر قرار می دهد. مقام معظم رهبری این مسئله را چنین بیان می فرمایند: «چه خوب بود رؤسای کشورهای اسلامی، قدر اسلام را که به آنها قدرت و شخصیت و استقلال و توانایی ایستادگی در مقابل زورگویان را می دهد ، می شناختند و می دانستند .متأسفانه، بسیاری از سران مسلمان ، قدر این نعمت بزرگ را نمی دانند. اسلام می تواند به برکت ایمان و تعالیم عالی ونورانی و معارف و احکام مترقی خود، قدرتی را درکشورهای اسلامی به وجود آورد که هیچ کس نتواند به آن ملت ها و کشورها زور بگوید و گردن کلفتی کند وچیزی را بر آنها تحمیل نماید. چرا از این قدرت عظیم استفاده نمی کنند؟» (14)

14- دعواهای رسانه ای و مطبوعاتی علیه مذاهب اسلامی

متأسفانه، یکی از مهم ترین و دردناک ترین جریان های وحدت شکن در جهان اسلام وجود دعواها و مجادلات رسانه ای و مطبوعاتی در کشورهای مسلمان علیه فرق و مذاهب دیگر می باشد. مقام معظم رهبری این جریان مخرب و مهم را به شکل زیر بیان می فرمایند: «اگر امروز مطبوعات یک کشور شروع به حمله به یک مذهب از مذاهب اسلامی کنند، و مطبوعات کشور دیگر نیز متقابلاً به مذهب آنها حمله نمایند- یعنی همین دعواهای سیاسی را در قلمرو فکر مذهبی وارد کردن، و با پشتوانه ی فکر و تعصب دینی، گروهها را به جان هم انداختن- این بزرگترین مانع است برای این که مسلمین، به فکر سیادت اسلام جامه ی عمل بپوشانند و بتوانند آن را تحقق ببخشند». (15)

بحث و نتیجه گیری

از مباحث انجام گرفته در این نوشتار می توان دریافت از دیدگاه مقام معظم رهبری، امت اسلامی اولاً باید جریان های وحدت شکن را بشناسد و سپس با آنها با جدیت برخورد کند. ایشان در بیان خصوصیات نوین دشمنان اسلامی و اتحاد و انسجام اسلامی چنین می فرمایند: «امروز مسأله وحدت برای مسلمین یک نیاز قطعی است. امروز دشمن و مسلمین، دو خصوصیت دارد که در طول تاریخ این دو خصوصیت را نداشته است. یکی این که به شدت به مال، به سیاست، به تبلیغات، به انواع و اقسام ابزارهای اثر گذاری و نفوذ و ضربه زدن، مجهز است. دشمن اسلام کیست؟ جبهه استکبار، از صهیونیسم تا آمریکا، تا کمپانی های نفتی، تا قلم به مزدان و روشنفکرانی که برای آنها کار می کنند، در سرتاسر جهان مجهزند. هیچ وقت جبهه مقابل اسلام، این قدر به همه ابزارها مجهز نبوده است.
خصوصیت دیگر این است که همین جبهه مجهز، امروز نسبت به خطری که اسلام برای آن دارد و بیداری اسلامی برای آن به وجود می آورد، به شدت حساس است و این حساسیت، ناشی از این است که می بیند اسلام می تواند از مرز یک توصیه اخلاقی فراتر برود ودر موضع فکر که نظامی را به وجود می آورد، ظاهر شود. دنیای اسلام، در مقابل دشمن اسلام و مسلمین، با این دو خصوصیت قرار دارد: مجهز بودن بیش از همیشه و حساسیت نسبت به اسلام بیش از همیشه . این دشمن چه کار خواهد کرد؟ »(16)

پی نوشت ها :

1- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، به مناسبت عید سعید فطر 1375/11/21
2 و 3- بیانات مقام معظم رهبری در اجلاس وحدت، 1383/2/18
4- بیانات مقام معظم رهبری در اجلاس وحدت، 1383/2/18
5- بیانات مقام معظم رهبری در اجلاس وحدت، 1383/2/18
6- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران 1383/8/15
7- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام به مناسبت عید سعید فطر 1382/9/5
8- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران حج و مسئولان برگزار کننده مراسم دهه فجر 1380/11/3
9- بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در مشهد مقدس 1379/1/6
10- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید سعید فطر 1375/11/21
11 و 12- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید سعید فطر 1375/11/21
13- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام 1375/5/24
14- بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر 1374/12/1
15- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شرکت کننده در گردهمایی نخستین دوره ی شورانی عالی بین المللی مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه 1370/7/1
16- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 1374/5/24
منبع :شمیم وحدت (مجموعه سخنرانی ها و مقالات سلسله همایش های تبیین روحانیت در اتحاد ملی و انسجام اسلامی)، (1387)، کرمانشاه: انتشارات طاق بستان(وابسته به حوزه مشاوره امور روحانیت استانداری و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه)، چاپ اول.


 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.