عمل نکردن عمر به مفاد حدیث غدیر با وجود تاکید پیامبر(ص) در مورد خلافت علی(ع)
پرسش :
با توجه به تأکید پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد خلافت علی(علیه السلام) چرا عمر به مفاد حدیث غدیر عمل نکرد؟
پاسخ :
پاسخ اجمالی:
ابو جعفر نقیب می گوید: یکی از مسائلی که به عمر جرأت داد تا دستور پیامبر(ص) در مورد خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین(ع) را نادیده بگیرد و به خاطر مصلحتی که او برای خود تصوّر می کند با ابوبکر بیعت نماید، مخالفت های بسیار وی با دستورات پیامبر(ص) در زمان حیات آن حضرت بود، مانند: صلح حدیبیّه، نماز خواندن پیامبر(ص) بر جنازه عبدالله أبیّ و آوردن کاغذ و قلم برای نگارش وصیّت.
پاسخ تفصیلی:
ابو جعفر نقیب می گوید: یکی از مسائلی که به عمر جرأت داد تا دستور پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) را نادیده بگیرد، و از علی(علیه السلام) عدول کرده و با ابوبکر بیعت نماید، مخالفت های بسیار وی با دستورات پیامبر(صلی الله علیه وآله) در زمان حیات آن حضرت بود، چنانچه در جریان صلح حدیبیّه(1) و نماز خواندن پیامبر(صلی الله علیه وآله) بر جنازه عبدالله أبیّ(2) معترض و مخالف بود و حتّی اگر هیچ یک از این موارد نبود، مخالفت او با دستور پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد آوردن کاغذ و قلم برای نگارش وصیّت،(3) و اعراض پیامبر(صلی الله علیه وآله) از نگارش آن بعد از مخالفت عمر، برای زمینه سازی مخالفتهای بعدی کافی بود. زیرا پیامبر(صلی الله علیه وآله) بعد از مشاهده این وضع، فرمود: از کنار من برخیزید، ( و این مسئله باعث شد که زمینه برای مخالفت های بعدی فراهم شود ) و آیا با این کیفیت برای پیامبر(صلی الله علیه وآله) امتیاز و فضیلتی باقی می ماند؟ کسی که تا این حد جرأت مخالفت با پیامبر(صلی الله علیه وآله) را داشته باشد، می تواند از دستور پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد خلافت علی(علیه السلام) نیز عدول نموده و به خاطر مصلحتی که او برای خود تصوّر می کند با ابوبکر بیعت نماید.
پی نوشت:
(1). صحیح بخاری، ج 3، ص 190، (چاپ مصر)
(2). صحیح بخاری، ج 3، ص 137، (چاپ مصر)
(3). رجوع شود به صحیح بخاری – باب مرضُ النبی(صلی الله علیه وآله)
منبع: سیاهترین هفته تاریخ، علی محدث(بندر ریگی)، انتشارات اخلاق، 1377 ه.ش، ص 140
مطالب مرتبط:
آیا حدیث غدیر از سند قابل قبولى برخوردار است؟
«حدیث ثقلین» در چه مواردی توسط پیامبر اسلام(ص) تکرار شده است؟
آیا خود امام علی(ع) برای اثبات خلافت خویش به حدیث «غدیر» استناد کرده است؟
ابو جعفر نقیب می گوید: یکی از مسائلی که به عمر جرأت داد تا دستور پیامبر(ص) در مورد خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین(ع) را نادیده بگیرد و به خاطر مصلحتی که او برای خود تصوّر می کند با ابوبکر بیعت نماید، مخالفت های بسیار وی با دستورات پیامبر(ص) در زمان حیات آن حضرت بود، مانند: صلح حدیبیّه، نماز خواندن پیامبر(ص) بر جنازه عبدالله أبیّ و آوردن کاغذ و قلم برای نگارش وصیّت.
پاسخ تفصیلی:
ابو جعفر نقیب می گوید: یکی از مسائلی که به عمر جرأت داد تا دستور پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) را نادیده بگیرد، و از علی(علیه السلام) عدول کرده و با ابوبکر بیعت نماید، مخالفت های بسیار وی با دستورات پیامبر(صلی الله علیه وآله) در زمان حیات آن حضرت بود، چنانچه در جریان صلح حدیبیّه(1) و نماز خواندن پیامبر(صلی الله علیه وآله) بر جنازه عبدالله أبیّ(2) معترض و مخالف بود و حتّی اگر هیچ یک از این موارد نبود، مخالفت او با دستور پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد آوردن کاغذ و قلم برای نگارش وصیّت،(3) و اعراض پیامبر(صلی الله علیه وآله) از نگارش آن بعد از مخالفت عمر، برای زمینه سازی مخالفتهای بعدی کافی بود. زیرا پیامبر(صلی الله علیه وآله) بعد از مشاهده این وضع، فرمود: از کنار من برخیزید، ( و این مسئله باعث شد که زمینه برای مخالفت های بعدی فراهم شود ) و آیا با این کیفیت برای پیامبر(صلی الله علیه وآله) امتیاز و فضیلتی باقی می ماند؟ کسی که تا این حد جرأت مخالفت با پیامبر(صلی الله علیه وآله) را داشته باشد، می تواند از دستور پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد خلافت علی(علیه السلام) نیز عدول نموده و به خاطر مصلحتی که او برای خود تصوّر می کند با ابوبکر بیعت نماید.
پی نوشت:
(1). صحیح بخاری، ج 3، ص 190، (چاپ مصر)
(2). صحیح بخاری، ج 3، ص 137، (چاپ مصر)
(3). رجوع شود به صحیح بخاری – باب مرضُ النبی(صلی الله علیه وآله)
منبع: سیاهترین هفته تاریخ، علی محدث(بندر ریگی)، انتشارات اخلاق، 1377 ه.ش، ص 140
مطالب مرتبط:
آیا حدیث غدیر از سند قابل قبولى برخوردار است؟
«حدیث ثقلین» در چه مواردی توسط پیامبر اسلام(ص) تکرار شده است؟
آیا خود امام علی(ع) برای اثبات خلافت خویش به حدیث «غدیر» استناد کرده است؟