حبس اجیر مدیون
پرسش :
امام خمینی(ره) معتقدند: «لو کان المدیون مریضا یضره الحبس أو کان أجیرا للغیر قبل حکم الحبس علیه فالظاهر عدم جواز حبسه»؛(1) بفرمایید: 1. آیا حبس اجیر مدیون برای روشن شدن حالش صحیح است؟ 2. آیا حبس اجیر که مدیون مماطل میباشد جایز است؟ 3. آیا کارمندان دولتی یا بخش خصوصی یا نظامیان که استخدام هستند و معمولاً بیش از 25 سال خدمت میکنند اجیر ـ اصطلاحی مذکور در باب اجاره ـ به شمار میآیند؟ 4. مبنای حبس مدیون مماطل چیست و تا چه زمانی میتوان حبس کرد؟
پاسخ :
آیت الله العظمی جعفر سبحانی
«1. در این مورد باید حاکم اهم و مهم را در نظر بگیرد.
2. اگر راه تأدیب او منحصر به حبس است میتواند از این راه او را تأدیب کند.
3. از نظر اجتماعی اجیر حساب نمیشوند.
4. لطفاً به وسایل الشیعه چاپ آل البیت ج 18 ص 418 باب حبس المدیون و حکم العسر مراجعه فرمایید والله العالم. 1393/3/25»
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
«تنها حبس شخص مدیونی جایز است که توانایی پرداخت بدهی خود را دارد و نمیپردازد. 1393/4/2»
آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
«1و 2. در هر دو صورت اگر حاکم شرع مصلحت بداند و حبس را بهترین راه تشخیص بدهد برای گرفتن دین و دادن به طلبکار میتواند حبس کند.
3. کارمندان دولتی و غیر آنها از کارگرها همه اجیر محسوب میشوند.
4. از قسمت «ب» سؤال اول معلوم شد. 1393/4/8»
پی نوشت:
1. تحریرالوسیله، ج 2، ص 417.
منبع: مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه
«1. در این مورد باید حاکم اهم و مهم را در نظر بگیرد.
2. اگر راه تأدیب او منحصر به حبس است میتواند از این راه او را تأدیب کند.
3. از نظر اجتماعی اجیر حساب نمیشوند.
4. لطفاً به وسایل الشیعه چاپ آل البیت ج 18 ص 418 باب حبس المدیون و حکم العسر مراجعه فرمایید والله العالم. 1393/3/25»
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
«تنها حبس شخص مدیونی جایز است که توانایی پرداخت بدهی خود را دارد و نمیپردازد. 1393/4/2»
آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
«1و 2. در هر دو صورت اگر حاکم شرع مصلحت بداند و حبس را بهترین راه تشخیص بدهد برای گرفتن دین و دادن به طلبکار میتواند حبس کند.
3. کارمندان دولتی و غیر آنها از کارگرها همه اجیر محسوب میشوند.
4. از قسمت «ب» سؤال اول معلوم شد. 1393/4/8»
پی نوشت:
1. تحریرالوسیله، ج 2، ص 417.
منبع: مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه