چهارشنبه، 1 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

«بیماریهای مقاربتی» و منع روابط آزاد جنسی

پرسش :

با پیدایش راههای مختلف بهداشتی برای پیشگیری از بیماریهای ناشی از روابط جنسی، آیا صحیح است که بگوییم چون روابط جنسی آزاد باعث بیماریهای جنسی می شود، پس حرام است؟


پاسخ :

پاسخ اجمالی:
دلایل ممنوعیت روابط آزاد جنسی منحصر در بیماری های مقاربتی نیست و دلایل دیگری چون سست شدن بنیان خانواده ها، سقوط شخصیت انسانی زن، سلب شدن امنیت روانی جامعه و چند عنوان دیگر از حکمت های این ممنوعیت هستند. در واقع امکان پیش گیری از بیماری های مقاربتی، فقط حکمتی از حکمت های چنین ممنوعیتی است که با منتفی شدن آن، اصل حکم منتفی نمی گردد. علاوه بر اینها بررسی میدانی واقعیت های موجود در جوامع آزاد نشان می دهد چنین شعاری نتوانسته سلامت جنسی شهروندان آن جوامع را از خطر بیماری های مقاربتی تأمین کند.

پاسخ تفصیلی:
پاسخ به این سؤال را می توان ذیل دو عنوان کلی ارائه داد.

اول: منحصر نبودن دلایل ممنوعیت ارتباطات آزاد جنسی به موضوع «بیماری های مقاربتی»
اینکه اسلام روابط آزاد و بی قید و شرط جنسی را مورد نهی و نکوهش قرار می دهد و ازدواج – دائم یا موقت – را تنها راه مشروع برای این ارتباط می داند، دلایل و حکمت های فراوان دارد که موضوع «جلوگیری از پدید آمدن بیماری های مقاربتی» فقط یکی از آنهاست. بر فرض که برنامه های پیشگیری و درمانی احتمال ابتلا به این بیماری را به صفر برسانند – که چنانچه در ادامه توضیح خواهیم داد این گونه نیست – امّا آیا آثار و پیامدهای روانی و اجتماعی اینگونه روابط، منحصر در همین یک موضوع است؟ مجاز شمردن و گسترش اینگونه ارتباطات منجر به مشکلات دیگری می شود که برخی از آنها عبارت اند از:

1. فرزندان نامشروع و هرج و مرج در نظام خانواده: از میان رفتن رابطه پدر و فرزندی میان والدین غیرمسئول و فرزندانی که از چنین رابطه هایی به دنیا آمده اند یکی از معضلات روابط آزاد جنسی است. رابطه والدین و فرزندان رابطه اى است که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعى است، بلکه موجب حمایت کامل از فرزندان مى گردد و پایه هاى محبّتى را که در تمام طول عمر سبب ادامه این حمایت است مى گذارد. در جامعه اى که فرزندان نامشروع و بى پدر فراوان گردند، روابط اجتماعى که بر پایه روابط خانوادگى بنیان شده سخت دچار تزلزل مى گردد.(1)

2. برخوردها و درگیری های فردی و اجتماعی هوس بازان: گسترش روابط آزاد و بی محدودیت جنسی سبب انواع برخوردها و کشمکش هاى فردى و اجتماعى در میان هوسبازان است. گزارش های مستندی که از محله های بدنام و مراکز فساد در نقاط مختلف جهان مخابره می شود، گویای این واقعیت است که در کنار انحرافات جنسى بدترین جنایات رخ مى دهد.(2)

3. سقط جنین، کاهش جمعیت و قطع نسل: روابط آزاد و بی محدودیت جنسی که معمولا میان افراد غیرمسئول واقع می شود، سبب سقط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل مى گردد، چرا که زنان بعداز این روابط غالبا حاضر به نگهدارى اینگونه فرزندان نیستند. لذا در بیشتر اوقات همیشه سعى مى کنند آنها را از میان ببرند.(3)

4. ابتذال و سقوط شخصیت انسانی زنان: گسترش روابط آزاد و بی قید و بند جنسی سبب اهمیت یافتن ظاهر و زیبایی زنان و به حاشیه رانده شدن نگاه انسانی به آنهاست. زیرا زمانی که هیچ قید و بندی بر روابط میان زنان و مردان حاکم نباشد، زنانی بیشتر مورد توجه مردان قرار می گیرند که از جذابیت های زنانه بیشتری بهره مند باشند. در چنین جامعه ای که زن فقط با اندام برهنه اش مورد توجه قرار می گیرد، طبیعى است روز به روز تقاضاى آرایش بیشتر و خودنمایى افزونتری از زن انتظار می رود. هنگامى که زن را از طریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها و دکور اتاق هاى انتظار و عاملى براى جلب جهان گردان قرار بدهند، در چنین جامعه‏ اى شخصیت زن تا سر حد یک عروسک یا یک کالاى بى ارزش سقوط مى‏ کند و ارزش هاى والاى انسانى او به کلى به دست فراموشى سپرده مى‏ شود و تنها افتخار او جوانى و زیبایى و خودنمایی اش مى‏ شود.(4).

5. از بین رفتن آرامش و امنیت روانی و اجتماعی جامعه: اسلام با ایجاد محدودیت در روابط آزاد بین زنان و مردان می خواهد جامعه عاری از هرگونه نگاه و رفتار هوس آلود و سرشار از کار و فعّالیت باشد و زن و مرد فارغ از دغدغه های شهوانی به تحصیل و سایر کارهای زندگی برسند. لذا زن و مرد را از اختلاط بی حدّ و مرز و از زیر پاگذاشتن حریم های عفاف و شرم و حیا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمین گردد.(5)
بنابراین «پیش گیری از بیماری های مقاربتی» یکی از «حکمت های» ممنوعیت ارتباطات آزاد جنسی است و در موضوع مورد بحث ما نیز چنین است. یعنی بر فرض بپذیریم که بر اثر برنامه های بهداشتی و پیشگیرانه بتوان از پدید آمدن بیماری های مقاربتی ممانعت به عمل آورد، امّا اینگونه ارتباطات آزاد و بی حد و حصر آثار مخرب و زیان بار بسیار زیاد دیگری دارد که «ممنوعیت» آن را پا برجا نگه می دارد.
حتی اگر همه آثار مخرّب آن هم برداشته شود، باز ممکن است اموری باشد که ما از آن بی خبریم و دلیل نخواهد شد تا از قانون الهی دست برداریم. اطاعت اوامر الهى، هر چند با آگاهى از فلسفه هایش جاذبه بیشترى دارد، ولى هرگز مقیّد به آن نیست. ما باید اوامر او را به کار بندیم و از نواهى او بپرهیزیم، خواه فلسفه حکم را بدانیم یا ندانیم؛ چرا که اگرچه از فلسفه تفصیلى آن بى خبریم اما فلسفه اجمالى آن را مى‏ دانیم. زیرا خداوند حکیم نه بى جهت به چیزى امر مى‏ کند و نه بدون علت از چیزى نهى مى کند.(6)

دوم: استفاده از وسایل پیشگیرانه، از شعار تا واقعیت
بر اساس یک مطالعه انجام شده در آمریکا، 47 درصد مردان، به هیچ وجه مایل به رابطه جنسی با استفاده از وسایل پیشگیرانه نیستند. 73 درصد مردان نیز با وعده پرداخت پول بیشتر به زنان فعال در مراکز فساد، خواهان ایجاد رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری اند. از سوی دیگر 45 درصد زنان فعال در چنین مراکزی گفته اند که در صورت اصرار بر استفاده مردان از وسایل پیشگیری، مورد بدرفتاری و ضرب و شتم قرار می گیرند. نیاز زنان فعال در این گونه مراکز به پول بیشتر، کاهش جذابیت زنان مسن تر برای مردان، رقابت موجود بین مراکز رسمی و باندهای فحشا برای جذب مشتریان بیشتر، فشارهای مختلف مدیران مراکز فحشا به زنان برای پذیرش مردانی که مایل به استفاده از وسایل پیشگیری نیستند و... موجب به خطر افتادن جدی سلامت زنان فعال در این مراکز شده است.(7)
این اعداد و ارقام و این گزارش و امثال آن – که با اندک جست و جویی در دسترس است – نشان می دهد حتی در آمریکا به عنوان یکی از پیشرفته ترین و - به اصطلاح – آزادترین کشورهای جهان، رسمیت دادن به آزادی ارتباطات جنسی با توجیه استفاده از وسایل پیشگری، به چه سرنوشتی دچار شده است و تا چه اندازه توانسته سلامت جنسی جامعه را از خطر بیماری های مقاربتی مصون نگه دارد.

نتیجه اینکه: حکمتهای دیگر ممنوعیّت روابط آزاد جنسی و مطالعات دقیق میدانی درباره آثار این روابط، خصوصا آثار پابرجای روانی، اجتماعی، جسمی و بهداشتی آن نشان می دهد، عنوان «امکان پیشگیری از بیماری های مقاربتی»، بهانه مناسبی برای لغو ممنوعیت روابط جنسی آزاد و بی بند و بار نیست.

پی نوشت:
(1). یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: حسینی، سید حسین، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1386هـ.ش، چاپ چهارم، ص 515.
(2). همان.
(3). همان، ص 516.
(4). تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374هـ.ش، چاپ اول، ج 14، ص 445.
(5). زن در آیینه جلال و جمال، جوادی آملی، عبدالله، انتشارات اسراء، قم، 1378، چاپ چهارم، ص 93.
(6). دایره المعارف فقه مقارن‏، مکارم شیرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم‏، 1427 ه. ق‏، چاپ اول، ج ‏1، ص 418.
(7). مقاله «ده دلیل برای قانونی نشدن روسپی گری»، جانیک جی، ریموند، نشریه علمی تخصصی سیاحت غرب، مهر 1387، شماره 63، ص 30.

پرسش های مرتبط:

چرا باید صیغه عقد به عربی خوانده شود؟ خواندن آن به فارسی قابل فهم تر خواهد بود.

فلسفة ازدواج موقت چیست؟ آیا تحقیر زنان محسوب نمی شود؟

چرا ازدواج میان ما به عنوان یک مسئله واجب مطرح است، ولی در هیچ دینی واجب نیست؟

چرا نمى توان زن را در حال حیض طلاق داد؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط