قرآن معجزه الهي است

هر کس با تاريخ اسلام و قرآن آشنايي دارد، اين مطلب را به يقين مي داند و بر آن اذعان و ايمان دارد که محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) تمام ملل جهان را به سوي اسلام دعوت کرده، با قرآن بر آنان احتجاج و اتمام حجت نموده است و
پنجشنبه، 2 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرآن معجزه الهي است
قرآن معجزه الهي است

 

نويسنده: حضرت آيت الله حاج سيد ابوالقاسم خوئي ( ره )
مترجم:
محمد صادق نجمي
هاشم هاشم زاده هريسي




 

هر کس با تاريخ اسلام و قرآن آشنايي دارد، اين مطلب را به يقين مي داند و بر آن اذعان و ايمان دارد که محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) تمام ملل جهان را به سوي اسلام دعوت کرده، با قرآن بر آنان احتجاج و اتمام حجت نموده است و به وسيله اعجاز قرآن قدم به ميدان مبارزه نهاده، با صداي رسا و بلند به جهانيان اعلام داشته است که همگان دست به دست هم دهند و کتابي را به مانند اين قرآن عرضه کنند تا او از دعوت و ادعاي خويش دست بردارد.
ولي پس از مدت کمي از اين مرحله تنزل و به آوردن ده سوره به مانند سوره هاي قرآن اکتفا نموده، باز هم تنزل کرد و آوردن تنها يک سوره از قرآن را پيشنهاد نمود و بدين گونه به تحدي و مبارزه خود ادامه داد تا به امروز نيز اين تحدي و مبارزه طلبي ادامه داشته، تا دامنه ي رستاخيز همچنان هم ادامه خواهد داشت.
اما براي عرب آن زمان که در فصاحت و بلاغت و در شعر و ادب، تخصص و بلکه يک نوع نبوغ داشت، بهترين و ساده ترين راه مبارزه با قرآن اين بود که يکي از سوره هاي کوچک قرآن را بياورد و جوابگوي تحدي و پيشنهاد رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) گرديده با بلاغت و فصاحت قرآن مجيد، معارضه و مبارزه کند و ادعاي وي را که رايج ترين عقايد و روشن ترين سنن و آداب آنان را مي کوبيد، محکوم نمايد و از اين طريق پيروزي خود را ثابت و نام خويش را در تاريخ ماندگار سازد و بر ارزش و موقعيت خويش بيفزايد و با اين معارضه و مبارزه ساده، ملت عرب را از جنگ هاي کوبنده و صرف هزينه هاي سنگين و نثار خون هاي رنگين راحت و آسوده کند و از تحمل سختي ها و فشارها و ترک نمودن خانه ها و اوطانش، آسوده خاطر شود.
ولي عرب فصيح و بليغ آن روز وقتي در برابر قرآن قرار گرفت و در فصاحت و بلاغت آيات قرآن دقت و تفکر کرد، هر چه زودتر به معجزه بودن آن اذعان نمود و به اين حقيقت پي برد که مبارزه با قرآن با شکست قطعي مواجه خواهد شد و جز تسليم و سرفرود آوردن در برابر حق و اظهار عجز و ناتواني در برابر قرآن چاره و راه ديگر ندارد.
روي همان اذعان و يقين بود که عده اي از آنان وحي بودن قرآن را پذيرفته، نبوت پيامبر اسلام را تصديق نمودند و در برابر دعوت قرآن سرتسليم فرود آورده، با تشرف به دين اسلام به سعادت ابدي نائل گرديدند ولي گروه ديگري راه عناد و لجاجت در پيش گرفته، مبارزه با شمشير را بر مبارزه با سخن ترجيح دادند و به جاي معارضه با بيان، معارضه با نيزه و سنان را انتخاب نمودند.
اين عجز و درماندگي، خود بزرگ ترين دليل و روشن ترين گواه بر وحي بودن قرآن مي باشد و ثابت مي کند که آوردن کتابي مثل قرآن از دايره قدرت بشر بيرون و از حد امکان او خارج است.

يک اشکال و سه پاسخ

بعضي از مردم بي اطلاع ادعا نموده اند که عرب آن زمان، گفتاري مانند قرآن را آورده و با آن به مقام معارضه برآمده است. منتهي در اثر مرور زمان و طول مدت، اين معارضه از بين رفته و براي ما مخفي مانده است.
اين گفتار از جهات مختلفي، سست و غيرقابل قبول مي باشد زيرا:
1- اگر چنين مبارزه و پيروزي واقعيت داشت، حتماً اعراب، اين جريان را در مجالس خود بازگو مي نمودند، در هر کوچه و برزن و در مراسم رسمي شايع و اعلام مي ساختند و دشمنان اسلام که مي خواستند از هر فرصتي استفاده کنند، اين معارضه و پيروزي را تبليغ نموده، از وجود آن براي پيشبرد مقاصد خويش بهره برداري مي کردند و به صورت يک حربه سنگين و کوبنده اي، محفوظ داشته، بر عليه دشمن خويش به کار مي بردند و گذشتگان، آن را در کتاب هاي تاريخ نقل و براي هميشه ضبط مي نمودند، در صورتي که از اين معارضه در هيچ کتاب تاريخ و ادب نامي به ميان نيامده، اثري از آن ديده نشده است.
2- از طرف ديگر تحدي قرآن مجيد و مبارزه خواستن آن منحصر به يک عده و يا تنها اعراب نبود، بلکه قرآن تمام جوامع بشري را در تمام اعصار و قرون به مبارزه فراخوانده، تمام انس و جن را به معارضه دعوت مي کند.
در اين مقام چنين مي گويد:

(قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً.) (1)

بگو: اگر انسان ها و پريان اتفاق کنند که همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نتوانند آورد، هر چند يکديگر را[در اين کار] کمک کنند.
و در طول تاريخ، دستگاه مسيحيت و دشمنان اسلام هزينه هاي سنگيني را متحمل شده، پول هاي گزافي را صرف کرده اند تا از عظمت اسلام و مسلمانان بکاهند و مقام ارج دار پيامبر اسلام و قرآن مجيد را کوچک جلوه دهند و اين مبارزه ادامه و استمرار داشته، به صورت يک برنامه منظم در دايره ي وسيع و گسترده اي انجام مي پذيرد. بنابراين، اگر معارضه با بلاغت قرآن براي آنان- گرچه با آوردن يک سوره- امکان داشت، از اين راه استفاده مي کردند و با تنظيم سخني مشابه يکي از سوره هاي کوچک قرآن با بهترين و سهل ترين وجهي به هدف خويش نائل مي آمدند و خود را از صرف هزينه اي سنگين و زحمات فراوان در مبارزه با اسلام راحت مي نمودند.

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ‌ )(2)

3- سومين پاسخ اين است که اگر کسي کلام بليغ و شيريني را تمرين و بر آن ممارست کند به آساني مي تواند، کلامي مانند آن و يا لااقل مشابه آن را که در اسلوب و روش تا حدي قريب به هم باشند، بياورد. اين قانوني است، مسلم و کلي و در تمام موارد جريان دارد. ولي قرآن مجيد از اين قانون کلي مستثني است زيرا انسان هر چه پيش تر با قرآن آشنا گردد و هر چه بيش تر در آن دقت، تمرين و ممارست نمايد تا آن جا که آيات آن را به مغز خود بسپارد؛ باز نمي تواند کلامي را تنظيم کند که کوچک ترين شباهت و تناسبي با اسلوب و بلاغت آيات قرآن داشته باشد. اين حقيقت ثابت مي کند که قرآن اسلوب خاصي را داراست که از حدود تعليم و تعلم خارج است و نمي توان با ياد دادن و ياد گرفتن، اسلوب آن را فرا گرفت و به کار برد.
از اين جا معلوم مي شود که اگر قرآن، انشا و گفتار خود رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) بود، در خطبه ها و کلمات وي که نقل شده، يک نوع تشابه به قرآن را احساس مي کرديم و در اسلوب، قرآن و اسلوب کلمات رسول خدا تشابه و تناسب خاصي را درک و مشاهده مي نموديم و يا لااقل در لابه لاي گفتار آن حضرت جملاتي پيدا مي شد که از نظر سبک و اسلوب مشابه و همانند قرآن باشد و قهراً اين جملات در کتاب ها تدوين و براي ما نقل مي شد و مخصوصاً دشمنان قرآن که مي خواهند از شکوه و عظمت اسلام بکاهند، اين گونه کلمات را حفظ نموده و به رخ ما مي کشيدند.
به اين نکته نيز بايد توجه نمود: بلاغتي که در ميان مردم معمول و متعارف است و گاهي در ميان اجتماع، افرادي پيدا مي شوند که از فن بلاغت برخوردارند ولي بلاغت و سخن سرايي آنان معمولاً محدود به يک قسمت و يا دو قسمت منحصر مي باشد.
مثلاً: يکي در نثرگويي، بلاغت دارد و در شعر سرايي عاجز و زبون، آن ديگري در حماسه، شعر بليغ مي گويد ولي در مديحه سرايي نه و يا در رثا و نوحه سرايي شعر زيبا و شيوايي مي سرايد ولي در غزليات شعرش نازل و منحط مي باشد. اما قرآن در موضوعات مختلف وارد گرديده، به فنون متعدد سخن گفته در تمام آن جهات و ابعاد سخن را به حد اعجاز برده، اعجاز را نيز به حد اعلا و کمالش رسانده است که ديگران از آوردن مانند آن ناتوان بوده، زانوي عجز بر زمين مي زده اند. اين فصاحت و بلاغت همه جانبه، اختصاص به گفتار خدا و قرآن دارد و براي بشر هرگز امکان پذير نيست.

پي‌نوشت‌ها:

1-بني اسرائيل/88.
2- صف/8.

منبع مقاله:
سيد ابوالقاسم، (1385)، البيان في تفسير القرآن، ترجمه محمد صادق نجمي- هاشم هاشم زاده هريسي، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، چاپ دوم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا