زندگی‌نامه‌ی الکساندر گراهام بل

الکساندر گراهام بل، مردی که تلفن را اختراع کرد، یک دانشمند و مخترع مشهور به شمار می‌رفت. بیایید در قالب زندگی‌ نامه‌ی الکساندر گراهام بل نگاهی به زندگی این مبتکر زیرک و با استعداد داشته باشیم.
چهارشنبه، 27 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگی‌نامه‌ی الکساندر گراهام بل
زندگی‌نامه‌ی الکساندر گراهام بل

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
الکساندر گراهام بل، مردی که تلفن را اختراع کرد، یک دانشمند و مخترع مشهور به شمار می‌رفت. بیایید در قالب زندگی‌ نامه‌ی الکساندر گراهام بل نگاهی به زندگی این مبتکر زیرک و با استعداد داشته باشیم.
زندگی‌نامه‌ی الکساندر گراهام بل
الکساندرگراهام بل یک دانشمند، مبتکر و مخترع برجسته به شمار می‌رفت. وی در کنار اختراع تلفن خدمات ارزنده‌ای نیز در زمینه‌ی هیدرو فویل و هوا نوردی ارائه نمود. این مقاله به مرور خدمات برجسته‌ی وی و هم چنین زندگی الهام ‌بخش وی می‌پردازد.
الکساندر در تاریخ 3 مارس 1847 در شهر ادینبورو در کشور اسکاتلند متولد شد. او از همان سال‌های بچگی از استعداد هنری، شعری و موسیقیایی برخوردار بود. الکساندر دانش آموز دبیرستان "رویال" بود، اما از آن جا اخراج شد. با این حال، او علاقه‌ی خود به کسب علم را رها نکرد و هم چنان به راه خود ادامه داد. الکساندر از سن ده سالگی نام "گراهام" را به عنوان نام میانی به اسم خود افزود. او از همان سنین کودکی به صورت تجربی از طبیعت درس‌هایی فرا می‌گرفت. او در سن دوازده سالگی یک ماشین ذرت پاک کنی اختراع کرد که از برس ناخن و از پره‌های چرخان در آن استفاده شده بود. این اولین اختراع بل محسوب می‌شد. حرفه‌ی اصلاح گفتاری در خانواده‌ی بل چندین دست گشته بود. پدر و پدربزرگ وی نیز هر دو متخصص اصلاح گفتار بودند. الکساندر به کار پدرش در زمینه‌ی اصلاح گفتار و الفبای visible speech به شدت علاقه‌مند گردید. وی به زودی به بخشی از فرآیند نمایش نمادهای رمز گشایی به زبان‌های مختلف که توسط پدرش انجام می‌گرفت تبدیل گردید.
پدر الکساندر به شدت وی را تشویق نمود تا به کسب تجارب کلامی ادامه دهد. الکساندر به زودی دریافت که اگر حروف صدا دار را می‌شود از طریق ابزارهای الکتریکی تولید نمود در آن صورت تولید حروف بی‌صدا و مکالمه از طریق این ابزارها نیز امکان پذیر است. در سال 1865، خانواده‌ی بل به لندن نقل مکان نمودند و از آن پس الکساندر آزمایشات تجربی خود را بر روی الکتریسته متمرکز نمود. وی هم چنین به پدرش در زمینه‌ی نمایش الفبای visible speech کمک نمود. الکساندر به زودی کار در مدرسه‌ی خصوصی ناشنوایان "هال" را آغاز نمود. وی در آن جا به تعلیم دو دانش آموز ‌پرداخت.
در سال 1870، خانواده بل به اونتاریو نقل مکان کردند و نزد کشیشی به نام توماس هندرسون که از دوستان خانوادگی‌شان بود اقامت نمودند. آنها به زودی ملکی را خریداری نمودند و در منزل خود اقامت گزیدند. الکساندر کارگاه کوچکی را در نزدیکی خانه‌شان راه انداخت تا در آن به انجام آزمایشات تجربی بر روی صدای انسان ادامه دهد. او در زمینه‌ی تبدیل واژگان غیر مکتوب زبان موهاوک به الفبای visible speech نقش مؤثری ایفا نمود. این موفقیت باعث شد تا به الکساندر گراهام بل عنوان رئیس افتخاری داده شود. در سال 1871، وی به بوستون سفر کرد تا الفبای visible speechرا برای مربیان مدرسه‌ی ناشنوایان "هوراس من" به نمایش گذارد. از وی بعداً دعوت به عمل آمد تا برای مربیان مؤسسه‌ی "امریکن اسایلم" که مخصوص کر و لال‌ها بود و در هارتفورد قرار داشت و هم چنین برای مربیان مدرسه‌ی ناشنوایان "کلارک" واقع در نورت ‌همپتون نمایش مشابهی به اجرا گذارد. در سال 1872، الکساندر مدرسه‌ای برای دانش آموزان ناشنوا در بوستون تأسیس کرد. وی نام مدرسه را "فیزیولوژی کلامی و مکانیک کلام" نهاد. او هم چنین به عنوان معلم خصوصی به فعالیت پرداخت و بدین ترتیب به بسیاری از دانش آموزان کر و لال کمک کرد تا بر ناتوانی‌های خود فائق آیند. هلن کلر یکی از مشهورترین دانش آموزان الکساندر گراهام بل بود.
در سال 1785، الکساندر گراهام بل و یکی از حامیان مالی‌اش به نام آنتونی پولاک در باره‌ی یک دستگاه الکتریکی چند سیمی که بل قصد داشت از آن به عنوان فرستنده‌ی صدای انسان استفاده کند از ژوزف هنری که در آن زمان دانشمند مشهوری بود در خواست راهنمایی کردند. هنری بر این باور بود که ایده‌ی گراهام بل مبنی بر استفاده از یک دستگاه الکتریکی چند سیمی به عنوان فرستنده‌ی صدای انسان از قابلیت تبدیل شدن به یک اختراع بزرگ برخوردار بود. او به کمک دستیار جدید خود، یعنی توماس واتسون، انجام آزمایشات تجربی خویش با استفاده از دستگاه الکتریکی چند سیمی را از سر گرفت. در تاریخ 2 ژوئیه‌ی 1872، واتسون به طور اتفاقی یکی از سیم‌های دستگاه را به صدا در آورد و صدای آن از آن سوی سیم قابل شنیدن بود. این اتفاق کلید انتقال صدا به کمک سیم را فاش نمود و تا اختراع تلفن تنها گام کوچکی فاصله بود. ایده‌ی اختراع تلفن به ذهن گراهام بل خطور نمود و وی تمرکز خود را بر دست یابی به این اختراع متمرکز نمود.
تا سال 1877 شرکت تلفن بل تأسیس گردید و در عرض یک دهه بیش از 150000 نفر از مردم آمریکا صاحب تلفن شدند. در تاریخ 25 ژانویه‌ی 1915، گراهام بل اولین تماس تلفنی از این سوی آمریکا به آن سوی آمریکا را از نیویورک به سان‌ فرانسیسکو برقرار نمود. توماس واتسون به این تماس تلفنی پاسخ داد و بدین ترتیب اولین مکالمه‌ی تلفنی انجام گرفت. برخی از اختراعات بعدی گراهام بل شامل فلز یاب و هیدرو فویل می‌شدند. او به خاطر اختراع تلفن جایزه‌ی ولتا را دریافت نمود. او یکی از پایه گذاران انجمن ملی جغرافی بود و به عنوان دومین رئیس این انجمن منصوب گردید. در سال 1914، گراهام بل به خاطر اختراع تلفن با افتخار برنده‌ی مدال AIEE ادیسون شد.
الکساندر گراهام بل به بیماری کم‌ خونی مبتلا گردید و در تاریخ 2 آگوست 1922 در سن 75 سالگی در اثر این بیماری درگذشت. هنگام مرگ وی، تمام تلفن‌ها در سرتاسر آمریکا به احترام این مخترع بزرگ از زنگ خوردن باز ایستادند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.