نفس کشیدن در هوای والیبال پاک

مهم ترین شاخصه تیم والیبال نوجوانان ایران، وجود بازیکنان با شرایط سنی این رده عنوان شده است. والیبال ایران در ادوار قبلی بازی های گروه های سنی همیشه متهم به استفاده از بازیکنان صغر سنی بوده است و روی این اصل،
شنبه، 27 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
نفس کشیدن در هوای والیبال پاک
نفس کشیدن در هوای والیبال پاک
 
پژوهشگر: محمد رضاپور



 
والیبال نوجوانان ایران درگذشته متهم به استفاده از بازیکنان کم سن بوده است
مهمترین شاخصه تیم والیبال نوجوانان ایران، وجود بازیکنان با شرایط سنی این رده عنوان شده است. والیبال ایران در ادوار قبلی بازی های گروه های سنی همیشه متهم به استفاده از بازیکنان صغر سنی بوده است و روی این اصل، تشکیل تیم های نوجوانان و جوانان برای فدراسیون والیبال فشار روانی دارد. در جریان بازی های جوانان آسیا در تهران بود که در مقابل ادعای مشاور رسانه ای، رئیس فدراسیون والیبال موضع شدیدی گرفت و منکر وجود بازیکنان صغرسنی در تیم جوانان ایران شد. بحث صغرسنی نه تنها در ورزش ایران بلکه در سایر نقاط جهان همیشه مطرح است.
چنانچه تلاش شود همه موفقیت های گذشته با مطرح کردن این بحث زیر سوال برود، جامعه از موفقیت های والیبال سلب اعتماد می کند. این عدم اعتماد با موفقیت های سایر ورزش ها در گروه های پایه ممکن است فدراسیون های مربوطه را هم زیر سوال ببرد. حتی توجه بیش از حد به این قبیل بحث ها، وارد شدن به حوزه های اصلی را به تاخیر انداخته و مانع نقد و ارزیابی دقیق تر فعالیت های تیم ها در گروه های سنی می شود. تیم والیبال نوجوانان ایران به عنوان قهرمان آسیا به بازی های جهانی راه پیدا کرده است، بنابر این به جای بحث های انحرافی صغرسنی ها در تیم باید نقاط ضعف و قوت تیم را برشمرد و به ارتقای بیشتر تیم تا آغاز بازی های جهانی کمک کرد. یکی از موضوعات مطرح شده در جریان بازی های نوجوانان والیبال آسیا در تهران، کمبود تعداد بازی های تدارکاتی بود. در بازی های تدارکاتی رقبایی را که در بازی رسمی باید برابر آنها به میدان رفت شبیه سازی می کنند.
 
نفس کشیدن در هوای والیبال پاک
 
استرس و فشار روانی حین مسابقه باید در این نوع بازی ها از بین برود تا بازیکن با یک فرآیند ذهنی مطلوب در دیدارهای رسمی به میدان برود. در بازی های نوجوانان تهران هر روز که از بازی ها می گذشت تیم ایران بهتر می شد و این خود گواه آن است که بچه های تیم ایران به دلیل کمبود بازی های تدارکاتی، شرایط بازی و گروهی خود را در جریان بازی ها بهتر کردند. در راه بازی های جهانی آنچه بیشتر اهمیت دارد، ترتیب دادن بازی های تدارکاتی با تیم هایی است که سبک و سیاق جهانی دارند.نوجوانان والیبال ایران با گذر سخت از ژاپن و چین به عنوان رقبای آسیایی، باید بدانند روی پشتوانه بردن آسیایی ها در مصاف با تیم هایی که به رقابت های جهانی رهسپار می شوند نباید چندان امید بست. معمولا تیم های نوجوانان و جوانان را برای آینده می سازند. در این رده ها بر حسب علاقه شدید و میزان فعالیت هایی که وجود دارد استعدادیابی صورت می گیرد. اما در ورزش ایران استعدادخوانی واژه ای با مسما تر است، چون فدراسیون ها نیروهای زیادی را در مدت زمان معین فرامی خوانند و به شیوه گلخانه ای، اقدام به انتخاب نفرات مورد نظر می کنند.
تیم های والیبال در گروه های سنی از سال های دور تا امروز به همین سبک و سیاق برگزیده شدند. نوجوانان فعلی والیبال اردوهای بلندمدت را سپری کردند و ماحصل آن فهرست ۱۲ نفری ایرج مظفری سرمربی تیم ایران در بازی های تهران بود که از بین ۱۹ نفر انتخاب پایانی او برگزیده شدند. هر چند مظفری گفته فهرست ۴۷ نفری هم دارد که تا بازی های جهانی دوباره آنها را می بیند. در این گروه های سنی ریزش بازیکنان در مدت سه تا شش ماه انجام می شود. یعنی ممکن است بازیکنی که در تیم نوجوانان نبوده به یکباره شرایطش تغییر کند و از بازیکنان تیم فعلی جلو بزند.مربیانی که در رده های پایه کار کرده اند به این فرآیندها توجه دارند.
از طرفی به نظر می رسد قهرمان نوجوانان والیبال آسیا از نظر قدی باید پارامترهای ویژه والیبال را برای پشتوانه سازی رعایت کند. در بازی پایانی تفاوت قدی برخی از بازیکنان چین با همتاهای ایرانی کاملا محسوس بود. نایب قهرمان آسیا بازیکنان خوش استیلی داشت که به عقیده کارشناسان این ورزش آینده مطمئنی را برای والیبال چین رقم می زنند. تیم ایران در قیاس با تیم های ادوار قبلی باید در میانگین قدی، تکنیک و تاکتیک بازیکنان کارهای زیادی انجام بدهد.
خیلی از کارشناسان معتقدند نقطه برتری نوجوانان ایران در این دوره از بازی ها سرویس های مطمئن و پیشرفت خوب آنها در زدن سرویس است.این تکنیک، ضعف اسپک های گاه بی رمق بازیکنان را سرپوش گذاشت. ایرج مظفری و تیم کادرفنی در فرصت باقی مانده تا بازی های جهانی باید ضعف های تیم خود را جبران کنند. نتیجه گرایی یا فرآیندسازی دو مقوله مهم در ورزش است که معمولا در ورزش ایران به بعد اول بیشتر توجه می شود و در بسیاری جهات فرآیندسازی و رویکرد مطلوب به ورزش پایه ای، قربانی نتیجه گرایی می شود. بی سبب نیست مربیان برای بقا بر مسند کار، نتیجه گرا می شوند چون به قول ایرج مظفری، بار پنج قهرمانی و یک نایب قهرمانی در دوره های قبلی روی شانه های او و بازیکنان نوجوانش سنگینی می کرد.

منبع : http://www.aftabir.com

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.