موافقت‌ها و مخالفت‌ها با اکتشافات فضایی

اکتشافات فضایی توجه بسیاری را به خود جلب نموده‌ است. حقایق درباره‌ی فضا و امکان وجود حیات در فضا ما را متحیر و شگفت زده نموده‌ است.
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موافقت‌ها و مخالفت‌ها با اکتشافات فضایی
موافقت‌ها و مخالفت‌ها با اکتشافات فضایی

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
اکتشافات فضایی توجه بسیاری را به خود جلب نموده‌ است. حقایق درباره‌ی فضا و امکان وجود حیات در فضا ما را متحیر و شگفت زده نموده‌ است.
موارد موافقت و مخالفت با اکتشافات فضایی کدامند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال این مطالب را بخوانید.
موافقت‌ها و مخالفت‌ها با اکتشافات فضایی
ما قصد داریم سفرهای تفریحی به مقصد‌های نزدیک در فضا را راه اندازی نماییم. ما قصد داریم تعطیلات را در سرزمین‌های دور دست بگذرانیم. اما چه می‌شد اگر می‌توانستیم سفر‌های تفریحی به مریخ را ترتیب دهیم؟ چطور این امر امکان پذیر بود که جهت گذراندن تعطیلات در یک "مقصد گردشگری" در فضا برنامه ریزی کنیم؟ آیا این کار هیجان انگیز نمی‌بود؟ دقیقاً همین طور است. هرچند ممکن است باور نکردنی به نظر برسد، اما چنین سفرهایی از این قابلیت برخوردارند که به واقعیت بپیوندند. رویایی که زمانی باعث نگرانی و هراس می‌شد اکنون باعث شور و شعف می‌شود. اگر بتوانیم در فضا به سیاحت بپردازیم این رویا شکل واقعیت به خود خواهد گرفت. ستاره شناسان و محققان فضایی پیشاپیش تلاش‌ها در این زمینه را آغاز نموده‌اند. آنها سیاحت در فضا را آغاز کرده‌اند. کشورها بانی سفرهای فضایی بدون سرنشین و با سرنشین به مقاصد قبلاً کشف نشده شده‌اند تا "غیر ممکن" را ممکن سازند. اما آیا اکتشافات فضایی دارای آینده‌ی درخشانی هستند؟ یا آیا ابرهای تیره بر این اکتشافات سایه انداخته‌اند؟

موافقت‌ها

اکتشافات فضایی به صورت بالقوه به کشف حقایق تا کنون کشف نشده در باره‌ی فضا منجر می‌گردند. این اکتشافات به طور چشم گیری از این قابلیت برخوردارند که رمز و رازهای فضای بیرون را حل نمایند. ما شاید موجودات جدیدی را کشف کنیم که در مقایسه با ما بهتر تکامل یافته‌اند. سیر و سیاحت در فضا می‌تواند ما را به سمت کشف یک دنیای کاملاً جدید هدایت نماید. پیشرفت‌های غیر منتظره توسط موجودات فضایی ممکن است ما را غافل گیر سازند.
اکتشافات فضایی اشتهای انسان جهت ماجرا جویی را تحریک می‌نمایند. بسیاری از انسان‌های شجاع در سرتاسر دنیا هستند که دوست دارند در زندگی خود ریسک نمایند. آنها عاشق ماجرا جویی هستند، چالش‌ها را می‌پذیرند و عاشق این هستند که از غیر ممکن‌ها ممکن بسازند. سیاحت فضایی میل انسان به ماجرا جویی را ارضا می‌کند.

مخالفت‌ها

یکی از دلایل مخالفت با اکتشافات فضایی مقدار پولی است که خرج این تحقیقات می‌شود. پولی که خرج اکتشافات فضایی می‌شود را می‌توان در راستای کاهش فقر در کشورهای توسعه نیافته هزینه نمود. ثروت‌های ملی را می‌توان به سمت بهبود وضعیت طبقات رنج دیده هدایت نمود. اکتشافات فضایی در بر گیرنده‌ی فعالیت‌های ستاره شناسی و توسعه‌ی فناوری‌های فضایی می‌باشد. این امر مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت برای انجام سفرهای فضایی است. برخی معتقدند که این پول را می‌توان صرف فقرا کرد. آیا این درست است که هنگامی که بسیاری از مردم حتی نمی‌توانند نیازهای اولیه‌ی خود را برطرف کنند پول‌ها را خرج اکتشافات فضایی کرد؟
ارسال سفینه‌های دارای سر نشین به فضا جان فضا نوردانی را که به فضا سفر می‌کنند در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. سفر به فضا علاوه بر نیاز به خرج کردن پول جان انسان‌ها را نیز به خطر می‌اندازد. انسان‌هایی که به فضا سفر می‌کنند مجبورند با شرایط و چالش‌های سخت و دشوار رو به رو گردیده و خود را با محیط سخت و نا مساعد تطبیق دهند. ارسال سفینه‌های بدون سر نشین به فضا و سفینه‌هایی که با خود روبات حمل می‌کنند راه کاری جهت حل مشکل به خطر افتادن جان انسان به شمار می‌رود. اما ساخت روبات‌ها هم مستلزم به کار گیری فناوری‌های جدید است و این به معنای خرج تراشی‌های جدید است.
آن چه که به نظر ما را شگفت زده می‌سازد شاید عملاً ما را به درد سر اندازد. ممکن است در فضا چیزی بیابیم که بر روی زمین مرگ بار باشد. ممکن است چیزی را کشف نماییم که بر روی زمین برای انسان بسیار مضر باشد. اکتشافات فضایی ممکن است باعث شوند میکرو ارگانیزم‌های خطرناکی که در فضا موجود هستند به زمین راه یابند. موجودات فرا زمینی ممکن است واقعاً برای جان انسان خطرناک باشند.
اکتشافات فضایی می‌توانند جهش عمده‌ای برای انسان به شمار روند، اما در عین حال از این که این اکتشافات هیچ گونه دستاورد علمی عمده‌ای نداشته‌اند انتقاد شده است. منفعت عموم می‌تواند فاکتور تعیین کننده‌ای در زمینه‌ی قضاوت در باره‌ی مناسب بودن اکتشافات فضایی باشد. اگر نیازهای اولیه نا دیده گرفته شده یا بر طرف نگردیده‌اند ول خرجی در زمینه‌ی اکتشافات فضایی شاید کار عاقلانه‌ای نباشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.