بی نهایت کوچک ها در هند

چندان به آغاز عصر مسیحیت نمانده بود که هندی ها با اختراع صفر (2)، برای رو به راه کردن عددنویسی دهدهی، ریاضیدانان آن سرزمین را رو به روی وضعی ویژه قرار دادند [صفر نه تنها یک نشانه ی جانگهدار بلکه یک عدد هم
سه‌شنبه، 26 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بی نهایت کوچک ها در هند
 بی نهایت کوچک ها در هند

نویسنده: ژاک بدیان (1)
مترجم: عبدالحسین مصحفی



 
چندان به آغاز عصر مسیحیت نمانده بود که هندی ها با اختراع صفر (2)، برای رو به راه کردن عددنویسی دهدهی، ریاضیدانان آن سرزمین را رو به روی وضعی ویژه قرار دادند [صفر نه تنها یک نشانه ی جانگهدار بلکه یک عدد هم شناخته شده بود]: صورت هایی مبهم خودنمایی کردند و آنان در پژوهش های خود برای رفع ابهام روشی تحلیلی، اما ابتدایی، را پیش گرفتند. اگر هم بین آن ها و اروپایی ها راه های ارتباطی وجود داشت شاید آنان را هم در پیشرفت های ریاضی خود سهیم می کردند. (3)
ریاضیدان هندی، براهماگوپته، (4) آن گاه که خواست «تقسیم بر صفر» را انجام دهد خود را گرفتار یک دام دید. او، که در سده ی هفتم فعالیت علمی داشت، اعلام کرد «تقسیم مثبت یا منفی بر صفر، کسری با مخرج صفر است». این مفهوم، یعنی «مقدار با مخرج صفر» را کهه چِده (5) نامیدند. بهاسکره (6) (ح، 1150) درباره ی این مفهوم چنین گفته است:
در این مقدارِ تشکیل شده از آنچه مقسوم علیه صفر را در بر دارد، هیچ دگرگونی روی نخواهد داد اگر هم، هر مقدار در آن درج شود یا هر مقدار از آن بیرون کشیده شود؛ چنان که در بینهایت و در خدای تغییر ناپذیر، در آن گاه که جهان ها را می آفرید یا از میان بر می داشت، با صدور فرمان های بی شمار برای هست شدن یا نیست شدن.
یک استنتاج ناویراسته ی نمادین از این نقل قول می تواند چنین باشد: بی نهایت کوچک ها در هند با این که بهاسکره از مقدارهایی صحبت می کند که مقسوم علیه صفر دارند، به نظر می رسد این فکر نارس را در سر داشته تا از کسری صحبت کند که مخرج آن بی نهایت کوچک است. مفهومی که به زبان امروزی به گونه ی زیر نموده می شود: بی نهایت کوچک ها در هند

این نکته را باید گوشزد کرد که با شرطبی نهایت کوچک ها در هند رابطه ی نمادین بی نهایت کوچک ها در هند این معنی را می رساند که اگر مثبت و به اندازه ی کافی به صفر نزدیک شودبی نهایت کوچک ها در هند می تواند به هر اندازه ی دلخواه بزرگ شود. به عبارت دیگر، اگر
بی نهایت کوچک ها در هند مثبت و بی نهایت کوچک ها در هند آن گاه مقدار بی نهایت کوچک ها در هند افزایش می یابد بدون آن که کران (بالا) داشته باشد.
کرسنه (7) (ح، 1550)، یکی از مفسران بهاسکره، دو مقدار بی نهایت کوچک ها در هند را با هم برابر دانست که ما آن را به صورت بی نهایت کوچک ها در هند

نشان می دهیم و بنابر تعریفی که در بالا آمد، بنابر آن که مثبت باشد و کاملاً به صفر نزدیک شود دو مقدار بی نهایت کوچک ها در هند به دلخواه بزرگ می شوند.
براهماگوپته یادآوری کرده است که بی نهایت کوچک ها در هند ، اما اگر این گزاره را به معنی بی نهایت کوچک ها در هند بدانیم نادرست است، زیرا در این صورت مقدار آن برابر با یک است. (بعید نیست براهماگوپته مقدار بی نهایت کوچک ها در هند را نیز مبهم و از گونه ی بی نهایت کوچک ها در هند می دانسته که در این حالت مقدار حدی آن برابر با صفر بوده است). بهاسکره پذیرفته است که
بی نهایت کوچک ها در هند بنابر همان تفسیری که در بالا داشتیم داریم: بی نهایت کوچک ها در هند و باید آن نتیجه گیری را بپذیریم. او همچنین مثال هایی از معادله هایی را نموده که مجهول ها به صورت حد بیان شده اند و بعضی از آن مثال ها صحیح و بعضی دیگر ناصحیح هستند. پاسخ معادله ی
بی نهایت کوچک ها در هند را برابر با x=42 دانسته که درست است، زیرا در واقعبی نهایت کوچک ها در هند پاسخ معادله یبی نهایت کوچک ها در هند را x=9 دانسته که نادرست است. درستی معادله ی [1] به سادگی توضیح داده شد. در معادله ی [2] پی بردن به این که کجا اشتباه شده خیلی جالب تر است. بنابر روش معمول، ε را به جای صفر می گذاریم و [2] را به صورت
بی نهایت کوچک ها در هند

می نویسیم که بی نهایت کوچک ها در هند

هم مقداری ثابت است. بهاسکره نخستین جمله از [3] را بی نهایت کوچک ها در هند گرفته و مخرج بی نهایت کوچک ها در هند پذیرفته و حاصل آن جمله را
بی نهایت کوچک ها در هند به دست آورده و هم ارز بابی نهایت کوچک ها در هند و هم ارز با
پذیرفته که اشتباه است. با وجود این اشتباه، معادله ی [3] به معادله ی
بی نهایت کوچک ها در هند

تبدیل می شود که دو جواب 9=x وبی نهایت کوچک ها در هند را دارد. اما هندی ها در آن زمان تنها جواب های مثبت را می پذیرفته اند.
[هرگاه به اشتباه بهاسکره توجه شودبی نهایت کوچک ها در هند

پذیرفته شود معادله (3) به وضع ناممکن در می آید. ]

پی نوشت ها :

1-Jack Bedient .
2- .cipher
3- بیش از یک هزاره پس از آن تاریخ، اروپایی ها از راه دستیابی به جبر و مقابله ی خوارزمی با عددنویسی دهدهی آشنا شدند و آن را عددنویسی «هندی – عربی» نامیدند.
4- .Brahmagupta
5- Kha-cheda.
6- Bhaskara.
7-Krsna .

منبع: بنجامین بویر، کارل، (1384)، تاریخ حسابان، عبدالحسین مصحفی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نخست..

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.