جمعه، 4 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زیارت پیامبر و ائمه و ارتباط معنوى با آنان

پرسش :

اعتقاد شیعه بر این است که پیامبر و ائمه (علیهم السلام) زنده هستند و صداى زائران را مى شنوند در حالى که در سوره زمر آمده است: (إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَیِّتُونَ): اى پیامبر تو مى میرى و آنها نیز خواهند مرد و نیز در سوره مؤمنون آمده است: (وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ): و پشت سر آنها برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند، این دو مطلب چگونه با هم جمع مى شود؟


پاسخ :
بسمه تعالى: در مورد سؤال به کتاب آیین وهابیّت و کتاب راهنماى حقیقت مراجعه شود و اجمال اینکه اگر شهداء زنده اند و داراى چنین فضیلت هستند پیامبر شهداء نیز باید از این فضیلت برخوردار باشد ودر نماز به او سلام مى کنیم و مى گوییم: «السلام علیک أیها النبی...»، اگر او زنده نیست و پیام ما را نمى شنود خطاب ما به او لغو خواهد بود و شأن خدا بالاتر از آن است که نمازگزاران را به کار لغو امر کند و مقصود از آیات یاد شده در سؤال، موت به معنى مادى است یعنى خروج روح از بدن ولى در عین حال روح آن حضرت در عالم برزخ حاضر و ناظر اعمال ماست او پس از مرگ مادى و دنیوى، داراى حیات برزخى است بنابراین موت طبیعى و مادى مانع از حیات برتر نیست. و آیه دیگر درباره کسانى است که درخواست مى کنند به این دنیا برگردند تا اعمال صالح انجام دهند و گذشته را جبران کنند در جواب مى فرماید: حائلى است که از بازگشت آنان جلوگیرى مى کند نه از شنیدن صدا و ارتباط، اشتباه آنجاست که تصور شده این حائل، مانع از شنیدن صدا و ارتباط است در حالى که این حائل مانع از بازگشت آنان به این جهان است. والله العالم

منبع: استفتائات، آیت ‌الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد سوم، قم: مؤسسه امام صادق علیه‌ السلام، 1394.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.