اولین باز سازی موفقیت آمیز اندام در یک پستان دار

موشی را تصور کنید که از هر نوع سرطان قابل تصور درمان شده‌ است و اکنون به منبع جوانی دست یافته است و حد اقل تیموس جوانی دارد. اکانومیست گزارش می‌دهد گروهی از محققان توانسته‌اند موجب رشد دو باره‌ی اندام‌ سیستم
دوشنبه، 17 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اولین باز سازی موفقیت آمیز اندام در یک پستان دار
اولین باز سازی موفقیت آمیز اندام در یک پستان دار

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
نوعی تحریک شیمیایی موجب رشد دو باره‌ی تیموس در یک موش زنده می‌شود.
اولین باز سازی موفقیت آمیز اندام در یک پستان دار
موش آزمایشگاهی
موشی را تصور کنید که از هر نوع سرطان قابل تصور درمان شده‌ است و اکنون به منبع جوانی دست یافته است و حد اقل تیموس جوانی دارد. اکانومیست گزارش می‌دهد گروهی از محققان توانسته‌اند موجب رشد دو باره‌ی اندام‌ سیستم ایمنی در موش‌ها، که تیموس نام دارد، شوند. پس ازاین که محققان موش‌ها را به این طریق درمان کردند، تیموس در موش‌ها بیش از دو برابر رشد کرد. این تیموس‌ها، که به طور طبیعی با افزایش سن جانور ساختارشان تغییر می‌کند و کار آیی آن‌ها به مرور کمتر می‌شود، پس از درمان، تبدیل به ساختاری جوان‌تر گردیدند.
اکانومیست گزارش می‌دهد این نخستین باری است که محققان توانسته‌اند یک اندام فعال در پستان دار را وادار به توانمند و جوان سازی خود کنند. این اقدام یک قدم در جهت روش خاص باز سازی ارگانی است. البته، آزمایشگاه‌های بسیاری اندام‌های مصنوعی را از راه‌های مختلف تکثیر کرده‌اند. ما توانسته‌ایم همه چیز از جمله نای ساخته شده از سلول‌های بنیادی خود بیمار، و اندام‌های چاپی 3 بعدی را به این طریق ایجاد کنیم. برخی از این اندام‌ها، مانند نای، پیش از این نیز در افراد استفاده شده است.
در مقابل، در روش رشد تیموس به هیچ سلولی نیاز نبود. در عوض، این روش بر پایه‌ی تحریک شیمیایی به منظور رشد تیموس بود. اگر چه، از آن جایی که تحریک تنها در موش‌هایی که از طریق مهندسی ژنتیک برای پاسخ دهی به اثر این تحریک شیمیایی دست کاری شده بودند، موجب رشد شد، این مطالعه تنها نشان می‌دهد که وادار کردن اندام‌ها به رشد امکان پذیر است. اما هنوز سال‌های متمادی طول می‌کشد تا کشف شود دقیقاً چگونه می‌توان رشد را در انسان‌ها به طریق مشابهی تحریک کرد.
گروهی از 3 محقق پزشکی باز سازی در دانشگاه ادینبرگ پژوهش انجام گرفته بر روی تیموس موش را این ماه در مجله‌ی علمی دولوپمنت منتشر کردند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط