زیست شناسان مشهور حیات وحش

دانشمندی که در مورد زیستگاه و فرآیندهای زندگی یک حیوان و یا گیاه وحشی مطالعه می کند، یک زیست شناس حیات وحش نامیده می شود. در ادامه به چند مورد از زیست شناسان معروف حیات وحش جهان اشاره می شود.
چهارشنبه، 9 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زیست شناسان مشهور حیات وحش
زیست شناسان مشهور حیات وحش

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
دانشمندی که در مورد زیستگاه و فرآیندهای زندگی یک حیوان و یا گیاه وحشی مطالعه می کند، یک زیست شناس حیات وحش نامیده می شود. در ادامه به چند مورد از زیست شناسان معروف حیات وحش جهان اشاره می شود.
حیات وحش به کلیه جان داران ازقبیل پستان داران، پرندگان، خرندگان و دو زیستان اطلاق می‌شود که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت یا کمک انسان بر روی کره زمین زندگی کرده و آب و غذای خودرا خود تأمین می کنند و خود شکار کرده و یا شکار می‌شوند. در ایران 524 گونه پرنده،160 گونه پستان دار،222 گونه خزنده و دو زيست و 65 گونه جونده زيست مي کنند. در ميان گونه های مختلف حيات وحش دو گونه منقرض شده اند كه عبارتند از: شير ايراني، و ببرمازندران. و گونه های يوز پلنگ آسيائی، پلنگ ايراني و خرس سياه كم ياب بوده و در معرض خطر انقراض قرار دارند.
زیست شناسان مشهور حیات وحش
زیست شناسی حیات وحش شاخه ای از مطالعات در علم زیست شناسی می باشد. روی کرد تأدیبی مطالعه حیات وحش شامل منشاء، رفتار، زیستگاه، بیماری ها و چرخه زندگی حیات وحش می باشد. زیست شناسی حیات وحش یک مطالعه ترکیبی از جانور شناسی، گیاه شناسی، شیمی، ریاضیات و رشته های مختلف دیگر است. مطالعات پرنده شناسی به شناخت فرآیندهای زندگی پرندگان مختلف، مطالعات پستان دار شناسی به مطالعه در مورد پستان داران، مطالعات خزنده شناسی به مطالعه در مورد خزندگان، و مطالعات ماهی شناسی به مطالعه روند زندگی ماهیان می پردازد.

دکتر دیم جین گودال

دکتر جین در تاریخ 3 آوریل سال 1934 در انگلستان به دنیا آمد. او نه تنها یک زیست شناس حیات وحش می باشد، بلکه انسان شناس معروف و طرف دار محیط زیست نیز هست. او کار خود را در زمینه زیست شناسی حیات وحش به عنوان دستیار انسان شناس معروف لوئیس لیکی آغاز کرد. او کار خود را با مطالعه بر روی شامپانزه ها در پارک ملی گومبه در شرق آفریقا آغاز کرد. در سال 1964، او دکترای خود را از دانشگاه کمبریج در زمینه رفتار شناسی با کمک لوییز لیکی به پایان رساند و هم چنین به نام "فرشته لیکی" لقب گرفته شد. او در مورد عادات و چرخه زندگی شامپانزه های وحشی مطالعه نمود و به طور مؤثر به شناخت و درک فرایند تفکر شامپانزه های وحشی پرداخت. یکی از کشف های معروف و مشهور او این بود که او دریافت، شامپانزه ها نیز می توانند مانند انسان ها رفتار کنند. یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه گودال این است که به جای عنوان تعداد حیوانات، او در مطالعات خود برای هر حیوانی نام انتخاب می کرد. کوفی عنان در سازمان ملل متحد جایزه صلح را در سال 2002 به او تقدیم کرد. پرنس چارلز در سال 2004 نام خانم فرمانده را در امپراتوری بریتانیا به او عطا کرد. در آوریل 2008، مدال دانشگاه ایالتی مونتانا به خاطر مدیریت شایسته سراسری به دکتر جین اهدا شد.

دکتر هوارد نلسون

نلسون یک بوم شناس و زیست شناس حیات وحش اهل ترینیداد و توباگو است. او در حال حاضر مدیر عامل شرکت مرکز طبیعت رایت آسا در آریما، ترینیداد می باشد. او مدرک کار شناسی ارشد خود را از دانشگاه وست ایندینز و دکترای خود را از دانشگاه ویسکانسین مدیسون تحت هدایت دکتر استنلی تمپل دریافت نمود. او به خاطر کارش در دو باره طبقه بندی کردن رشد پوشش گیاهی مختلف در ترینیداد و توباگو مشهور است. او هم چنین قوانین ایجاد پارک های ملی و سازمان حیات وحش را در ترینیداد و توباگو پیش نویس کرد.

دکتر آرچی کار

دکتر آرچی کار یک جانور شناس معروف بود که مطالعاتش در زمینه لاک پشت های دریایی بود. او بسیاری از مقالات و کتاب ها از جمله "ماهی بسیار عالی"، کتاب لاک پشت ها، راهنمای خزندگان، دو زیستان و ماهی های آب شیرین فلوریدا را نوشته است. او زمانی احساس رضایت نمود که کتاب طبقه بندی علمی را برای "ماهی های شهرستان الاچوا، فلوریدا" به نام "کلید کار" منتشر کرد. او یکی از بنیان گذاران سازمان حفاظت از منابع کارائیب بود که برای نجات و نظارت بر لاک پشت-های دریایی در کاستاریکا تلاش می کرد.
زیست شناسان حیات وحش مشهور بسیاری در جهان وجود دارند که کارهایشان شایسته تقدیر است. جف کروین، تونی ساپر و جین اسمارت تعدادی از آنها می باشند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط