آیا نتایج قرعه کشی جام جهانی از پیش تعیین شده بود ؟

یک نفر ادعا کرده که در واقع قرعه‌کشی‌ای در کار نبوده است. او گروه آرژانتین را هم به عنوان مثال مطرح کرده است!
چهارشنبه، 18 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا نتایج قرعه کشی جام جهانی از پیش تعیین شده بود ؟

آیا نتایج قرعه کشی جام جهانی از پیش تعیین شده بود؟


 

 





 
 
یک نفر ادعا کرده که در واقع قرعه‌کشی‌ای در کار نبوده است. او گروه آرژانتین را هم به عنوان مثال مطرح کرده است!
شبکه‌های اجتماعی پر بودند از تئوری‌های توطئه درباره قرعه‌کشی جام جهانی. یک کاربر در توییتر ظاهراً دو نتیجه کاملا صحیح از قرعه‌کشی را پیش از مراسم پیش‌بینی کرده بود.
توییت‌های او که همه به زبان اسپانیایی بود ده‌ها هزار بار شیر شد.
بسیاری البته گفتند که کل ماجرا چیزی نیست جز فریبی که هکرها ترتیب داده‌اند!
حساب کاربری Brasil 2014 Fraude (تقلب در برزیل 2014) تنها یک روز پیش از مراسم باز شد و در حدود ساعت 8 شب به وقت انگلیس دقیقاً پیش‌بینی کرد که ایتالیا آن تیم اروپایی خواهد بود که به گلدان 2 می‌رود و آرژانتین با نیجریه، ایران و بوسنی هم‌گروه خواهد شد.
او با هشتگ #FifaFraude چندین پیام ارسال کرد و در یکی از آنها به شکلی حیرت‌انگیز ادعا کرد که حتی قهرمان جام هم مشخص شده است. در اولین پیام آمده است:

«ما به‌شدت متاسفیم که ورزشی تا این حد ناب را سازمانی بین‌المللی به دلیل منافع اقتصادی‌اش دستکاری کرده است. ما نمی‌خواهیم که جام جهانی را از شور و شوق تهی کنیم. اما اگر این کارهای فاسدانه ادامه داشته باشد خود را متعهد می‌دانیم که نام قهرمان را از همین حالا اعلام کنیم. بلاتر و دوستان سوییسی‌اش قهرمان را از حالا مشخص کرده‌اند. البته از سوی دیگر نمی‌خواهیم تمام ماجراهای جذاب جام جهانی را خراب کنیم. به این ترتیب ما تنها گروه آرژانتین را پیشاپیش منتشر خواهیم کرد.خب، شروع کنیم!»

سپس دو توییت دیگر انجام شده که در اولی اعلام شده ایتالیا تیمی است که از گلدان 4 بیرون آمده و به گلدان 2 خواهد رفت، و نیجریه، ایران و بوسنی هم‌گروهان آرژانتین خواهند بود.
آیا نتایج قرعه کشی جام جهانی از پیش تعیین شده بود؟
سال‌هاست که بحث از روش‌های تقلب در قرعه‌کشی‌ها می‌شود. مثلا می‌گویند گوی‌ها را به نحوی گرم می‌کنند یا حتی آنها را با استفاده از کنترل از راه دور می‌لرزانند تا فردی که قصد دارد یک گوی را درآورد بداند به سراغ کدام برود.
البته این ایده مضحک است؛ بهترین تیم‌ها با سیستم سیدبندی در گروه‌هایی متفاوت با هم قرار می‌گیرند و سخت بتوان باور است که جف هرست، زین‌الدین زیدان و لوتار ماتئوس همه در یک توطئه دست داشته باشند.
اگر این طور است چگونه آن اکانت نتیجه قرعه‌کشی را پیش‌بینی کرده بود؟
آیا نتایج قرعه کشی جام جهانی از پیش تعیین شده بود؟
یک پاسخ بدیهی این است که زمان پست را می‌توان به نحوی تغییر داد. توییتر خودش بر اساس منطقه زمانی فرد ساعت توییت را مشخص می‌کند و می‌توان کامپیوتر را طوری تنظیم کرد که انگار فرد در کشور ساموای غربی است و به این ترتیب 11 ساعت از گرینویچ عقب است.
اما بائیا، جایی که قرعه‌کشی در آن انجام شد، تنها هشت ساعت جلوتر از ساموا است و این در حالی است که پست‌ها 12 ساعت زودتر گذاشته شده‌اند. پس این احتمال کاملا منتفی است.
اما دیگر چه اتفاقاتی ممکن است افتاده باشد؟ شاید خود توییتر دچار مشکل امنیتی شده باشد و بتوان ساعت پست‌ها را کاملا عوض کرد. اما در این صورت اولا که خبرش رسما اعلام می‌شد، و ثانیا همه از این موضوع استفاده می‌کردند و موضوعاتی جذاب‌تر را پیش‌بینی می‌کردند و توییتر پر می‌شد از حرف‌های آنها!
پس توییتر هم مشکلی نداشته است. جالب آن که پیش‌بینی‌ها تنها پس از آن که مراسم رسمی برگزار شد معروف شدند. بسیاری گفتند که صاحب اکانت شاید تمامی قرعه‌های ممکن را نوشته است و سپس قرعه‌های اشتباه را پاک کرده است.
اما این هم مشکلی دارد. اول این که توییت‌ها به فاصله چند دقیقه با یکدیگر نوشته شده‌اند و این یعنی نویسنده از پیش متن را آماده کرده و آن را کپی و پیست کرده است. در ثانی، درباره پیش‌بینی ایتالیا می‌شد چنین کاری را انجام داد. اما برای گروه آرژانتین حدود 500 قرعه مختلف وجود داشت! پس این ماجرا چگونه به وجود آمده است؟
یک کاربر در سایت ردیت نوشته که به راحتی می‌توان با استفاده از نرم‌افزارها توییت‌هایی تولید کرد که در آن تمامی حالت‌های ممکن برای گروه آرژانتین آمده باشد؛ این‌ها را می‌توان به صورت خودکار و هم‌زمان منتشر کرد. پس از قرعه‌کشی هم می‌توان توییت‌های اشتباه را پاک کرد. اگر اکانت فرد خصوصی باشد و سپس عمومی شود، تنها آن پیش‌بینی صحیح منتشر خواهد شد و کسی خبری از حالات دیگر نخواهد داشت.
اما این هم مشکلی دارد. کاربران دیگر در ردیت اعلام کرده‌اند که تعداد توییت‌های خودکار می‌تواند تنها 100 توییت در ساعت باشد و این بسیار کمتر از آن است که با آن بتوان یک گروه را پیش‌بینی کرد.
آیا واقعا این ادعا صحیح است؟ آیا این قرعه‌کشی به سود فیفا شد؟ برزیل واسپانیا در صورت اول شدن در گروه‌هایشان تا فینال به هم نمی‌رسند؛
نیمه‌نهایی‌ها هم اگر شگفتی در کار نباشد بین برزیل و آلمان، و آرژانتین و اسپانیا خواهد بود. هم برزیل و آرژانتین ممکن است به فینال برسند و هم برزیل و اسپانیا!
گروه‌های مرگ چطور؟ این جا به جای یک گروه، سه گروه مرگ داریم. یعنی میزان تماشای بازی‌های مرحله گروهی بالا می‌رود و شور و شوق کاربران در طول تورنمنت تقسیم می‌شود. جداسازی گروه‌های مرگ هم باعث شده که احتمال حذف تیم‌های پرطرفدار کم شود.
آیا نتایج قرعه کشی جام جهانی از پیش تعیین شده بود؟
مسائل دیگری هم هست. سوییس، کشور سپ بلاتر قرعه‌ای مناسب دارد. فرانسه میشل پلاتینی هم همین طور. تازه آلسیدس گیگیا، اسطوره اروگوئه هنگامی که یکی از گوی‌ها را در دست گرفته بود آن را انداخت. شاید البته دلیل دیگری هم داشته است، اما نکند دستان پیر او نتوانسته گوی گرم یا لرزان را خوب نگاه دارد؟ نکند واقعا این حرف‌ها صحت داشته باشد؟
البته از سوی دیگر می‌توان ده‌ها اکانت توییتر ساخت و تمامی محدودیت‌های توییتر را دور زد. اکانت‌های جعلی با اطلاعات غلط را می‌توان پاک کرد و تنها اکانتی که پیش‌بینی آن صحیح بوده را نگاه داشت و سپس آن را از حالت خصوصی به عمومی برد و ماجراها را شروع کرد. احتمال این کار قطعاً بسیار بیشتر از آن است که خود قرعه‌کشی فیفا حاوی توطئه باشد. هرچند که البته جذابیت این حالت هم کمتر است!
منبع مقاله :
سایت گل



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.