چهارشنبه، 24 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خطر کاهش جمعیت

پرسش :

عدم تمایل جمع کثیرى از جوانان به ازدواج و گسترش طلاق و گرایش به تک فرزندى و سیاست کنترل جمعیت باعث کاهش جمعیت و تغییر توازن جمعیتى شیعه نسبت به دیگران شده است. با توجه به موارد فوق نظر خود را بیان فرمایید؟


پاسخ :
بسمه تعالى: اینجانب از روز نخست با سیاست کنترل جمعیت مخالف بوده و آن را بر خلاف آموزه هاى دینى مى دانستم، قرآن مجید فزونى اولاد را یکى از نعمت هاى خدا مى داند. در سوره نوح مى فرماید: (اسْتَغْفِرُوا رَبَّکمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّارًا* یرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیکمْ مِدْرَارًا * وَیمْدِدْکمْ بِأَمْوَال وَبَنِینَ) و پیامبر اکرم (صلّى الله علیه و آله و سلم) مى فرماید: من روز رستاخیز به فزونى اولاد افتخار مى‌ورزم.

اصولاً نابغه‌ها و متفکران از کثرت جمعیت برمى‌خیزد. کاهش جمعیت کاهش قواى عقلانى و فعال کشور است. کشور ما مى تواند حدود 150 میلیون نفر را تغذیه کند و در این مورد مقاله اى مفصل در مجله مکتب اسلام، سال 1346 به قلم یک دانشمند ایرانى مقیم فرانسه نوشته شده است، لطفاً آن را مطالعه کنید. کشور چین با جمعیت یک میلیارد و دویست میلیون و اندى، احساس خطر کرده و تک فرزندى را لغو کرده است، و اجازه دو فرزندى و به مسلمانان اجازه سه فرزندى داده است. امید است گویندگان مذهبى و رسانه‌ها و نویسندگان خطر کاهش جمعیت را گوش زد کنند و خطر شعار «اولاد کمتر ـ زندگى بهتر» که یادگار دوران گذشته است از بین برود. والله العالم

منبع: استفتائات، آیت ‌الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد سوم، قم: مؤسسه امام صادق (علیه‌ السلام)، 1394.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.