اپونتيا

جنس اپونتيا (Opuntia) داراي بيش از 250 گونه است و متعلق به خانواده ي کاکتوس (1) مي باشد. اين گياهان مناسب گلخانه بوده ليکن برخي نمونه هاي کوچک آن را مي توان در آپارتمان و درون ساختمان کشت داد. اين گياهان به
چهارشنبه، 19 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اپونتيا
اپونتيا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس اپونتيا (Opuntia) داراي بيش از 250 گونه است و متعلق به خانواده ي کاکتوس (1) مي باشد. اين گياهان مناسب گلخانه بوده ليکن برخي نمونه هاي کوچک آن را مي توان در آپارتمان و درون ساختمان کشت داد. اين گياهان به اندازه هاي مختلفي رشد مي کنند. برخي از گونه هاي دشتي و بيابان به صورت درخت رشد مي نمايد. اپونتيا داراي ساقه هاي برگ مانند و برگ هاي خار مانند هستند که بر سطح ساقه ها به صورت هاي گوناگوني قرار دارند. ساقه ها گاهي به صورت استوانه رشد مي نمايند. خارها معمولاً همراه با زوائد سوزني ديگري است. بسياري از نمونه ها در آپارتمان گل توليد نمي کنند. مگر اين که به گلخانه منتقل شوند. گل هاي آنها بزرگ زيبا و نمايشي است و از محل اتصال ساقه ها توليد مي شوند. گل ها نسبتاً لوله اي به رنگ هاي قرمز و زرد و معمولاً در ماه هاي تابستان توليد مي شوند. اپونتيا برخلاف تصور بايستي آبياري منظم شود و نياز به خاک غني دارد و همچنين نياز به تغذيه دارد. گلدان اپونتيا را در جايي قرار دهيد (پشت پنجره) که بيشترين نور به آن بتابد. از گلدان مناسب استفاده کنيد چون ريشه هاي انبوه و زيادي توليد مي کند. هر سال در بهار گلدان و خاک را تعويض کنيد. در زمستان در جاي خنک و سرد بين 7-3 درجه سانتي گراد قرار دهيد و آبياري را متوقف نموده ليکن اجازه ندهيد خاک گلدان کاملاً خشک شود.
براي ازدياد اپونتيا از ساقه هاي برگ مانند استفاده نماييد. هر کدام از آنها را مي توانيد قطع کنيد دو يا سه روز در هواي آزاد قرار داده و سپس در کمپوست بکاريد و کمپوست را مرطوب نگهداريد. اپونتيا خيلي سريع ريشه داده و شروع به رشد مي نمايد. گاهي محل اتصالات صفحات ساقه خيلي سست است و به راحتي جدا مي شود.
اپونتيا
ازدياد آنها از طريق بذر نيز نسبتاً ساده است بذرها چون داراي پوست ضخيمي هستند دير رويش حاصل مي نمايند. بهتر است قبل از کاشت آنها را در آب به مدت يک يا دو روز خيس کنيد. بذر را در ابتداي بهار بکاريد و در دماي حدود 21 درجه سانتي گراد قرار دهيد.
آفات در نتيجه حشرات ريز و مورچه ها ممکن است به گياه و ريشه آن صدمه وارد نمايند. گاه بيماري قارچي باعث ايجاد لکه هاي قرمز رنگي در سطح ساقه ها مي شود.

پي نوشت ها :

1. Cactaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط