پنجشنبه، 21 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فضیلت تلاوت سوره انعام

پرسش :

تلاوت سوره انعام چه فضیلتی دارد؟


پاسخ :
در فضیلت تلاوت این سوره روایات بسیاری رسیده است.
 
1. ابَیّ بن کعب از پیامبر صلّی الله علیه و آله روایت می‌کند که حضرت فرمود:
«سوره انعام یکباره بر من نازل شد، هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه می‌کردند، در حالی که تسبیح و حمد خداوند بر زبانشان جاری بود. هر که آن را قرائت کند آن هفتاد هزار فرشته به عدد هر آیه‌ای از این سوره هر روز و شب بر او درود می‌فرستند».(1)
 
2. جابر بن عبداللّه انصاری از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت می‌کند: هر که سه آیه اوّل سوره انعام را تا وَیَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ تلاوت کند، خداوند چهل هزار فرشته را موکّل می‌سازد که ثواب عبادتی همچون عبادت آنها را تا روز قیامت برای او بنویسند».(2)
 
3. ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند که حضرت فرمود:
سوره انعام یکباره نازل شده، هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه و احترام و تعظیم می‌کردند، چرا که در هفتاد موضع آن نام خدا آمده است. اگر مردم فضیلتی را که در قرائت آن است می‌دانستند، هرگز آن را ترک نمی‌گفتند. سپس افزود: کسی که حاجتی نزد خداوند داشته باشد و بخواهد به اجابت برسد، چهار رکعت نماز بخواند با سوره حمد و انعام و پس از نماز بگوید:
یا کَریمُ، یا کَریمُ، یا کَریمُ، یا عَظیمُ، یا عَظیمُ، یا عَظیمُ، یا اعظَمُ مِن کُلّ عَظیمٍ، یا سَمیعَ الدُّعاءِ، یا مَن لا تُغَیّرُهُ الأیّامُ وَاللَّیالی، صَلّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَارحَم ضَعفی وَفَقری وَفاقَتی وَمَسکَنَتی فَإِنَّکَ أعلَمُ بِها مِنّی وَأنتَ أعلَمُ بِحاجَتی، یا مَن رَحِمَ الشَّیخَ یَعقُوبَ حینَ رَدَّ عَلَیهِ یوسُفَ قُرَّةَ عَینِهِ، یا مَن رَحِمَ أیُّوبَ بَعدَ طُولِ بَلائِهِ، یا مَن رَحِمَ مُحَمَّداً وَ مِنَ الیُتمِ آواهُ وَنَصَرَهُ عَلی جَبابِرَةِ قُرَیشٍ وَطَواغیتِها وَأمکَنَهُ مِنهُم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ
این را مرتّباً تکرار می‌کنی، به کسی که جان من در اختیار اوست سوگند اگر خدا را این‌چنین بخوانی، سپس هر حاجتی داری از خدا بخواهی، خداوند همه آنها را به تو خواهد داد».(3)
 
پی‌نوشت:
1- مجمع‌البیان، ج 4، ص 5، آغاز سوره انعام
2- همان
3- مجمع‌البیان، ج 4، ص 6، آغاز سوره انعام

منبع: فضیلت سوره‌های قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)؛ مهدی دربانی، قم: امام علی بن ابی‌طالب (ع)، ۱۳۸۹.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.