نگاهی به مستند «هالیوود، جنگ با خدا» (2)
مستندی که قصد معرفی آن را داریم توسط جوزف اسچیمل ساخته شده و به بررسی فیلمهایی مثلِ رمز داوینچی، الف مثل انتقام, ماتریکس، کنستانتین، نمایش ترومن و هری پاتر میپردازد. در این مستند این فیلمها به لحاظ محتوایی تحلیل میشوند و تقابل آنها با آموزههای اناجیل و مسیحیت بحث میشود. این موضوع نشان میدهد که تهاجم هالیوود به سایر ادیان (بجز دین یهود) جدی است. در کشورمان و در عالم اسلام نیز افراد بسیاری هستند که مکرراً از تهاجم هالیوود علیه اسلام و ادیان سخن گفتهاند. در قسمت نخست این مستند به فیلمهای رمز داوینچی، الف مثل انتقام و ماتریکس پرداخته شد. در قسمت دوم و پایانی به فیلمهایی چون دنی دارکو، فایت کلاب، نمایش ترومن، مردان ایکس و ... پرداخته خواهد شد.
توضیح آنکه متن گفتار این مستند که ذیلاً می آید بازتاب دهنده عقاید مسیحیان است و لذا بدین لحاظ مورد قبول ما مسلمانان نیست.
***
ناستیسیزم: ناستیکها افرادی در مصر باستان بودند که به فکر رهایی از مادیت دنیا با استفاده علوم غریبه و ممنوعه شیطانی بودند.
این نگرش ناستیک که جسم، چیز پلید یا موهومی است در فیلم دیگری نیز به نام دانی دارکو یافت میشود. در این فیلم پسری به نام دانی توسط خرگوشی مرموز و اهریمنی رهبری میشود تا یک مدرسه مسیحی را در آب غرق کند. در این فیلم نشان داده میشود که خرگوش با دانی صحبت کرده و به او میگوید که جسم انسانی فقط یک لباس است.
قبلا اشاره کرده بودیم که کارگردان فیلم غبار اهریمن میگوید که هالیوود اساسا یک ماشین تبلیغاتی ناستیک است و با تعلیماتش در حال بردن دنیا به سمت یک آخرالزمان است. چیزی که جالب است این است که وی میگوید کل منطق ناستیکی که او در فیلم غبار اهریمن نشان میدهد میتواند هر جنگ و خونریزی را توجیه کند زیرا هر چیز مادیای را نهی میکند.
حتی در فیلم باشگاه مبارزه که برد پیت در آن بازی میکند نیز تعالیم ناستیک وجود دارد. وی در این فیلم رهبر گروهی است که برای رسیدن به یک مرحله از عرفان، یکدیگر را تا حد مرگ کتک میزنند. این فیلم کار را به جایی میرساند که نامش را پروژه آشوب گذاشتهاند و معلوم میشود که کاراکتر برد پیت در این فیلم مانند نقش وی در فیلم الف مثل انتقام، یک تروریست ناستیک است. برد پیت در این فیلم ادعا میکند که نحوه رسیدن به روشنی عرفانی، نابودی دنیای مادی و پذیرش درد است. او ادعا میکند که وقتی کسی در برابر خدا میایستد دلیلی برای ترس ندارد.
در فیلم دیگری به نام شهر تاریک نیز معرفتی ناستیکگونه را داریم. به این صورت که میگوید واقعیتی که در آن زندگی میکنیم ساختگی و دروغین است. این شهر تاریک هم کارگردان پیشنهاد میدهد شاید فرار کردن از ماتریکس خیلی هم بد نباشد.
درواقع ناستیسیزم دستآویزی قوی برای نابودی انسانیت فراهم آورده است. فیلم دیگری که در حد و اندازه رمز داوینچی، انجیل دروغین را ترویج میکند استیگماتا است. استیگماتا این دروغ را تکرار میکند که انجیل توماس، نزدیکترین سند به تاریخ زندگی عیسی مسیح است؛ در حالی که این انجیل یک اثر قرن دومی ناستیک است. این انجیل یک جمله دروغین دارد: زنان نمیتوانند به بهشت راه یابند مگر اینکه به مرد تبدیل شوند. و در فیلم استیگماتا هم زنی را میبینیم که جسمش توسط روحی پلید به تسخیر درآمده است.
فیلم شهر دلپذیر، به یک دروغ ناستیک دیگر دامن میزنند. به اینکه چیزی به نام گناه وجود ندارد و جالب است که در واقع گناه را تحسین و از هبوط انسان تجلیل میکند. در این فیلم یک خواهر و برادر به شکلی عجیب وارد شهری میشوند که همهجایش سیاه و سفید است و کمکم در اثر گناهانی که این خواهر و برادر به شهر وارد میکنند همهجا رنگی و زیبا میشود.
تام کروز دی فیلمی به نام چشمان باز بسته به کارگردانی استنلی کوبریک در سال 1999 بازی میکند. این فیلم عدهای را به نمایش میگذارد که عیاشیهای ناستیکی دارند و برای از میان بردن دستورات خالق هستی دست به هر کاری میزنند.
فیلم ناستیکی دیگری که تام کروز در آن بازی میکند گزارش اقلیت است. در این فیلم تام کروز که نقش رئیس سازمان پیشگیری از جنایت را بازی میکند و قادر است تا آینده را تغییر دهد که این خود یک جنبه ناستیک فیلم است. در این فیلم غیر از اینکه دنیا مخلوق شیطان و یک زندان بزرگ نشان داده میشود تام کروز سعی میکند تا جلوی ظهور را که بگیرد.
تام کروز، یکی از محبوبترین بازیگران دنیا و یکی از حواریون تعالیم ران هابرد است. اما ران هابرد حواری تعالیم الیستر کراولی شیطانپرست است.
الیستر کراولی
ال. ران هابرد
ران هابرد به علمشناسان توصیه میکرد که تا نوشتههای دوست خوب او الیستر کراولی را بخوانند.
پسر هابرد در کتابی به نام «ال.ران هابرد، مسیحا یا دیوانه» مینویسد که پدرش به او گفته است که علمشناسی ناستیک درواقع همان روزی شروع شده که الیستر کراولی مرده یعنی اول دسامبر 1947. الیستر کراولی به پیروانش میگوید که نه تنها کلامش را به عنوان راهنما بپذیرند بلکه آنان را تشویق میکند تا کیهانشناسی شیطانی او را تبلیغ کنند.
کتابهای هری پاتر نوشته رولینگ، محبوبترین سری کتابهای داستانی است که تا به حال برای بچهها نوشته شده. این مجموعه داستان و فیلم، کودکان ما را در معرض ایدههایی کفرآمیز قرار داده و این در حالی است که رولینگ تصدیق میکند که همه این داستانپردازیها از جایی به ذهنش نازل شده است و فقط سعی کرده آنچه را که برایش الهام شده تا جای ممکن به صورت کامل توضیح دهد. وی میگوید من طوری دیالوگها را مینویسم که انگار در حال گوش کردن به یک مکالمه هستم. رولینگ نه تنها با آشنا کردم مخاطبین جوان خودش با آیینها جادویی و علوم ممنوعه به آنها سرنخهایی از اینکه چه کسی در تاریخ قویتر بوده میداده بلکه زندگی هری پاتر را از زندگی الیستر کراولی برگرفته.
همانند هری پاتر، کراولی هم از تربیت سختگیرانه خودش دست میکشد و به جادو روی میآورد. او مانند هری پاتر در 11 سالگی میفهمد که یک جادوگر است.
فیلم هوش مصنوعی مشحون است از یاس و ناامیدی، و مخاطبانش را با این سوال همراه میکند که آیا خدا میتواند به مخلوقاتش عشق بورزد؟ در فیلم یادآوری کامل نیز انسانی را داریم که نمیداند واقعی است یا خیر.
در فیلم از جهنم نیز جانی دپ با کشیدن تریاک به الهامات ذهنی میرسد تا بتواند پروندههای جناییاش را حل کند. داستان این فیلم توسط آلان مور، نویسنده شیطانپرست نوشته شده است. جانی دپ در هنگام فیلمبرداری ادعا میکرده که جسمش توسط نهادهای شیطانی تسخیر شده است.
فیلم نمایش ترومن با بازی عالی جیم کری باز هم این دیدگاه ناستیک را به ذهن ما میرساند که ما در این دنیا توسط یک خالق اهریمنی به دام افتادهایم. در این فیلم یک نفر تمام زندگی شخصیت اول را از بالای سرش نگاه میکند. سرانجام ترومن پی میبرد که همه چیز دروغ است و میفهمد که اطمینان و ایمان به خالقش یک توهم است. او توهمش را میشکند و این نکته را تکرار میکند که زندگی ما ساختگی و موهومی است.
فیلم دیگری که در دایره ناستیسیزم تعریف میشود، مردان ایکس است. فیلمی درباره گروهی ابرقهرمان که از جهشهای ژنتیکی درست شدهاند و قدرتها عجیبی برای تسلط بر دنیا دارند. در ناستیک هم این تفکر وجود دارد که جسم آنها با اهریمن تسخیر شده و قدرتهای فراحسی پیدا میکنند.
همانطور که دیدید هالیوود با ایدئولوژی ناستیک نقشی عمده در تاثیرگذاری بر تودهها دارد. از طریق رمز داوینچی دن براون که مطلقا ناستیک است یا از طریق ماتریکس یا نمایش ترومن یا خیلی دیگر از فیلمهایی که بهترین بازیگران مرد و زن در آنها ایفای نقش میکنند. اما چیزی که قلب انسان را به درد میآورد این است که خیلی از افراد درکی از اینکه چه چیزی حقیقی است و چه چیزی دروغین است ندارند. در پایان، تمام آنچه که میتوان از هالیوود فهمید این است که هالیوود دروغگو است و فقط دروغ را رواج میدهد. دروغ نسبت به خدا، نسبت به انجیل و نسبت به همه خوبیها.
منبع مقاله : سایت مشرق نیوز
مستندی که قصد معرفی آن را داریم توسط جوزف اسچیمل ساخته شده و به بررسی فیلمهایی مثلِ رمز داوینچی، الف مثل انتقام, ماتریکس، کنستانتین، نمایش ترومن و هری پاتر میپردازد. در این مستند این فیلمها به لحاظ محتوایی تحلیل میشوند و تقابل آنها با آموزههای اناجیل و مسیحیت بحث میشود. این موضوع نشان میدهد که تهاجم هالیوود به سایر ادیان (بجز دین یهود) جدی است. در کشورمان و در عالم اسلام نیز افراد بسیاری هستند که مکرراً از تهاجم هالیوود علیه اسلام و ادیان سخن گفتهاند. در قسمت نخست این مستند به فیلمهای رمز داوینچی، الف مثل انتقام و ماتریکس پرداخته شد. در قسمت دوم و پایانی به فیلمهایی چون دنی دارکو، فایت کلاب، نمایش ترومن، مردان ایکس و ... پرداخته خواهد شد.
توضیح آنکه متن گفتار این مستند که ذیلاً می آید بازتاب دهنده عقاید مسیحیان است و لذا بدین لحاظ مورد قبول ما مسلمانان نیست.
ناستیسیزم: ناستیکها افرادی در مصر باستان بودند که به فکر رهایی از مادیت دنیا با استفاده علوم غریبه و ممنوعه شیطانی بودند.
این نگرش ناستیک که جسم، چیز پلید یا موهومی است در فیلم دیگری نیز به نام دانی دارکو یافت میشود. در این فیلم پسری به نام دانی توسط خرگوشی مرموز و اهریمنی رهبری میشود تا یک مدرسه مسیحی را در آب غرق کند. در این فیلم نشان داده میشود که خرگوش با دانی صحبت کرده و به او میگوید که جسم انسانی فقط یک لباس است.
درواقع ناستیسیزم دستآویزی قوی برای نابودی انسانیت فراهم آورده است. فیلم دیگری که در حد و اندازه رمز داوینچی، انجیل دروغین را ترویج میکند استیگماتا است. استیگماتا این دروغ را تکرار میکند که انجیل توماس، نزدیکترین سند به تاریخ زندگی عیسی مسیح است؛ در حالی که این انجیل یک اثر قرن دومی ناستیک است. این انجیل یک جمله دروغین دارد: زنان نمیتوانند به بهشت راه یابند مگر اینکه به مرد تبدیل شوند. و در فیلم استیگماتا هم زنی را میبینیم که جسمش توسط روحی پلید به تسخیر درآمده است.
الیستر کراولی
ال. ران هابرد
پسر هابرد در کتابی به نام «ال.ران هابرد، مسیحا یا دیوانه» مینویسد که پدرش به او گفته است که علمشناسی ناستیک درواقع همان روزی شروع شده که الیستر کراولی مرده یعنی اول دسامبر 1947. الیستر کراولی به پیروانش میگوید که نه تنها کلامش را به عنوان راهنما بپذیرند بلکه آنان را تشویق میکند تا کیهانشناسی شیطانی او را تبلیغ کنند.
کتابهای هری پاتر نوشته رولینگ، محبوبترین سری کتابهای داستانی است که تا به حال برای بچهها نوشته شده. این مجموعه داستان و فیلم، کودکان ما را در معرض ایدههایی کفرآمیز قرار داده و این در حالی است که رولینگ تصدیق میکند که همه این داستانپردازیها از جایی به ذهنش نازل شده است و فقط سعی کرده آنچه را که برایش الهام شده تا جای ممکن به صورت کامل توضیح دهد. وی میگوید من طوری دیالوگها را مینویسم که انگار در حال گوش کردن به یک مکالمه هستم. رولینگ نه تنها با آشنا کردم مخاطبین جوان خودش با آیینها جادویی و علوم ممنوعه به آنها سرنخهایی از اینکه چه کسی در تاریخ قویتر بوده میداده بلکه زندگی هری پاتر را از زندگی الیستر کراولی برگرفته.
فیلم هوش مصنوعی مشحون است از یاس و ناامیدی، و مخاطبانش را با این سوال همراه میکند که آیا خدا میتواند به مخلوقاتش عشق بورزد؟ در فیلم یادآوری کامل نیز انسانی را داریم که نمیداند واقعی است یا خیر.
فیلم نمایش ترومن با بازی عالی جیم کری باز هم این دیدگاه ناستیک را به ذهن ما میرساند که ما در این دنیا توسط یک خالق اهریمنی به دام افتادهایم. در این فیلم یک نفر تمام زندگی شخصیت اول را از بالای سرش نگاه میکند. سرانجام ترومن پی میبرد که همه چیز دروغ است و میفهمد که اطمینان و ایمان به خالقش یک توهم است. او توهمش را میشکند و این نکته را تکرار میکند که زندگی ما ساختگی و موهومی است.
منبع مقاله : سایت مشرق نیوز