توصیه‌هایی برای مراقبت از تاج دندان موقت

برای جلو گیری از کنده شدن، شکستن یا ترک خوردن تاج موقت دندان، خود داری از خوردن غذاهای سخت، ترد و هم چنین چسبنده ضروری است. توصیه‌های دیگر در باره‌ی نحوه‌ی مراقبت از این ماده‌ی ترمیم کننده‌ی دندان در مقاله‌ی زیر ارائه می‌شوند.
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصیه‌هایی برای مراقبت از تاج دندان موقت
توصیه‌هایی برای مراقبت از تاج دندان موقت

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
برای جلو گیری از کنده شدن، شکستن یا ترک خوردن تاج موقت دندان، خود داری از خوردن غذاهای سخت، ترد و هم چنین چسبنده ضروری است. توصیه‌های دیگر در باره‌ی نحوه‌ی مراقبت از این ماده‌ی ترمیم کننده‌ی دندان در مقاله‌ی زیر ارائه می‌شوند.
توصیه‌هایی برای مراقبت از تاج دندان موقت

آیا می‌دانستید؟

تاج موقت دندان با استفاده از یک چسب ضعیف‌تر متصل می‌شود. از این رو، به راحتی جدا شده و در صورت لزوم تاج دائمی جای گزین آن می‌گردد.
شما مطمئناً نمی‌خواهید که تاج دندان موقتتان چند روز پس از قرار گرفتن جدا گردد. ولی ممکن است در صورت نداشتن دقت در خوردن غذاهای مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان چنین اتفاقی بیافتد. در زیر اقدامات احتیاطی که شما برای جلو گیری از جدا شدن تاج موقت دندان نیاز دارید ذکر می‌شوند.

• خودداری از خوردن غذاهای سخت و ترد

پس از این که تاج موقت بر روی دندان شما نصب شد نمی‌توانید هر غذایی را که می‌خواهید بخورید. به طور خاص، شما باید غذاهای سخت را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بدین ترتیب این اطمینان به وجود می‌آید که تاج موقت دندان از جای خود کنده یا شل نخواهد شد. تاج‌ها در هنگام جویدن غذاهای سخت و ترد مانند بیسکویت‌ها، شیرینی‌ها، هویج خام، چیپس سیب زمینی، پیتزا، آب نبات سفت، کلوچه، چوب‌ شور، یخ، آجیل و کرفس مستعد شکستگی هستند. بنا بر این در صورت استفاده از تاج موقت دندان گاز زدن غذاهای سخت به شدت ممنوع است.

• صرف نظر کردن از غذاهای چسبنده

غذاهای چسبنده نیز می‌توانند برای تاج موقت دندان مضر باشند برای این که آنها باعث کنده شدن ماده‌ی ترمیم کننده می‌شوند. چسبندگی این غذاها باعث شل شدن تاج و در نهایت جدا شدن آن می‌گردند. بنا بر این شما با خوردن غذاهای چسبناک مانند آدامس و شکلات در معرض خطر افتادن تاج موقت دندان قرار می‌گیرید.

• اجتناب از بر هم فشردن و ساییدن دندان‌ها

به هم فشردن و ساییدن دندان‌ها نیز باعث بی ‌ثباتی تاج دندان می‌شود. فشار ناشی از به هم فشردن دندان‌ها به اندازه‌‌ای زیاد است که می‌تواند باعث شکستن تاج دندان شود. موارد شدید دندان قروچه باعث شکستگی تاج‌ها و قسمت‌های پر شده‌ی دندان می‌شوند. بنا بر این سعی کنید تا عادت به هم ساییدن دندان‌هایتان را ترک کنید.

• مسواک زدن به آرامی

اگر چه مسواک زدن مهم است اما مطمئن شوید که فشار زیادی را بر تاج دندان وارد نمی‌کنید. شما باید هنگام مسواک زدن با حرکت نرم دست‌های خود مناطق اطراف تاج دندان را به آرامی پاک کنید. وارد کردن فشار زیاد هنگام مسواک زدن قطعاً می‌تواند باعث افتادن ماده‌ی ترمیمی دندان گردد. ممکن است دندان پزشک شما مسواک مخصوصی را برای حفظ بهداشت دهان به شما پیشنهاد دهد.

• اصلاح روش استفاده از نخ دندان

برای حفظ تاج دندان باید روش استفاده از نخ دندان خود را تغییر دهید. بنا بر این هنگام استفاده از نخ دندان مطمئن باشید که نخ را تنها بین دندان‌های خود حرکت می‌دهید. هنگام استفاده از نخ دندان، آن را بالا نبرید و فشار زیادی را بر دندان‌ها وارد نکنید. شما می‌توانید برای یاد گیری روش صحیح استفاده از نخ دندان با دندان پزشک خود مشورت کنید.

• ترک کردن عادت جویدن ناخن

اگر نمی‌توانید عادت جویدن ناخن‌های خود را کنار بگذارید مطمئن باشید تاج دندانتان به زودی کنده خواهد شد. هم چنین ما اغلب عادت داریم برای باز کردن کیسه‌های پلاستیکی از دندان‌های خود استفاده کنیم. این عادت نیز باعث جدا شدن تاج دندان می‌گردد بنا بر این باید از آن اجتناب گردد.
به خاطر داشته باشید که تاج موقت دندان مانند تاج دائمی محکم و با دوام نیست. نقش اصلی آن جلو گیری از وارد شدن هر گونه آسیب به دندان مبتلا تا زمان ساخته شدن تاج دائمی و جای گزین شدن آن است.
در کل، اگر می‌خواهید از افتادن تاج دندان خود جلو گیری کنید، توصیه‌های فوق را انجام دهید و مطمئن باشید که ماده‌ی ترمیمی تا زمان مورد نیاز باقی خواهد ماند.
تذکر: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جهت آگاهی خوانندگان است، وجای گزینی برای توصیه‌‌های یک متخصص نمی‌باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما