پرسش :
همانطور که مستحضرید درباره دیه انگشتان، دو نظریّه وجود دارد: 1ـ تساوى انگشتان از نظر دیه، بر اساس این قول، که در بین قدما و متأخّرین شهرت یافته، و روایاتى نیز بر آن دلالت دارد، به هر یک از انگشتان 101 دیه کامل تعلّق مىگیرد. 2ـ تفاوت انگشت ابهام از نظر دیه با سایر انگشتان، معتقدان این نظریّه گرچه بر سه دسته تقسیم مى شوند، و هر کدام در تعیین دیه ابهام و سایر انگشتان نظرى را برگزیدهاند، ولى همگى بر متفاوت بودن دیه ابهام با غیر آن اتّفاق نظر دارند. با عنایت به این که در عصر حاضر، مشاغل متحوّل و دگرگون شده، و اشخاصى که دچار آسیب در ناحیه انگشتان شده، و داراى مشاغلى چون جرّاحى و خطّاطى و مانند آن هستند، صدمه وارده، به شغل آنها آسیب جدّى مى رساند، لطفاً بفرمایید: الف) آیا مى توان گفت، تفاوت مطرح شده در معتبره ظریف (میان ابهام و سایر انگشتان) به خاطر تفاوت در میزان کارآیى آنهاست؟ ب) بر این اساس، آیا مى توان از انگشت ابهام الغاى خصوصیّت کرد و این تفاوت را در مورد سایر انگشتان نیز تعمیم داد؟ یعنى دیه خسارت وارده بر انگشتان را با توجّه به اهمیّت شغل و ارزش هر انگشت تعیین کنیم؟
پاسخ :
(الف) مشهور و معروف عدم تفاوت انگشتان است. و به فرض تفاوت داشته باشد، مساله کارآیى و فن آورى جنبه حکمت دارد، نه علّت.
(ب) اگر قیاس منصوص العلّه بود، این سخن صحیح بود; ولى با توجّه به این که حکمتِ حکم است نه علّت آن، این تسریه صحیح نیست.
منبع: makarem.ir
(الف) مشهور و معروف عدم تفاوت انگشتان است. و به فرض تفاوت داشته باشد، مساله کارآیى و فن آورى جنبه حکمت دارد، نه علّت.
(ب) اگر قیاس منصوص العلّه بود، این سخن صحیح بود; ولى با توجّه به این که حکمتِ حکم است نه علّت آن، این تسریه صحیح نیست.
منبع: makarem.ir