گزارشی از جشنهنر شیراز/1
جشن هنر شیراز، گردهمآیی بود که از تاریخ 1346 تا 1356 شمسی، در شیراز برگزار شد. یازده بار گردهمآیی به اصطلاح هنرمندان ایرانی و خارجی در خرابههای تخت جمشید و نقش رستم، تالارهای هنری شیراز و خانههای قدیمی و خیابانهای شهر گل و بلبل. اقدامات به ظاهر هنردوستانه دولت پهلوی بخش مهمی از پروژه مدرنیزاسیونی بود که برنامه اصلی حاکمان ایران در این دوره بود. برنامهای که یک سوی آن را صنعتی شدن شتابان و ادغام در اقتصاد جهانی تشکیل میداد و سوی دیگرش را دانشگاهها و جشنهای هنری و فرهنگی در دست گرفته بودند. با این حال، در میان همه این فعالیتهای فرهنگی و هنری، پدیده جشن هنر شیراز هم سروصدای بیشتری پیدا کرد و هم با گذشت ایام، از اهمیت سیاسی هم برخوردار شد. گزارشهای تفصیلی مشرق قصد دارد ابعاد مختلفی از این گردهمآیی تاریخی را به بررسی بگذارد.
گردانندگان اصلی جشن هنر
جشن هنر شیراز با مشارکت عده زیادی از افراد -مسئولان، روشنفکران و غیره- در طول یازده سال برگزار شد. در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین گردانندگان آن را معرفی کنیم که هم نقش بیشتری داشتند و هم در طول سالیان مختلف از فهرست گردانندگان جشن خارج نشدند:* فرح دیبا (پهلوی)
جشن هنر شیراز با یک نام گره خورده است: «فرح پهلوی». ملکه ایران شاهنشاهی خیلی زود خود را به عنوان یک زن سیاستگریز و هنردوست معرفی کرد. با اینکه تنها ده سال زمان لازم بود که نوعروس خاندان پهلوی، نایبالسلطنه ایران هم بشود و قدرت سیاسی خود را به بالاترین میزان ممکن برساند، اما همه جا حرف از روحیه لطیف و سجایای نیکوکارانه ملکه بود. جشنهای شاهنشاهی، جشنوارههای هنری، جشنهای فرهنگ و هنر، فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد فرهنگی فرح و بالاخره «جشن هنر شیراز»، همه از ابتکارات و اشارات او به شمار میآمد.این علاقه فرح به هنر و آن هم گونههای آوانگاردهای غربی و اروپایی آن، شاید بیارتباط با تربیت فرانسوی و تعلق خاطرش به پاریسیها نبوده باشد. براساس روایتهای تاریخی، پدر فرح «از افسران ارتش بود و ابتدا در سنپترزبورگ و سپس در فرانسه تحصیل کرده بود. او از ایرانیانی بود که پاریس، میهن دومشان به شمار میرود و فرح بعدها همین شیفتگی را به ارث برده بود.» [1]
کارت دانشجویی فرح دیبا در فرانسه
فرح در مدرسه پیشاهنگی ژاندارک
فرح پهلوی، حالا قدرت آن را داشت که علایق هنری خود را به جامعه تعمیم دهد. جشن هنر شیراز بهترین ایده برای راهاندازی کارناوال هنری بود که هنرمندان جهان را به ایران میآورد. اما در این میان، هنرمندان فرانسوی از هم جایگاه ویژه خود را داشتند. در این باره، اسکندر دلدم از گفتگویی که میان او و مهندس والا، از نزدیکان دفتر شهبانو رخ داده نکات جالبی را نقل میکند. پس از آنکه کنسرت موسیقی «دمیس روسس»، خواننده یونانیالاصل فرانسوی در تهران شکست مالی خورد، دفتر فرح تمام هزینهها آن را جبران کرد. دلدم علت این کار را از مهندس والا جویا میشود. والا در پاسخ میگوید: «فرح علاقه زیادی دارد که فرهنگ فرانسه را در ایران جا بیندازد و به خاطر سالها اقامت در فرانسه با خلق و خوی فرانسویاش انس گرفته و خود را سفیر فرهنگی فرانسه در ایران میداند.» [2]
فرح پهلوی و امیرعباس هویدا در جشن هنر شیراز- 1349
از سوی دیگر، همتایان فرانسویِ ملکه هم تا جایی که میتوانستند این ایده بانوی هنرپرور ایران را تحسین میکردند و به او دلگرمی میدادند. روز پانزدهم شهریور 1348 یک هیات نمایندگی مرکب از رجال فرانسوی به تهران میرسد. در راس این هیات «کلود ماسیبی» رییس کمیته جهانی هنر و دبیرکل کمیته مرسوم به کروویزیه قرار دارند. موریس شومان وزیر خارجه فرانسه به وسیله پیر لیوته رییس افتخاری انجمن ادبای فرانسه نامه بسیار ستایشآمیزی در باب جشن هنر برای ایران فرستاده است.» [4]
برای همین بود که اطلاعات در 16شهریور 1349 و در گزارش اختتامیه جشن چهارم نوشت: «معمولا در جشن هنر شیراز هنرمندان فرانسوی زبان اکثریت دارند. اولین هنرمندانی هم که به حضور علیاحضرت شهبانو شرفیاب شدند [برای عرض ادب] چند نفر هنرمند فرانسوی بودند.»
برخی هم معتدند که این هنرورزی، تنها یک میل بهجامانده و گرایش درونی ملکه نبود، بلکه سیاستی بود که برای جامعه ایران تقشههایی داشت: «اما، فرح به محض اينكه جهت حمايت سياسي از شوهرش اقدام كرد و از نقش يك پشتيبان هنر و يك نيكوكار در قبال محرومان (از قبيل جذاميان) خارج شد، به سرعت به دامن سياستمداران تشنه قدرتي افتاد كه در جهت اهداف خاص خودشان از او استفاده كردند.» [5]
«اگرچه فرح سالهای 60 [میلادی] را با سبک و سلیقه پاریسی آغاز کرد ولی در سالهای 70 رو به سوی تولیدات و طرحهای ایرانی نمود... با این وصف گاهی به نظر میرسید که سلیقه فرح تغییر جهت داده است. هرچند او مصمم بود گذشته تاریخی ایران را حفظ نماید ولی سلیقه او درباره هنر معاصر در نظر بسیاری از هممیهنانش بیش از حد پیشرو و جهانی به نظر میرسید. اندی وارهول، اشتوکهاوزن، پیتر بروک توجه او و پارهای روشنفکران و هنرمندان دور و بر او را جلب میکردند که در نظر بسیاری از ایرانیان ناشناس بودند. یک بازرگان ایرانی میگوید: «ما تازه شروع به شنیدن موسیقی باخ کرده بودیم؛ دَرکِ اشتوکهاوزن برای ما غیرممکن بود.» [6] البته در مقالات بعدی، نتایج و چند و چون این تمایلات خانم ملکه را بیشتر بررسی میکنیم.
* مهرداد پهلبد
وزیر فرهنگ و هنر پهلویها، که سالیان سال این وزارتخانه را ملک طلق خود کرده بود شاید از دیگر بازیگران مهم جشنهای هنر شیراز باشد. مهرداد پهلبد بیش از ده سال بر مسند وزیری فرهنگ تکیه زد و به همکار و مشوق دلبخواهی برای هنرجوییهای ملکه و اوامر شاهنشاه تبدیل شد. با این حال سیر ترقی آقای وزیر در شبکه قدرت پهلویها، سیر جالبی بود:«مهرداد پهلبد، برادر ارتشبد غلامعلی مینباشیان بود. پهلبد تا قبل از ازدواج با شمس پهلوی با نام واقعی خود: «عزتالله مینباشیان» زندگی میکرد و امرار معاش او از طریق ویلونزنی در کافهها بود! پس از ورود به دربار به توصیه شمس پهلوی نام و نام فامیل خود را به مهرداد پهلبد تغییر داد.» [7]
مهرداد پهلبد؛ وزیر فرهنگ پهلویها
پهلبد پس از ازدواج با شمس پهلوی از
یک ویلونزن به وزیر فرهنگ تبدیل شد.
* رضا قطبی
پسر دایی فرح پهلوی، دیگر دست اندرکار قابل ذکر جشنهای شیراز است. خاندان قطبی که خاندان مادری فرح به شمار میآیند، پس از ازدواج فرح با محمدرضا، همانقدر که دیباها به نان و نوایی رسیدند، وارد بازی قدرت شدند. فریده قطبی مادر فرح بود و محمدعلی قطبی هم دایی او. رضا قطبی، فرزند محمدعلی بود و همبازی کودکیهای شهبانو.هوشنگ نهاوندی در خاطراتش مینویسد: «رضا قطبی و فرح دیبا که همسن بودند، با هم در کانون خانوادگی «محمدعلی قطبی» پرورش یافتند. شهبانوی آینده ایران، همواره رضا قطبی را چون برادری میپنداشت و دوست میداشت... و این روابط در آن روزهای بحران، ظاهرا نقشی مهم داشت.» [10]
رضا قطبی؛ پسردایی فرح دیبا
رضا قطبی، این تهور را در جریان جشنهای هنر شیراز هم از خود نشان داد. «رضا قطبی از نظر کار سلیقه خودش را اعمال میکرد تا آنجا که حتی گاهی سر و صدای فرح را هم در میآورد. از جمله یک بار به هنگام برگزاری جشن هنر شیراز ترتیب اجرای نمایشنامهای به نام «جمعهکشی» را داده بود. در این نمایشنامه ایرانی، جملهای بود که برای فرح بسیار توهینآمیز بود به این مضمون: «تو که زن شاه شدی... برو برو ربابه... دلم برات کبابه.» این مضمون ضمن اجرای نمایشنامه چند و چندین بار تکرار میشد. بعد از تئاتر به باغ ارم برگشتیم. فرح بسیار ناراحت بود و وقتی قطبی امد گفت: لطفا از این پس مرا به تماشای برنامهای نبر که به من و شوهرم توهین میکنند.» [12]
رضا قطبی؛ رییس رادیو تلویزیون ملی
و مدیر جشن هنر شیراز بود
«خانم اشرف پهلوی که من هنوز ایشان را والاحضرت خطاب میکنم و احترام ایشان را محوظ میدارم میگویند: «فرح و مادرش همه دیباها را از اقصی نقاط ایران جمع کرده و به کاخ اورده و گروه تشکیل داده بودند!» یاد در جایی دیگر از کتاب خاطرات خود میگوید: «فرح یک مشت تودهای را که همشاگردیهای سابقش در پاریس بودند به دربار آورد و دایر مدار امور کرده بود.» یا در قسمتی دیگر از خاطراتشان مینویسد: «رضا قطبی پسردایی فرح شاهنشاه را فریب دادند تا آن نامه معروف غلط کردم-ببخشید را از تلویزیون بخواند!» [14]
یکی از مهمترین نقشهای تاریخی قطبی
نگارش پیام معروف محمدرضا پهلوی بود:
«من هم صدای انقلاب شما را شنیدم!»
* فرخ غفاری
فرخ غفاری (متولد 1300 تهران) در سلک هنرمندان و فرنگرفتگان مورد علاقه ملکه بود. او سالها در فرانسه تحصیل و زندگی کرده، چند سالی هم فیلمسازی را تجربه کرده بود. غفاری در گسترش جشن هنر و اداره آن و بهویژه دعوت از هنرمندان جهان به شیراز نقش مهمی داشت. تقریبا میتوان او را «ذرهبین» جشن دانست که از فلان پیانیست تازهکار آلمانی تا بهمان بندباز جزء آمریکایی را با صعوبت پیدا میکرد و برای «معرفی» به جهانیان با یا بی تایید اعلیحضرتین به ایران میآورد.در آثار سینمایی او، هم فیلمهای مبتذل و دمدستی مانند «عروس کدومه» وجود دارد و هم فیلمهایی که بعدها به آرمان و آرزوی سینمای روشنفکری ایران بدل شد. «شب قوزی» و «جنوب شهر» از این نمونه کارهایند. او بنیانگذار «خانه فیلم ایران» بود که هم به گردآوری و حفظ آثار سینمایی ایران میپرداخت و هم قصد داشت فیلمهای خارجی را برای آشنایی سینماروها و سینمادوستان ایرانی پخش کند.
فرخ غفاری؛ فیلمساز و از مشاوران هنری فرح دیبا
خود غفاری در باره چگونگی نطفه بستن جشن هنر میگوید «رضا قطبی مدیر عامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران یک سال پس از بنیاد آن، به او گفته است که به فکر بنیاد یک جشنواره هنری در ایران باشید. و او پس از آن که با کارشناسان «موسیقی و نمایش» به مشورت نشسته، طرح برگزاری جشن هنر شیراز را فراهم کرده است.» [18] غفاری در ۲۶ آذر ۱۳۸۵ در شهر پاریس درگذشت و در گورستان مونپارناس به خاک سپردهشد. او همواره در جریان جشن از اشباع آوانگاردیسم و هنر مدرن دفاع میکرد و در واقع برنامهریز جشن بود. در این باره شاید فرح هم نظارت چندانی بر کارهای او نداشت.
غفاری در جشن هنر شیراز
* محمدرضا پهلوی درباره جشن هنر چه نظری داشت؟
چنانچه دانستیم و مشهور است، ایده و اجرای جشن هنر شیراز با فرح پهلوی بود. اما جالب است دیدگاه محمدرضا پهلوی را هم در این باره بدانیم. هوشنگ نهاوندی خاطرات جالبی در این باره دارد. او با اشاره به برنامههای هنری که با اشارت شهبانو ترتیب مییافت، معتقد است:«برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، شاه چندان از این برنامهها خوشش نمیآمد، و این تازه بهترین تعبیر از عقیده او است. او همواره در پایان تابستان بازدیدی طولانی از شیراز میکرد، اما برای این کار منتظر میشد که برنامههای جشنواره پایان گیرد. فقط هم یک بار همسرش را در جشن هنر همراهی کرد. که دلیلش پایان بخشیدن به شایعاتی بود که براساس آنها، با زنی رابطه دارد و بر سر این موضوع میانشان شکرآب است.» [19]
محمدرضا تنها یکبار و در سال 1352 که جشن هنر به نام «معرفی هنر کشورهای جهان سوم» برپا شد به شیراز رفت. نهاوندی در خاطرهای که خود با شاه داشته این بیمیلی و کراهت محمدرضا را بهتر و روشنتر نشان میدهد:
محمدرضا پهلوی، فرح و موریس بژار (هنرمند بلژیکی)
در تنها بازدید محمدرضا از جشن هنر به سال 1352
منبع مقاله :
مشرق نیوز
/ج