احکام حج | وقوف به مشعر الحرام: سوال نه
پرسش :
پسر ١٢ سالهاى را محرم کردهاند به احرام حج و براى رعایت حال او از مشعرالحرام به همراه بانوان و معذورین فرستادهاند و در تمام شب در حال خواب بوده و پس از منقضى شدن وقت وقوف اضطرارى متوجه شدهاند آیا مجرّد عبور از مشعر الحرام کفایت از وقوف مىکند یا نه و بر فرض ثانى آیا وقوف اختیارى عرفه تنها کفایت نمىکند و در هر حال حج را با این به نحو به اتمام رسانده چه تکلیفى بر این صبّى ممیّز است و آیا تکلیفى بر ولّى هست یا نه؟
پاسخ :
اگر قبل از وقت وقوف مشعر قصد وقوف مشعر را نموده و بخواب رفته تا وقت وقوف تمام شده صحت وقوف، بعید نیست و اگر موقعى که از مشعر عبور مىنموده قصد وقوف نموده همان وقوف در حال عبور کافى است و حجّش صحیح است و از جهت ترک وقوف بین الطلوعین باید یک گوسفند بعنوان کفّاره ذبح کند و در صورتى که از روى عذر، وقوف به مشعر ترک شده و فقط وقوف اختیارى عرفه انجام شده باشد احتیاط ترک نشود به اینکه اعمال را به قصد ما فى الذمّه از عمره و حج انجام دهد و پس از آن چون هنوز مکلّف نیست وظیفه دیگرى ندارد.
منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.
اگر قبل از وقت وقوف مشعر قصد وقوف مشعر را نموده و بخواب رفته تا وقت وقوف تمام شده صحت وقوف، بعید نیست و اگر موقعى که از مشعر عبور مىنموده قصد وقوف نموده همان وقوف در حال عبور کافى است و حجّش صحیح است و از جهت ترک وقوف بین الطلوعین باید یک گوسفند بعنوان کفّاره ذبح کند و در صورتى که از روى عذر، وقوف به مشعر ترک شده و فقط وقوف اختیارى عرفه انجام شده باشد احتیاط ترک نشود به اینکه اعمال را به قصد ما فى الذمّه از عمره و حج انجام دهد و پس از آن چون هنوز مکلّف نیست وظیفه دیگرى ندارد.
منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.