آشنایی با نام های خداوند: الغنی

الغنی به معنی بی نیازی است که به هیچ چیز حاجت نداشته باشد نه در ذات و نه در صفات خود و تمام ممکنات محتاج او باشند.
شنبه، 17 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با نام های خداوند: الغنی
عدد ابجدی: 1060 الغنی به معنی بی نیازی است که به هیچ چیز حاجت نداشته باشد نه در ذات و نه در صفات خود و تمام ممکنات محتاج او باشند. مداومت بر این اسم موجب کثرت رزق است و اگر کسی تا ده جمعه و هر جمعه ده هزار مرتبه این اسم را بخواند، غنا و دولت بی حساب او را حاصل گردد و بعضی در هر هفته تا ده هفته، دوازده هزار مرتبه در هر گفته اند به شرط ترک لذایذ و و طعامهای حیوانی و اگر کسی این نقش را که متعلّق به این اسم است بنویسد و با خود دارد در تجارت سود کند و صورت نقش این است:
 

257

271

268

264

269

263

258

270

262

266

273

259

272

260

261

267

  شکل شماره(1)


و نیز برای برآورده شدن هر حاجتی خواندن آیه ی زیر از سوره ی مبارکه ی انعام مجرّب است:

«وَ رَبُّکَ الْغَنِیُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِکُمْ مَا یَشَاءُ کَمَا أَنْشَأَکُمْ مِنْ ذُرِّیَّةِ قَوْمٍ آخَرِینَ‌» (انعام/133)

و همراه داشتن این مکسَّر نیز خواص بسیار دارد:

ال

غ

ن

ی

ی

ال

ن

غ

غ

ی

ن

ال

شکل شماره(2)
و برای خلاصی از بلیّات و ادای دین بسیار گفتن «یا غَنیُّ» نافع است و چون کسی خواهد که از همه ی مردم مستغنی شود پنج هزار و سیصد و پنجاه و پنج دفعه بگوید «یاغنیُّ» و گفتن «الغنیّ» تا پنج هزار و پانصد و پنج مرتبه نیز همین فایده را دارد و همین طور گفتن اسم «المُغنی» به معنی بی نیازکننده و اگر کسی در هر روزی صد و یازده مرتبه این اسم-المُغنّی- را بخواند خداوند فقر او را بدل به غِنی نماید و سختی های او را بدل به آسانی نماید و چیزی از خدا نخواهد مگر آن که به او عطا فرماید و "مستجاب الدّعوه" گردد و هر کس این نقش را در وقتی که زُهره در برج میزان باشد بر انگشتری نقش و در دست کند هر کس او را ببیند بی اختیار او را دوست دارد و صورت نقش آن، این است:
 

م

غ

ن

ی

51

9

41

999

8

48

1002

42

1001

43

7

49

  شکل شماره (3)

و برای ادای دین دوازده هزار مرتبه بگوید: "یا قَویُّ یا غَنیُّ یا عَلِیُّ یا وَفِیُّ" مجرّّب است. و برای هر حاجتی پیش از طلوع آفتاب، بعد از نماز صبح سه هزار و بیست و سه مرتبه (3023) بگوید: «یا کافیُ یا غنیُّ یا مُعینُ یا فَتّاحُ» حاجتش برآورده شود و مداومت بر ذکر «الغَنیُّ المُغنیُ الکافیُ الفَتّاحُ» و همراه داشتن مکسَّر این چهار اسم خواصِ بسیار و فواید بی شمار دارد. اگر کسی نقش «المُغنّی» را در شرف زحل یا در شرَف شمس نقش کند و همراه خود نگاه دارد و صد و یازده مرتبه «المغنّی» بگوید خداوند او را علم و حکمت بیاموزد ولکن شرط است که بعد از خواندن این اسم به عدد مذکور «الضُّحی» را بخواند و بعد از آن ذکر زیر را بگوید و بر این دعوت تا چهل روز مراقبت نماید:

(اللهُمَّ یَسِّر عَلَیَّ فِی السِّر الَّذی یَسَّرتَهُ عَلی کَثیرٍ مِن عِبادِکَ)
 

پژوهه در مفهوم الغنیّ از مترجم

این واژه از اسمای خداوند به معنی بی نیازمی باشد که وزن صرفی آن-صفت مشبهه- دلالت بر دوام آن دارد. این اسم هجده بار در قرآن کریم آمده است که ده بار همراه با صفت "حمید"، یک بار با "حلیم"، یک بار با "ذوالرحمه"،یک بار با "کریم" و پنج بار به تنهایی استعمال شده است.

صفت "غنیّ" که از گونه ی صفات ذات خداوند برشمرده می شود، گویای سلب تمام نقایص از اوست، از آن رو که خداوند قادر مطلق در عرصه ی هستی است، پس خاستگاه تمام کمالات می باشد چه در صورت عدم آن وی باید واجب نباشد و خود نیازمند به غیر باشد. "شیخ الرئیس ابن سینا"، "غنی بودن خداوند" را چنین بیان داشته است: «آیا غنیّ تام را می دانی که کیست؟ آن است که در امور سه گانه وابسته به غیر نباشد، نخست در ذاتش، دوم در هیآت متمکن در ذاتش، سوم در هیـآت کمالیه ی منوط به ذات». بر اساس این تفسیر در غنای حضرت حق سه مرتبه مفروض است؛ یکی غِنای ذات که از عدم وابستگی ذاتی به غیر نشأت می گیرد، دیگر غِنای در صفات کمالی موجود در ذات و دیگری غِنای در صفات کمالی اضافی، به این معنی که هیچ صفت کمالی در وی به اعتبار سنجش با غیرملحوظ نمی گردد و تمام صفات و کمالات وی از حیث ذات او بر وی صادق است. پس به طور خلاصه اسم غنی خداوند بیانگر مقام ذات او و کمالات وجودی او می باشد.

«ای مردم! شما به خدا محتاجید و خدا همانا بی نیاز ستوده است».
«فاطر/16»
 
نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی

منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.