پنجشنبه، 6 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

«ساعة» که از القاب امام زمان (عج) است، به چه معناست؟


پاسخ :
«ساعة» یکی از نام‌های قیامت و یکی از القاب و اسامی امام عصر (عج) است. علت این نام‌گذاری به خاطر شباهت‌هایی است که میان قیامت و روز قیام وجود دارد. برای مثال، در هر دو واقعه، مؤمنین از کافران جدا می‌شوند، دشمنان خداوند هلاک می‌گردند و خسف و مسخ اتفاق می افتد. با ظهور هر دو، در توبه بسته می‌شود و همچنین هر دو واقعه ناگهانی رخ می‌دهند.
امام صادق علیه السلام، تأویل «الساعة» در آیات «یسألونک عن الساعة...» (1)، «و عنده علم الساعة» (2)، «هل ینظرون الّا الساعة» (3) و «و ما یدریک لعلّ الساعة» (4) را امام مهدی (عج) می‌دانند.
در همین راستا، از امام، سوال شد که منظور از «یمارون» در آیه‌ی «ألا انَّ الذین یمارون فی الساعة لفی ضلال بعید» (5) (آگاه باشید کسانی که درباره‌ی ساعة شبهه‌اندازی می‌کنند در گمراهی دوری هستند) چیست؟
امام صادق (ع) فرمودند: «می‌گویند کی متولد شده، چه کسی او را دیده، کجاست و کی ظاهر می‌شود؟ همه‌ی این‌ها به خاطر این است که در امر الهی عجله می‌کنند و در قضای او شک دارند. شباهت آن حضرت با ساعة از جهات بسیار است که مخفی نیست» (6)
امام رضا (ع) نیز فرمودند: «از رسول خدا صلوات الله علیه و آله سوال شد: قائم از فرزندان شما چه موقع ظهور خواهد کرد؟ پیامبر اکرم (ص) فرمود: زمان ظهور او همانند قیامت است که هیچ‌کس جز او نمی‌تواند وقت آن را آشکار سازد؛ امّا قیام قیامت، حتی در آسمان و زمین، سنگین و بسیار پر اهمیت است و جز به طور ناگهانی به سراغ شما نمی‌آید.» (7)

پی‌نوشت‌ها:
1. سوره ی اعراف، آیه ی 187 (از تو درباره ی ساعة می پرسند)
2. سوره ی زخرف، آیه ی 85 (و نزد اوست علم به ساعة)
3. همان، آیه ی 66 (آیا به ساعة نمی اندیشید؟)
4. سوره ی شوری آیه ی 17 (و آنها نمی فهمند که ساعة چیست)
5. همان، آیه ی 18
6. مختصر بصائر الدرجات، ص 178؛ به نقل از نهاوندی، علی اکبر، العبقری الحسان، ج 2، ص 161
7. عیون اخبار رضا، ج 2، ص 265؛ به نقل از سعیدی، احمد، اوصاف المهدی، ص 67-68


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.