اساس پیادهروی اربعین
پرسش :
آیا پیادهروی اربعین، اساس و ریشهای در اسلام دارد؟ دلایل مشروعیت آن چیست؟
پاسخ :
زیارت اربعین با پای پیاده، از نگاه تاریخی، ریشه در زیارت صحابی بزرگ و گرانقدر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، جناب جابر بن عبدالله انصاری دارد. ایشان نخستین کسی بود که از مدینه به کربلا رفت و به زیارت امام حسین علیه السلام توفیق یافت.
همچنین سنت مقدس پیادهروی برای زیارت امام حسین علیه السلام، در روزگار امامان علیهم السلام وجود داشت. ائمه علیهم السلام میفرمودند: هر کس پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام برود، پاداشی چنین و هر کس سواره برود، پاداشی چنان خواهد داشت.
در روایات اسلامی ثوابهای زیادی برای این پیاده روی در نظر گرفته شده است و دلیل آن این است که؛ هر عمل، با توجه به اینکه در چه زمانی، چه مکانی، چه شرایطی، از سوی چه کسی، با چه هدفی و با چه میزان بصیرتی انجام گیرد، ارزشهایی متفاوت و تأثیراتی مختلف پیدا میکند. مرحوم علامه مجلسی، در بیان رمز این اختلاف پاداشها و گوناگونی تعبیرها در ثواب آن، میگوید: شاید اختلاف این اخبار، در اندازه ارزش، فضیلت و ثواب زیارت را بتوان بر اختلاف اشخاص و عملها و نیز، کم و زیادی ترس در راه زیارت، یا دوری و نزدیکی مسافت و... حمل کرد؛ زیرا هر عمل نیکی، نسبت به اختلاف مراتب اخلاص، شناخت، تقوا و دیگر شرایطی که موجب کمال یک عمل است، دارای ثواب و ارزشهای متفاوت میشود. علاوه بر اینکه در بسیاری از احادیث، امامان، طبق درک، شعور، اندازه ایمان، ظرفیت و گنجایش فکری طرف، سخن میگفتند.
منبع: کتاب چراغ هدایت، رحمت الله ضیایی و مجتبی باقری، نشر مؤسسه فرهنگی هنری مشعر
بیشتر بخوانید:
پیاده روی اربعین، سیره معصوم است یا رسم شیعه؟
با توجه به اینکه پیادهروی موجب خودآزاری و مشقت است، آیا پیادهروی اربعین، از نظر اسلام، مشروع است؟
همچنین سنت مقدس پیادهروی برای زیارت امام حسین علیه السلام، در روزگار امامان علیهم السلام وجود داشت. ائمه علیهم السلام میفرمودند: هر کس پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام برود، پاداشی چنین و هر کس سواره برود، پاداشی چنان خواهد داشت.
در روایات اسلامی ثوابهای زیادی برای این پیاده روی در نظر گرفته شده است و دلیل آن این است که؛ هر عمل، با توجه به اینکه در چه زمانی، چه مکانی، چه شرایطی، از سوی چه کسی، با چه هدفی و با چه میزان بصیرتی انجام گیرد، ارزشهایی متفاوت و تأثیراتی مختلف پیدا میکند. مرحوم علامه مجلسی، در بیان رمز این اختلاف پاداشها و گوناگونی تعبیرها در ثواب آن، میگوید: شاید اختلاف این اخبار، در اندازه ارزش، فضیلت و ثواب زیارت را بتوان بر اختلاف اشخاص و عملها و نیز، کم و زیادی ترس در راه زیارت، یا دوری و نزدیکی مسافت و... حمل کرد؛ زیرا هر عمل نیکی، نسبت به اختلاف مراتب اخلاص، شناخت، تقوا و دیگر شرایطی که موجب کمال یک عمل است، دارای ثواب و ارزشهای متفاوت میشود. علاوه بر اینکه در بسیاری از احادیث، امامان، طبق درک، شعور، اندازه ایمان، ظرفیت و گنجایش فکری طرف، سخن میگفتند.
منبع: کتاب چراغ هدایت، رحمت الله ضیایی و مجتبی باقری، نشر مؤسسه فرهنگی هنری مشعر
بیشتر بخوانید:
پیاده روی اربعین، سیره معصوم است یا رسم شیعه؟
با توجه به اینکه پیادهروی موجب خودآزاری و مشقت است، آیا پیادهروی اربعین، از نظر اسلام، مشروع است؟