دوشنبه، 25 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اساسی‌ترین معیار در انتخاب همسر

پرسش :

چرا اساسی‌ترین معیار در انتخاب همسر، عامل ایمان است؟


پاسخ :
ایمان نقش بسیار مهمی در زندگی و رابطه زناشویی ایفا می کند ما در اینجا به برخی از اصول و آثار ایمان در زندگی زناشویی اشاره می کنیم:
 

1) اصل آرامش:

صاحبان ایمان، از بهترین آرامش و آسایش روانی برخوردارند (عدل الهی، شهید مطهری، ص 85). و به طور حتم آرامش روانی شریک زندگی در آسایش روحی - روانی شریک مؤثر است و دیگر این که چنین همسری با این آرامشی که در سایه ایمان کسب کرده، در تربیت فرزند نقش مهمی ایفا می کند.
 

2) اصل امید:

زندگی سراسر پر از نشیب و فراز است مملو از شادی ها و غم هاست کسی که به سلاح ایمان مجهز است در شادی ها عنان از دست نمی دهد و در سختی ها و مصائب دچار بدبینی فلسفی(نسبت به خلق، خالق و هستی) نمی شود چرا که افراد مادی و غیر معنوی از حل مسائلی مثل بلاها و شرور و سختی ها عاجز اند ولی انسان با ایمان چون که نظام را حکیمانه و عالمانه و مقتدرانه می بینید دچار بدبینی و در نتیجه یأس و افسردگی نمی شود بنابراین نهاد خانواده همیشه به نور ایمان گرم و پر فروغ خواهد ماند (بهداشت روانی افراد خانواده).
 

3) اصل سنخیت:

برای این که دو چیز یا شخص در کنار هم و با هم باشند باید بین آنها سنخیت باشد زن و شوهری که در این اصل، ایمان، با هم مشترکند تا ابد در کنار هم هستند اما پیوندی که براساس مال یا جمال و یا هر دو ایجاد شده با از بین رفتن آنها گسسته می شود چه بسیار افرادی که به خاطر پیری طرف مقابل (شریک زندگی) از او سرد شده اند و یا کار به طلاق و... کشیده شده است. قرآن شریف می فرماید: در قیامت ممکن است پیوند دو برادر از هم گسسته شود اما پیوندهایی که براساس معنویت بنا شده اند در آخرت نیز پایدار می مانند(تفسیر سوره حجرات، محسن قرائتی، آیه 86).
 

4) اصل مجالست:

در روایت داریم که مجالست ها در شخصیت و افکار و رفتار همنشین ها اثر می گذارد «المجالسه مؤثره» بنابراین کسی که اهل ایمان باشد می تواند بر همنشین خود اثر مثبت بگذارد و او را گام به گام به مدارج عالی انسانی و تعالی برساند (شوق انسان در خیرات و دینداری).
 

5) اصل وفاداری:

انسان با ایمان چون که یک باز دارنده درونی (تقوای الهی) دارد در هر شرایطی امین همسر خود است وبه او خیانت نمی کند و کرامت و شرافت انسانی او را به هیچ مال، مقام، زیبایی دیگری عوض نمی کند.
 

6) اصل تربیت ایمانی یا الگوی برتر:

فرزندانی که تحت تربیت پدر و مادر با ایمان قرار می گیرند صالح و نیک کردار می شوند و به هیچ وجه توهین، بی احترامی به والدین خود نمی کنند چرا که آنها مربیان مؤمن خود را دیده (پدر و مدر) و از آنها الگو گرفته است.
 

7) اصل برکت:

در روایت داریم زن دین دار و با ایمان برکت زندگی است (وسائل الشیعه، ج 14، ص 30).
 

8) اصل نعمت:

در روایت داریم از رسول خدا(ص) که هرگاه شخصی به خاطر مال و جمال و زیبایی تن به ازدواج بدهد به آن نمی رسد اما کسی که به خاطر دین شخص با او ازدواج می کند خداوند زیبایی و مال را نیز به او ارزانی می دارد (وسائل الشیعه، ج 14، ص 30).
 

9) نمونه‌های عینی:

برای این که اثر ایمان را در زندگی زناشویی به طور محسوس ببینید به زندگی افراد با ایمان دقت کنید ببینید که چگونه درخت ایمان پر از میوه های شیرین صداقت، امانت داری، وفاداری. احترام متقابل تحرک و پویایی، نشاط و شادابی و آرامش گشته است (به زندگی امام خمینی و خانواده اش دقت کنید).
 

10) اصل قناعت:

همسر با ایمان چون معیارهای معنوی و اصول اخلاقی را مد نظر دارد سعی دارد به صفات اخلاقی خوب آراسته شود از جمله قناعت که مورد سفارش دین است وقتی همسر انسان قانع باشد احتمال این که مرد خانه به دنبال مال حرام بیفتد کمتر است.
 

11) اصل تفاهم و ایثار:

در روایت های زیادی علائم و نشانه هایی برای مؤمنین شمرده اند (میزان الحکمه، ج 1، بحث ایمان).
کسانی که این نشانه ها را داشته باشند قطعا زندگی مسالمت آمیز و مبتنی بر تفاهم و برابری خواهند داشت از جمله آنها: بردبار، صبور، وفادار به عهد، عدم فحاشی، خوش زبانی و خوش رفتاری، خیر، سخی و...
 
معرفی کتاب برای آگاهی بیشتر:
1. علی اکبر مظاهری، جوانان و انتخاب همسر، دفتر تبلیغات اسلامی
2. ابراهیم امینی، انتخاب همسر، سازمان تبلیغات اسلامی
 

در این زمینه حتما بخوانید:

ملاک‌ها و معیارهای صحیح برای ازدواج چیست؟

چگونه همسری با معیارهای صحیح بیابیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.