مدل اسلامی تبلیغات

هدف از این پژوهش ارائه یک مدل جامع از تبلیغات اسلامی با فرض حضور حکومت اسلامی است و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا حلقه های متعددی که باید به هم وصل شوند تا یک تبلیغ اسلامی دراز مدت و موفق حاصل شود، اصولاً
دوشنبه، 26 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدل اسلامی تبلیغات
 مدل اسلامی تبلیغات

 

نویسنده: محمد کاویانی(1)




 

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه یک مدل جامع از تبلیغات اسلامی با فرض حضور حکومت اسلامی است و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا حلقه های متعددی که باید به هم وصل شوند تا یک تبلیغ اسلامی دراز مدت و موفق حاصل شود، اصولاً وجود دارند؟ در صورت وجود آیا ارتباط مناسب و منطقی بین آنها برقرار است؟ در این پژوهش از روش تحلیل محتوای متون دینی و ابزار کتاب و کتابخانه و فیش و کتابخانه های دیجیتالی استفاده شده است. دستاورد مهم این پژوهش، یک دورنمای کلی از تبلیغات اسلامی و ویژگی ها و تفاوت های آن با تبلیغات غیراسلامی است که در قالب یک مدل جامع ارائه شده است. در ابتدا به اختصار، تعریفی از تبلیغات اسلامی، مدل و مفاهیم نزدیک به آن ارائه شده، سپس مدل اسلامی تبلیغات در قالب سه مدل محتوایی، ساختاری، و جریانی، به بحث گذاشته شده و در مدل های نمادین نمایش داده شده است، در این مدل رابطه حکومت اسلامی با هر کدام از مدل های سه گانه بیان شده است. در بحث از مدل جریانی و ساختاری، جایگاه رسانه به تفصیل در مورد توجه قرار گرفته است. سپس به اصول حاکم بر تبلیغات اسلامی نیز اشاره ای شده و در نهایت ویژگی های این مدل تبلیغاتی برشمرده است.
کلیدواژگان:
تبلیغات اسلامی، مدل تبلیغات، رسانه، حکومت اسلامی و نظریه تبلیغات

مقدمه

«تبلیغات» در زبان فارسی در مقابل واژه های متعدد انگلیسی مثل: "Propaganda","Propation","Advertisement","mission" قرار گرفته است؛ علاوه بر این، گاهی برای هر یک از این واژه ها، در زبان انگلیسی نیز تعریف های متعددی ارائه شده است. به عنوان مثال افرادی چون والترلیپمن، (2)، هارولد لاسول، (3) لئونارد دوب (4)(ر.ک. نصر، صلاح، 1380، ص 7-426). ترنس کوالتر(5)(هالستی، کی.جی.ترجمه حسینی، 1372، ص96) و کیمبال یونگ (6)(کلاین برگ، ترجمه کاردان، ج2، ص 1346) تعاریف مختلفی از "Propaganda" ارائه کرده اند.
در فارسی و عربی نیز واژه ها و مفاهیم نزدیک به «تبلیغات» متعدد هستند؛ واژه هایی مثل «عملیات اطلاعاتی»، «جنگ سیاسی»، «افکار عمومی»، «جنگ روانی»، «الاعلام»، «الدعایه»، باعث عدم شفافیت و خلط معانی می شوند؛ بر این اساس لازم است که تعریف مورد نظرمان از تبلیغات اسلامی را به صورت دقیق بیان کنیم. تبلیغات اسلامی، با فرض حکومت اسلامی، موضوعی است که از نگاه تئوریک علمی دورمانده است؛ حضور یا عدم حضور حکومت اسلامی، تفاوت های بسیاری را ایجاد می کند که نیازمند بررسی است. دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در دهه گذشته، همایش ها و کرسی های نظریه پردازی در موضوعات مختلفی را اجرا کرده اند، اما موضوع «تبلیغات اسلامی» به عنوان یک موضوع پژوهشی مهم و اساسی، مورد بررسی علمی قرار نگرفته است. شاید به خطا، امری بدیهی و روشن می نماید، تبلیغات اسلامی از سه حیث محتوی، ساختار و جریان، نیازمند بررسی تئوریک است. هر کدام از این سه عنوان، حلقات متعدد، ابتدا و انتهایی دارند که اگر یکی از حلقات میانی مبهم باشد، آن ابهام به کل موضوع منتقل می شود و نتیجه نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر یکی از حلقات بیش از حد چاق یا لاغر بشود، نتیجه نهایی موجودی عجیب الخلقه خواهد شد. ستادهای تبلیغات اسلامی نیاز دارند که: 1. کل موضوع «تبلیغات اسلامی» را به صورت مدل های نمادین پیش روی خود داشته باشند تا هر لحظه بتوانند نگاه ارزیابانه کلی به خود داشته باشند. 2. هر سه بعد محتوی، ساختار، و جریان را در کنار هم ببینند و توجه به یک بعد باعث غفلت از ابعاد دیگر نشود. 3. بر اساس مدل پذیرفته شده خود، اهداف کلی را به اهداف واسطه ای و رفتاری تبدیل کرده و مسیر اجرایی خود را شفاف نمایند. 4. امکان ارزیابی در ابعاد و مراحل مختلف و به ویژه در حلقه های پایانی و اهداف رفتاری را برای خود فراهم سازند.
مؤلف با استفاده از متون دینی و بعضی یافته های علوم انسانی، به نظریه ای در این خصوص دست یافته و بر اساس آن نظریه، مدلی را پرورش داده است، بدیهی است که هم در سطح نظریه و هم در سطح مدل، قابل نقد و بررسی است.

تعریف تبلیغ اسلامی

تبلیغات اسلامی عبارت است از هرگونه فعالیت نظام مندی که به طور مستقیم به قصد گسترش علمی، عاطفی و رفتاری اسلام در سطح یا عمق، صورت می گیرد. در این تعریف، عدم فعالیت، فعالیت های اتفاقی و غیر نظام مند و فعالیت های نظام مند بدون قصد گسترش اسلام تبلیغ نیست. با قید «مستقیماً» فعالیت های مقدماتی و ستادی، مانند فراهم کردن امکانات فیزیکی و مادی و آماده سازی نیروی انسانی و ... را خارج و فعالیت هایی مانند سخنرانی، کلاس داری، رفتار کردن به شیوه ای خاص و ... را داخل می کنیم و با قید «در سطح یا عمق» سطوح مختلف تبلیغ را و با قید «به قصد گسترش اسلام»، اموری مانند آموزش رسمی دین را داخل می کنیم: با قید «علمی، عاطفی و رفتاری»، گسترشِ یک بُعدی را خارج می کنیم. تبلیغ اسلام باید با توجه به جامعیت و تمام ابعاد آن باشد.
 دین و مدیریت پیام
مدل1: تعریف تبلیغات اسلامی

تعریف مدل و مفاهیم نزدیک به آن و ضرورت مدل سازی

مفاهیمی همچون نظریه(7)، سیستم(8)، و مدل(9)، با هم نزدیک و مرتبط هستند، هر سه مفهوم، دارای نگاه جامع و کلی هستند اما جهت نگاه آنها متفاوت است:
«مجموعه به هم پیوسته و نظام یافته ای از گفتارها را که بیان بخشی از واقعیت باشد نظریه می نامند»(رفیع پور، 1374، ص 93).
«نظریه یک فعالیت ذهنی است که چرایی و چگونگی رخداد حوادث را تبیین می کند» (امیری، مجتبی، حوزه و دانشگاه، ص 39).
«مدل، تمثیل ساده شده ای از پدیده های جهان واقعیت است». «مدل مجموعه فیزیکی، ریاضی یا منطقی است که نشان دهنده ساخت های اساسی یک واقعیت است که می تواند در سطح خود به تبیین و مشخص ساختن کارکرد آن به طور پویا بپردازد».
مدل ها ممکن است شمایلی(10) یا نمادین (11) باشند. در مدل های شمایلی معمولاً با تغییر در اندازه و مقیاس، خاصیت های مربوط به یک شیء واقعی نشان داده می شوند. به عبارت دیگر مدل های شمایلی، شبیه شیئی واقعی هستند که در اندازه های متفاوت تجسم یافته اند. برخی از مثال های متعارف برای این مدل ها، عبارتند از عکس ها، نقاشی ها، ماکت های هواپیما و کشتی ها، اتومبیل ها و ...؛ مدل های نمادین از نمادها برای نشان دادن متغیرها و ارتباط بین آنها استفاده می کنند، در نتیجه؛ این مدل ها، عمومی تر و انتزاعی ترند. این ها را مدل های مفهومی نیز می نامند (همان، ص 2-41).
می توان با اندکی مسامحه، مدل ها را نیز نظریه نامید، یا آنها را دربردارنده نظریه دانست، اما عکس مطلب نادرست است. در واقع مدل، ساختاری را ارایه می کند که از خلال آن، نظریه به همراه محتوای خود، استنتاج یا آزمون می شود (آزاد ارمکی، 1379، به نقل از امیری، ص 32)
به عبارت ساده تر، «بدون در اختیارداشتن نظریه (تبلیغی)، نمی توان مدل (تبلیغی) ارائه کرد. مدل، زائیده نظریه و ابزار کار آن است (حمیدی زاده، 1372، ص 50).
ارائه نظریه ها به صورت مدل نمادین، محاسن و معایبی دارد. صرفه جویی در وقت، ارائه ابتدا تا انتهای فرایند به طور یکجا، آسان سازی تفهیم و تفهم و ایجاد زبان مشترک (به ویژه اگر به زبان ریاضی باشد) و کاربردهای آموزشی، از محاسن مدل ها است، بعضی از معایب احتمالی آن نیز عبارتند از: شباهت کم آن با موضوع واقعی، اثرگذاری زیاد، نشان ندادن نقاط ضعف، و عدم آشنایی مسئولان و در نتیجه رد کردن مدل (حمیدی زاده، 1372، ص 4-83).
در این مقاله نظریه تبلیغی اسلام تبدیل به مدل های نمادین کوچک و بزرگ شود به گونه ای که درک ارتباطات بین اجزاء آن، سریع تر و آسان تر صورت گیرد و حتی الامکان از معایب آن پرهیز شود.
در کتاب های مربوط به تبلیغات، مدل های متعددی مطرح بوده است در ابتدا معرفی مختصری از بعضی از آنها ارایه خواهد شد تا نواقص آن ها و ضرورت مدل اسلامی تبلیغات، (12) آشکارتر شود؛ بعضی از این مدل ها عبارت اند از: «مدل منبع معنی»، (13) «مدل فرایند تصمیم گیری» و «مدل پروپگاندا».(14) گو اینکه مدل تبلیغاتی به حساب آوردن بعضی از آنها نیز با قدری مسامحه است، لکن مدل های تبلیغاتی مناسب تری ارائه نشده است.

مدل منبع معنی

در کتاب های «ارتباط شناسی»، مدل های ارتباطی متعددی، حدود بیست مدل قابل تقسیم به چهار گروه ارائه شده است: الف)فقط به فراگرد ارتباط پرداخته اند. ب)به یکی از عناصر یا یکی از جنبه های فراگرد پرداخته اند. ج) به ارتباط چهره به چهره پرداخته است. د)به فراگرد ارتباط جمعی پرداخته و کمتر به فراگرد ارتباط میان فردی توجه کرده اند؛ هر یک از این مدل ها دارای نقصی هستند؛ به همین خاطر تلاش برای ارائه یک مدل در ارتباطات، هنوز به پایان نرسیده است،... در میان مدل های ارتباطی، مدل منبع معنا، بیشتر مناسب این بحث است.(15)
این مدل ارتباطی(16) بر تعریف ارتباط مبتنی است؛ ارتباط یعنی انتقال پیام از سوی فرستنده به سوی گیرنده، مشروط بر اینکه میان معنایی که فرستنده قصد کرده و معنایی که گیرنده دریافت کرده است، مشابهت وجود داشته باشد. این مشابهت ممکن است میان صفر تا یک باشد. این مدل، ارتباط میان دو نفر (پیام دهنده و پیام گیرنده) را لحاظ می کند و بعد آن را به افراد بیشتر و گروه ها و همه جامعه تعمیم می دهد.
در این مدل، نخستین جزء لازم برای ارتباط «معنی» است که منبع آن، مغز انسان و مجموعه دانستنی های انباشته یک فرد است که قابل تغییر، افزایش، و کاهش (فراموشی) می باشد و حجم معناهای موجود را «درجه معنا» می گویند. این معناها با رمزهای دیداری، شنیداری، حرکت های بدنی، نت های موسیقی، نحوه نگاه کردن و ...، منتقل می شوند. هر پیام از سه عامل تشکیل شده است: 1.رمزها 2.محتوای پیام 3. نحوه ارائه پیام؛ توان ارتباطی هر کس، به مقدار معناهایی که توان ارسال آن ها را دارد بستگی دارد، پیام ها از کانال هایی مانند کاغذ (برای نوشته)، هوا (برای صدا)، سیم (برای جریان الکتریسیته) و ... عبور کرده، در طرف دیگر، رمزخوانی شده و به منبع معنی فرد پیام گیرنده وارد می شوند.(17)
 دین و مدیریت پیام
مدل 2-مدل کامل منبع معنی

منبع معنی در فرستنده

Ms meaning sourse of message sende

منبع معنی در گیرنده

Ms meaning sourse of message reciver

توانایی ارتباط

Cs communication ability

رمزگذار

En encoder

ارسال کننده رمز

Cs code sender

کانال

Ch channel

پیام

Me message

دریافت کننده رمز

CR code receiver

رمزخوان

De decoder

ارزیابی پیام

Ev Evaluation of message

پس فرست

SB send back

ارزیابی پس فرست

Ev evaluation of send back

پارازیت

N noise


این مدل اگرچه از بقیه متکامل تر است، لکن با مدل اسلامی تبلیغات، فاصله فراوان دارد، چرا که فقط یک مدل ارتباطی است، نه مدل تبلیغی کامل، بیشتر به فرایندها و مدل جریانی مربوط است نه به ساختارو محتواها، به ارتباط میان دو نفر توجه دارد نه به گروه ها و جوامع و مناسبات اجتماعی، مدلی صرفاً توصیفی است نه توصیفی-هنجاری، در حالی که مدل اسلامی تبلیغات، توصیفی-هنجاری است، در این مدل، واحدهای معنا، شامل همه چیز نمی شود. بسیاری از معناها به مدل محتوایی اسلام اختصاص دارند و عمومی نیستند و همه افراد بدون طی کردن مقدمات، نمی توانند آن را درک کنند، به طور کلی می توان گفت که مدل منبع معنی، فقط گوشه ای از مدل اسلامی تبلیغات است.

مدل فرآیند تصمیم گیری

مدیران و فرایند مدیریتی آنان، به یک روابط عمومی قوی و مشتاق برای گردآوری اطلاعات نیاز دارند، فرآیند تصمیم گیری دارای شش مرحله است که روابط عمومی و ارتباط میان سازمان و افکار عمومی، در تمام آن شش مرحله، با قدری شدت و ضعف حضور دارند. آن مراحل عبارت اند از: ‌«تشریح دشواری»، «شناسایی گزینه های مختلف»، «کمّی کردن گزینه ها»، «به کارگیری ابزارهای تصمیم گیری»، «تصمیم» و «به کارگیری تصمیم».
در تشریح دشواری، به اطلاعات در مورد آن نیاز است، این دشواری، کی، کجا، و چگونه پیش آمده است؟ پس باید به گردآوری اطلاعات بپردازد که به شکل های مختلفی مانند پرسش نامه، تحقیقات پیمایشی و ... صورت می پذیرد.
در مرحله دوم (شناسایی گزینه های مختلف)، مدیر درکی نسبتاً کامل از دشواری دارد، از درک دیگران در آن مورد مطلع می شود، تهدیدها و محدودیت های احتمالی را نیز مورد ملاحظه قرار می دهد.
در مرحله سوم (کمّی کردن گزینه ها)، مدیران، گزینه ها را ارزش گذاری می کنند تا حد ممکن آن ها را به صورت عینی و کمی لحاظ می کنند. منافع و مضار و خطرهای عینی موجود (نه صرفاً نظری) را شناسایی کرده و آن ها را با نگاهی بلندمدت، در فرآیند تصمیم گیری وارد می کنند. مرحله چهارم، به کارگیری ابزارهای تصمیم گیری است، این ابزارها عبارت اند از: مدل ها، مفاهیم، نظریه بازی، (18) تکنیک، برنامه ریزی خطی، (19)درخت تصمیم گیری، (20) هم بستگی خطی، قضاوت، روش دلفی، (21)، و ماتریس تصمیم گیری.(22)
مرحله پنجم، خود تصمیم است، باید نقاط قوت و ضعف آن تبیین شده باشد و از نظر اجرایی و عملیاتی، دشواری خاصی نداشته باشند؛ اثربخشی تصمیم با دو معیار مشخص می شود: 1.شیوه ای که تصمیم از آن طریق گرفته شده است، باید صحیح به نظر برسد و اشکالی در آن نباشد. 2.میزان پذیرش آن تصمیم، به وسیله دیگران که با آن ارتباط دارند.
مرحله ششم عبارت است از به کارگیری تصمیم؛ در این مرحله باید تأمین منابع بشود، تفویض اختیارات لازم صورت پذیرد، زمان بندی برای اجرا ملاحظه شده و نظارت های لازم نیز به کارگرفته شود، دستورالعمل ها تهیه گردد، نیروهای انسانی درگیر، آموزش داده شوند و ...؛ این مدل را در شکل زیر مشاهده می کنید.
 دین و مدیریت پیام
مدل 3. مدل فرایند تصمیم گیری
این مدل نیز با مدل اسلامی تبلیغات فاصله زیادی دارد. مدل تبلیغاتی نیست، بلکه مدلی است مربوط به تصمیم گیری و نقش روابط عمومی در آن؛ البته می توان آن را در مدیریت یک ستاد تبلیغاتی، فی الجمله مفید و مؤثر دانست، لکن فقط توصیفی است نه توصیفی-هنجاری، فقط به مدل جریانی مربوط است نه ساختاری و محتوایی.

مدل پروپگاندا

چامسکی و هرمن، دو نظریه پرداز بلندآوازه آمریکایی، به نقد و بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی، در ایجاد زمینه های روانی-اجتماعی پرداخته و مدلی را با عنوان «مدل پروپگاندا» ارائه کرده اند. این مدل ادعا می کند که اخبار رسانه های غربی، به خصوص بخش خارجی، یک پروپگاندای همه جانبه، فعال، مؤثر، ولی غیرمستقیم است و هدفش عبارت است از هم رأیی و هم سویی جامعه در این نظریه، قدرت مندان هستند که گفتمان های ارائه شده در رسانه ها را کنترل می کنند و تصمیم می گیرند که مردم چه چیزی را ببینند و بشنوند و بخوانند و بخواهند. لیپمن، نظریه پرداز دیگر، می گوید پروپگاندا به یکی از ارگان های اصلی و اساسی هر حکومت مردمی تبدیل شده است و به تدریج پیچیده تر می شود. این نظریه پردازان بر دوگانگی و یک بام و دو هوایی رسانه ها اعتبار و تأکید دارند. در این مدل، جایگاهی برای حقایق و آنچه هست، قائل نمی شوند، بلکه آنچه قدرت مندان می خواهند و از نظر آن ها باید باشد، مهم تلقی می شود.
این مدل تبلیغاتی، پنج فیلتر را بر رسانه های جمعی غرب حاکم می داند و معتقد است که این پنج فیلتر چنان طبیعی کار می کند که یک خبرنگار جوان را پس از طی دوران رشد و بلوغ حرفه ای، عادت می دهد که حادثه های خبری را به طور خودکار، از لابه لای این فیلترها ببیند. در حقیقت، تحصیلات دانشگاهی، نحوه خبرنویسی، و تهیه گزارش و کسب تجربه و بلوغ خبرنگاری، همانا یادگیری چگونگی استفاده از این عینک خاص است، عینکی را که خبر را از زاویه منافع گروهی خاص می بیند. در اینجا اشاره ای مختصر به این پنج فیلتر می کنیم:
1. تمرکز مالکیت وسایل ارتباط جمعی: داشتن و اداره کردن رسانه های جمعی، به سرمایه هنگفت نیاز دارد، این فیلتر از حدود یک قرن پیش یا حتی پیش تر از آن وجود داشته و به تدریج مؤثرتر گشته است. روزنامه ها، مجله ها، شرکت های چاپ و نشر، استودیوهای تهیه فیلم، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی کوچک و اقماری فراوان هستند، اما برای ادامه حیات خود، باید با شرکت های غول آسا و منافع صاحبان آن ها هماهنگ شوند.
2. آگهی های تبلیغاتی: درآمدزایی نیز برای رسانه ها اهمیت دارد. یکی از عمده ترین منابع درآمد، آگهی های تبلیغاتی است و این سبب حاکمیت سفارش دهنده ها مانند شرکت های بزرگ صنعتی و تجاری می شود و همانند یک فیلتر قوی در جهت دهی رسانه ها ایفای نقش می کند. به راحتی می توانند بعضی رسانه ها را تضعیف یا تقویت کنند.
3. منابع خبری: سازمان ها، شرکت ها، و افراد قدرت مندِ جامعه که خبرسازند، با وسایل ارتباط جمعی، نوعی ارتباط دوجانبه و منافع متقابل دارند. این منابع خبری، خبرهای خود را به هر رسانه ای نمی دهند و رسانه ها نیز از هر منبعی خبر نمی گیرند. این تعامل دوسویه نیز به صورت یک فیلتر قوی در جهت دهی و حذف یا تقویت رسانه ها مؤثر واقع می شود.
4. مؤاخذه های شدید: واکنش های منفی شدید نسبت به رسانه ها که از سوی افراد، گروه ها، شرکت ها، یا دولت صورت می گیرد نیز، نوعی فیلتر است. باید رسانه ها به گونه ای عمل کنند که از این مؤاخذه ها آسیب نبینند یا آن را به حداقل برسانند.
5. ضدّیت با کمونیسم: کمونیسم به عنوان پست ترین عنصر شیطانی و بزرگ ترین دشمن مالکیت خصوصی، همیشه ریشه های این طبقه را مورد تهدید قرار می داده است. انقلاب های چین، شوروی و کوبا، همچون خوره روحی، اشرافیت غرب را مورد آزار قرار می داد و به همین ترتیب، ماشین کنترل ضدّ کمونیستی، قدرت و نفوذ زیادی بر وسایل ارتباط جمعی یافت.(23)
این پنج فیلتر چنان دامنه اخبار را محدود می کند که فقط مطالبی به خبرهای بزرگ تبدیل می شوند که از فعالیت های سازمان یافته دولت ها و سازمان های پرقدرت خصوصی حاصل شده باشند.
معلوم است که مدل پروپگاندا نیز با مدل اسلامی تبلیغات فاصله زیادی دارد. تبلیغات اسلامی، بیشتر شبیه پروپگیشن است نه پروپگاندا. این مدل فقط به گوشه ای از مدل اسلامی تبلیغات اشاره دارد، جامعیتی در آن دیده نمی شود.
مدل های محتوایی و ساختاری و جریانی را تفکیک نکرده و مورد توجه قرار نداده است. اکنون به مدل اسلامی تبلیغات، به عنوان یک مدل جامع توجه می کنیم.

مدل اسلامی تبلیغات

در مدل اسلامی تبلیغات نیز مانند هر مدل تبلیغاتی دیگر، عناصر متعددی وجود دارد که بعضی مثل پیام، اهداف، اصول، و ...، در مقوله «محتوا» و بعضی مثل پیام دادن، پیام گرفتن، بازخورد، و ...، در مقوله «جریان» و بعضی مانند ابزار تبلیغ، ابزار ارزیابی، شیوه ها، مکانیزم های تبلیغ، و ...، در مقوله «ساختار و شکل» تبلیغ جای می گیرند؛ بنابراین برای ارائه یک مدل کامل از تبلیغ اسلامی، باید به سه مدل محتوایی، ساختاری، و جریانی بپردازیم.
مدل محتوایی چند نکته بسیار اساسی و تعیین کننده را ارائه می کند: 1.محوریت پیام چیست و پیام های جانبی کدام است؟ 2.اهداف این پیام دهی چیست؟ باید در قالب اهداف کلی، واسطه ای و رفتاری، به تفصیل بحث شود. 3. اصول حاکم بر جریان و ساختار پیام دهی کدام است؟ 4. فیلترهای محتوایی در جریان پیام دهی کدام است؟ هر کدام از این امور را اشاره ای خواهیم کرد.
مدل جریانی، کیفیت اجرای تبلیغ را از ابتدا تا انتها به صورت زنجیره وار تعقیب خواهد کرد و عوامل دخیل در هر سطح، وظایف آن، رابطه آن با عوامل دیگر، کیفیت ارزیابی، بازخورد گرفتن، و تجدیدنظر یا استمرار مسیر را به ما نشان می دهد. در مدل جریانی، عناصری مانند پیام دهنده، پیام گیرنده، توانایی ها و ظرفیت های هر کدام، و فیلترهای جریانی قابل بحث است که این مقاله یک مدل نمادین از آن را به نمایش گذارد و بحث تفصیلی بیشتر را به مقاله ای دیگر وا می گذارد.
مدل ساختاری، همان گونه که از نام آن پیدا است، بیانگر ساختار و شکل پیام دهی است، و شامل عناصری است که در این مختصر نمی گنجد.
از آنجا که در مدل اسلامی تبلیغات، ارزش ها و اهداف، در تمام عناصر دیگر تبلیغ باید حضور داشته باشند، می شود نسبت این سه مدل با یک دیگر را به صورت زیر نمایش داد. در واقع دو مدل جریانی و ساختاری باید در مدل محتوایی شناور باشند، و این یکی از اساسی ترین تفاوت های این مدل با مدل های غیراسلامی است.
 دین و مدیریت پیام
مدل4: مدل های جریانی و ساختاری، هیچ گاه از مدل محتوایی خارج نمی شوند
برای مثال اگر در مدل محتوایی، موضوعاتی مانند «صداقت»، «ارزش تفکر و علم»، «صبر و استقامت و سعه صدر»، «توحید محوری»، «موازنه تزکیه و تعلیم» و ... از اصول تبلیغات شمرده می شود، فقط بدین معنی نیست که این ها می توانند محتوای پیام مبلّغ باشند و مبلّغ باید آن ها را به دیگران منتقل کند، بلکه خود مبلّغ و ستادهای تبلیغاتی، در مدل های اجرایی و ساختاری، باید کاملاً به این اصول پای بند باشند.
مدل اسلامی تبلیغات با فرض استقرار حکومت اسلامی، مورد بررسی و ملاحظه قرار گرفته است. در این مدل، حکومت اسلامی، محوریت و مرکزیت دارد و در کنار وظایف دیگری که بر عهده دارد، یکی از وظایف مهم آن نیز این است که به تبلیغ و پیشبرد اهداف دینی توجه کافی داشته باشد.
رابطه حکومت با سیستم های فرعی که عهده دار مدل های محتوایی، ساختاری و اجرایی تبلیغات هستند، به صورت زیر قابل نمایش است.
 دین و مدیریت پیام
مدل 5: ارتباط مدل های محتوایی، ساختاری، و اجرایی با یک دیگر و با حکومت اسلامی
حکومت اسلامی با هر کدام از مجموعه هایی که عهده دار مدل های سه گانه اند، ارتباط متقابل دارد، اگرچه ارتباط آن، با ستادهای تبلیغاتی منحصر است به مسائل مربوط به تبلیغ، اما ارتباط آن با حوزه های علوم دینی و آموزش و پرورش و آموزش عالی، به امر تبلیغ منحصر نمی شود، حکومت، در واقع کارفرمای هر سه مجموعه است. اعلام نیاز می کند، پشتیبانی می کند، هماهنگی میان مجموعه ها را ایجاد کرده و انسجام می بخشد، در یک برنامه کلان و درازمدت، اولویت ها را تنظیم و اعلام می کند. مراحل اجرا و بازخوردها و بازنگری ها را پی می گیرد و با اِشراف بر بخش های مختلف، زمینه های مناسب برای داشتن یک جامعه اسلامی را فراهم می سازد.
حوزه ها و دانشگاه های علوم دینی، و آموزش و پرورش و دانشگاه ها، بازوان فکری و تصمیم سازِ حکومت اسلامی هستند، لکن جهات کاری متفاوت دارند. حوزه های علوم دینی، عهده دار تنظیم محتواهای فکری برای داشتن یک جامعه اسلامی و دانشگاه ها عهده دار سازوکارهای اجرایی برای داشتن آن جامعه اند؛ ستادهای تبلیغاتی، موظف هستند که محتواها را از حوزه های علوم دینی و سازوکارهای اجرایی را از دانشگاه ها گرفته و به صورت علمی و محاسبه شده، برنامه های اجرایی تبلیغات را در بسترهای مناسب خود به اجرا بگذارند. وظایف هر کدام از این سه مدل در قالب نمودار ارایه شده و توضیحات لازم داده خواهد شد.
رسانه های گروهی در این تعاملِ چندجانبه، نقش یک مخزن بزرگ اطلاعات را ایفا می کنند که تمام بخش های دیگر، به آن راه دارند، اطلاعات مربوط به خود را از راه این مخزن در اختیار دیگر مجموعه ها قرار می دهند و اطلاعات مورد نیاز خود در مورد دیگر مجموعه ها را از راه این مخزن به دست می آورند.
سلامت این مخزن و آزادراه اطلاعاتی به این است که هرچه بیشتر و بهتر، راه را برای ورود و خروج اطلاعات هموار سازد. رسانه های گروهی نیز می توانند نقش های غیرتبلیغی ایفا کنند که در آن نقش ها، تابع اصول و قوانین حاکم بر بازار عرضه و تقاضا می باشند، لکن در حکومت اسلامی، رسانه های گروهی که تحت حمایت حکومت هستند، باید دو ویژگی داشته باشند: الف)برای مدل اسلامی تبلیغات و سه مدل فرعی آن، به اندازه کافی هزینه کند و پشتیبانی های لازم را از حکومت دریافت نمایند. ب)همان فیلترهای محتوایی که بر مدل های سه گانه حاکمیت دارند، باید بر رسانه های گروهی نیز حاکم باشد. رسانه های گروهی باید نسبت به حد و مرزهای اعتقادی، اخلاقی، و عملی که به وسیله مدل محتوایی ارائه شده است، حساس بوده و فیلترهای قوی و کارآمد داشته باشد. اکنون مدل جریانی تبلیغات اسلامی را در قالب یک مدل نمادین به نمایش می گذاریم.
1-6-مدل جریانی تبلیغات اسلامی: در این مدل، سه حلقه اصلی وجود دارد که هر کدام وظایفی را برعهده دارند، وظایف این سه حلقه، در طول یک دیگر به ترتیب عبارتند از: حکومت اسلامی، ستادهای تبلیغاتی، و مبلّغ. حکومت اسلامی با کمک گرفتن از حوزه های علوم دینی و دانشگاه ها، سیاست های کلی مربوط به تبلیغ را و نیز سیاست های داخلی و خارجی را با اولویت دادن به اهداف فرهنگی-دینی، تنظیم و اعلام می نماید، و از زیرمجموعه های مربوط، پشتیبانی های مالی، تکنولوژی و نیروی انسانی را انجام می دهد.
ستادهای تبلیغاتی که عهده دار اجرای تبلیغات اند، مدل محتوایی را از حوزه های علوم دینی، مدل ساختاری را از دانشگاه ها و سیاست های کلان را از حکومت اسلامی گرفته، سپس موقعیت های تبلیغ و مبلّغان را با درنظرگرفتن مناسبت ها و نیازها و توانایی ها، به بهترین وجه ممکن، به یک دیگر معرفی می کنند، پشتیبانی های حکومت اسلامی را دریافت کرده و پشتیبانی های لازم را از مبلّغ را انجام می دهند و در نهایت، از کارهای تبلیغی مبلّغان و کارهای ستادی خود، ارزیابی به عمل آورده و به بخش های مختلف خود و نیز به حکومت اسلامی، بازخورد می دهند، و در صورت لزوم، در برنامه ها بازنگری کرده و تصمیم های جدی می گیرند، این تصمیم ها ممکن است به تمدید فعالیت مبلّغ، جابه جا کردن مبلّغ، استفاده از ابزار جدید، روش های جدید، اقدام های تشویقی و تنبیهی و ...، مرتبط باشد.
مبلّغ باید آمادگی های مختلفی را در خود ایجاد کند؛ محتواهای مورد نظر را با دقت و تلاش زیاد، از مدل محتوایی و با تمرین و دقت کافی، قدرت و مهارت استفاده از آن ها را در خود ایجاد نماید و پرونده موقعیت تبلیغی مورد نظر را مطالعه کرده و مخاطبان خود را گروه بندی و سطح بندی نموده و برای اجرای تبلیغ، برنامه ریزی کند. او باید برای جذب پشتیبانی های لازم از سوی ستادهای تبلیغاتی نیز تلاش کند و پس از اجرای برنامه تبلیغی، آن را ارزیابی کرده و برای خود پس خوراند دریافت نماید و به ستادهای تبلیغاتی نیز پس خوراند بدهد، و در صورت لزوم، بازنگری هایی را در بخش هی مختلف کار، اِعمال نماید. این تجدیدنظرها ممکن است به محتوا، ساختار، شناسایی موقعیت، شناسایی مخاطبان، جذب پشتیبانی ها و ...، مربوط باشد.
پس از ارزیابی و بازنگری، همان مبلّغ یا جای گزین او، همین فرایند را ادامه می دهد و بازخورد می گیرد و این جریان تا زمانی ادامه پیدا می کند که یا امکان تبلیغ بیشتر، یا نیاز به تبلیغ بیشتر وجود نداشته باشد. عدم امکان، ممکن است به دلیل عدم پشتیبانی ستاد، عدم حضور مبلّغ یا جای گزین، یا فراهم نبودن زمینه های سیاسی-اجتماعی و ... باشد؛ و عدم نیاز به یکی از فرض های زیر مرتبط می شود: الف)مخاطبان به سطحی رسیده اند که خود به عنوان مبلّغ یا دست یار مبلّغ، توانایی انجام کار دارند. ب)توانایی تبلیغ ندارند، اما توانایی حفظ کردن خود را دارند. ج)اگر چه هنوز نیازمندند، اما به سطحی از توانایی رسیده اند که اکنون در اولویت تبلیغی قرار ندارند. به مدل 6 توجه کنید.
 دین و مدیریت پیام
 دین و مدیریت پیام
 دین و مدیریت پیام
مدل6: مدل جریانی تبلیغات اسلامی(ادامه)

مدل ساختاری و شکلی:

منظور از مدل ساختاری این است که مراکز و ستادهای تبلیغاتی، چه کارهایی در جهت شکل دهی و ساختارهای تبلیغات باید انجام بدهند و چه بخش هایی از جامعه در این تصمیم سازی ها به کمک آن ها می آید، این مقاله، آن را به طور مختصر در مدل زیر به نمایش گذاشته و توضیح مختصری راجع به هر کدام داده است. نکته مهم و قابل توجه این است که روح مدل محتوایی، باید در مدل ساختاری نیز جریان داشته باشد. فیلترهای محتوایی، در اینجا نیز حاکمیت دارد.
 دین و مدیریت پیام
مدل 7: مدل ساختاری تبلیغات اسلامی
1.شناسایی انواع مختلف تبلیغ و اقتضائات هر کدام از آن ها:
تبلیغ از جهت ساختاری، به «فردی و سازمانی»، «کوتاه مدت و درازمدت»، «دولتی و غیردولتی»، «داخلی و خارجی»، «شهری و روستایی»، «مستقیم و غیرمستقیم»، و ... «سفید و خاکستری و سیاه»، «ایجابی و سلبی» قابل تقسیم است.
2. شناسایی روی آوردهای روانشناختی و تکنیک های مختلف تبلیغ: بعضی مباحث قابل ارائه عبارت اند از: «تربیت الگویی»، «توجه به جایگاه عواطف»، «گشتالت نگری و کلیت بینی»، «قانون تکرار و تمرین»، «قانون تعلق پذیری»، «قانون تدریج»، «پرهیز از قانون غفلت جمعی»، «قانون غرقه سازی»، «قانون انعکاس محتوا»، «قانون انعکاس احساسات»، و بسیاری قوانین دیگر.
3. شناسایی یا ساخت ابزارهای تبلیغ: ذیل این عنوان باید به تفصیل راجع به رسانه های مکتوب و غیرمکتوب (دیداری و شنیداری) و نیز کانال های ارتباطی مانند امواج نوری، صوتی، شعر، طنز، داستان و ...، بحث شود.
4. شناسایی مراحل مختلف تبلیغ: برای تبلیغ، مراحل پنج گانه ای مطرح شده است که به ترتیب عبارتند از: 1.مرحله آماده سازی مخاطب از نظر جسمانی، عاطفی، عقلانی و ... 2.مرحله ارائه پیام 3. ارزیابی اولیه پیام از سوی مخاطب 4. درون سازی پیام از سوی مخاطب 5. کاربرد و تعمیم پیام در موقعیت های جدید از سوی مخاطب. آنچه در بحث مراحل اهمیت دارد، دانستن مراحل به صورت نظری نیست، بلکه این موضوع است که مبلغ در عمل، بتواند مخاطبان را شناسایی کرده و تشخیص بدهد که در کدام مرحله از تبلیغ اند تا به اقتضای آن عمل کنیم.
5. قالب دهی به مدل های جریانی و محتوایی: دادن محتوا، از وظایف حوزه های علمیه است، اما قالب دادن، به آن محتوا و کیفیت به جریان انداختن آن محتوا در جامعه، در حیطه کاری علوم دانشگاهی، به ویژه مدیریت، ارتباطات، جامعه شناسی و ... است.
6. برنامه ریزی تبلیغ: این نیز از وظایف علوم دانشگاهی است و در مدل ساختاری جای می گیرد. این مقاله راجع به برنامه ریزی کلان تبلیغ، بحث نکرده است، لکن یادآوری می کند که از ضروری ترین کارها است که در کشور ما جای آن خالی نیست.
7. شناسایی و حذف فیلترهای ساختاری: فیلترها را به سه قسم محتوایی، جریانی، و ساختاری تقسیم کردیم که به هر کدام، اشاره ای می کنیم. فیلترهای ساختاری در واقع، مانع های ساختاری تبلیغ اند، مانند: فقدان بودجه، ابزار، تبلیغ، ابزار ارزیابی، و اطلاعات لازم، مانع های بیرونی مانند تهدید و ...؛ ستادهای تبلیغاتی باید این فیلترهای (مانع ها)ی تبلیغاتی را شناسایی و حذف کنند.
8. بسترسازی و بستریابی برای تبلیغ: این نیز کاری مهم و اساسی است که ستادهای تبلیغاتی باید انجام دهند؛ برای مثال، آموزش و پرورش و سال های اولیه تحصیل و نیز مدارس پیش دبستانی، از مناسب ترین و ارزشمندترین بسترها برای تبلیغ اند، یا مجموعه های مختلف دولتی، به ویژه مجموعه های پرجمعیت، مانند نیروهای مسلح، بعضی ادارات، و ...، یا بسترهای زمانی، مانند مناسبت های تفریحی نیز بسترهای مناسبی برای تبلیغ هستند؛ ستاد تبلیغاتی، افزون بر شناسایی این بسترها، باید در مواقع ضرورتی، خود نیز بسترسازی کند.
9. تأمین هزینه های تبلیغ: به طور کلی هزینه تبلیغ از سوی مصرف کنندگان باید تأمین شود، نه دولت اسلامی حق دارد به امید مردم دست از حمایت بکشد و نه مردم مسلمان حق دارند به حمایت دولت اکتفا کنند و خود را بی تکلیف و رها بدانند، بلکه هر دو باید به صورت های مختلف از تبلیغ دینی حمایت نمایند.
10. ساخت ابزار برای ارزیابی تبلیغ: در این باره، کار قابل توجهی نشده است این مقاله نیز به آن نپرداخته است، لکن امری بسیار ضروری و مهم است، برای انجام آسیب شناسی تبلیغ، به طور قطع، به ابزارهایی برای ارزیابی تبلیغ نیازمندیم. اگرچه خود ارزیابی به مدل جریانی مربوط است، اما ساخت ابزار آن، به مدل ساختاری مربوط می شود.

مدل محتوایی تبلیغات اسلامی

این مدل در نگاه اولیه، دارای دو قسمت بسیار کلی است: الف)جوامع اسلامی و بخش های مختلف آن ها ب)حوزه ها و دانشگاه های علوم دینی، اگرچه از جهات مختلف دیگر، این حوزه ها نیز بخشی از جوامع اسلامی محسوب می شوند، اما در اینجا به خاطر نقش خاصی که ایفا می کنند، جدا ذکر شده اند.
جوامع اسلامی شامل حاکمیت، قوای مجریه، مقننه، قضائیه، نهادهای آموزشی، ادارات کوچک و بزرگ دولتی، مجموعه های بخش خصوصی و فرد فرد شهروندان می شود. این مجموعه از جهت ارتباط با مدل محتوایی، به دو گروه مصرف کنندگان اطلاعات و توزیع کنندگان آن تقسیم می شوند؛ توزیع کنندگان اطلاعات عبارتند از: ستادهای تبلیغاتی، مبلّغان و نهادهای آموزشی که وظیفه آنان در مدل جریانی بیان شد، اما مصرف کنندگان که شامل همه دولت و ملت می شود، هم مصرف کننده و سفارش دهنده اند و هم حمایت کننده؛ حمایت آن ها شامل امور مالی، تکنولوژی و نیروی انسانی است و مصرف آن ها شامل زندگی های خصوصی افراد، سیاست گذاری های کلان جامعه، تنظیم سیاست های خارجی و هماهنگ سازی دستگاه های مختلف دولتی، بر اساس این اطلاعات است.
حوزه های علمیه و دانشگاه های علوم دینی را می توان با عنوان کلی «تولیدکننده» یاد کرد، لکن فرایند تولید اطلاعات، قدری پیچیده و طولانی است، می شود با قدری مسامحه، آن را مشکل ترین حلقه، از حلقه های مدل های سه گانه تبلیغات دانست. این بخش، پیش نیاز مدل های ساختاری و اجرایی است. در این حلقه، حلقه های کوچک تری وجود دارد که به توضیح آن ها می پردازیم.
قرآن و عترت، منابع اطلاعات اولیه این مدل و انگیزه های متعالی انسان ها، منبع تولید انرژی آن هستند. آن اطلاعات و این انرژی، تأثیر متقابل بر یک دیگر دارند و افراد به صورت پلکانی در این دو جهت رشد می کنند. آن که انگیزه و انرژی بیشتر دارد، اطلاعات بیشتر کسب می کند و اطلاعات بیشتر، به انرژی بیشتر منجر می شود.
آن انرژی و اطلاعات اولیه در دست عالمان علوم تفسیری و حدیثی، گسترش داده می شوند و با کار فرآوان آنان، به اطلاعات کلی تبدیل می گردند، که هنوز تا رفتاری و عملیاتی شدن فاصله بسیار دارد؛ از این رو از دست تولیدکنندگان اولیه، به دست تبدیل کنندگان سپرده می شوند؛ تبدیل کنندگان عبارتند از: عالمان علوم انسانی اسلامی، مانند اقتصاددانان اسلامی، سیاست دانان اسلامی، جامعه شناسان اسلامی، روان شناسان اسلامی، عالمان تربیت اسلامی، عالمان مدیریت اسلامی، عالمان فقه و حقوق اسلامی، عالمان فلسفه اسلامی و ...؛ در کنار فرآیند تبدیل که کاری بس عظیم است، مجموعه مدافعان اطلاعات اسلامی را داریم که شامل متکلمان قدیم و جدید، محققان بنیادی در رشته های مختلف، و مجموعه های شناسایی و پاسخ گویی به شبهات می شود.
تبدیل کنندگان با کمک و همراهی مدافعان، آن اطلاعات اولیه را به اطلاعاتی که با زندگی روزمره مردم در فضای تکنولوژیک امروز، تناسب داشته و قابل مصرف باشد، تبدیل می کنند. در این مسیر، کارهای متعددی باید صورت پذیرد که فهرست اجمالی و کلی آن، بدین گونه است:
-تشکیل نظام های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...
-مشخص و تفکیک شدن اهداف غایی، واسطه ای، رفتاری و در هر یک از نظام های فوق
-تفکیک و مشخص شدن شناخت ها، عواطف، و رفتارها، به اقتضای هر یک از نظام های فوق
-ترکیب همه نظام های فوق و دیگر علوم اسلامی، در یک سیستم مفهومی جامع، به گونه ای که در دسترس و قابل اجرا باشد و نیازهای جامعه را برآورده سازد و ارتباط میان آن ها معلوم و خالی از تعارض باشد (جامعه ایده آل اسلامی).
-مشخص کردن فیلترهای محتوایی(خط قرمزهای اعتقادی، اخلاقی و عملی)
-تعیین اصول حاکم بر مدل های محتوایی، ساختاری و جریانی
پرداختن به موارد فوق از ظرفیت این مقاله خارج است، لکن فقط اشاره ای مختصر به برخی از اصولِ یادشده می کنیم و از فیلترهای این مدل نیز، ذکری به میان می آوریم.
 دین و مدیریت پیام
 دین و مدیریت پیام
مدل 8: مدل محتوایی تبلیغات اسلامی
در سیستم مفهومی اسلامی، در هیچ مقطعی از زندگی روزمره، حتی در جنگ نظامی، از اصول اخلاقی و ارزشی صرف نظر نمی شود، در تبلیغات نیز این گونه است. در این سیستم، «حق» اهمیت دارد، نه افراد منسوب به حق؛ برهمین اساس است که مفاهیمی، مانند شهادت، ایثار، جهاد و ...، تبین منطقی می شود. حق باید در جای جای زندگی و در تمام تصمیم گیری های ریز و درشت حضور داشته باشد. تمام مراحل کار، از هدف گذاری گرفته تا شیوه های اجرایی و ابزارهای مورد استفاده و شیوه هایی که برای تبلیغات به کار می روند، همه باید بر اساس حق باشند؛ بنابراین پیروان حق همواره از این جهت، محدودیت دارند.
علاوه بر شیوه ها و تکنیک های تبلیغ که تفاوت عمده ای بین مدل اسلامی وغیراسلامی ایجاد می کنند، محتویات دیگری نیز وجود دارد که در تمام شرایط، زمینه ها و شیوه های تبلیغ حضور دارند که آن ها را تحت عنوان اصول تبلیغات اسلامی فقط اشاره ای می کنیم.

اصول تبلیغات اسلامی

توحید کلمه، حول کلمه توحید: این مدل به مردم می گوید که اولا، مجتمع باشید، ثانیاً، این اجتماع باید حول محور الله باشد، و به یاد داشته باشید زمانی را که دشمن یک دیگر بودید و خداوند میان دل های شما الفت ایجاد کرد و به لطف او با هم برادر شدید.(24)
توجه به ارزش تفکر و علم: تأکید اسلام بر این موضوع کاملاً روشن است. فقط یادآوری می کنیم که حتی در موقعیت های بسیار حساس و خطیری مانند جنگ نیز اگر کسی از مشرکان نزد مؤمنان آمده و امان بخواهد تا کلام خداوند را بشنود، نه تنها باید به او امان داد، بلکه لازم است که او را پس از شنیدن و تأمل کردن به مکان امن خودش رساند تا کسی در میان راه مزاحم او نگردد. (25)
صبر و استقامت و سعه صدر: حضرت موسی علیه السلام از خداوند سعه صدر خواست.(26) خداوند به پیامبر اسلام می فرماید از کسانی که به زبان ایمان می آورند و درعمل، مسابقه در کفر دارند، غمگین مباش.(27) از زخم زبان ها و طعنه های منکران غمگین مشو.(28) پیامبرهای الهی را گمراه (29) و سفیه و دروغ گو (30) و ... دانستند، و خداوند به پیامبرش دستور می دهد که دعوت کن و همان گونه که امر شده ای استقامت بورز،‌(31) و بر آنچه می گویند صبر پیشه کن، (32) آن چنان صبر پیشه کن که پیامبران اولوالعزم صبر پیشه می کردند.(33) مبلّغان دینی نیز باید همان گونه که قرآن می فرماید صبور و با استقامت باشند.
موازنه تزکیه و تعلیم: این دو، هیچ کدام به تنهایی بشر را به سعادت نمی رساند، تعهد و تخصص، هیچ کدام جای دیگری را نمی گیرد. آیات متعددی این دو مفهوم را در کنار هم آورده است. (34)
توجه به افکار عمومی: قرآن افکار عمومی را معیار ارزش نمی داند، ولی در مقام تبلیغ، درحد امکان، افکار عمومی را مورد توجه قرار می دهد و اگر لازم باشد در مرئی و منظر توده مردم، با مخالفان خود مبارزه می کند. مثل مبارزه ساحران و موسی نیز از همان موقعیت بیشترین بهره برداری را کرد. (35)
یعقوب (ع) به فرزندانش گفت: از یک در وارد نشوید، بلکه از درهای متفرق وارد شوید، (36) بعضی مفسران گفته اند این سفارش برای محافظت آن ها از حسادت یا چشم خوردن به وسیله مردم بوده است، (37) در هر دو احتمال، توجه به افکار عمومی وجود دارد.
انتظار مزد نداشتن: اگر تبلیغ، با انتظارهایی از مردم همراه باشد، جهت گیری آن، خدشه دار می شود. باور عمومی در مورد مبلغ باید این باشد که او بر هدف تبلیغی خود تأکید دارد و هیچ گونه هدف جانبی شخصی وجود ندارد، پیامبران الهی، مانند نوح، هود، صالح، لوط، شعیب و ... همواره به قوم خود می گفتند که ما مزد رسالت از شما نمی خواهیم، مزد ما با پروردگار جهانیان است. (38)
تبلیغ، به زمان و مکان خاصی محدود نمی شود: مبلّغ دینی، نباید تبلیغ را به صورت یک شغل بداند و در روزها و ساعاتی خاص و در مکانی خاص به آن بپردازد، بلکه زندگی اش باید زندگی تبلیغی باشد، و از هر موقعیت مناسبی برای تبلیغ استفاده کند. (39) تعبیرهای «یا ایها الناس»، «یا بنی آدم» و ...، نیز عمومیت مکانی و زمانی را می رساند، آیاتی که می فرماید این دین بر تمام ادیان دیگر پیروز خواهد شد. (40) و بسیاری از آیات دیگر، این عمومیت را بیان می کند. (41)
تطابق قول و فعل و عقیده: اولا، اگر انسان سخنی بگوید که خودش معتقد نیست و به آن عمل نمی کند، نوعی نفاق است، ثانیاً، یکی از شیوه های مهم تبلیغ شیوه الگویی است، یک مبلّغ زمانی در نظر مخاطبان، موفق خواهد بود که آن ها، قول و عمل و اعتقاد او را بر هم منطبق ببینند، قرآن مؤمنان را نکوهش می کند که چرا چیزی می گویید که انجام نمی دهید، این کار نزد خداوند سخت ناپسند است. (42) خطاب به اهل کتاب می فرماید: آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را فراموش می کنید. (43)
بهانه به دست دشمن ندادن: اصولاً بهانه به دست دشمن ندادن مطلوب است. مسلمانان صدر اسلام، برای درخواست مهلت از پیامبر، تعبیر «راعنا» را به کار می بردند، از آنجا که این کلمه دو معنی دارد، دست آویزی برای یهود، در مسخره کردن مؤمنان شده بود؛ از ین رو آیه نازل شد که به جای آن از کلمه «انظرنا» استفاده کنید. (44)
در صدر اسلام، یهود، مسلمانان را سرزنش می کردند که از خود، قبله ندارید، استقلال ندارید و ...؛ این مسأله بر مسلمانان و پیامبر سخت بود آیه نازل شد که نگاه های انتظارآمیز تو را به سوی آسمان (برای تعیین قبله نهایی) می بینیم، اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی باز می گردانیم، روی خود را به سوی کعبه بازگردان.(45)
تأکید بر هم بستگی و هماهنگی: این مطلب نه در حد یک شعار، بلکه به عنوان یک استراتژی باید شناخته شود. اگر هماهنگی و وحدت در جامعه ضربه ببیند، به ویژه اگر این ناهماهنگی ها به صورت تقابل و رو در رویی درآید، در آن صورت، نه تنها قدرت حمایت ندارد، بلکه خود سبب ناآرامی می شود. خداوند کسانی را که مثل بنیانی آهنین در راه او پیکار می کنند دوست دارد. (46) با نصرت خودش و با ایجاد الفت بین مؤمنین، پیامبرش را تقویت می کند، الفتی بین مؤمنان ایجاد می کند که پیامبر با صرف کردن همه اموال روی زمین هم نمی توانست آن الفت را ایجاد کند. (47) خداوند مؤمنان را برادر می داند. (48)
حفظ آمادگی و بسیج نیروها: این آمادگی اعم است از آمادگی های نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ...؛ همان گونه که در زمینه های نظامی، آمادگی کامل لازم است و نه تنها آمادگی، بلکه نوعی ارهاب (ترساندن) دشمنان نیز مطلوب است، (48) در زمینه های فرهنگی نیز این آمادگی و ارهاب لازم است، جامعه اسلامی باید از جهت علمی، اعتقادی، اخلاقی، هنری، و ... آن قدر قوّت داشته باشد که هر کسی می خواهد هجوم فرهنگی کند، احتمال خطر جدی برای فرهنگ و اهداف خودش بدهد (50) و با احتمال خطر، خودش را کنار بکشد.

بعضی ویژگی های مدل اسلامی تبلیغات

الف)برخلاف مدل های تبلیغی دیگر که از ارزش ها و هنجارها برکنارند و فقط توصیف می کنند، این مدل، توصیفی-هنجاری است و پر است از ارزش ها و هنجارها که بر محتوا و ساختار و جریان این مدل حاکمیت دارند و بعضی از آن ها را تحت عنوان «اصول تبلیغات اسلامی» مورد بحث قرار دادیم.
ب) این مدل، در محتوا به غیب و شهود، هر دو پرداخته و به موضوعاتی مانند الله، معاد، روح، ابلیس و ... نیز می پردازد. در مدل جریانی و ساختاری نیز ممکن است گاهی تحت تأثیر امور غیبی قرار بگیرد.
ج)ارزش های حاکم بر این مدل، اعم از ارزش های دنیوی و اخروی است،
د)ارزش های همین دنیا نیز به مادی و معنوی، تقسیم می شوند. امکانات مادی مانند منزل، وسیله نقلیه، اسباب و اثاثیه کامل و خوب، برای زندگی، سلامت جسمانی و...، از یک سو و خصلت های انسانی مانند صداقت، صمیمیت، محبت به دیگران، شجاعت، سخاوت، سلامت و اعتلای روحی و روانی و ...، نیز از سوی دیگر مورد توجه هستند.
هـ) از آنجا که معنویت پایان ناپذیر است و هدف نهایی تبلیغ هم، معنویت و قرب الی الله است، پس تبلیغ هم پایانی ندارد.
و)تبلیغ اسلامی، همان گونه به هیچ زمان یا مکان خاصی محدود نمی شود، به مخاطبان ویژه ای نیز اختصاص ندارد، بلکه تمام انسان ها اعم از زن و مرد، سیاه و سفید، کوچک و بزرگ، غنی و فقیر و ... را شامل می شود.
ز) تبلیغ اسلامی هدف مدار است و تمام ارکان تبلیغ، فرآیندها و ...، باید به گونه ای عمل کنند که در جهت رسیدن به هدف قرار بگیرند، به مدل 9 توجه کنید.
 دین و مدیریت پیام
مدل 9: تبلیغات اسلامی هدف مدار است
ح)در این مدل، هدف به تغییر ساده رفتار منحصر نمی شود، بلکه تغییر شناخت ها، عواطف و رفتارها به موازات هم لازم است. در واقع نگرش های افراد و سپس در سطحی بالاتر، شخصیت افراد باید تغییر کند.
ط) در مدل تبلیغات اسلامی، مبلّغ ممکن است مزد فوری و دنیوی دریافت نکند؛ با این حال، نباید تبلیغات را تعطیل کند، بلکه اجر و پاداش آن را در آخرت دریافت می کند.
ی) در این مدل، تأثیرگذاری بر افراد (مخاطبان) را باید از زمان ولادت آن ها یا حتی زودتر از آن، آغاز کرد و تا پایان عمر نیز ادامه داد.
ک) مدل جریانی تبلیغات، باید کل جریان را یک «کل سازگار» بداند و قطعات آن را به صورت هماهنگ و متناسب با هم رشد دهد و از اینکه یک بخش را چاق و بخش دیگری از جریان را لاغر کند، بپرهیزد، همان گونه که مدل محتوایی نیز باید یک کل سازگار باشد.
ل) در این مدل، ضمانت های اجرایی و عوامل کنترل، هم بیرونی و هم درونی است و هیچ کدام به تنهایی کافی نیست، و حتی منحصر شدن این ضمانت ها و عوامل کنترل، به بیرونی یا درونی، آسیب های فراوانی را در پی خواهد داشت.
و) مدل تبلیغات اسلامی، فیلترهای خاص خود را دارد. بعضی از این فیلترها، محتوایی اند که به تبع در مدل جریانی و ساختاری نیز حضور دارند و بعضی نیز فقط ساختاری یا فقط جریانی هستند.
بعضی فیلترهای محتوایی عبارت اند از: الف)مخالفت با ارزش های اعتقادی، اخلاقی، یا عملی قطعی؛ ب)عدم رعایت اولویت ها در هدف گذاری ها؛ ج) قطعی نبودن دیدگاه اسلامی در مورد یک موضوع و د)تناقض داشتن یک موضوع با بخشی دیگر از سیستم محتوایی اسلام.
بعضی فیلترهای ساختاری عبارت اند از: نبودن بودجه لازم، ابزار لازم، ابزار ارزیابی لازم، نبودن شناسایی شیوه های مناسب، حضور مانع بیرونی، مانند تهدید و ... .
بعضی فیلترهای جریانی عبارت اند از: نبودن آمادگی مبلّغ، آمادگی مخاطب، اولویت یک موضوع و ... . شکل زیر، این فیلترها را برای ما نمایش می دهد. در این مدل، فیلترهای گروهی و حزبی و منافع مادی و مصالح شخصی و ... جایگاهی ندارد و حضور آن ها یک آسیب محسوب می شود (به مدل 10-توجه کنید).
بعضی فیلترهای جریانی بعضی فیلترهای ساختاری بعضی فیلترهای محتوایی
 دین و مدیریت پیام
مدل 10. فیلترها در مدل تبلیغات اسلامی

پی‌نوشت‌ها:

1. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
2. Lipman.W.
3. Lasswel.H.D
4. Doob.L.W.
5. Terence Qualter.
6. Young.K.
7. Theory.
8. system.
9. model.
10.Iconic models.
11. symbolic models.
12. Slamic Propagation model
13. Meaning source model.
14. Propaganda Model.
15. ر.ک: خندان، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی؛ ص 1374.
16. Communication Model.
17. محسنیان راد؛ ارتباط شناسی، ص 314-377.
18. Game theory
19. linear Programming
20. Decision trees.
21. Delphi technique
22. Decision matrix
23. البته در دو سه دهه اخیر، به تدریج، فیلتر ضد کمونیستی، به فیلتر ضد اسلامی تبدیل شده است.
24. وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَ کُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ‌ (آل عمران/103)
25. وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلاَمَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یَعْلَمُونَ‌ (توبه/6)
26. قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی‌ (طه/26)
27. یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ لاَ یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْکُفْرِ مِنَ الَّذِینَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ (مائده/41)
28. وَ لاَ یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ‌ (یونس/65)
29. قَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاکَ فِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ‌ (اعراف/60)
30. إِنَّا لَنَرَاکَ فِی سَفَاهَةٍ وَ إِنَّا لَنَظُنُّکَ مِنَ الْکَاذِبِینَ‌ (اعراف/66)
31. فَلِذلِکَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ(شوری/15)
32. وَ اصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِیلاً (مزمل/10)
33. فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ (احقاف/35)
34. یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ ... (جمعه/2)، (آل عمران/77)، (بقره/151)و...
35. قَالُوا إِنْ هذَانِ لَسَاحِرَانِ یُرِیدَانِ أَنْ یُخْرِجَاکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ بِسِحْرِهِمَا وَ یَذْهَبَا بِطَرِیقَتِکُمُ الْمُثْلَى‌ * فَأَجْمِعُوا کَیْدَکُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفّاً وَ قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَى‌ (طه/63-64)
36. وَ قَالَ یَا بَنِیَّ لاَ تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ مَا أُغْنِی عَنْکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْ‌ءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ عَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ‌ (یوسف/67)
37. ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه: ج10، ذیل آیه مورد نظر.
38. وَ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ‌ (شعراء/109، 127، 164 و 180)، (هود/29)، (فرقان/57) و (سبأ/34).
39. قَالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلاً وَ نَهَاراً (نوح/5)
40. هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ (فتح/28)، (صف/9) و (قصص/48)
41. ر.ک: محمدتقی مصباح یزدی: آموزش عقاید؛ درس 34.
42. ... لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ‌ * کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ‌ (صف/3 و 2)
43. أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ (بقره/44)
44. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَقُولُوا رَاعِنَا وَ قُولُوا انْظُرْنَا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ‌ (بقره/104)
45. قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ...(بقره/144).
46. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ‌ (صف/4)
47. هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ‌ * وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً مَا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ‌ (انفال/63 و 62)
48. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ (حجرات/10)
49. وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ (انفال/60)
50. اینکه آیا از دیدگاه قرآن، هجوم فرهنگی را می شود با ارهاب نظامی تدارک کرد یا نه، این پرسشی است که باید از مفسران پرسیده شود.

فهرست منابع :
قرآن مجید، ترجمه فولادوند.
قرآن مجید، ترجمه مکارم شیرازی.
1. افتخاری، علی اصغر، سیره تبلیغی پیامبراکرم(ص)، تهران، سازمان تبلیغات، 1377.
2. امیری، مجتبی، نظریه و نظریه پردازی در دانش مدیریت، حوزه و دانشگاه، شماره 37.
3. اولسون، دیوید، رسانه ها و نمادها، محبوبه مهاجر، تهران: سروش، 1377.
4. برتالانقی، لودیگ فون، مبانی و تکامل و کاربرد نظریه عمومی سیستم ها، کیومرث پریانی، تهران، تندر، 1366.
5. بنتی، بلا، اچ. سیستم های آموزشی، انور صمدی راد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، 1372
6. بنتی، بلا، سیستم های تعلیمی، منصور تولیتی، تهران، رشد، 1368.
7. چامسکی، نوام و دیگران، فیلترهای خبری، تژا میرفخرایی، تهران، مؤسسه ایران، 1377.
8. حسینی، حسن و دیگران، مجموعه مقالات همایش جنگ روانی، تهران، دانشگاه امام حسین، 1372.
9. حمیدی زاده، محمدرضا، روش شناسی مدل سازی در اقتصاد مدیریت، تهران دانشگاه پیام نور، 1372.
10. خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج2، 5، 14، 24، مؤسسه نشر آثار، 1372.
11. خندان، محسن، تبلیغ اسلامی ودانش ارتباطات جمعی، 1374، تهران، سازمان تبلیغات.
12. رفیع پور، فرامرز، کندوکاوهای پنداشته، 1374، تهران، شرکت سهامی انتشار.
13. ری شهری، محمد، التبلیغ فی الکتاب و السنه، قم، دارالحدیث، 1379.
14. شیخ حر آملی، وسایل الشیعه، ج15، ج3 و 12 و 2 و 11، قم-انصاریان، 1373.
15. العوینی، محمدعلی، امپریالیزم تبلیغی یا تبلیغات بین المللی، محمد سپهری، تهران، سازمان تبلیغات، 1369.
16. کریمی، عبدالعظیم، راه بردهای روان شناختی تبلیغ، تهران، ستاد اقامه نماز، 1381.
17. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج63 و 67 و 24 و 90 و 68 و 76 و 73 و 74، بیروت، دارالاضواء، 1413.
18. محسنیان راد، مهدی، ارتباط شناسی، تهران،سروش، 1369.
19. محمد عویس، منصور، جنگ های روانی پیامبر(ص)، احمد بادکوبه و ...، تهران، جهاد دانشگاهی، 1368.
20. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، تهران، سازمان تبلیغات، 1369.
21. مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، صدرا، 1367.
22. مک لوهان، هربرت مارشال، برای درک رسانه ها، سعید آذری، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیما، 1377.
23. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، ج10، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1371.
24. موگهی، عبدالرحیم، تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهری، قم، دفتر تبلیغات، 1377.
25. نصر، صلاح، جنگ روانی، ترجمه حقیقت کاشانی، تهران، سروش، 1380.
26. نظری، مرتضی، بررسی شیوه های تبلیغاتی مسیحیت علیه اسلام، تهران، سازمان تبلیغات، 1371.
27. وایت، جان، روش های جنگ روانی، فرهاد کاظمی، تهران، حم، 1382.
1. Alvesson,Mats,understanding organisational culture, London, sage,2002.
2. Axford Advanced Learner,s Dictionary,New York, Oxford Universtiy Press,2000.
3. Buchanan,D.etal.organizational Behavior,5th ed,U.K.perntic Hall,2004.
4. Burke,M.T.etal Relgius and spritiual issues in counseling,Applications across diverse Populations, New York,Brunner-routledge,2005.
5. Chomsky,Noam,etal,propaganda and the public mind: conversation with Noam chomsky. London,pluto Press,2001.
6. David K.Sills & International Encyclopedia of Social Sciences, The Macmillan Company,New york,1968.
7. Held, David,A globalizing world? culture, economic,Politics, London,rotledge,2000.
8. http://Carmen.artsci.washington edu/prropaganda/fear.htm
9. http://Carmen.artsci.washington edu/prropaganda/glitter.htm.
10. http://Carmen.artsci.washington edu/propaganda/Logic htm.
11. http://Carmen.artsci.washington edu/prropaganda/name htm.
12. http://www.apa.org/journals/psp/psp793452.htm.
13. http://www.apa.org/journals/psp/psp806845.html.
14. Scurpin,Raymond.Religion and Culture: and antropologycal focus, New Jersey,Prentic-Hall,2000.

منبع مقاله :
جمعی از نویسندگان؛ (1390)، مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی «دین و رسانه» «رسانه دینی، دین رسانه ای»، قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، چاپ اول



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | آخرین باری که اطعام دادی، کی بوده؟ / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین باری که اطعام دادی، کی بوده؟ / استاد حسینی قمی
شیوه ها و سیاست های تبلیغی حضرت زینب سلام الله علیها
شیوه ها و سیاست های تبلیغی حضرت زینب سلام الله علیها
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
play_arrow
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
music_note
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
music_note
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید