سه‌شنبه، 1 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عدم شمول خیار عیب در کالاهای مشمول گارانتی

پرسش :

1.‌ آیا کالاهایی که مشمول گارانتی هستند و خریدار با این قید که اگر معیوب در آید فروشنده عیب آن را برطرف می‌سازد، خریداری می‌کند؛ مشمول خیار عیب می‌باشند؟ 2. در صورتی که کالا پیش از قبض معیوب شود و حدوث و عیب نیز حاصل فعل مشترک فروشنده و خریدار یا فروشنده و شخص ثالث (اجنبی) یا خریدار و شخص ثالث و یا حاصل فعل مشترک هر سه باشد حکم خیار عیب و زیان وارده چیست؟ 3. آیا اصل لزوم معاملات یک قاعده فقهی است؟ یا اصل عملی؟ یا ترکیبی از این دو؟ یا دلیل لفظی و اجتهادی است؟


پاسخ :
آیت الله العظمی جعفر سبحانی
«1. معنای گارانتی این است که طرف ملتزم می‌شود که اگر معیوب در آمد عیب را برطرف کند و اگر برطرف نکرد خیار تخلف شرط ثابت می‌شود.
2. اگر عیب به وسیله‌ی شخصی غیر از خریدار محقق شود ضمانت از آنِ اوست و اگر خریدار هم در عیب مؤثر باشد، به مقدار تأثیر، او نیز در رفع عیب شریک است.
3. لزوم معاملات، یک اصل اجتهادی است و شیخ انصاری رضوان‌الله تعالی علیه در آغاز کتاب بیع دلایل اجتهادی آن را آورده است والله العالم. 3 ربیع‌الثانی 1434 ه.ق»
 
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
«1. در فرض سؤال چنان‌چه فروشنده عیب آن را برطرف کند خریدار حق فسخ ندارد.
2. خسارات و عیوب قبل از قبض بر عهده فروشنده است و اگر کسان دیگری در آن دخالت داشته‌اند به همان نسبت ضامن هستند.
3. یک قاعده فقهی است. 1391/11/24»
 
آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
«1. اگر خریدار با توجه به این قید و شرط خریده، که در صورت معیوب بودن،‌ فروشنده عیب را برطرف کند چنان‌چه فروشنده به تعهد خود عمل کند، معامله مشمول خیار عیب نمی‌باشد.
2. در صورتی که مشتری در حدوث عیب نقش نداشته، حکم خیار عیب ثابت است، در صورتی که مشتری نیز در حدوث عیب نقش داشته باشد، خیار عیب ثابت نیست، ولی افراد دیگر نسبت به رفع خسارت ضامنند.
3. اصل لزوم معاملات، قاعده فقهی است، البته ممکن است مستند آن اصل عملی یا دلیل اجتهادی باشد. 1391/12/6»
 
منبع: مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.